Gå til innhold

Revolusjon i Iran?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 1/12/2026 at 9:31 PM, Tussi said:

Jeg er ikke en militærtenker, men jeg antar at hver gang regimet dreper demonstranter angriper USA militærbaser 

Burde utslette alt av militærbaser i Iran ganske fort, godt forslag!

Skrevet
10 hours ago, Poor Old Gil said:

Mens nedslaktingen av sivile fortsetter sitter det norske koko-venstre (hovedsakelig partiet FOR (Putin) og det som er igjen av gamle mosegrodde AKP/ml'ere i Rødt) å skylde på Israel og USA mens de poster propaganda fra regiment i Teheran. 

Uansett hva som skjer i verden, er analysen ferdig på forhånd: USA og Israel har skylden. Alltid. Det spiller ingen rolle hvem som bomber, invaderer, fengsler opposisjonelle eller knuser sivilsamfunn, så lenge overgriperen kan plasseres i kategorien anti-vestlig, er den plutselig verdig forståelse, unnskyldninger og støtte.

Dette er ikke prinsipielt forsvar for menneskerettigheter, men ren og skjær refleksopposisjon. Diktaturer blir hvitvasket så lenge de peker fingeren i riktig retning. Russisk imperialisme omtales som "sikkerhetspolitikk". Iranske ayatollaer blir "motstand mot vestlig dominans". Autoritære regimer i Midtøsten og Asia får frikort, så lenge de kan brukes som brekkstang i kampen mot USA og Israel.

Resultatet er en politisk posisjon som er fulstendig blottet for moralsk konsistens. De snakker høyt om undertrykkelse, men bare når undertrykkeren er vestlig. Når kvinner piskes, homofile henrettes, journalister fengsles eller naboland invaderes av de riktige regimene, blir det plutselig nyanser, kontekst og "komplekse årsaksforhold". Da er det ikke lenger offeret som står i sentrum, men behovet for å bevare et ideologisk verdensbilde der Vesten, og spesielt Israel og USA, alltid er roten til alt ondt.

1768320836383.png

1768321048963.png

1768320870447.png

1768320946015.png

1768320583998.png

1768320709935.png

1768321194384.png

Kommer aldri til å skjønne di som frivillig støtter opp om Putin, Prestestyret i Iran osv. Tyranner driver ikkje med frihetskamp, di står for terror mot både egen befolkning og alle andre di misliker. Har dog ikkje teke meg tid til å følge med på desse klovnane. 

• Liker 5
Skrevet
Maabren skrev (58 minutter siden):

Kommer aldri til å skjønne di som frivillig støtter opp om Putin, Prestestyret i Iran osv. Tyranner driver ikkje med frihetskamp, di står for terror mot både egen befolkning og alle andre di misliker. Har dog ikkje teke meg tid til å følge med på desse klovnane. 

Nei det er helt fullstendig uforståelig at noen klarer å argumentere for et tyrannisk prestestyre i Iran. Det skulle ikke være mulig.

Og det er i seg selv helt frakoblet hvor ille USA og vesten er og har vært - som også må diskuteres.

Skrevet

Er vel rundt 1000 mennesker som blir henrettet hvert år. 3 om dagen? Og med protestene blir det vel flere tusen i "bonus". Mullakratiet er optimalisert for å pine og drepe mennesker.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Styresett basert på religion er tull. Diktatur basert på det er, vel, se på Iran etter 50 år. Håper de klarer å bli kvitt mullaene, selv om Israel mfl. vil stikke kjepper i hjulene fordi de ikke vil ha et sterkt demokratisk Iran i nabolaget (vanskeligere for USA å kontrollere oljen i midtøsten, samme grunn som da de og britene saborerte demokratiet i Iran på 50 tallet da de nasjonaliserte oljen som vi gjorde) så vil et fritt fungerende Iran forandre verden. Til det bedre.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Protestene blir brutalt undertrykt. I dag blir de første henrettet. Det er ikke rart at mange, antageligvis flertallet, er mot regimet. Det er allikevel slik at det som kommer etter regimet, når den dagen engang kommer, ikke nødvendigvis er noe bedre. Det kan bli kaos og borgerkrig slik en har sett i Libya. Slik det ser ut kommer regimet til å overleve, og det beste en kan håpe på er reformer og en gradvis overgang til demokrati. La oss håpe det.

Skrevet

Titusenvis av sivile drept på noen dager sannsynligvis. Merkelig stille fra influensere, universiteter og celebrities 

Ah right, no jews no news

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
19 minutes ago, Godjul said:

Titusenvis av sivile drept på noen dager sannsynligvis. Merkelig stille fra influensere, universiteter og celebrities 

Det blir fort slik at de høyeste estimatene får mest oppmerksomhet. Jeg har mer tro på at det ligger på noen tusen.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
Skrevet

Mange som skulle så tvil og tøffe seg med å sympatisere med Assad. Hvor er dere som vil "nyansere" Irans regime når bildene engang kommer?

• Liker 4
Skrevet (endret)
Godjul skrev (1 time siden):

Og spesielt norske medier som er veldig lunkne vedr. Iran, Sudan osv. i forhold til alt Trump foretar seg.
Ikke så rart når de deler grunnleggende verdier med alle totalitære ideologier.
Staten den er alt, individet intet.

Endret av Neptun1
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (2 timer siden):

Det blir fort slik at de høyeste estimatene får mest oppmerksomhet.

Klassiker. 

Dere har null problem med å stole på "gutta på skauen" aka Hamas sine estimater, men når iranske menneskerettighetsorganisasjoner kommer med estimater så er det "høye" estimater og sannsynligvis overdrevet

Endret av Godjul
  • Liker 5
Skrevet
1 minute ago, Godjul said:

Klassiker. 

Dere har null problem med å stole på "gutta på skauen" aka Hamas sine estimater, men når iranske menneskerettighetsorganisasjoner kommer med estimater så er det "høye" estimater og sannsynligvis overdrevet

De høye estimatene i Gaza ligger på over en halv million. Jeg vil tro de reelle tallene ligger på noe over 100 tusen. Det er de som har kommet inn til sykehusene, de som ligger under ruinene og de indirekte drepte.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (7 minutter siden):

De høye estimatene i Gaza ligger på over en halv million. Jeg vil tro de reelle tallene ligger på noe over 100 tusen. Det er de som har kommet inn til sykehusene, de som ligger under ruinene og de indirekte drepte.

Så 25% av Gazas befolking? Det tror du ikke på selv en gang. 

Kom med en eneste kilde som hevder at 25% av gazas befolking er drept. Det blir for dumt

• Liker 7
Skrevet (endret)
18 minutes ago, Godjul said:

Så 25% av Gazas befolking? Det tror du ikke på selv en gang. 

Kom med en eneste kilde som hevder at 25% av gazas befolking er drept. Det blir for dumt

https://just-international.org/articles/we-are-missing-680000-souls-gaza-the-most-public-hidden-genocide/

Minst like troverdig som at flere titusen er drept i Iran. Jeg tror som sagt på noe over 100000. La oss si mellom 100000 og 200000. Det er noe under Lancet-rapporten når en tar høyde for at den kom i fjor sommer.

Endret av Imaginacíon
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Ah en Steigan kilde. 

"just international" vs CBS news, spørs om ikke CBS er mer troverdig ja

Når jeg sa kilde mente jeg selvfølgelig ikke en helt ukjent blogg som Hamas selv kunne satt opp

Endret av Godjul
  • Liker 5
Skrevet
3 minutes ago, Godjul said:

Ah en Steigan kilde. 

"just international" vs CBS news, spørs om ikke CBS er mer troverdig ja

Hva bygger CBS sine tall på? CBS har gått for sensasjonen denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...