Nimrad Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Simen1 skrev (På 25.5.2026 den 17.14): - En megler er ikke en fagperson innen det å vurdere verdien til en eiendom. Verdivurderingene de leverer er ikke mer juridisk verdt enn hva enn du kan slå med en terning. Jeg liker ikke å være djevelens advokat her, jeg har unngått meglere begge gangene jeg har solgt egen bolig, men... Det stemmer kanskje på papiret at det ikke er noe juridisk, men i praksis krever/godtar både bank og skatteetaten verdivurdering fra eiendomsmegler. De godtar ikke terning. 1
Simen1 Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Mykesider skrev (1 time siden): Jeg får inntrykk av at takstmenn også baserer seg på lignende priser som er gått i nabolaget, og ergo ser man blindt på hvilken tilstand og hvilket år bygget er bygget uten noe vedlikehold. Det stemmer i hvert fall ikke. Takstmenn gjør begge typer vurderinger. De har dyp kunnskap og byggeskikk, byggematerialer, problemer som er knyttet til byggeår osv. De foretar oppmålinger og sammenligner kvalitativt med kvadratmeterpris i samme område, der sammenlignbare objekter solgt siste 1-3 år indeksjusteres for å få aktuell nå-pris. En kvalitativ sammenligning tar selvsagt hensyn til byggeår og hvordan det framstår vedlikeholdsmessig i annonsen. Annonsene slettes ikke, de arkiveres og kan hentes fram igjen for å sammenligne. Takstmenn sammenligner gjerne kvalitativt de 3-10 mest lignende boligene i areal, boligår, standard og beliggenhet. Takstrapporter inneholder ofte (alltid?) en tabell over kvalitativt sammenlignede boliger, indeksjusterings-faktorer og beskrivelse av hvor sammenlignbare de er, areal og kvadratmeterpris. Meglere, eller "elkjøpselgere" som er akkurat samme sorten, gjør ingenting av dette. De er som nevnt pyntepute-eksperter og KI bildemanipulerings-eksperter og gjerne overoptimistiske med tanke på pris. Noe som betyr at kunden kan slite med lang omsetningstid, dyrt dobbelt-lån og at budene stopper under prisantydning, det kunden hadde forestilt seg.
Mykesider Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai Simen1 skrev (3 timer siden): Det stemmer i hvert fall ikke. Takstmenn gjør begge typer vurderinger. De har dyp kunnskap og byggeskikk, byggematerialer, problemer som er knyttet til byggeår osv. De foretar oppmålinger og sammenligner kvalitativt med kvadratmeterpris i samme område, der sammenlignbare objekter solgt siste 1-3 år indeksjusteres for å få aktuell nå-pris. En kvalitativ sammenligning tar selvsagt hensyn til byggeår og hvordan det framstår vedlikeholdsmessig i annonsen. Annonsene slettes ikke, de arkiveres og kan hentes fram igjen for å sammenligne. Takstmenn sammenligner gjerne kvalitativt de 3-10 mest lignende boligene i areal, boligår, standard og beliggenhet. Takstrapporter inneholder ofte (alltid?) en tabell over kvalitativt sammenlignede boliger, indeksjusterings-faktorer og beskrivelse av hvor sammenlignbare de er, areal og kvadratmeterpris. Meglere, eller "elkjøpselgere" som er akkurat samme sorten, gjør ingenting av dette. De er som nevnt pyntepute-eksperter og KI bildemanipulerings-eksperter og gjerne overoptimistiske med tanke på pris. Noe som betyr at kunden kan slite med lang omsetningstid, dyrt dobbelt-lån og at budene stopper under prisantydning, det kunden hadde forestilt seg. Ja, det er vel noe i det du sier.
Mykesider Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai Megler skal vel ha rundt 7000 kroner og takstmann skal ha 9000 kroner. Da bør jeg vel velge en takstmann?
Simen1 Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai (endret) De leverer to forskjellige produkter. Det blir litt "bør jeg velge pålegg til 350 kr/kg eller 450 kr/kg", så får man vite at det er henholdsvis FP servelat og roastbiff. 450 kr/kg for roastbiff er ok, men 350 kr/kg for FP servelat er et ran. Endret 28. mai av Simen1
Nimrad Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Mykesider skrev (2 timer siden): Megler skal vel ha rundt 7000 kroner og takstmann skal ha 9000 kroner. Da bør jeg vel velge en takstmann? 7000 var helt ekstremt. Jeg betalte 2000 for meglerrapport til banken for et år siden. Jeg ville gått for to meglere iom at takstrapport er såpass ny. Da kommer de med to gjettinger og så kan du ta snittet av det. Det har jeg sett i en del arveoppgjør o.l. Du har i mine øyne ikke behov for noe (nyere) takstrapport i en sak som dette.
ilpostino Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Jeg tror jeg betalte 2500 da jeg fikk megler til å ta en verdivurdering fro et par måneder siden.
Mykesider Skrevet 29. mai Forfatter Skrevet 29. mai ilpostino skrev (19 timer siden): Jeg tror jeg betalte 2500 da jeg fikk megler til å ta en verdivurdering fro et par måneder siden. Husker du hvilket selskap? Den ene av de to som finnes i distriktet som har svart meg, heter Aktiv.
Mykesider Skrevet 29. mai Forfatter Skrevet 29. mai ilpostino skrev (19 timer siden): Jeg tror jeg betalte 2500 da jeg fikk megler til å ta en verdivurdering fro et par måneder siden. Sendte du den eldre tilstandsrapporten til dem? Det rare i dette tilfellet er at megler ønsker en 4 år gammel tilstandsrapport tilsendt.
Mykesider Skrevet 29. mai Forfatter Skrevet 29. mai Nimrad skrev (20 timer siden): 7000 var helt ekstremt. Jeg betalte 2000 for meglerrapport til banken for et år siden. Jeg ville gått for to meglere iom at takstrapport er såpass ny. Da kommer de med to gjettinger og så kan du ta snittet av det. Det har jeg sett i en del arveoppgjør o.l. Du har i mine øyne ikke behov for noe (nyere) takstrapport i en sak som dette. I dette tilfellet ønsker jeg kun en verditakst fra takstmann, ikke en tilstandsrapport. Det virker for meg som at det er lite konkurranse blant meglere siden de tar en sånn røff pris.
Simen1 Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai (endret) Mykesider skrev (3 timer siden): Det rare i dette tilfellet er at megler ønsker en 4 år gammel tilstandsrapport tilsendt. Det er ingenting rart. Da gjør noen andre mye av jobben for dem. I rapporten står alle rom oppmålt i størrelse (tar ca 1/2 time å gjøre + ca like lang tid å føre inn i rapporten, så ca 1000-1500 kr ekstra fakturert for andres arbeid bare der. TG-vurderingene er også gratis profittering på andres arbeid. Da trenger de bare spørre eier om det er noe å tilføye eller ting som er utbedret siden sist også er hele den delen av rapporten klar for siste finpuss og stikkprøvekontoll. Huseier har kanskje ikke noe forhold til det å beskytte den forrige rapportskriverens arbeid, men når man leverer over såpass med gratis arbeid så burde det kvalifisere for ganske stor rabatt. Nå fikk jo du et tilbud som var veldig høyt i utgangspunktet, 7000 for megler, og det høres ut som du går for det framfor takstmann 9000, så du burde i hvert fall prute ned prisen en god del, eller bare ignorere den første og ringe til en annen megler. Tilby for eksempel 5000 for fullstendig rapport eller 3500 hvis de tar i mot gratisarbeidet fra den forrige rapporten. PS. Husk at det er en egen verdi i å få utført ny TG-rapport. Da får du en annen persons syn på saken og dermed et mer komplett bilde av tilstand. I ettertid kan du f.eks sette vurderinger opp mot den gamle rapporten for å "forhandle" deg til en annen TG på enkelte ting. En sånn rapport er ikke bare en nødvendig regning, den er er verdidokument som sier både deg og kjøper mye om huset og hvilke kostnader som står foran dere. Det er styrende for vedlikehold i lang tid framover. Å ringe håndtverkere for å spørre de hva de mener du burde gjøre med tak, kjeller, røranlegg, etc hver gang er hverken oversiktlig eller billig. De lever av mersalg så de vil gjerne selge inn "nødvendige" ting som ikke er strengt tatt nødvendige eller står i rapporten. Ta godt vare på rapporten i ettertid. Endret 29. mai av Simen1 1
Mykesider Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai Simen1 skrev (På 28.5.2026 den 8.58): De leverer to forskjellige produkter. Det blir litt "bør jeg velge pålegg til 350 kr/kg eller 450 kr/kg", så får man vite at det er henholdsvis FP servelat og roastbiff. 450 kr/kg for roastbiff er ok, men 350 kr/kg for FP servelat er et ran. Utrolig gode sammenligninger; du får frem budskapet.
ilpostino Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Mykesider skrev (På 29.5.2026 den 5.28): Husker du hvilket selskap? Jeg brukte ABBL. Sendte ikke over noe som helst ifm besiktigelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå