Fibonacci Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) Med de siste tiders eskaling av amerikansk aggressitvitet mot Europa, inkludert Norge men særlig Danmark, er det på tide å revurdere sin avhengighet av amerikanske produkter og medfølgende økonomiske støtte til USA. Danskene er langt mer fremme i skoene med å protestere og aktivt unngå amerikanske produkter. Kanskje naturlig, siden Trump truer med å stjele store deler av kongeriket. Men det er ingen grunn til at også vi i Norge ikke skal sette Norge og Europa foran USA i hverdagen. Man kan tenke at "det spiller ingen rolle" og "dette angår ikke meg", og det gjør det kanskje ikke. Dersom alle tenker på individinvå kan man også forurense så mye man vil og la være og betale skatt, for den effekten er uansett ubetydelig i den store sammenheng. Men vil vi på personlig nivå bidra til at USA vokser på bekostning av europeiske arbeidsplasser og økonomi? Og samtidig legge igjen alle våre personlige data på deres servere i form av bilder, tekst, e-poster, private chatter, passord og så videre? Hva skjer om USA fortsetter i den retningen de nå er inne i, og plutselig straffer europeere i form av tjenestenekt eller bruker våre private data mot oss? Dessverre er det ikke mulig å slutte med alle amerikanske produkter og tjenester uten at det går ut over oss selv. Det betyr ikke at vi bare skal gi blaffen og fortsette som før. Prøv å velge bort amerikanske produkter der det lar seg gjøre. Bytt ut Pepsi Max med Cola X. Ikke kjøp Tesla om du trenger ny bil. De-Googlifiser ditt digitale liv. Kutt ut sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat (de spiser også hjernen din). Bruk gode, gammeldagse norske forum som dette, eller test Hudd. Bruk Le Chat i stedet for ChatGPT. Flytt dine skydata og e-poster til Proton i stedet for Google/Dropbox. Eller prøv norske Jottacloud. Prøv Linux i stedet for Windows dersom maskinen din er kompatibel nok. GOG er polsk-kypriotisk, i motsetning til amerikanske Steam. Ikke gå på McDonald's og Burger King, men støtt heller ditt lokale gatekjøkken/restaurant. Trenger du nytt jagerfly, vurder Rafale eller Jas Gripen i stedet for F-35. Det jeg sliter mest med å erstatte, er Messenger (alle jeg kjenner er der) og Youtube. Ikke fordi teknologien deres er så unik, men fordi det er der innholdet er. Og Android har totalt infiltrert alt av smarttelefoner/tablets. Noen sider med liste over alternativer: European Alternatives Usaboykot.dk Fremtiden i våre hender Disclaimer: Jeg har tidligere ikke hatt noe særlig mot USA, og har vært der i månedsvis. Men den retningen de når tar med Trump-regimet, er direkte farlig for Europa og resten av verden. Endret 18. januar av Fibonacci 5 4
Fatninja Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Er det noen skarpe hjerner her inne som har noen brukervennlig løsning på hvordan en hvermannsen kan bruke andre operativsystemer enn google android og IOS? Jeg installerte linage os tror jeg det var på en telefon for et halvår siden, men det er definitivt ikke for alle. Et jævla knot. Fins det noen snarveier for å oppnå dette? Er det eventuelt et marked for å kommersielt selge telefoner med alternative operativsystemer? 3
Duriello Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Fatninja skrev (1 minutt siden): Er det noen skarpe hjerner her inne som har noen brukervennlig løsning på hvordan en hvermannsen kan bruke andre operativsystemer enn google android og IOS? Jeg installerte linage os tror jeg det var på en telefon for et halvår siden, men det er definitivt ikke for alle. Et jævla knot. Fins det noen snarveier for å oppnå dette? Er det eventuelt et marked for å kommersielt selge telefoner med alternative operativsystemer? Slenger meg på å støtter denne, alle tips mottas med takk.👍 2
AlpakkaMafakka Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Fatninja skrev (Akkurat nå): Er det noen skarpe hjerner her inne som har noen brukervennlig løsning på hvordan en hvermannsen kan bruke andre operativsystemer enn google android og IOS? Jeg installerte linage os tror jeg det var på en telefon for et halvår siden, men det er definitivt ikke for alle. Et jævla knot. Fins det noen snarveier for å oppnå dette? Er det eventuelt et marked for å kommersielt selge telefoner med alternative operativsystemer? Bruk Linux - det er svært populært nå, og du kan selv installere kun det du vil ha på den. Ingen bloat. Trengs litt bedre støtte for gaming, men det blir bedre og bedre. 1
Fatninja Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar 3 minutes ago, AlpakkaMafakka said: Bruk Linux - det er svært populært nå, og du kan selv installere kun det du vil ha på den. Ingen bloat. Trengs litt bedre støtte for gaming, men det blir bedre og bedre. Det var ikke det jeg spurte om. Jeg snakker om den dingsen du har liggende i lomma til enhver tid, Iphone eller android, som overvåker alt du sier og hvor du oppholder deg til enhver tid og som sender informasjonen til USA. 5
AlpakkaMafakka Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Fatninja skrev (5 minutter siden): Det var ikke det jeg spurte om. Jeg snakker om den dingsen du har liggende i lomma til enhver tid, Iphone eller android, som overvåker alt du sier og hvor du oppholder deg til enhver tid og som sender informasjonen til USA. https://www.ubuntu-touch.io/ 3
Boing_80 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Flott initiativ, men boikott vil kun få den ønskede effekten dersom det skjer fra et statlig nivå. Når land blir sanksjonert så skjer det fra øverste hold og er mer virksomt. Hvor mange nordmenn kommer til å slutte å bruke Apple watch, Garmin produktene osv? 2
Philber Desanex Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Jeg er 100% for å boikotte USA, bortsett fra en liiiiten detalj: Vi er helt avhengige av dem, mens de ikke er avhengige av oss. Stikkord: Intel, Microsoft, AMD, Apple, Google, OpenAI. Hva har Europa? 1
Fibonacci Skrevet 18. januar Forfatter Skrevet 18. januar (endret) Det er derfor vi må støtte utvikling av europeiske produkter i stedet for amerikanske produkter. USA liker godt pengene våre. De gir oss ikke alle produktene av sjenerøsitet og godhet. Så er det ikke slik at man ikke kan kjøpe noen europeiske produkter fordi man har Windows på laptopen. Endret 18. januar av Fibonacci 4
Boing_80 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Philber Desanex skrev (1 minutt siden): Jeg er 100% for å boikotte USA, bortsett fra en liiiiten detalj: Vi er helt avhengige av dem, mens de ikke er avhengige av oss. Stikkord: Intel, Microsoft, AMD, Apple, Google, OpenAI. Hva har Europa? Jeg tror at det finnes greie alternativer for Google, men heller ikke noe mer. Det er en sørgelig skue dette her.
Boing_80 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) Fibonacci skrev (3 minutter siden): Det er derfor vi må støtte utvikling av europeiske produkter i stedet for amerikanske produkter. USA liker godt pengene våre. De gir oss ikke alle produktene av sjenerøsitet og godhet. Det jeg ikke skjønner er hvorfor mediene ikke har skrevet mer om den masseovervåkingen og datainnsamlingen som faktisk foregår? Jeg vet at Tek.no iblant har slike nyheter. Snowden og Assange gav oss viktig informasjon om det som foregår. Hvorfor er ikke folk mer bekymret? Er det fordi folk oppriktig tror at USA kun har gode hensikter og at problemer vil ramme alle andre siden vi (Norge) er en del inn-gruppen til USA? Endret 18. januar av Boing_80 2
Smule8o Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) 28 minutes ago, Philber Desanex said: Jeg er 100% for å boikotte USA, bortsett fra en liiiiten detalj: Vi er helt avhengige av dem, mens de ikke er avhengige av oss. Stikkord: Intel, Microsoft, AMD, Apple, Google, OpenAI. Hva har Europa? Mikroprossesor ingenting i Europa, men koreanske Samsung og taiwanske MediaTek. Forøvrig er ARM som nesten alt unntatt Intel og AMDs prosessorer er basert på Britisk Microsoft finnes det gode alternativer til. Linux, Libre Office osv Android/iOS. Her er det nok dårlig stilt. OpenAI lager ingen essensielle produkter for noen som helst. Franske Mistral eksisterer vel, men kjører nok også på amerikanske Nvidia GPUer Endret 18. januar av Smule8o 2
Reg2000 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar 7 minutes ago, Philber Desanex said: Jeg er 100% for å boikotte USA, bortsett fra en liiiiten detalj: Vi er helt avhengige av dem, mens de ikke er avhengige av oss. Stikkord: Intel, Microsoft, AMD, Apple, Google, OpenAI. Hva har Europa? Software er det ikke så vanskelig å finne gode erstattere for. Det er mer problematisk med hardware. 1
likferd Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) 41 minutes ago, Fatninja said: Er det noen skarpe hjerner her inne som har noen brukervennlig løsning på hvordan en hvermannsen kan bruke andre operativsystemer enn google android og IOS? Jeg installerte linage os tror jeg det var på en telefon for et halvår siden, men det er definitivt ikke for alle. Et jævla knot. Fins det noen snarveier for å oppnå dette? Er det eventuelt et marked for å kommersielt selge telefoner med alternative operativsystemer? Det er ganske lett, kjøp Huawei med HarmonyOS. Ulempen er at de fleste norske selskaper som nettbanker ikke lar deg installere apper fra andre app butikker enn på google android og apple ios. Så kan man diskutere hvor lurt det var å gjøre alt avhengig av BankID, som i sin tur er avhengig av amerikansk teknologi. Men det er et spørsmål politikerene får svare på. Endret 18. januar av likferd 3
Smule8o Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar 1 minute ago, likferd said: Det er ganske lett, kjøp Huawei med HarmonyOS. Ulempen er at de fleste norske selskaper som nettbanker ikke lar deg installere apper fra alternative app butikker, bare google android og apple ios. Og man bytter strengt tatt ut noe potensielt problematisk med noe garantert problematisk 1
Fatninja Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar 1 minute ago, likferd said: Det er ganske lett, kjøp Huawei med HarmonyOS. Ulempen er at de fleste norske selskaper som nettbanker ikke lar deg installere apper fra alternative app butikker, bare google android og apple ios. Det at bankid er så knyttet til to amerikanske selskaper er en stor sikkerhetsrisiko. 4
Fatninja Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) 27 minutes ago, Boing_80 said: Det jeg ikke skjønner er hvorfor mediene ikke har skrevet mer om den masseovervåkingen og datainnsamlingen som faktisk foregår? Jeg vet at Tek.no iblant har slike nyheter. Snowden og Assange gav oss viktig informasjon om det som foregår. Hvorfor er ikke folk mer bekymret? Er det fordi folk oppriktig tror at USA kun har gode hensikter og at problemer vil ramme alle andre siden vi (Norge) er en del inn-gruppen til USA? Det er fordi vi ikke har fungerende media lenger. De fokuserer på ikke-saker og kritisk journalistikk er mer eller mindre død. Jeg skal ikke nevne hva jeg mener er ikke-saker og distraksjoner for husfredens skyld. Fun fact: Elon Musk skrudde av alle elbilene til Putin alliert Kadyrov. Det betyr at han kan gjøre det med samtlige teslaer i resten av verden også. Det betyr også at Kina kan gjøre det samme (med kinesiske elbiler) Endret 18. januar av Fatninja 2
obygda Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Fatninja skrev (6 minutter siden): Det er fordi vi ikke har fungerende media lenger. De fokuserer på ikke-saker og kritisk journalistikk er mer eller mindre død. Jeg skal ikke nevne hva jeg mener er ikke-saker og distraksjoner for husfredens skyld. Fun fact: Elon Musk skrudde av alle elbilene til Putin alliert Kadyrov. Det betyr at han kan gjøre det med samtlige teslaer i resten av verden også. Det betyr også at Kina kan gjøre det samme (med kinesiske elbiler) Dokumentasjon? 1
Smule8o Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) 5 minutes ago, obygda said: Dokumentasjon? Når det kommer til Kinesiske busser er det i alle fall grundig dokumentert. https://www.tu.no/artikler/avdekket-alvorlig-sikkerhetsrisiko-kinesiske-elbusser-kan-fjernstyres-fra-kina/563790 Edit: Også Kinesiske elbiler: https://www.tu.no/artikler/kjopte-kinesisk-elbil-for-a-overvake-den-jeg-har-ikke-jobbsamtaler-i-denne-bilen/558146 Endret 18. januar av Smule8o 2
Fatninja Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar (endret) 6 minutes ago, obygda said: Dokumentasjon? Dokumentasjon ja, lol.... Les media fra de siste 10-20 årene. Det fins mye av det på nett. VG.no, Dagbladet.no, NRK.no. Det er bare å slå deg løs @obygda Hvor finner du der saker som omtaler det som er relevant for temaet vi her disktuterer? Jeg bare lurer? Men du mener vel at det er bra at vi blir masseovervåket av USA? Endret 18. januar av Fatninja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå