Gå til innhold

Happybytes Prisøkning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som Happybytes har gått for prisøkning på hele linja - på alle abonnement og ekstra-sim(data/tvilling).
Samtidig har dei gjort "Nettvern" som en betalt tjeneste som var gratis før. 

Hvilken operatør er det som faktisk er billigst nå da? Chili? Eller vil Chili også komme med en prisøkning da Happybytes har gjort de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maxma skrev (4 minutter siden):

Ser ut som Happybytes har gått for prisøkning på hele linja - på alle abonnement og ekstra-sim(data/tvilling).
Samtidig har dei gjort "Nettvern" som en betalt tjeneste som var gratis før. 

Hvilken operatør er det som faktisk er billigst nå da? Chili? Eller vil Chili også komme med en prisøkning da Happybytes har gjort de?

Chillmobil bruker Telias nett. Skal man sammenligne, synes jeg at man må ta andre som bruker Telenor.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Ny prisøkning hos Happybytes, e-post fra dem i dag:

Sitat

Hei!

Fra og med 1. oktober 2026 gjør vi endringer i våre pakkeabonnement. For deg betyr det at 5 GB abonnementet ditt avvikles og at du flyttes automatisk til 7 GB med 10 Mbit/s hastighet.

Prisen for det nye abonnementet blir kr 198,-/mnd. Du får altså 2 GB mer data hver måned for kun 20,- kroner ekstra.

Mer data – og hastighet tilpasset vanlig mobilbruk

Det gjennomsnittlige dataforbruket har økt betydelig, og stadig flere bruker nå rundt 7 GB eller mer hver måned. Derfor øker vi datapakken slik at abonnementet passer bedre til dagens gjennomsnittsforbruk.

Samtidig innfører vi 10 Mbit/s (Rask) som standardhastighet. Dette er mer enn raskt nok til vanlig bruk av mobilen – som surfing, sosiale medier, musikk, videosamtaler og strømming av video.

Kort oppsummert får du mer data samtidig som datapakken ikke forsvinner like raskt.

Frihet som kunde hos oss
Dersom du ikke ønsker denne endringen kan du helt fritt bytte til et annet abonnement, enten hos oss, til en annen operatør, eller si opp abonnementet uten ekstra kostnad.

Som kunde hos oss kan man som alltid fritt og enkelt oppgradere eller nedgradere abonnement én gang per måned via Min Side/appen vår.

Du kan lese mer om dataforbruk og hastighet ved å klikke her.

Vennlig hilsen mobilselskapet ditt,
Happybytes

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Og vi som hadde "kjappt" nett får det nå nedgradert til 10 sånn at vi ikke går tom så fort i 4k oppløsning ( som om jeg bruker det når jeg laster epost, leser nyheter og en sjelden gang ser en nyhet i langt ifra 4k.

Noen som vet om et stabilt et i Norge til ok pris / datamengde / hastighet?

Skrevet (endret)
vortex skrev (18 minutter siden):

Flott de dedikerer en egen side der de forsvarer sine egne valg ved å begrense hastigheten 🥱

https://happybytes.no/hvor-hoy-hastighet-trenger-du-egentlig/

Og når det kreves 10mbit for å se TV i HD, blir noe slikt meningsløst. Men det finnes sikkert en del som kun leser aviser og sosiale medier.

Hvis man ikke har noe annen mulighet enn å se TV via mobilen, så varer ikke deres beste tilbud mange dagene før det er tomt.

Endret av Fazam
Skrevet

Jeg tenker at Happybytes kan være en fin operatør for bruk i utlandet, om man er på reise rundt i verden. 70,- for flex med 0,- for tvilling og datasim. Og veksling mellom 20 og 30 kr per gigabyte, er det få andre som kan måle seg med. Såvidt jeg kan se, er Saily og RedBull noe i nærheten, men fortsatt 10 kr dyrere enn lille Happybytes. Det skal de ha, at de har laget seg gode roaming avtaler.

Husk kjære godtfolk. Telia tar 369,- for 5 GB. Telenor tar 399,- for de samme 5 GB. Til sammenligning får man 100 GB for den samme prisen hos de virtuelle operatørene.

Ja jeg vet det er en kjedelig reality check jeg gir dere nå, men se pris i sammenheng. 

Plsusmobil gir 10 GB for 199. Ice gir 5 GB for 199. Happybytes gir 7 GB. Chilimobil gir 6 GB. 

De små forskjeller i dette prissegmnentet.. 

RedBull tilbyr 1 GB for 4€ i EU//EØS. Man får bare velge hvilket rektum man ønsker å stikke nesetippen opp mot. 😅

Skrevet
vortex skrev (1 time siden):

Flott de dedikerer en egen side der de forsvarer sine egne valg ved å begrense hastigheten 🥱

https://happybytes.no/hvor-hoy-hastighet-trenger-du-egentlig/

Eg har Flex, superfornøgd. Aldri hatt så billig mobilabbonement.

Lang forklaring:
Happybytes Flex + tvilling sim til smartklokke. Kosta 70kr/mnd. Så går det med nokre få kroner på mobildata i fra klokka som ikkje kan ha eget eSIM for data, men som regel en tier eller to.

Mobildata fra silent.link som eget eSIM. Betalar ca 1USB/GB, sidan eg har veldig bra wi-fi nesten uansett kor eg er, også i arbeidsbilen så har eg ikkje behov for en stor månedlig datapakke som eg ikkje bruka opp. Har brukt detta oppsettet i 1.5år og har brukt 40USD på mobildata, ingen faste avgifter utenom bruken. Og prisen for mobildata er jamnt over lik over heile verden med noken unntak som er dyre og noken land som er heilt latterleg dyre. Men til min bruk så er det heilt kanon.

Det er så bra at eg har også et silent.link eSIM i laptopen berre just in case. (I tillegg til et fysisk SIM tilknytta jobb).

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Happybytes flytter kunder til dyrere abonnementer
Lavere hastighet og høyere pris fra 1. oktober.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Rj8be8/happybytes-flytter-kunder-til-dyrere-abonnementer

Sitat

Fra 1. oktober blir en rekke Happybytes-abonnementer endret. Blant annet fjernes de nåværende Fri Data-planene og erstattes med Fri Data-pakker med begrenset hastighet.

• Fri Data 10 (10 Mbit per sekund) – 328 kroner per måned
  • Fri Data 100 (100 Mbit per sekund) – 398 kroner per måned
  • Fri Data 1000 (1000 Mbit per sekund) – 498 kroner per måned

Tidligere kunne du velge mellom Fri Data med 15 Mbit/s hastighet for 328 kroner per måned eller Fri Data+ med ubegrenset hastighet til 478 kroner per måned.

Happybytes tilbyr altså lavere hastighet til høyere pris.

Deler kunder på forbruk

I en e-post vi fikk videresendt fra en Happybytes-kunde som har Fri Data-abonnementet med 15 Mbit/s, opplyser selskapet at kunden vil bli oppgradert til Fri Data 100 – som er 70 kroner dyrere per måned.

Men dette skal visst ikke gjelde alle kunder som har Fri Data-abonnementet, ifølge Happybytes-sjef Kjetil Kristensen.

– Disse deles i to grupper basert på faktisk dataforbruk. Kundene med lavere forbruk beholder dagens pris og går fra 15 til 10 Mbit/s. Kundene med høyere forbruk flyttes til Fri Data 100, som gir 100 Mbit/s og koster 70 kroner mer, sier han til Tek.no.

Kunder som hadde Fri Data+ med ubegrenset hastighet flyttes til Fri Data 1000 med 1000 Mbit/s.

– I praktisk bruk er dette fortsatt en ekstremt høy mobilhastighet. Til sammenligning oppgir Netflix rundt 15 Mbit/s som anbefalt kapasitet for én 4K-strøm, sier Happybytes-sjefen.

Han påpeker også at kunder enkelt kan oppgradere eller nedgradere abonnementet én gang i måneden.

– For de fleste abonnementene representerer dette ikke en prisøkning. Vi bruker hastighet som et virkemiddel nettopp fordi vi ønsker å bevare lave priser samtidig som trafikkostnadene øker kraftig, sier Kristensen.

Begrenser hastigheten på faste datapakker

Selskapet kommer også med dårlige nyheter for dem som heller vil ha en fast datagrense. Nå blir hastigheten på alle abonnementene betydelig lavere enn før.

Alle abonnementene med fast datamengde, inkludert den dyreste med 30 GB data, får en maks hastighet på 10 Mbit i sekundet. Det er heller ikke mulig å oppgradere hastigheten, opplyser Kristensen.

– Vi mener 10 Mbit i sekundet er en god standardhastighet for vanlig bruk på én mobiltelefon, sier Happybytes-sjefen.

Med den hastigheten vil det ta rundt 14 minutter å laste ned en fil på 1 GB, i ideelle forhold. Det er nok til å se på en video i HD-kvalitet, men ikke i 4K.

Selskapet argumenterer med at apper og tjenester tilpasser seg hastigheten på mobilen din og vil derfor sluke opp mer data enn du kanskje trenger, spesielt hvis du har en mindre datapakke.

Tjenester som YouTube, Spotify og TikTok vil som regel automatisk gi deg høyere kvalitet eller større filer når hastigheten er høyere, som kan bruke mer data på kort tid.

– Etter en omfattende analyse over tid utfordrer vi nå i stedet ideen om at høyest mulig hastighet alltid er bedre for alle, inkludert de med små datapakker. For dem som faktisk trenger mer, tilbyr vi 100 og 1000 Mbit/s i Fri Data-segmentet, sier Kristensen.

– Men vi tror mange kunder heller vil ha nok hastighet, en datapakke som varer lenger og en lav pris enn et imponerende speedtest-tall de sjelden har praktisk bruk for, fortsetter han.

Mobiloperatøren har også avviklet den faste datapakken med 5 GB som kostet 178 kroner per måned og erstattet den med en pakke med 7 GB data som er 20 kroner dyrere per måned.

Skrevet
RootShell skrev (1 time siden):

Eg har Flex, superfornøgd. Aldri hatt så billig mobilabbonement.

Lang forklaring:
Happybytes Flex + tvilling sim til smartklokke. Kosta 70kr/mnd. Så går det med nokre få kroner på mobildata i fra klokka som ikkje kan ha eget eSIM for data, men som regel en tier eller to.

Mobildata fra silent.link som eget eSIM. Betalar ca 1USB/GB, sidan eg har veldig bra wi-fi nesten uansett kor eg er, også i arbeidsbilen så har eg ikkje behov for en stor månedlig datapakke som eg ikkje bruka opp. Har brukt detta oppsettet i 1.5år og har brukt 40USD på mobildata, ingen faste avgifter utenom bruken. Og prisen for mobildata er jamnt over lik over heile verden med noken unntak som er dyre og noken land som er heilt latterleg dyre. Men til min bruk så er det heilt kanon.

Det er så bra at eg har også et silent.link eSIM i laptopen berre just in case. (I tillegg til et fysisk SIM tilknytta jobb).

Bra tips! Flere av disse utenlandske operatørene er rimeligere i Norge enn det norske operatører er, særlig på mindre dataforbruk.

Skrevet
6 hours ago, Fazam said:

Og når det kreves 10mbit for å se TV i HD, blir noe slikt meningsløst. Men det finnes sikkert en del som kun leser aviser og sosiale medier.

Hvis man ikke har noe annen mulighet enn å se TV via mobilen, så varer ikke deres beste tilbud mange dagene før det er tomt.

HD H.264 krever 2,5-3 Mbps. Helst litt over, for å holde bufferet tilstrekkelig fult.

Skrevet
BadCat skrev (8 minutter siden):

HD H.264 krever 2,5-3 Mbps. Helst litt over, for å holde bufferet tilstrekkelig fult.

Nå snakket jeg om TV-sendinger som under direktesendte idretts-arrangementer. Det er vel ikke det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...