Høstblader Skrevet onsdag kl 15:06 Skrevet onsdag kl 15:06 5 minutes ago, Rhabagatz said: Han uttalte seg om en sak, du antydet at han var quisling. Det er vesensforskjell på ytringene. Han uttalte seg at våre allierte bør ofres til land som truer å ta over territorium. Høres fair ut for meg å kalle dette quislingoppførsel. Ikke dermed sagt at han skal bli bura inne eller noe for å ha den meningen så klart. 3
The Very End Skrevet onsdag kl 15:09 Skrevet onsdag kl 15:09 (endret) 11 minutes ago, aklla said: Dette er en del av den samme ytringsfriheten personen i artikkelen bruker. Ytringsfrihet er ikke at man skal kunne ytre hva som helst uten å møte motstand eller ikke bli sagt imot. Ytringsfrihet er at han får lov til å ytre seg. Men ytringer kan fortsatt ha konsekvenser uten at dette går ut over ytringsfriheten. Jeg mener at man skal kunne skrive en masteroppgave uten å bli stemplet som landssviker. Hvis ikke så er vi på vei til et så polarisert samfunn at vi liksågodt bare kan finne frem klubbene og slå hverandre i huet. Og som sagt, jeg er helt enig i at det som sies er dust og at det skal møte motbør, men jeg synes ikke å dra frem landssviker argumentet eller oppfordring til å diskvalifiseres fra arbeidslivet er sunt eller bare for noe som helst. Endret onsdag kl 15:10 av The Very End 3
Tussi Skrevet onsdag kl 15:11 Skrevet onsdag kl 15:11 Mykesider skrev (3 timer siden): Man kan ikke blande idrett og politikk. Politikk står på egne bein, og All idrett står på egne bein. Tja, det er forskjell på å delta i idrett, og å.sende våre landsmenn til et land som plutselig er en direkte trussel mot oss. The Very End skrev (21 minutter siden): Det er mer det at man bruker ord som Quisling og oppfordring til at individet ikke bør få en jobb. Jeg er totalt uenig i hva denne oppgaven sier, men jeg synes det er mer skremmende om vi skal bevege oss i slike totalitære retninger at en masteroppgave skal sidestilles med landssvikere. Da har vi alle tapt. Det er vel noe med at denne personen en ikke burde få jobber som krever sikkerhetsklarering f eks 2
Rhabagatz Skrevet onsdag kl 15:14 Skrevet onsdag kl 15:14 1 minute ago, obygda said: Å oppmuntre til å overgi seg er landssvik sett med danske øyne. Quisling er helt bevisst og korrekt brukt. Han er ikke dansk. Du må gjerne mene at det er et svik, eller udemokratisk, jeg er ikke helt uenig. Men derfra til å antyde at han er quisling, det er usaklig og debattforsøpling. Det er ingen grunn til blåse seg slikt opp over at noen mener at det er best for Europa at Danmark gir opp Grønland. 1
Vokteren Skrevet onsdag kl 15:20 Forfatter Skrevet onsdag kl 15:20 Imaginacíon skrev (1 time siden): Masterstudent tar til orde for å forhandle bort Grønland. Ville han være like villig til å forhandle bort Svalbard? https://www.vg.no/nyheter/i/e789jK/kristian-brekke-la-trump-faa-groenland I utgangspunktet et forkastelig forslag, men en interessant «ute av boksen»-ide. Brussel som helt på egen hånd har satt seg i en svak forhandlingsposisjon vs både USA og Russland kan nå spørre seg selv om hva som teller mest, Ukraina eller Grønland. Hva om EU «gir bort» Grønland i bytte mot at Ukraina blir Nato-medlem og Putin jages hjem i rottehullet sitt med amerikansk hjelp ? Dette blir i så fall en vinn-vinn for vest, mens Putin må stå i skammekroken… 1
obygda Skrevet onsdag kl 15:28 Skrevet onsdag kl 15:28 Vokteren skrev (6 minutter siden): I utgangspunktet et forkastelig forslag, men en interessant «ute av boksen»-ide. Brussel som helt på egen hånd har satt seg i en svak forhandlingsposisjon vs både USA og Russland kan nå spørre seg selv om hva som teller mest, Ukraina eller Grønland. Hva om EU «gir bort» Grønland i bytte mot at Ukraina blir Nato-medlem og Putin jages hjem i rottehullet sitt med amerikansk hjelp ? Dette blir i så fall en vinn-vinn for vest, mens Putin må stå i skammekroken… Dette er en ide som Trump administrasjonen har diskutert - sånn sett er det ikke noe nytt denne svikeren kommer med. 2
trikola Skrevet onsdag kl 15:28 Skrevet onsdag kl 15:28 (endret) 3 hours ago, Snikpellik said: Ifølge Wall Street Journal fortalte utenriksminister Marco Rubio kongresspolitikere at Trump-administrasjonens trusler mot Grønland er rettet mot å kjøpe øya fra Danmark, ikke for å forberede en militær invasjon. Med andre ord bekrefter Rubio at Trump-administrasjonen bruker militære trusler som taktikk for å tvinge frem forhandlinger om kjøp. Å true en alliert med vold for å tvinge frem et salg er ulovlig i henhold til amerikansk lov, 18 USC § 373. Samt FN-paktens artikkel 2, som er ratifisert av det Senatet, noe som gjør den til en av få internasjonale lover som USA er bundet av ikke bare internasjonalt, men også nasjonalt. Rubio Tells Lawmakers Trump Aims to Buy Greenland, Downplays Military Action https://www.wsj.com/politics/national-security/rubio-tells-lawmakers-trump-aims-to-buy-greenland-downplays-military-action-5c94e05c Secretary of State Marco Rubio told lawmakers that recent administration threats against Greenland didn’t signal an imminent invasion and that the goal is to buy the island from Denmark, according to people familiar with the discussions. Hmmm... har Trump eller en annen i regjeringen der noen gang eksplisitt brukt et militært trussel? "one way or the other..." De fleste i verden tolker dette som at militært er ett alternativ, men har det blitt sagt/skrevet? Kanskje de har sitt på det tørre juridisk iht de 2 lovene som nevnes over. Endret onsdag kl 15:30 av trikola
obygda Skrevet onsdag kl 15:30 Skrevet onsdag kl 15:30 Høstblader skrev (23 minutter siden): Han uttalte seg at våre allierte bør ofres til land som truer å ta over territorium. Høres fair ut for meg å kalle dette quislingoppførsel. Ikke dermed sagt at han skal bli bura inne eller noe for å ha den meningen så klart. Selvfølgelig er det quisling oppførsel - det er 100% korrekt beskrivelse av det han foreslår. Vi må få lov å bruke korrekte norske ord om det som legges frem 5
Fibonacci Skrevet onsdag kl 15:31 Skrevet onsdag kl 15:31 https://www.vg.no/nyheter/i/GxG4b4/trump-sier-han-tviler-paa-at-nato-vil-stille-seg-bak-usa Trump sutrer og griner som vanlig over at han ikke fikk fredsprisen, selv om alle burde forstå at han er det mest fantastiske mennesket som har gått på denne jord. 2 2
obygda Skrevet onsdag kl 15:33 Skrevet onsdag kl 15:33 Fibonacci skrev (2 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/GxG4b4/trump-sier-han-tviler-paa-at-nato-vil-stille-seg-bak-usa Trump sutrer og griner som vanlig over at han ikke fikk fredsprisen, selv om alle burde forstå at han er det mest fantastiske mennesket som har gått på denne jord. Synd vi ikke har en bøllepris - det er den Trump fortjener 2 1
Fibonacci Skrevet onsdag kl 15:36 Skrevet onsdag kl 15:36 Han har jo fått trøstepremie: Fifas "fredspris", spesielt laget til mannebarnet. 4
Uderzo Skrevet onsdag kl 15:41 Skrevet onsdag kl 15:41 Fibonacci skrev (7 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/GxG4b4/trump-sier-han-tviler-paa-at-nato-vil-stille-seg-bak-usa Trump sutrer og griner som vanlig over at han ikke fikk fredsprisen, selv om alle burde forstå at han er det mest fantastiske mennesket som har gått på denne jord. For en baby Sitat – Norge, et NATO-medlem, valgte tåpelig nok å ikke gi meg Nobels fredspris. Men det spiller ingen rolle, skriver presidenten. Yeah right 1 1
Høstblader Skrevet onsdag kl 15:48 Skrevet onsdag kl 15:48 14 minutes ago, Fibonacci said: https://www.vg.no/nyheter/i/GxG4b4/trump-sier-han-tviler-paa-at-nato-vil-stille-seg-bak-usa Trump sutrer og griner som vanlig over at han ikke fikk fredsprisen, selv om alle burde forstå at han er det mest fantastiske mennesket som har gått på denne jord. Kunne ikke vært mer idiotisk timing å begynne grine om den igjen, mens Europa er i krisemøter på grunn av truslene hans... Og "I doubt NATO would be there for us if we needed them"? Så raskt var landene som bidro i krig mot terror glemt. 3 2
