Mykesider Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Jeg har henvendt meg til en megler for å få en prisantydning på en leilighet. Og megler ønsker taksten som ble gjort for 4 år siden av takstmannen. Kanskje meglere ikke er de beste. Hva baserer meglere seg på når de gir en generell prisantydning i salgsannonser? Jeg trenger fersk dokumentasjon i forbindelse med overføring av min eierandel til en annen. Det er ikke gjort større tiltak siden vi kjøpte boligen for rundt 3 år siden.
N-4K0 Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Nå er jeg ganske blank på dette området, men jeg vil anta prisantydning blir vurdert ut fra taksten på boligen + evt. hva lignende boliger i samme område (i ditt tilfelle tilsvarende leiligheter) har blitt vurdert til/solgt for. ^ Dette er ren spekulasjon, så ta det med en klype salt. Jeg solgte selv en leilighet i 2020, takst ble tatt av takstmann i 2019 ifm. salget og uten at jeg husker hva han evt. sa ang. temaet, så anslo han et prisområde som lå ca. rundt nivået jeg har sett andre leiligheter i samme nabolag ligge på på Finn. (borettslag med fem firmannsboliger hvor den jeg bodde i var kjøpt ut og gjort om til sameie før jeg flyttet dit) Hvis du har peiling på omtrent prisnivå på leilighetene for fire år siden og hvor mye de kan ha steget i verdi siden den gang, kan det jo hende det er verdt å koste på ny taksering, men det spørs hvor stor verdiøkningen er. Avhengig av hva ny taksering kan ende opp på, kan kanskje den evt. verdiøkningen delvis bli spist opp av kostnaden. Det er ikke sikkert jeg har tilført noe du ikke allerede har tenkt på selv, men uansett er det nok mange andre på forumet som kan svare bedre på dette kanskje @krikkert ?
ZiggyStar Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) Siste årene har meglere satt prisantydning. Takstmannen sjekker tilstand som selvsagt blir en faktor, men markedet styrer og her har megleren som jobb å ha innsikt for området det gjelder etc. Når du selger skjer det i samråd med selgeren. Hvis det er verdivurdering uten nødvendigvis et salg så er det igjen en megler som kommer med et tall. Endret 25. mai av ZiggyStar 1
Rhabagatz Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai 4 hours ago, Mykesider said: Jeg har henvendt meg til en megler for å få en prisantydning på en leilighet. Og megler ønsker taksten som ble gjort for 4 år siden av takstmannen. Kanskje meglere ikke er de beste. Hva baserer meglere seg på når de gir en generell prisantydning i salgsannonser? Jeg trenger fersk dokumentasjon i forbindelse med overføring av min eierandel til en annen. Det er ikke gjort større tiltak siden vi kjøpte boligen for rundt 3 år siden. Jeg tenker dette tyder på at megleren er grundig. Han ønsker vel å se hva takstmannen sier om teknisk standard og mangler.
Simen1 Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai En megler er litt som selgerne som går rundt på gulvet hos Elkjøp og anbefaler deg å kjøpe noe litt dyrere enn du hadde tenkt. De har ingen utannelse i produktene de skal selge eller hva de er verdt. De er kun representant for sin arbeidsgiver og deres arbeid er å 1. maksimere omsetning og 2. maksimere profitten per salg. - En megler er ikke en fagperson innen det å vurdere verdien til en eiendom. Verdivurderingene de leverer er ikke mer juridisk verdt enn hva enn du kan slå med en terning. - En autorisert takstmann er en slik fagperson, med utdannelse minium batchlor/ingeniør innen det å vurdere verdi. Rapporten de leverer er et juridisk dokument med faglig tyngde. Det er derfor man betaler 20k++ for en sånn rapport, mens en megleres verdivurdering er noe du kan få gratis. 1
scuderia Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai 10 hours ago, Mykesider said: Jeg har henvendt meg til en megler for å få en prisantydning på en leilighet. Og megler ønsker taksten som ble gjort for 4 år siden av takstmannen. Kanskje meglere ikke er de beste. Hva baserer meglere seg på når de gir en generell prisantydning i salgsannonser? Jeg trenger fersk dokumentasjon i forbindelse med overføring av min eierandel til en annen. Det er ikke gjort større tiltak siden vi kjøpte boligen for rundt 3 år siden. En megler gir deg en prisantydning på hva han tror leiligheten kan gå for i et åpent marked. En takstmann gir deg en teknisk verdi på boligen. Det er forskjellige ting. Megler er nærmere et riktig beløp siden hensyn som solforhold, utsikt etc alltid må tas hensyn til. Men om du vet verdien for tre år siden er det bare å kalkulere med prisvekst siden den gangen. Om det er til banken så krever de mer dokumentasjon.
