Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatning etter alvorlig sykdom

ilpostino

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For cirka 2.5 år siden ble jeg dødssyk og var innlagt cirka 8 måneder på sykehus. Over en periode på 2 år var jeg til behandling på 18 avdelinger på 6 forskjellige sykehus. Som følge av noen av sykdommen og operasjonene som ble gjennomført har jeg fått permanente funksjonsnedsettelser i form av nerveskader. Det har dukket opp andre skavanker etter sykdomsforløpet også, men jeg er usikker på om dette skyldes selve sykdomsforløpet eller noe som antageligvis uansett hadde kommet i ettertid.

Svogeren min, som er sykepleier, mener jeg har krav på en eller annen form for erstatning. Jeg har Googlet det litt, men alt jeg finner er at jeg har krav om erstatning  hvis funksjonsnedsettelsen skyldes feilbehandling, svikt i helsehjelpen (pasientskade), yrkesskade eller ulykke. Hovedvilkår er ofte at skaden er varig (minst 10 år) og betydelig, med minst 15 % medisinsk invaliditet.

Jeg ble syk på ferie i København. Jeg besøkte lege der nede,men fikk kun antibiotika som jeg ikke klarte å svelge. Da jeg kom hjem dro jeg rett til fastlegen som igjen sendte meg rett til Drammen sykehus. De la meg i respirator og sendte meg med luftambulanse til Rikshospitalet da Rikshospitalet er det eneste sykehuset i Norge som kunne gjennomføre operasjonene jeg trengte. etter 6 uker i kunstig koma ble jeg sendt tilbake til akutten til Drammen synehus. Så var det en måned på Øre / nese / hals på Drammen sykehus før jeg ble sendt til Sunnaas i 4 måneder. fFør jeg ble sendt til Sunnaas snakket jeg med legen som tok meg imot på Drammen sykehus. Hun var ærlig nok til å si hun ikke regnet med å se meg igjen i levende live. På et punkt møtte jeg kirurgen som opererte meg. Han sa han var mer opptatt av å redde liv enn å tenke mulige "følgefeil".

Jeg er usikker på om jeg har krav på noe som helst, simpelthen fordi jeg mer eller mindre tilfeldigvis ble smittet med en potensielt dødelig bakterie. Hva sier dere som faktisk kjenner jussen bedre enn meg?

Endret av ilpostino
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner helse mer enn juss, men det første du bør gjøre er å få ut alle journalene dine og se igjennom dem, gjerne sammen med sykepleiersvigeren din. Sørg for å få absolutt alt, inkludert pleienotater og operasjonsnotater

Skrevet
26 minutes ago, ilpostino said:

Jeg er usikker på om jeg har krav på noe som helst, simpelthen fordi jeg mer eller mindre tilfeldigvis ble smittet med en potensielt dødelig bakterie. Hva sier dere som faktisk kjenner jussen bedre enn meg?

For å få pasientskadeerstatning må det vere gjort ein feil i helsetenesta. At du får skader som følge av sjukdommen utløyser ikkje erstatning.

• Liker 1
Skrevet
barfoo skrev (4 minutter siden):

For å få pasientskadeerstatning må det vere gjort ein feil i helsetenesta. At du får skader som følge av sjukdommen utløyser ikkje erstatning.

Det er jeg det har landet på også, men svoger har tatt opp dette 3-4 ganger og er ganske standhaftig. Spør derfor her på forumet for et lite juridisk dypdykk.

Skrevet
6 minutes ago, ilpostino said:

Det er jeg det har landet på også, men svoger har tatt opp dette 3-4 ganger og er ganske standhaftig. Spør derfor her på forumet for et lite juridisk dypdykk.

Har du oversikt over forsikringer du har? Det kan vere du har dekning der for varig invaliditet.

• Liker 1
Skrevet
barfoo skrev (15 minutter siden):

Har du oversikt over forsikringer du har? Det kan vere du har dekning der for varig invaliditet.

Jeg er statsansatt, så skal ha diverse forsikringer gjennom Statens pensjonskasse. 

Skrevet
59 minutes ago, ilpostino said:

Det er mange som har bestemte meninger.

Du må som andre har nevnt kunne påpeke at det har blitt gjort feil i behandlingen før erstatning er aktuelt.

Norge er vel heller ikke ansvarlig for eventuelle feil som er begått i Danmark.

• Liker 1
Skrevet

For at noe skal være en pasientskade må du ha blitt skadet som følge av for dårlig behandling i (den norske) helsetjenesten. Selve sykdommen du har fått, og skader du har fått som en følge av den, er ikke pasientskader. 

Det som muligens er svikten her ser muligens ut til å være forsinket diagnostisering. Det hører antagelig under dansk pasientskadeordning. Denne kjenner jeg ikke til. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (23 timer siden):

Du må som andre har nevnt kunne påpeke at det har blitt gjort feil i behandlingen før erstatning er aktuelt.

Som jeg har prøvd å få frem i denne tråden har jeg ikke blitt feilbehandlet her i Norge, selv om jeg har fått noen "følgefeil" i form av afasi og problemer med svelgefunksjonen. Skal eventuelt se litt på lenken som @Dragonlove kom med for Danmark. Kan hende det er far fetched, men jeg gikk flere dager med stadig forverrende blodforgiftning og multiorgansvikt etter jeg traff lege på Amager sykehus i København.

edit: etter å ha tittet på siden virker det som jeg kan ha krav på en eller annen form for erstatning. Jeg har flere hyllemetre med medisinske dokumenter etter behandlingen på Helsenorge. Jeg er usikker på i hvilken grad danske heleforetak kan få innsyn i dokumenter relatert til behandling av nordmenn i Norge. Jeg har talt frem til at jeg har fått behandling på 18 avdelinger på 6 sykehus (5 av de i Norge) over en periode på 2 år. Er vel enklere å be de ta kontakt med sykehusene for å få det de trenger.  

Endret av ilpostino
Skrevet
ilpostino skrev (På 19.2.2026 den 13.11):

edit: etter å ha tittet på siden virker det som jeg kan ha krav på en eller annen form for erstatning. Jeg har flere hyllemetre med medisinske dokumenter etter behandlingen på Helsenorge. Jeg er usikker på i hvilken grad danske heleforetak kan få innsyn i dokumenter relatert til behandling av nordmenn i Norge. Jeg har talt frem til at jeg har fått behandling på 18 avdelinger på 6 sykehus (5 av de i Norge) over en periode på 2 år. Er vel enklere å be de ta kontakt med sykehusene for å få det de trenger.  

Er det dokumentert i den norske journalen din at du har fått omfattende ekstrabehandling / operasjoner og følgeskader pga feilbehandling i Danmark? 

Skrevet
leticia skrev (21 minutter siden):

Er det dokumentert i den norske journalen din at du har fått omfattende ekstrabehandling / operasjoner og følgeskader pga feilbehandling i Danmark? 

Ja. Eller mangelfull behandling. 

Skrevet
ilpostino skrev (19 minutter siden):

Ja. Eller mangelfull behandling. 

Det er bra. Da har du iallefall en sterkere sak, selv om resultatet ikke er opplagt. Erstatningssaker kan på generelt grunnlag være vanskelige.  

Jeg legger ved tall på antall søknader og innvilget erstatninger i Norge, bare for å vise hvor vanskelig det kan være å få innvilget. (Det er uansett i Danmark du må søke, men de norske tallene kan gi en pekepinn på muligheten for innvilgelse). 

Får du erstatning etter pasientskade? Slik øker du sjansene

Jeg legger ikke ved tallene for å gjøre deg motløs, men for at du skal være realistisk. Jeg vil selvsagt anbefale deg å søke. Det koster ikke mye å søke (annet enn portoen, da man ikke kan søke digitalt som norsk statsborger), Du har ingenting å tape på å søke, men alt å vinne. Ønsker deg lykke til :) 

Skrevet

Sånn jeg ser det som lekmann så oppstod problemet med svelgefunksjonen i Danmark og ble greit dokumentert der når du ikke kunne svelge antibiotika. Nå vet jeg ikke hva som har skjedd i ettertid, men tror nok det er vanskelig å påberope seg pasientskade-erstatning basert på dette. Antar sykepleier sitter på noe info utover det som har kommet frem her. Du har jo blitt behandlet såpass mye at han har nok en del og ta av.

Skrevet

2 dager etter jeg var i på sykehuset i København kom jeg meg til fastlegen, og hun sendte meg sporendeks til Drammen sykehus. Drammen sykehus sendte meg med luftambulanse til Rikshospitalet da det var eneste sykehuset i Norge som kunne operere meg. Det var søsteren som kjørte meg mellom fastlegen og Drammen sykehus, og før hun hadde kommet tilbake til Lier var jeg lagt i respirator. Har man over 7 i CRP blir man ansett som syk. Jeg hadde nesten 600 i tillegg til at jeg hadde fått blodforgiftning og multiorgansvikt. I mitt hode går man ikke fra ~0 til nesten 600 i CRP på 2 dager.

Ingen av helsepersonellet jeg var borte i hadde vært borte i noen pasient med så høy CRP og overlevd. Det som gnager litt på meg er at om legen i København hadde tatt meg på alvor kunne jeg unngått mye av problemene jeg fikk. Herunder inkludert nesten 8 måneder på sykehus. Over en periode på 2 år var jeg innom 18 avdelinger på 6 forskjellige sykehus. Jeg  har fremdeles unormale leververdier på grunn av dette.

I følge den danske siden som det ble lenket til over her kan jeg ha krav på noe. Det er en del skjemaer som skal fylles ut i tillegg til at jeg skal skrive ut en del ting som jeg skal legge med  de står fritt til å ta kontakt med fastlegen og noen av sykehusene jeg var til behandling hos. Ender jeg opp med 0 får det være, men da har jeg iallefall prøvd. 

Skrevet
ilpostino skrev (4 timer siden):

I mitt hode går man ikke fra ~0 til nesten 600 i CRP på 2 dager.

Slike alvorlige infeksjoner kan utvikle seg veldig kjapt, på kort tid. 

ilpostino skrev (4 timer siden):

I følge den danske siden som det ble lenket til over her kan jeg ha krav på noe. Det er en del skjemaer som skal fylles ut i tillegg til at jeg skal skrive ut en del ting som jeg skal legge med  de står fritt til å ta kontakt med fastlegen og noen av sykehusene jeg var til behandling hos. Ender jeg opp med 0 får det være, men da har jeg iallefall prøvd. 

Helt klart. Det er bedre å ha prøvd og tapt, enn å bare gi opp hvis man kan ha krav på noe. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det har jo som du sier hatt svært alvorlige konsekvenser. Dette høres ut som en sak for Dansk helsevesen. Føler du på noen måte at den danske legen ikke tok ordentlig tak i dette fordi symptomenes da burde tilsi mer innsats fra han ?

Når det gjelder pasientskade-erstatning må saken dokumenteres godt for at det skal kunne gå igjennom og du sitter i alle fall på en svært høy CRP-verdi og problemer med å svelge antibiotika. Visste lege at du ikke klarete å svelge antibiotikaen vedkommende ville gi deg, og hvordan ble evt. dette tolket ?

Endret av vidor
  • Liker 1
Skrevet

Ved infeksjon stiger CRP veldig fort. Det er normalt å gå fra 0 til flere hundre på 48 timer (50-200 regnes som moderat infeksjon), men over 350 betyr alvorlig sykdom. 

Skrevet (endret)
krikkert skrev (11 minutter siden):

Ved infeksjon stiger CRP veldig fort. Det er normalt å gå fra 0 til flere hundre på 48 timer (50-200 regnes som moderat infeksjon), men over 350 betyr alvorlig sykdom. 

Nja, du kan ha sepsis med under 100 i CRP, vi ringer som regel lehe når den er over 50 på jobb, med.mindre noe tilsier vi skal gjøre det før.... Man kan selvsagt også ha 200 uten sepsis, men relativt lav CRP utelukker ikke sepsis, særlig da CRP gjerne reflekterer gårsdagens situasjon. Det er også årsaken til at CRP kan stige selv om pasienten begynner å bli bedre.

Den "henger etter"

Endret av Tussi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...