Gå til innhold

Telenor+Elkjøp=svindel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Telenor Sikre leveres kun med ubegrenset data. Du kan altså ikke nedgradere abonnementet og beholde Sikre.

Dette kan gjerne være en tjeneste som passer godt for din eldre mor. Det er godt kjent at eldre er mer utsatt for svindel og lignende. Så jeg er ikke helt enig i din fordømmelse av de ansatte på Elkjøp. Men det er dyrt ja. 

Endret av Føniks
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Pokker heller, jeg tipper du jobber i Elkjøp eller Telenor siden du sier en pensjonist trenger et mobilabonnement til 700 kroner per måned.

Hun er flink og sletter alle phishing-eposter hun får, og hun spør oss alltid om hun er i tvil, men hun har åpenbart blitt lurt til å takke ja til et abonnement og en tilleggstjeneste hun absolutt ikke trenger. Ville du kjøpt eller anbefalt noen et abonnement til 700 kroner per måned?

Hun sier "Sikre" gir beskjed om hvem som ringer, men det trenger da ikke koste 200 kroner per måned. Noe slikt burde vært inkludert i alle abonnementer, eller man kan installere en gratis app som gjør det.

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Fibonacci skrev (18 minutter siden):

Pokker heller, jeg tipper du jobber i Elkjøp eller Telenor siden du sier en pensjonist trenger et mobilabonnement til 700 kroner per måned.

Hun er flink og sletter alle phishing-eposter hun får, og hun spør oss alltid om hun er i tvil, men hun har åpenbart blitt lurt til å takke ja til et abonnement og en tilleggstjeneste hun absolutt ikke trenger. Ville du kjøpt eller anbefalt noen et abonnement til 700 kroner per måned?

Jeg sier ikke det. Det er veldig individuelt, og er opp til din mor å vurdere hva hun vil betale for. 

Jeg er ikke enig at hun har blitt lurt. Dette er et produkt som kan passe for noen. Det er flere eldre som har blitt svindlet for titusenvis av kroner her i landet.

Din mor er nokså lettlurt om hun har blitt lurt til å takke ja til dette, om det er noe du skal hevde. Selgere på Elkjøp ligger nokså lavt på rangstigen for svindlere 😂 Kanskje hun trenger dette da?

Endret av Føniks
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det er åpenbart at Elkjøp og Telenor her spiller på uvitende gamlingers frykt og utvitenhet for å selge unødvendige produkter, men bare fortsett å forsvar de, du.

Det de burde ha sagt, var: "Jeg ser du nesten ikke bruker mobildata. Da kan jeg anbefale vårt minste og billigste abonnement".

Endret av Fibonacci
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Fibonacci skrev (7 minutter siden):

Det er åpenbart at Elkjøp og Telenor her spiller på uvitende gamlingers frykt og utvitenhet for å selge unødvendige produkter, men bare fortsett å forsvar de, du.

Alt er relativt. Driver Elkjøp og Telenor med overselging? Absolutt, det har dem alltid gjort, og vil alltid fortsette med.

Men du kan ikke hevde at ingen eldre har behov for et produkt som Telenor Sikre.

Her har du en eldre kvinne som ble lurt for 800 000kr. Hun bør nok gå for Telenor Sikre…

https://www.telenor.no/om/presse-og-media/pressemeldinger/politiet-dnb-og-telenor-gaar-sammen-om-aa-bekjempe-svindel-mot-eldre.page?srsltid=AfmBOoqAqlJ50VFhd6c3-C5G3G-mYQFossL1jqyCps5uNRhB0LwRqzdG

Endret av Føniks
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Setter Elkjøp heretter i samme kategori som indiske Microsoft callsenters.

Men kanskje er dette lakmustesten: Dersom man kjøper et telefonabonnement til 700,-/mnd, trenger man faktisk svindelforsikring.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Rimelig spesielt at Telenor har kuttet helt ut Safe, som kunne kombineres med hvilket som helst annet abonnement og heller erstattet det med påtvunget ubegrenset data-abonnement, om man vil ha Safe. Hva er egentlig forskjellen på Sikre og Safe? Om det er noen forskjell er den minimal, og det fremstår jo som at de nå skal ta enda mer penger fra uvitende eldre som ønsker sikkerhetstjenester, men nesten ikke bruker mobildata, og følgelig ikke har behov for ubegrenset data. 

Behøver man absolutt en slik sikkerhetstjeneste kan man heller gå for kombinasjonen Telia Trygg til 109kr og et noe lavere Telia-abonnement. Vet de har et Senior abonnement til 219kr.

Endret av InfectedExo
  • Liker 3
Skrevet

Stjelenor får færre og færre kunder men de skriver selv i styrereferat at det ikke er noe problem. De øker bare prisene for eksiterende kunder.... Oppkjøpet av Globalconnect er satt i tvil av Konkurransetilsynet og kan bli stanset da de frykter for konkurransen i markedet. Men statlige Telenor har sikkert noen folk på innsiden som kan påvirke og lobbyere, på samme måte som statlige DNB gjorde da de drepte Sbanken. 

Skrevet

Vi blir ranet på høylys dag bare av og være født inn i dette landet, nå skal jeg ikke klage for mye da det absolutt finnes verre plasser i verden å bo i 2026, men prisnivået i Norge pdd er så høyt at jeg sitter her med følelsen av at vi blir melket for hver krone over hele fjøla. Om det er mobilabonnement eller matvarer.

Selgere er opplært til å presse på nye eller eksisterende kunder det dyreste abonnementet, for:

A: De får en pen salgsbonus på lønna
B: Selskapet de selger for tjener mer penger

Dette gjelder forøvrig ikke bare Telenor, men resten av mobilselskapene i dette dyre landet.

Hilsen en som før jobbet i bransjen

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Dette er dessverre altfor vanlig. Moren min opplevde noe lignende med OneCall. Hun hadde et abonnement med 1 GB og hun brukte sjelden mer enn 10-13 megabyte pr mnd. Men når OneCall gjorde om på abonnementene sine, da ble hun flyttet over på et abonnement som hadde 10 GB pr mnd til en mye høyere pris. Heldigvis følger hun med såpass at hun kontaktet meg og spurte.

Jeg synes operatørene godt kunne følge litt med på hva folk bruker og komme med forslag om nedgradering istedet for å automatisk oppgradere dem noe så j@klig.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Man trenger ikke å logge inn hos Telenor. Det er bare å besøke en annen operatør og portere nr dit med en gang. Det tar bare noen få dager... Penger spart.

• Liker 1
Gjest Slettet-fShil
Skrevet

Noen timer...

Skrevet

Min erfaring er at selgere av denne typen elektronikk generelt på Elkjøp er ganske ‘svindlete’ i sin tilnærming, kanskje fordi de selv får provisjon basert på hva slags skrot de klarer å prakke på folk. Omtrent hver gang jeg har kjøpt telefon eller ipad har de prøvd å prakke på meg ‘gratis’ høyere datakvote jeg ikke trenger mens de momler at ‘gratisperioden’ er tidsbegrenset og der hele konseptet åpenbart er at kunden skal glemme å gå tilbake til sitt gamle abonnement. Eller hva med ‘kalibrering’ av tven osv. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Selgere generelt jobber på oppdrag for bedriften de er ansatt hos. Deres jobb er å få inn mest mulig penger uavhengig av hvem de selger til. Hva pokker får dere til å tro at de driver med dugnad og er der for dere som kunde? De tar ikke hensyn til svake grupper som eldre. Er en eldre person samtykkekompetent og sier "ja" til et tilbud, så går de med på inngåelse av avtale.

Legg vekk de de naive brillene. Selgerne har intet ansvar for å beherske seg. De følger loven, og akkurat det. Om man vil skjerme sine eldre når de skal inngå innkjøp; Blir med i butikken. Hjelp dem og stå opp for dem. Ferdig.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Så lenge vi ikke har noen kjennskap til samtalen før salget så blir det vanskelig å ensidig si seg enig uten mer fakta på bordet. Men isolert sett så er det mange som har god nytte av tilleggstjenester knyttet til mobilabonnementer. Men her er tilleggstjenesten kun tilgjengelig gjennom det dyreste abonnementet, og kan ofte erstattes av en god forsikring fra ens bankforbindelse. Så ja. Det kan ha skjedd noe feil her. Men uten å vite hva som begge la vekt på under samtalen så får man ikke så mye avklaring på dette. Men er man misfornøyd med kjøp og salg så løser mye seg etter en rolig samtale med avdelingsleder hos kjeden(e) i de fleste tilfeller. 

Skrevet

Mine argument er å ansvarliggjøre kunden også. Det nytter ikke å gå hodestups inn i avtaler, uten å lese seg opp på hva avtalevilkårene og tjenestene innebærer, og så sitte der og grine etterpå når det blir dyrt.

Det er voksne mennesker det her er snakk om. Ja en har ansvar som selger også. Men å sitte der og tro at man kan bli sydd puter under armene på, og tro at alt går bra hele tiden, er ansvarsløst.

Jeg må bare si at jeg jobber med eldre. Når de passerer en viss alder, slipper de fra seg all fornuft og ansvar. Leker helt totalt hjelpeløse, når det er nåværende generasjon som har vært med og bygd opp landet etter krigens dager. Og unnskyldningene for at de ikke har peiling? Det krever da litt av en å sette seg inn i noe når en skal eie og bruke et produkt. 

Eller er det derfor vi har advarsler på manualene til mikrobølgeovnen at man ikke skal tørke bikkja inni en sånn?

Skrevet
Fibonacci skrev (På 29.3.2026 den 1.01):

hun har vært hos Elkjøp og kjøpt ny mobil, og de insisterer på at hun trenger ubegrenset data og noe som de kaller "Sikre", når det eneste hun bruker mobilen til er å sjekke e-post og nyheter.

Da har hun vel 12 mnd bindingstid og et heftig bruddgebyr?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, kjøpte heldigvis mobilen "kontant" uten binding.

La også merke til at @online.no-adressen som hun har hatt siden vi kjøpte ISDN i 1997 koster henne 69,- per måned. Skikkelig dårlig deal, men problemet her er at den er brukt til alt av registreringer på nettet og kommunikasjon med alle kjente gjennom tretti år, så å oppdatere den adressen til noe annet blir en heldagsjobb...

Endret av Fibonacci
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...