Simen1 Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) scuderia skrev (1 time siden): En megler gir deg en prisantydning på hva han tror leiligheten kan gå for i et åpent marked. En takstmann gir deg en teknisk verdi på boligen. Det er forskjellige ting. Ikke helt. En megler gir en uutdannet prisvurdering uten juridisk tyngde. En taktsmann skal taksere verdien på boligen sånn den vil være i et åpent marked. Det kalles en e-takst (tidligere verditakst). Lånetakst er ennå en sak. En takstmann tilbyr også andre produkter/rapporter. For eksempel en teknisk takst eller boligstatusrapport. Den skiller seg fra verditakst ved at den vurderer flere tekniske forhold enn verditaksten gjør og er spisset mot ulike situasjoner boligeieren er i. Les deg opp så du ikke bestiller feil type takst/vurdering: https://selgebolig.no/verdivurdering-vs-takst https://forbrukertorget.no/eiendomsmegler/takst-og-verdivurdering-dette-er-forskjellen https://www.rettmegler.no/artikler/hva-er-forskjellen-pa-verdivurdering-og-takst Årsaken til at en megler spør om en verditakst fra noen år tilbake er at vedkommende sparer seg arbeid og kan "ta" andres arbeid gratis som grunnlag og skrive videre på det. I TS sitt tilfelle antagelig bare korrigere for prosentmessig verdiøkning på stedet. Dette kan være så enkelt som å legge på 10% fra rapporten hvis verdiøkningen har vært 10% i TS sitt område. En såpass enkel jobb mener jeg TS burde klare selv. Det gir TS mer verdi dersom han sier at han ikke har noen takst og ber megler vurdere verdi på helt eget grunnlag. Nå er det ulike grunner til at folk trenger å fastsette en verdi på boligen. For eksempel vil det etter et samlivsbrudd være en person som skal kjøpe ut den andre. Da vil selvsagt selger seg ut ha høyest mulig verdi, mens den som skal kjøpe ut vil ha lavest mulig. Altså en god gammeldags interessekonflikt. En sertifisert takstmann vil ha mye større faglig og juridisk tyngde enn en megler uten utdannelse i takst-faget som stikker fingeren i været, sånn i tilfelle det skulle bli noe diskusjon om hva som er riktig verdi. Takstmenn har en faglig integritet og skal ikke la seg påvirke av bestillerens interesser. Derfor har de ganske stikte regler for å regne ut riktig verdi. Så hvis man tar flere takster tett etter hverandre skal de i teorien gi samme verdi. Men det aner meg at det kan bli små forskjeller fra takst til takst. Endret 25. mai av Simen1
Mykesider Skrevet 25. mai Forfatter Skrevet 25. mai scuderia skrev (2 timer siden): En megler gir deg en prisantydning på hva han tror leiligheten kan gå for i et åpent marked. En takstmann gir deg en teknisk verdi på boligen. Det er forskjellige ting. Megler er nærmere et riktig beløp siden hensyn som solforhold, utsikt etc alltid må tas hensyn til. Men om du vet verdien for tre år siden er det bare å kalkulere med prisvekst siden den gangen. Om det er til banken så krever de mer dokumentasjon. Blir det feil av meg å gi salgshefte til megler? Synes det var rart megler etterspurte den
Mykesider Skrevet 25. mai Forfatter Skrevet 25. mai Simen1 skrev (50 minutter siden): Ikke helt. En megler gir en uutdannet prisvurdering uten juridisk tyngde. En taktsmann skal taksere verdien på boligen sånn den vil være i et åpent marked. Det kalles en e-takst (tidligere verditakst). Lånetakst er ennå en sak. En takstmann tilbyr også andre produkter/rapporter. For eksempel en teknisk takst eller boligstatusrapport. Den skiller seg fra verditakst ved at den vurderer flere tekniske forhold enn verditaksten gjør og er spisset mot ulike situasjoner boligeieren er i. Les deg opp så du ikke bestiller feil type takst/vurdering: https://selgebolig.no/verdivurdering-vs-takst https://forbrukertorget.no/eiendomsmegler/takst-og-verdivurdering-dette-er-forskjellen https://www.rettmegler.no/artikler/hva-er-forskjellen-pa-verdivurdering-og-takst Årsaken til at en megler spør om en verditakst fra noen år tilbake er at vedkommende sparer seg arbeid og kan "ta" andres arbeid gratis som grunnlag og skrive videre på det. I TS sitt tilfelle antagelig bare korrigere for prosentmessig verdiøkning på stedet. Dette kan være så enkelt som å legge på 10% fra rapporten hvis verdiøkningen har vært 10% i TS sitt område. En såpass enkel jobb mener jeg TS burde klare selv. Det gir TS mer verdi dersom han sier at han ikke har noen takst og ber megler vurdere verdi på helt eget grunnlag. Nå er det ulike grunner til at folk trenger å fastsette en verdi på boligen. For eksempel vil det etter et samlivsbrudd være en person som skal kjøpe ut den andre. Da vil selvsagt selger seg ut ha høyest mulig verdi, mens den som skal kjøpe ut vil ha lavest mulig. Altså en god gammeldags interessekonflikt. En sertifisert takstmann vil ha mye større faglig og juridisk tyngde enn en megler uten utdannelse i takst-faget som stikker fingeren i været, sånn i tilfelle det skulle bli noe diskusjon om hva som er riktig verdi. Takstmenn har en faglig integritet og skal ikke la seg påvirke av bestillerens interesser. Derfor har de ganske stikte regler for å regne ut riktig verdi. Så hvis man tar flere takster tett etter hverandre skal de i teorien gi samme verdi. Men det aner meg at det kan bli små forskjeller fra takst til takst. Banken trenger dokument. Jeg kan ikke ha eldre versjon enn 6 måneder
Labelle Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) ZiggyStar skrev (10 timer siden): Siste årene har meglere satt prisantydning. Takstmannen sjekker tilstand som selvsagt blir en faktor, men markedet styrer og her har megleren som jobb å ha innsikt for området det gjelder etc. Når du selger skjer det i samråd med selgeren. Hvis det er verdivurdering uten nødvendigvis et salg så er det igjen en megler som kommer med et tall. Dette. Her jeg bor vil megleren at takstmannen skal kun utføre tilstandsrapporten og ikke nevne noe om verdi. Dette vil megler styre selv med eieren. Endret 25. mai av Labelle
DetteErBareMinMening Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) Jeg har mye erfaring med eiendomsmeglere gjennom årene. De burde slutte å kalle seg det, for eiendommers verdi har de ikke begreper om. Det byggtekniske vet de så å si null om. De er omreisende med kompetanse på pynteputer, stearinlys og potteplanter. Og salg selvsagt. Endret 25. mai av DetteErBareMinMening 1
Markiii Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Simen1 skrev (5 timer siden): - En megler er ikke en fagperson innen det å vurdere verdien til en eiendom. Verdivurderingene de leverer er ikke mer juridisk verdt enn hva enn du kan slå med en terning. En megler kan følge med på markedet og se hva tilsvarende boliger i området går for, for eksempel. Det er slikt man kan finne ut selv, men jeg vil tro at meglere har tilgang til mer data enn andre.
ZiggyStar Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Poenget er vel at lokasjon og økonomiske tider har så stor betydning for prisen at det er bedre at megleren utarbeider endelig prisantydning. Heller enn at en teknisk takstmann skal måtte følge med på noe som ikke har noe med huset å gjøre
DetteErBareMinMening Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) ZiggyStar skrev (28 minutter siden): Poenget er vel at lokasjon og økonomiske tider har så stor betydning for prisen at det er bedre at megleren utarbeider endelig prisantydning. Heller enn at en teknisk takstmann skal måtte følge med på noe som ikke har noe med huset å gjøre Hva tror du en takstmann vurderer? Værutsiktene på visningsdagen....? Endret 25. mai av DetteErBareMinMening
Simen1 Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai (endret) Markiii skrev (1 time siden): En megler kan følge med på markedet og se hva tilsvarende boliger i området går for, for eksempel. Det er slikt man kan finne ut selv, men jeg vil tro at meglere har tilgang til mer data enn andre. Boligverdi-indeks for større byer og fylker er offentlig via SSB. Verdi på sammenlignbare enkelteiendommer er også offentlig tilgjengelig, mot et lite beløp. Sistnevnte brukes for å finne faktiske salgspriser på eiendommer i f.eks samme gate, samme type blokk og etasje. Dette vurderes kvalitativt og indeksjusteres sånn at det blir representativt for den måneden man skal vurdere prisen. Alt dette kan hvem som helst gjøre. Meglere abonnerer vanligvis på ytterligere analyseverktøy der de f.eks kan kjøre statistikk over kvadratmeterpris i samme kommune og vurdere hvor på kvalitetsskalaen denne boligen befinner seg. Dette kan også vanlige folk abonnere på, men det er lite hensiktsmessig med mindre man jobber med det. Det koster sikkert mange hundre kroner i måneden. Det takstmenn har i tillegg til meglere er bygningsforståelse. De går nøye gjennom byggemetoder, materialvalg, risikofaktorer som hører til byggeperioden (drenering, asbest, rør i rør, gjeldende forskrifter ved byggeår og renoveringer osv.). De foretar fuktmålinger, vurderinger av sig i grunnen, konstruksjonsfeil, vedlikeholdsbehov, tilstandsgrad TG osv. Meglere er som noen over her sier, eksperter på pynteputer, stearinlys, potteplanter og salg. Tallet de leverer har en helt annen vare, med mye lavere, faglig- og juridisk tyngde. Man får hva man betaler for. Får du tilbud om gratis verdivurdering av en megler så er den nok akkurat så mye verdt. Endret 25. mai av Simen1
ZiggyStar Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai 2 hours ago, DetteErBareMinMening said: Hva tror du en takstmann vurderer? Værutsiktene på visningsdagen....? Svarte du på riktig innlegg...?
Mykesider Skrevet 26. mai Forfatter Skrevet 26. mai Labelle skrev (15 timer siden): Dette. Her jeg bor vil megleren at takstmannen skal kun utføre tilstandsrapporten og ikke nevne noe om verdi. Dette vil megler styre selv med eieren. Dette liker jeg bedre, da er det to ryddige parter!
ilpostino Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Mykesider skrev (På 25.5.2026 den 6.55): Kanskje meglere ikke er de beste. Takstmann er ofte tømrere eller lignende, mens meglere er meglere. jeg stoler mer på dokumentet på en takstmann, da det de leverer forteller mer om tilstanden til eiendommen og påpeker feil og mangler. 1
Labelle Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Mykesider skrev (9 timer siden): Dette liker jeg bedre, da er det to ryddige parter! Nåja. Etter det skjedde gikk prisene til taket. Har selv ringt takstmann hvor jeg har konfrontert pris og han ikke kunne skjønne den høye prisantydning. Såklart fint for de som skal selge.
Mykesider Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai DetteErBareMinMening skrev (På 25.5.2026 den 22.25): Jeg har mye erfaring med eiendomsmeglere gjennom årene. De burde slutte å kalle seg det, for eiendommers verdi har de ikke begreper om. Det byggtekniske vet de så å si null om. De er omreisende med kompetanse på pynteputer, stearinlys og potteplanter. Og salg selvsagt. Jeg får inntrykk av at takstmenn også baserer seg på lignende priser som er gått i nabolaget, og ergo ser man blindt på hvilken tilstand og hvilket år bygget er bygget uten noe vedlikehold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå