DukeRichelieu Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar (endret) Min erfaring med AI oppsummert: Skeptisk og lite interessert. Begynte å leke litt med gratisversjonen av Grok via Twitter/X og ble frelst i starten. Fikk blant annet hjelp til skattemeldingen (den ble for øvrig godkjent) til noen spesielle vurderinger. Grok hjalp meg å sette opp både argumentasjon for mine vurderinger og regnskap. Mistet troen etter flere episoder med vanvittige hallusinasjoner både ved vanlige kunnskapssøk og forsøk på programmering. Bestemte meg for å prøve Claude til noen forholdsvis enkle kodeprosjekter som jeg hadde lite tro på at jeg kunne løse på egenhånd, men ble blåst i bakken av hvor bra det gikk. Dette endte med at jeg gikk i gang med et omfattende prosjekt som jeg til nå har brukt 300 timer på og som tilsynelatende blir meget bra. Jeg har lært en god del av denne prosessen og skjønner veldig godt hvordan jeg best mulig skal styre en slik agent og hvilke fallgruver man bør passe seg for. Jeg bruker naturligvis et profesjonelt abonnement til dette. Bruksområder per i dag: Primært koding. Se over. Jeg kan med hånden på hjertet si at med god veiledning fra meg selv (essensielt selvsagt), så leverer jeg og Claude et mye bedre resultat enn noen programmerer jeg har jobbet sammen med eller kjøpt tjenester av. Det er ikke til å tro. Oppsett av brev og søknader. Sistnevnte helst når jeg skal hjelpe et familiemedlem og ikke ønsker å bruke for mye tid på det. Transkribering av foto til tekst. For eksempel hadde jeg et tre siders brev jeg ønsket transkribert. Tok foto med mobiltelefonen og Claude transkriberte det 100 % korrekt på mindre enn et minutt eller to. Jeg har per nå ikke brukt det spesielt mye i jobbsammenheng, men skal utforske mulighetene her når jeg får litt bedre tid. Primært ser jeg for meg at dette kan brukes til effektivisering av maler og Excel-ark (som vi bruker mye av). Mye av min hverdag går til BIM-modellering og jeg er usikker hvor mye AI per i dag kan brukes der. Mine tanker om AI: Jeg både hater og elsker AI. Jeg elsker at jeg som ikke-koder faktisk kan generere kode og bygge komplekse prosjekter på egenhånd – uten å måtte hyre en programmerer (som jeg har gjort mye tidligere til en høy pris). Fantastisk. Jeg misliker utviklingen og deler trådstarters bekymring om at dette potensielt gjør oss både dumme og late. Vi tilhører trolig den siste generasjonen som faktisk skrev skoleoppgaver (både på høyt og lavt nivå), søknader, brev og lignende manuelt. Når en AI-agent bare er et tastetrykk unna blir det fort litt for fristende å ‘outsource’ hva det nå skulle være til agenten. Det er vel mulig at effekten for samfunnet blir negativ i det lange løp. Hvem vet. Når man skjønner litt bedre hvordan disse modellene fungerer (kort oppsummert er det en statistisk modell som er ekstremt god til å gjette neste ord) – så ser man også begrensningene og lærer seg til å ha en sunn skepsis. Jeg har tidligere sagt at jeg opplever disse som ekstremt smarte og tidvis ganske dumme på en og samme tid. Føler det er en grei oppsummering. De kan virke intelligente, men de er ikke intelligente slik vi er det. Og ja, de kan være autonome, men resultatet blir gjerne deretter. TL;DR – jeg bruker AI primært til koding. Endret 23. februar av DukeRichelieu 1
ole_marius Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Bruker selv AI til å forbedre rapporter i arbeidet jeg utfører. Dvs. jeg ber den aktivt ta stilling til at jeg faglig tar feil, for å fange opp upresis språkbruk, samt om argumentene mine er i henhold til god kutyme for argumentasjon opp mot TEK17, BREEAM-Nor mm. Bruker den av og til for å myke opp mailer og påse at det jeg ønsker skal fremkomme til kunde/kollegaer er forståerlig og hensiktsmessig.
Imaginacíon Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Vi er bare i den tidlige starten av dette. Det kan sammenlignes med oppfinnelsen av skriften. Da forsvant mange muntlige tradisjoner fordi folk ble "late". Folk vil lære seg å bruke dette, det vil være nok av utfordringer slik det ser ut, og folk vil bli mer produktive.
Smule8o Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Hadde nå for kort tid siden god nytte av Copilot til å oppsumere hva konsensus er om et produkt som har vært diskutert i en rekke forskjellige mailtråder med mange forskjellige deltakere over lengre tid. Svært krevende å få oversikt over selv, men Copilot gjorde det greit. Er dessverre ikke i nærheten av å kompensere for tapt produktivitet pga hvor elendig Windows 11 + Office/M365 eller hva de kaller det nå har blitt den senere tiden. Fytti hvor mye basis-funksjoner som rett og slett ikke fungerer lengre. Feks. noe så elementært som søk i innboks. 1
Zepticon Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar AI vil gi en kortsiktig produktivitetsboost men så føre til stagnasjon fordi den overtar oppgaver som før ble løst av folkC og når folk ikke lengere løser dem blir alt gjennbruk av gamle tanker, og ingen nye. Feks i koding er kunnskapen skrapet fra Stack, men når folk slutter å spørre på stack og heller spørr claude, så har vi effektivt møtt enden på «innovasjonen». Og ingenting nytt blir produsert. 1 2
CorvusRaven Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Hei, jeg spør AI chatGPT kun for spørsmål jeg ikke vet noe om, eller bruker dne istedenfor Google 😛 AI mye smartere. Google serch får ikke opp alt riktige fakta. 1
Dovreekspressen Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Jeg bruker AI som et utvidet søk. Eller som tillegg eller erstatning for leksikon, wiki, lærebøker, brukerforum, Youtube etc. Har brukt chatGPT, Grok, Claude og Gemini. I det siste mest Gemini, delvis fordi det er et museklikk eller to kjappere enn de andre alternativene. Opplevelsen av AI varierer fra hakeslipp genialt til totalt ubrukelig, hele spekteret. AI som mentor og sparringpartner syns jeg fungerer bra. Enten det gjelder å feilsøke bremser på bilen eller å lage god kaffe. Bruker AI mye som kalkulator også. 1
CorvusRaven Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar 1 spørsmål, er det mulig laste ned en AI uten Betale fullversjonen? FInnes det noen god AI på markedet? Er jo USA som eier alt og tar betalt, umulig eie noe Gratis.
Runar Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Dovreekspressen skrev (11 minutter siden): Bruker AI mye som kalkulator også. Uten at dette er ment spydig, kan jeg spørre hvorfor? Har du AI-programmet/-nettsiden/-tjenesten åpen hele tiden så det oppleves som raskere, eller får du noe annet ut av det? Personlig har jeg sett for mange eksempler (og opplevd noen selv) på at selv ganske enkle regnestykker blir feil, så jeg bruker heller kalkulator på telefonen eller dataen. 1 1
Imaginacíon Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar 11 minutes ago, CorvusRaven said: 1 spørsmål, er det mulig laste ned en AI uten Betale fullversjonen? FInnes det noen god AI på markedet? Er jo USA som eier alt og tar betalt, umulig eie noe Gratis. Chatgpt, gemini og copilot fins i gratisversjoner. Flere andre også. 1 1
CorvusRaven Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Imaginacíon skrev (1 minutt siden): Chatgpt, gemini og copilot fins i gratisversjoner. Flere andre også. kan man laste ned på PC ? må vel betale etter 3 ganger(( Spårsmål til GTP)) premium eller hva dte er.
Imaginacíon Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Just now, CorvusRaven said: kan man laste ned på PC ? må vel betale etter 3 ganger(( Spårsmål til GTP)) premium eller hva dte er. Jeg vet ikke om de fins som app, men de er på web, som er stort sett like bra. Copilot er vel muligens på app, brukte den litegrann for et år siden, husker ikke helt. Du kan spørre et visst antall ganger per døgn. Hvis du spør om bilder blir det langt færre. Jeg spurte chatgpt om noen bilder for et halvt år siden, da ble det slutt for dagen etter fire eller så spørsmål. 1 1
oddeh Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar CorvusRaven skrev (5 minutter siden): kan man laste ned på PC ? må vel betale etter 3 ganger(( Spårsmål til GTP)) premium eller hva dte er. Det finnes lokal AI-programvare. Fordelen med de er at du ikke sender fra deg data, men ulempen er at de tar som regel masse lagringsplass og søk går tregt. Online AI har den fordelen at de har store LLMs og svære datasenterressurser bak seg 1
CorvusRaven Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Imaginacíon skrev (6 minutter siden): Jeg vet ikke om de fins som app, men de er på web, som er stort sett like bra. Copilot er vel muligens på app, brukte den litegrann for et år siden, husker ikke helt. Du kan spørre et visst antall ganger per døgn. Hvis du spør om bilder blir det langt færre. Jeg spurte chatgpt om noen bilder for et halvt år siden, da ble det slutt for dagen etter fire eller så spørsmål. Dumt dem har laget en AI sånn -.-' hadde jeg hatt en teknisk data venn, skulle jeg fått laget egen AI gratis. og gi den til ALLE. Free open source som dem sie rpå engelsk.
CorvusRaven Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar oddeh skrev (4 minutter siden): Det finnes lokal AI-programvare. Fordelen med de er at du ikke sender fra deg data, men ulempen er at de tar som regel masse lagringsplass og søk går tregt. Online AI har den fordelen at de har store LLMs og svære datasenterressurser bak seg Jeg vil heller ha Lokal da, bryr meg ikke om TID, har god tid jeg. tenker den 10 minutter på svar så venter jeg Så lenge dne er gratis.
oddeh Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar CorvusRaven skrev (15 minutter siden): Jeg vil heller ha Lokal da, bryr meg ikke om TID, har god tid jeg. tenker den 10 minutter på svar så venter jeg Så lenge dne er gratis. Har ikke prøvd den selv, men denne virker lovende: https://www.jan.ai/ 1
CorvusRaven Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar oddeh skrev (12 minutter siden): Har ikke prøvd den selv, men denne virker lovende: https://www.jan.ai/ Skal teste ut, tusen takk venn
Dovreekspressen Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Runar skrev (1 time siden): Uten at dette er ment spydig, kan jeg spørre hvorfor? Har du AI-programmet/-nettsiden/-tjenesten åpen hele tiden så det oppleves som raskere, eller får du noe annet ut av det? Jeg har Gemini og chatgpt som hurtigvalg i nettleseren. Eller så bruker jeg bare cmd+L for å få adresselinja i fokus, så skriver jeg ge , og da dukker de siste valgene opp. Gemini er like tilgjengelig som et Google-søk, og det har jeg brukt i årevis. Rett i adresselinja. Fra Opera 3.xx back in the days. Med kalkulator mener jeg det egentlig i litt større forstand enn hva jeg ville taste inn av tall. Det innebærer gjerne konverteringer mellom ulike enheter, noen konstanter etc. F.eks. brukte jeg Gemini nå nettopp for å finne ut hvor mange MJ som en generator på 350 kW lader i løpet av 12 s. Jeg kan matematikken og fysikken, så jeg kan fint skrible det ned på en post-it-lapp og regne mer eller mindre manuelt. Men Gemini er kjappere. Eller om jeg i elektronikk skal regne ut verdien på en kondensator i et lavpassfilter. Det er barnelærdom og sitter i ryggmargen. f = 1 / 2 * pi * R * C. Så jeg klarer det fint med gamlemetoden, men ikke like raskt. I tillegg kan AI foreslå et konkret delenummer, og gi meg kjerneparametre fra databladet. Og attpåtil forklare hvorfor jeg bør velge det ene eller andre. 1
DukeRichelieu Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar En liten apropos: - For de som kun har brukt gratisversjoner av disse AI-agentene har dere nok ikke opplevd det fulle potensialet. - Gjennomlesing av tekst. Jeg brukte Claude til dette på et omfattende dokument og opplevde at han gikk glipp av ting jeg mener var vesentlig (jeg kan tilfeldigvis dette materialet svært godt). Skal prøve å gjøre det på nytt, men tror nøkkelen da kanskje er å dele det opp i biter. Disse agentene har typisk et smalt 'context window' og det er et generelt problem. Mater man de med for mye informasjon på en gang blir det fort surr. 2
X19x11 Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Jeg og kompiser spiller D&D, det var min tur til å være DM, jeg er fryktelig dårlig til å skrive fantasi rollespill så jeg har brukt AI for å gi meg eksempler på sanseinntrykk jeg kan bruke for å få en mer utfyllende og spennende historie man kan leve seg inn i 😅 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå