Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefaling av dusjkabinett. Maks 10.000

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutes ago, Bjerknez said:

Dusje i badekaret er vel litt 1980?

Kanskje, men ikke ut av verden og meget praktisk av og til, og noen liker faktisk et kar-bad i ny og ne. Forutsetter jo at man har noe mer plass på badet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har dusjkabinett på begge bad da baderommene er gamle og det ene uten membran også. Det som er greit å tenke på er å få fleksible rør av god lengde på baksiden sånn at man kan dra frem kabinettet en gang i året for en skikkelig hovedvask bak. Siste dusjkabinett vi kjøpte var 90x90 av den typen med badekar i bunn. Har fungert kjempeflott for guttungen fra 0-9år. Ble kjøpt på Megaflis ;)

Vi skal pusse opp det eldste badet og jeg har ymtet frempå at jeg vil ha dusjkabinett igjen. Det ligger noe logisk i det å kontrollere hvor vannet går. Og ikke er det så lett å holde fliser, eller rettere sagt fugene, pene når 5 stk dusjer daglig der. Bare å fuge om, men det er en jobb det også. Rørlegger og kone er ikke enig så det spørs vel om jeg får viljen min.

Skrevet (endret)
On 5/18/2026 at 5:11 PM, Mykesider said:

Kanskje ikke den mest vanligste tema i Forum. Men ser etter dusjkabinett. Hvilket merke anbefales og butikk. Har vel 10 000 kroner som budsjett. 

Merket er ikke så viktig, så lenge du følger visse regler for at dusjkabinettet skal fungere optimalt.
Det forutsettes her at du kjøper et kabinett med sokkel og glassvegger av glass rundt deg på alle sider.
Jeg har prøvd og sett mye over mange år.
Dusjhjørner, hvor man dusjer vann direkte på badets vegg (og gulv) fungerer ikke, for det veggmaterialet som tåler vann over flere år uten å forringes, finnes ikke. Det samme gjelder til dels også badegulvet; ikke føl deg trygg med å dusje direkte på f.eks betonggulv, for betong har en tendens til å sprekke med årene.

Ikke kjøp et kabinett som har:

1 ) opprinnelse i Kina eller annet jalla-land. Slike kabinetter er gjerne relativt billige og er utstyrt med mye ekstrautstyr, og er derfor svært fristende å kjøpe, men regelen som gjelder for f.eks mobiltelefoner gjelder her også: du får hva du betaler for.

2 ) masse unødvendig leamikk, som eksempelvis horisontale damp- og massasjestråler ut av kabinettets innvendige vegg, som er pokker så kult å bruke de to-tre første gangene du tar kabinettet i bruk, men som du går lei av og nesten aldri mer gidder å bruke. Dess mer leamikk, dess større sjanse for at et eller annet skal ryke og må repareres. Dessuten kan den elektriske pumpen som genererer massasjestrålene støye mye, og resultatet er at du kan trenge hodepinetablett hver gang du er ferdig dusjet.

3 ) bruk av galvanisert stål eller mye plastikk på mekaniske bevegelige deler, som f.eks hjulene som skyvedøren glir på. Galvanisert stål vil ruste til slutt, det er kun et spørsmål om når. Plastikk morkner og blir sprøtt og mekanisk svakt over flere år under påvirkning av varme, lys og oksygen fra lufta (langsom kjemisk prosess). Kjøp mest mulig rustfritt stål. Det siste gjelder forresten også oppvaskmaskiner innvendig.

4 ) glass-sider som er forankret nedi dype åpne slisser som går langs sokkelens sider. Disse slissene fungerer som vann og støvfeller. Kombinasjonen av vann og støv fører på sikt til vekst av sopp og bakterier nedi slissene som påkrever hyppig rengjøring.

5 ) sokkel som tydelig flekser gir når du hopper lett på den. Billige dusjkabinett har gjerne sokler av tynn plast, og dette merkes ved at sokkelens gulv flekser når du hopper lett på det. Dyrere kabinett har sokler som er støpt i tjukk fiberarmert kompositt, og disse er svært rigide og gir ikke etter. På sikt vil et for tynt sokkelgulv slå sprekker pga materialtretthet ved gjentakende fleksing over noen år, dvs hver gang noen tunge personer dusjer.

6 ) for lite plass. Når du står der inne og bøyer og svinger på armer og kropp for å komme til over alt på kroppen med vaskekluten mens du lukker øynene for å ikke få såpe i dem, så er det fort gjort å velte sjampoflasker og diverse andre greier som kona di har en tendens til å fylle opp kabinettets innvendige hylle med. Kjøp derfor kabinettet med størst sokkelareal, såfremt rommets utforming og interiør tillater det, selvsagt.

7 ) et upålitelig blandebatteri. Noen billige kina-blandebatterier er upålitelige ved at de f.eks endrer temperatur på vannet når du skrur på kun rattet som regulerer vannstrømmen (dvs ikke rattet som regulerer temperaturen). Dersom vannstrømregulatoren og temperaturregulatoren er på en og samme hendel, så bør du passe spesielt på. Nordiske og tyske produsenter har som regel de beste blandebatteriene. Pass også på at blandebatteriet er koblet med lange fleksible slanger til vegguttaket, slik at kabinettet, som forøvrig bør være utstyrt med hjul under sokkelen, kan dras lett ut for rengjrøihg på baksiden når det en sjelden gang trenges.

8 ) en dør som ikke lukker tett inntil til kabinettets glassvegg. Er det sprekk mellom veggen og døren så spruter vann gjennom sprekken og ut på badegulvet når du dusjer. Noen kabinett er også utstyrt med tak. Har du barn/tenåringer som liker å svinge litt ukontrollert rundt på dusjhodet slik at vann treffer sponplatene i taket på badet ditt og får dem til å trutne/råtne, så kan det lønne seg med tak.

Følger du disse reglene, så forundrer det meg ikke om du havner på et norsk eller svensk merke.

Endret av Radon Ready
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (39 minutter siden):

Dusje i badekaret er vel litt 1980?

Vi har barn og sønnen liker å bade, men det hender mor og far tar seg et bad også.

Det er lett å vaske rent etc, dusjkabinett de med plastikk synes jeg er Harry... Litt 1990?

Det blir herpa, ripete møkkete og trashy iløpet av et til to år.

Bare min mening.

Mye enklere bare å bytte dusj forheng hvert år...

Endret av Gouldfan
Skrevet
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Vi har barn og sønnen liker å bade, men det hender mor og far tar seg et bad også.

Det er lett å vaske rent etc, dusjkabinett de med plastikk synes jeg er Harry... Litt 1990?

Det blir herpa, ripete møkkete og trashy iløpet av et til to år.

Bare min mening.

Mye enklere bare å bytte dusj forheng hvert år...

Joda, sikkert praktisk med dusjforheng. Å jeg er enig med deg angående kabinett. Men jeg er nå litt opptatt av at det skal se bra ut også. Litt kjedelig å føle at man reiser tilbake i tid når åpner baderomsdøra.  

Derfor foretrekker jeg dusjhjørne. 90x90 med glassdører på flislagt bad. Lett og holde rent og mer hygienisk samt ser bedre ut. 

Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (11 minutter siden):

Joda, sikkert praktisk med dusjforheng. Å jeg er enig med deg angående kabinett. Men jeg er nå litt opptatt av at det skal se bra ut også. Litt kjedelig å føle at man reiser tilbake i tid når åpner baderomsdøra.  

Derfor foretrekker jeg dusjhjørne. 90x90 med glassdører på flislagt bad. Lett og holde rent og mer hygienisk samt ser bedre ut. 

Jeg har hatt begge deler, det er smak og behag, jeg synes hvitt badekar og hvite fliser er penere.

Jeg synes ikke dører er lette å holde rene, selvom jeg vasker badet grundig hver 2 uke.

Vi synes badekar er litt luksus....

Endret av Gouldfan
Skrevet

Badekar er "luksus" hvis det står alene, ved siden av dusjhjørne. Ikke hvis man bruker badekaret og dusje i med forheng. 

Men det er så klart smak og behag. Andre får innrede badet sitt på sin måte :) 

Dørene holdes enkelt rene ved å sette dem inn med keramisk beskyttelse (sånn som man bruker til bil) Da er dte bare å spyle av ved gjevne mellomrom og dra over med kluten. Det er gjort på under 2 minutter. :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (19 minutter siden):

Badekar er "luksus" hvis det står alene, ved siden av dusjhjørne. Ikke hvis man bruker badekaret og dusje i med forheng. 

Men det er så klart smak og behag. Andre får innrede badet sitt på sin måte :) 

Dørene holdes enkelt rene ved å sette dem inn med keramisk beskyttelse (sånn som man bruker til bil) Da er dte bare å spyle av ved gjevne mellomrom og dra over med kluten. Det er gjort på under 2 minutter. :) 

Det har jo med plass å gjøre også, men med din løsning så blir det to ting som må vaskes ekstra, samt slukene 2 stk.

Jeg bruker en hel formiddag på å vaske å shine hele badet og å rense sluket. Vegger og gulv etc.

Dusj kabinett, hadde jeg ikke klart å få like ren som fliser og badekar. Fordi de sistnevnte er enklere å pusse og vaske.

Dritt og såperester og misfarge har en tendens til å gro fast i kabinett.

Endret av Gouldfan
Skrevet (endret)

Dessuten de dusj kabinett med plast med trinnløs regulering av stråle etc i midten og over, som er ganske dyre er noe skikkelig dritt. Både kameraten min og foreldrene mine har en slik. Dusjen og kranene ryker med en gang.

Ikke lett å holde rent heller, vet ikke om det er Comfort som selger disse.

Dører av glass er nok penere som du sier iforhold til et dusjforheng, men fordelen med et forheng er at du bare kaster og kjøper nytt.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Bjerknez said:

Da vi kjøpte huset i 1985 hadde det dusjkabinett - så mye om å reise i tiden.

Gjestebad i dag ('de unges bad' i gamle dager) har 'dusjrom' 75x130 med glassskyvedør og -vegg, 1997. Betonggulv med varme under membranen.

Noen elsker rengjøring skal det være dusj eller bil. Jeg gjør det ikke.

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg skal på sikt pusse opp badet, men trengte nytt kabinett, så kjøpte et fra Megaflis til 6999. Helt greit, selvfølgelig litt slark her og der og ørlite svikt i gulvet av kabinettet. På hytten har vi et til 24000 kr som rørlegger skaffet da vi pusset opp badet der. Det har null svikt, veldig lite slark og har holdt seg mye bedre enn det fra Megaflis, naturligvis, forsåvidt, basert på prisen. Jeg synes ikke det er vits å kjøpe et til 10000 kr, da kan en like gjerne kjøpe billigere, eller slå på stortrommen og kjøpe et "skikkelig" dusjkabinett. 

Skrevet (endret)
Radon Ready skrev (2 timer siden):

Merket er ikke så viktig, så lenge du følger visse regler for at dusjkabinettet skal fungere optimalt.
Det forutsettes her at du kjøper et kabinett med sokkel og glassvegger av glass rundt deg på alle sider.
Jeg har prøvd og sett mye over mange år.
Dusjhjørner, hvor man dusjer vann direkte på badets vegg (og gulv) fungerer ikke, for det veggmaterialet som tåler vann over flere år uten å forringes, finnes ikke. Det samme gjelder til dels også badegulvet; ikke føl deg trygg med å dusje direkte på f.eks betonggulv, for betong har en tendens til å sprekke med årene.

Ikke kjøp et kabinett som har:

1 ) opprinnelse i Kina eller annet jalla-land. Slike kabinetter er gjerne relativt billige og er utstyrt med mye ekstrautstyr, og er derfor svært fristende å kjøpe, men regelen som gjelder for f.eks mobiltelefoner gjelder her også: du får hva du betaler for.

2 ) masse unødvendig leamikk, som eksempelvis horisontale damp- og massasjestråler ut av kabinettets innvendige vegg, som er pokker så kult å bruke de to-tre første gangene du tar kabinettet i bruk, men som du går lei av og nesten aldri mer gidder å bruke. Dess mer leamikk, dess større sjanse for at et eller annet skal ryke og må repareres. Dessuten kan den elektriske pumpen som genererer massasjestrålene støye mye, og resultatet er at du kan trenge hodepinetablett hver gang du er ferdig dusjet.

3 ) bruk av galvanisert stål eller mye plastikk på mekaniske bevegelige deler, som f.eks hjulene som skyvedøren glir på. Galvanisert stål vil ruste til slutt, det er kun et spørsmål om når. Plastikk morkner og blir sprøtt og mekanisk svakt over flere år under påvirkning av varme, lys og oksygen fra lufta (langsom kjemisk prosess). Kjøp mest mulig rustfritt stål. Det siste gjelder forresten også oppvaskmaskiner innvendig.

4 ) glass-sider som er forankret nedi dype åpne slisser som går langs sokkelens sider. Disse slissene fungerer som vann og støvfeller. Kombinasjonen av vann og støv fører på sikt til vekst av sopp og bakterier nedi slissene som påkrever hyppig rengjøring.

5 ) sokkel som tydelig flekser gir når du hopper lett på den. Billige dusjkabinett har gjerne sokler av tynn plast, og dette merkes ved at sokkelens gulv flekser når du hopper lett på det. Dyrere kabinett har sokler som er støpt i tjukk fiberarmert kompositt, og disse er svært rigide og gir ikke etter. På sikt vil et for tynt sokkelgulv slå sprekker pga materialtretthet ved gjentakende fleksing over noen år, dvs hver gang noen tunge personer dusjer.

6 ) for lite plass. Når du står der inne og bøyer og svinger på armer og kropp for å komme til over alt på kroppen med vaskekluten mens du lukker øynene for å ikke få såpe i dem, så er det fort gjort å velte sjampoflasker og diverse andre greier som kona di har en tendens til å fylle opp kabinettets innvendige hylle med. Kjøp derfor kabinettet med størst sokkelareal, såfremt rommets utforming og interiør tillater det, selvsagt.

7 ) et upålitelig blandebatteri. Noen billige kina-blandebatterier er upålitelige ved at de f.eks endrer temperatur på vannet når du skrur på kun rattet som regulerer vannstrømmen (dvs ikke rattet som regulerer temperaturen). Dersom vannstrømregulatoren og temperaturregulatoren er på en og samme hendel, så bør du passe spesielt på. Nordiske og tyske produsenter har som regel de beste blandebatteriene. Pass også på at blandebatteriet er koblet med lange fleksible slanger til vegguttaket, slik at kabinettet, som forøvrig bør være utstyrt med hjul under sokkelen, kan dras lett ut for rengjrøihg på baksiden når det en sjelden gang trenges.

8 ) en dør som ikke lukker tett inntil til kabinettets glassvegg. Er det sprekk mellom veggen og døren så spruter vann gjennom sprekken og ut på badegulvet når du dusjer. Noen kabinett er også utstyrt med tak. Har du barn/tenåringer som liker å svinge litt ukontrollert rundt på dusjhodet slik at vann treffer sponplatene i taket på badet ditt og får dem til å trutne/råtne, så kan det lønne seg med tak.

Følger du disse reglene, så forundrer det meg ikke om du havner på et norsk eller svensk merke.

Det ville være greit å vite hvilket land forskjellige merker av dusjkabinetter kommer fra. 

Hvilket land utvikler gode dusjkabinett?

Og gjerne vite hvilke kinesiske merker som er på markedet, om skal unngå dem. 

Endret av Mykesider
Skrevet
Olsenhower skrev (8 minutter siden):

Jeg skal på sikt pusse opp badet, men trengte nytt kabinett, så kjøpte et fra Megaflis til 6999. Helt greit, selvfølgelig litt slark her og der og ørlite svikt i gulvet av kabinettet. På hytten har vi et til 24000 kr som rørlegger skaffet da vi pusset opp badet der. Det har null svikt, veldig lite slark og har holdt seg mye bedre enn det fra Megaflis, naturligvis, forsåvidt, basert på prisen. Jeg synes ikke det er vits å kjøpe et til 10000 kr, da kan en like gjerne kjøpe billigere, eller slå på stortrommen og kjøpe et "skikkelig" dusjkabinett. 

Husker du merke på det til 24 000 kroner? 

Skrevet

Jeg ville unngått Arrow. I hvertfall de billigste. Min far kjøpte et slik. Bare plastikk. Og det som ser ut som metall er forkrommet plastikk. Som knakk nesten med en gang. Luftinntaket til ventilasjonsvifta knakk. Øvrde delen av selve kabinettet er av plast og sprakk relativt tidlig. Alt av forkrommede pyntedetaljer (plast) har knekt og falt av. Hånddusjen sprakk ganske tidlig. Vrideren for å velge mellom hånddusj, takdusj, fotdusj og ryggdusj røyk etter et års tid.

Eneste som var bra var elektronikken, inkluder lys (LED). Den holdt overraskende bra.

• Liker 1
Skrevet
sedsberg skrev (46 minutter siden):

Jeg ville unngått Arrow. I hvertfall de billigste. Min far kjøpte et slik. Bare plastikk. Og det som ser ut som metall er forkrommet plastikk. Som knakk nesten med en gang. Luftinntaket til ventilasjonsvifta knakk. Øvrde delen av selve kabinettet er av plast og sprakk relativt tidlig. Alt av forkrommede pyntedetaljer (plast) har knekt og falt av. Hånddusjen sprakk ganske tidlig. Vrideren for å velge mellom hånddusj, takdusj, fotdusj og ryggdusj røyk etter et års tid.

Eneste som var bra var elektronikken, inkluder lys (LED). Den holdt overraskende bra.

Det er akkurat den som kameraten min og foreldrene mine hadde og har. Forferdelig dårlig kvalitet og 20k eller noe sånt.

Skrevet
8 hours ago, Bjerknez said:

Dusjkabinett er et h**** og holde rene og jeg synes heller ikke det ser veldig bra ut. Jeg skjønner at mange ikke har muligheten til noe annet, men jeg ville sterkt vurdert dusjhjørne i steden. Tar mindre plass, cleanere loook, lettere og holde rent etc. 

Det krever kanskje for noen mer grunnarbeid, men to dusjdører koster mindre ett et komplett kabinett (tror jeg).

LITT MER GRUNNARBEID???

Dette er et 20 år gammelt bad hvor det potensielt aldri har vært dusjet rett på flisene eller ment å dusje rett på flisene.
Grunnarbeidet for å bruke dusjhørne på det badet er da totalrenovering. Det er 100% umulig å vite om den membran (dersom den i hele tatt eksisterer på veggene fremdeles er hel uten å begynne å åpne flisene, noe som igjen omtrent er umulig uten å ødelegge membran.

Dersom man ikke vet at badet har en god membran og at den strekker seg helt opp til tak der dusjen skal være, så er det kun kabinett som gjelder. 

• Liker 1
Skrevet
WiiBoy skrev (3 timer siden):

LITT MER GRUNNARBEID???

Dette er et 20 år gammelt bad hvor det potensielt aldri har vært dusjet rett på flisene eller ment å dusje rett på flisene.
Grunnarbeidet for å bruke dusjhørne på det badet er da totalrenovering. Det er 100% umulig å vite om den membran (dersom den i hele tatt eksisterer på veggene fremdeles er hel uten å begynne å åpne flisene, noe som igjen omtrent er umulig uten å ødelegge membran.

Dersom man ikke vet at badet har en god membran og at den strekker seg helt opp til tak der dusjen skal være, så er det kun kabinett som gjelder. 

Jeg skrev vel "mer grunnarbeid". Å det er vel sant det... kommer vel ann på tilstanden badet har fra før. Det vet vel ingen av oss. Uansett så bør dette sjekkes før man hiver opp to dusjhjørner og skrur på vannet. Var det jeg mente. 

Skrevet
WiiBoy skrev (5 timer siden):

LITT MER GRUNNARBEID???

det var rørlegger nevnte det, for jeg sa i utgangspunktet jeg ønsket å fjerne kabinetten. Fra starten har det ikke vært kabinett da det var nytt. Men så har det ved en anledning blitt satt opp en kabinett. Jeg har kun eid leilighet i 3 år. Rørlegger nevnte at det er best å fortsette å  ha kabinett siden man ikke kan forsikre at membran er tett fortsatt. Alternativt er å restaurere badet, men det blir vel ikke denne omgang. Nå ølnsker jeg fokus å kjøpe kabinett dere anbefaler. Mange gode ting som kommer til uttrykk her. 

Skrevet

rørlegger anbefalte macro design kabinett, iallfall var det dem prioriterte å sette opp hos kunder. En svensk dusjkabinett med tjue års garanti. De ligger å vipper over 15000 kroner til 25000 kroner. 

Jeg vet ikke hvilken butikk som selger det, for jeg vil gjerne kjenne på funksjonen før jeg kjøper en dusjkabinett. 

Ser coop bygg selger også relativt rimelige dusjkabinett, men usikker hvilken nasjonalitet det er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...