obygda Skrevet onsdag kl 15:50 Skrevet onsdag kl 15:50 (endret) Fibonacci skrev (29 minutter siden): Han har jo fått trøstepremie: Fifas "fredspris", spesielt laget til mannebarnet. Derfor burde man true med å boikotte fotball VM om ikke USA legger bort disse Grønland planene. Da gjør han skam på prisen om han velger konflikt om Grønland. Jeg mener også at vi burde sendt noen styrker dit sammen med resten av NATO landene - og stasjonert dem der så lenge Trump sitter ved roret i USA. Da faller jo litt av argumentasjonen hans om at de må ha sikkerhet i grus også. Når han ser at NATO stiller utstyr og personell til en permanent base der borte så hva søren skal han da bruke for argumenter. Jeg er helt sikker på at dette handler om hans store monument for ettertiden - han vil ha fredsprisen ved sitt navn - og han vil ha Grønland som en del av USA og trolig kalle det Trumpland. Mannen er spinn vill gal - det eneste han tenker på er å skape seg nye monumenter...dette er i samme modus som disse gale diktatorene man kan lese om i Erika Fatland sin bok Sovjetistan...det er noen gode skildringer der.... PS. Kan vi kjøpe Florida og kaste ut Donald? Endret onsdag kl 16:06 av obygda 5
Nukleosid Skrevet onsdag kl 16:13 Skrevet onsdag kl 16:13 Fibonacci skrev (42 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/GxG4b4/trump-sier-han-tviler-paa-at-nato-vil-stille-seg-bak-usa Trump sutrer og griner som vanlig over at han ikke fikk fredsprisen, selv om alle burde forstå at han er det mest fantastiske mennesket som har gått på denne jord. Har noen noen gang sjekket opp Trump sitt bruk av alkohol og andre rusmidler? Måten han skriver på (bruk av CAPS LOCK, valg av ord, løgner, overdreven tro på seg selv, feiloppfatninger....) får meg til å tvile på at han er like nykter hele tiden. Innlegget du linker til her, er et godt eksempel. 2
obygda Skrevet onsdag kl 16:23 Skrevet onsdag kl 16:23 Nukleosid skrev (7 minutter siden): Har noen noen gang sjekket opp Trump sitt bruk av alkohol og andre rusmidler Han drikker ikke. Men mentalt syk er han jo... 1
oddeh Skrevet onsdag kl 16:35 Skrevet onsdag kl 16:35 Rubio: Skal møte Danmark om Grønland Møtet skal finne sted neste uke. https://www.vg.no/nyheter/i/V6bWK1/rubio-jobber-med-aa-lande-oljeavtale
svartkatten Skrevet onsdag kl 16:49 Skrevet onsdag kl 16:49 Jeg vet ikke, men det er helt galt. Jeg ønsker at verden var normal, men jeg kan bare ha dette. Jeg føler meg ikke trygg allerede, hvorfor da med mer ukjent? Er det et must å flytte så langt som mulig og gjemme seg under en stein?
Maabren Skrevet onsdag kl 16:56 Skrevet onsdag kl 16:56 1 hour ago, Snikpellik said: Han stiller seg veldig ignorant til noe helt essensielt; demokrati, og grønlendernes eget ønske. Det er de selv som skal bestemme om de vil være uavhengige eller tilhøre Danmark, ingen andre. Og grønlenderne har selv bestemt at de ønsker å tilhøre Danmark. Det stemmer vel ikkje. Grønlendere har bestemt at di skal bli uavhengige og har fleirtal for akkurat det, men er ikkje bemidla til å stå på egne bein. Det vil di nok greie når di får betre avtaler for mineralutvinning osv, men enn så lenge forholder di seg til at Danmark bemidler di med nokre milliarder pr år og dertil delvis sjølvstyre innført 2009. Hadde Danmark sove enda litt meir i timen ville Grønland allereie vore uavhengig ved å la Kina ta ut mineraler på Grønland. Toskeskapen til Danmark og forsåvidt Norden + Europa har vore ganske framtung i minst 30 tiår allereie, og Russland + Kina ser sitt snitt til å utnytte nevnte toskeskap.
Tussi Skrevet onsdag kl 16:56 Skrevet onsdag kl 16:56 oddeh skrev (20 minutter siden): Rubio: Skal møte Danmark om Grønland Møtet skal finne sted neste uke. https://www.vg.no/nyheter/i/V6bWK1/rubio-jobber-med-aa-lande-oljeavtale Det absolutt dummeste man gjør er er å gå i forhandlinger. Da må man gi noe, og Trump har en tendens til å angripe når man forhandler 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå