Colin. Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 (endret) 1 hour ago, leticia said: Menn blir ikke avmaskulinert av at kvinner får rettigheter og muligheter til å leve selvstendige liv. Det er kun svake menn som ikke er trygg i sin maskulinitet som føler seg truet av frigjorte, selvstendige kvinner. 1,4. Tallet er tydelig. Hvem som er svake eller ei betyr nada. Endret 28. desember 2025 av Colin. 2
leticia Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Colin. skrev (1 time siden): 1,4. Tallet er tydelig. Hvem som er svake eller ei betyr nada. I Thailand, et land som ikke er i nærheten av å være så likestilt som Norge så er fødselsraten på 1,2. Mulig du må lete etter andre årsaken enn "den fæle feminismen" for at det kun fødes 1,4 barn i Norge...Det fødes færre og færre barn. Gender Inequality Index by Country 2025 At fødselstallene synker er heller ikke ensidig negativt. Ser visst ut som jeg må ta en justering av tallene mine: i 2024 var Thailand sin fødselsrate på 1,0 - mot Norges 1,4... Thailand's Birth Rate Hits 75-Year Low, Raising Concerns Over Future Workforce - Thai Times 6
Colin. Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 (endret) 20 minutes ago, leticia said: I Thailand, et land som ikke er i nærheten av å være så likestilt som Norge så er fødselsraten på 1,2. Mulig du må lete etter andre årsaken enn "den fæle feminismen" for at det kun fødes 1,4 barn i Norge...Det fødes færre og færre barn. Gender Inequality Index by Country 2025 At fødselstallene synker er heller ikke ensidig negativt. Ser visst ut som jeg må ta en justering av tallene mine: i 2024 var Thailand sin fødselsrate på 1,0 - mot Norges 1,4... Thailand's Birth Rate Hits 75-Year Low, Raising Concerns Over Future Workforce - Thai Times Du sammenligner et av verdens rikeste land med et annet for å fremme narrativet om at feminismen ikke har noe med saken å gjøre. Du sier at det at fødselstallene synker ikke er ensidig negativt i et av verdens mest likestilte rikeste land. Hva er din teori om fremtiden når man er på 1,4, og krona ikke har noen stor verdi lenger. Hvem skal gjøre disse jobbene som alle disse mega utdannede individene er for gode for? Tenk etter nå. God natt. ✌️ Endret 28. desember 2025 av Colin. 3
skaftetryne32 Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Helsefagarbeider skrev (12 timer siden): Vi sier at det indre teller like mye som det ytre når en møter noe. Det stemmer ikke. Si dere har en profil og får kontakt med trivelige mennesker. De får også kanskje bilder, som har filter osv. Dere vil møte og dere får ett dårlig inntrykk pga utseende. Da hjelper det ikke hvor trivelig han/hun er å prate med. Ser også det samme på facebook. Der det søkest etter venner. Damer med ett pent ytre får myeeee mer likes enn de damene som ikke er så perfekte. Hvorfor er det slik??? . Det litt åpenbare er at trynefaktoren er veldig fremtreden, alle vet hvem de vakre menneskene er, men det hjelper ikke med et fint ytre om de er rasshøl f.eks, det er dog liten tvil om de vakre menneskene har en fordel, for det er ingenting som tyder på at de er veldig mye mer rasshøl en de av oss som ser ut som et kaviarkryss. Dog det er fremdeles sant at det indre teller like mye til og med mye mer, men det er klart har man fordelen av å ha trynefaktor også så har man fordeler. Trynefaktor er veldig åpenbar, det ser man på et bilde, personlighet er det litt verre å formidle, så derfor er det slik. 1
herzeleid Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Helsefagarbeider skrev (13 timer siden): Vi sier at det indre teller like mye som det ytre når en møter noe. Det stemmer ikke. Si dere har en profil og får kontakt med trivelige mennesker. De får også kanskje bilder, som har filter osv. Det er kanskje så enkelt som at det ytre ofte er avgjørende for å skape en interesse, få innpass, mens det indre er det som sørger for at en faktisk etablerer en varig relasjon. 1 1
Markiii Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Colin. skrev (6 timer siden): Du sammenligner et av verdens rikeste land med et annet for å fremme narrativet om at feminismen ikke har noe med saken å gjøre. Du sier at det at fødselstallene synker ikke er ensidig negativt i et av verdens mest likestilte rikeste land. Hva er din teori om fremtiden når man er på 1,4, og krona ikke har noen stor verdi lenger. Hvem skal gjøre disse jobbene som alle disse mega utdannede individene er for gode for? Tenk etter nå. God natt. ✌️ Ja, feminismen har åpenbart ikke noe med fødselsrater å gjøre, siden det samme skjer over hele verden, også i land med veldig lite feminisme. Så begynner du bare å skrive i vei om noe helt annet. Hva driver du med? 5 3
herzeleid Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Helsefagarbeider skrev (13 timer siden): Du måtte være utrolig populær med 400 likes daglig. Hva er det med deg som gjør deg så attraktiv. Nå vet ikke jeg hvor lenge du var der, si du var der i 3 måneder. 36 000 menn som ville ha deg. Jeg synes det hørtes myeeee ut Det skal nok ikke så mye mer til enn å være kvinne, rett og slett. Er du en (under) middels attraktiv kvinne på et sted med noenlunde mange innbyggere kan du nok regne med et nærmest ubegrenset tilfang av interessenter, uten at det forutsetter noen positive egenskaper eller innsats. Interessen vil likevel ofte begrense seg til det ‘lettvinte’ og å gå fra dette til noe mer forpliktende er ikke nødvendigvis noe lettere. Og her kommer jo ‘det indre’ inn som en forutsetning for at det skal utvikle seg til noe mer, samtidig som det ytre må være såpass at en ikke i utgangspunktet var sortert over i ‘lettvint relasjon’-boksen. 1 1
leticia Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Colin. skrev (7 timer siden): Du sammenligner et av verdens rikeste land med et annet for å fremme narrativet om at feminismen ikke har noe med saken å gjøre. Du sier at det at fødselstallene synker ikke er ensidig negativt i et av verdens mest likestilte rikeste land. Hva er din teori om fremtiden når man er på 1,4, og krona ikke har noen stor verdi lenger. Hvem skal gjøre disse jobbene som alle disse mega utdannede individene er for gode for? Tenk etter nå. God natt. ✌️ Som @Markiii sier så synker fødselstallene over hele verden, også i land med lite feminisme / som er lite likestilte. Når jeg sier at det ikke er ensidig negativt med lavere fødselsrate så tenker jeg ikke spesifikt på Norge, men verden som helhet. Vi er faktisk altfor mange mennesker på kloden i forhold til det forbruket vi har, og de ressursene vi hentet ut fra jorden. For mange mennesker og mye industri har en negativ innvirkning på miljøet. https://www.forskning.no/energi-klima-partner/koronapandemien-forte-til-lavere-globale-co2-utslipp-i-2020/1786199 Er det egentlig behov for flere barn? Andre befolkningseksperter ønsker et lavere fruktbarhetsnivå velkommen, og i den europeiske kunnskapsøkonomien vil et mindre antall høyt utdannede mennesker i stor grad oppveie behov for befolkningsøkning (Sarah Harper, sitert i The Guardian 26. desember 2018). Automatisering vil overta en del arbeidsoppgaver. Flere babyer vil heller ikke hjelpe på den aldrende befolkningen på kort sikt. Barn trenger omsorg og vil ikke gå inn i arbeidsstyrken før om mange år. Det er også langt enklere å sette eldre i stand til å vedlikeholde kompetansen, holde seg friske og i arbeidsmarkedet, enn å si til kvinner at de må få flere barn. Innvandring kan også bidra til å bedre den befolkningsmessige balansen. At en mindre befolkning også avsetter mindre fotavtrykk på miljøet er et også et hensyn demografer er opptatt av. Så i stedet for å mase om at norske kvinner må føde flere barn, bør man kanskje heller oppmuntre dem til å fortsette å ta utdanning og bruke denne på beste vis i et produktivt samfunn? https://www.samfunnsforskning.no/core/aktuelt/nyheter/arkiv/bor-vi-fode-barn-for-staten.html Økte rettigheter og muligheter for kvinner (altså feminisme) kan spille inn på fødselstallene. F.eks så har prevensjon og tilgang på trygge aborter noe å si, at man får barn senere i livet kan ha noe å si. Men det er andre årsaker som også spiller inn. Her i Norge så vil sannsynligvis økonomiske forhold bidra sterkt til at man har færre barnefødsler. Høye boligpriser fører til at mange må gå ned i boligstandard, og dermed antall rom, altså færre rom til en stor barneflokk. Trenden skal visstnok være litt snudd også, at det ikke er de høyt utdannede kvinnene som føder færrest barn i Norge, men de med lav utdanning. Det er enda et tydelig signal på at det er økonomien og ikke likestillingen / feminismen som er hovedårsaken til fødselsraten. Andre årsaker kan være nedgang i fruktbarhet. Man har f.eks funnet at menn har lavere sædkvalitet, og jeg vil tro at man sikkert kan finne tilsvarende resultater hos kvinner. Det er også en risiko å gå gravid, så vi kan ikke nærmest pålegge / presse andre individer til å ta den risikoen for staten. I tillegg så er et viktig aspekt noe jeg sa til deg i et innlegg lenger opp. Det var faktisk alvorlig ment når jeg sa at hvis man ønsker en høyere fødselsrate så får man begynne med å være en mann som kvinner faktisk har lyst til å få barn med. (Jeg har 5 barn med min feministiske mann, mens dine antifeministiske holdninger har skaffet deg 0. ) Teorien min om fremtiden er at det kan bli vanskelig i en overgangsfase hvor vi får mange gamle og få unge til å ta seg av dem. Men det tar en god stund fra det fødes barn til de blir arbeidstakere, så vi får ikke gjort så mye med den store eldrebølgen pga de store barnekullene fra etterkrigstiden nå. Etterhvert som fødselstallene stabiliserer seg på et lavt nivå, så ser jeg ikke de store problemene. Flere og flere arbeidsoppgaver blir automatisert. Kanskje vi ikke trenger så mye folk lenger, og så er det miljøfaktoren da. Færre folk er bra for klima og miljø. Vi har altså en helt forskjellig tilnærming til dette med fødselsrate. Du ser på det som et problem, jeg syns det på sikt (når vi har kommet oss forbi den store eldrebølgen) er en positiv faktor for verden som helhet. 6
DukeNukem3d Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 leticia skrev (13 timer siden): Nå er det vel helst konservative menn som har et kontrollbehov slik jeg ser det. De mest overkontrollerende personene jeg noen gang har møtt stemmer Rødt. Aner ikke hvilken side som er verst i det hele tatt, men kan i høyeste grad bekrefte at de finnes på ytre venstre også. 2 1
Sovna Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Og hva skal i så fall dette indre bestå av? Noe å ha match med selvsagt, ingenting annet. Jeg er ikke så mega seriøs, så å prioritere den dype samtalen hver eneste kveld er helt uaktuelt for meg. Derfor kan jeg lett si ca 65% ytre og resten indre..
leticia Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 (endret) DukeNukem3d skrev (41 minutter siden): De mest overkontrollerende personene jeg noen gang har møtt stemmer Rødt. Aner ikke hvilken side som er verst i det hele tatt, men kan i høyeste grad bekrefte at de finnes på ytre venstre også. Joda, kontrollerende mennesker finnes overalt, men når selve verdigrunnlaget man lever etter handler om et hierarki (først gud, så mannen, så kvinnen) så blir den kontrollen muligens litt mer fremtredende, i form av et livssyn, og ikke bare innad i det enkelte mennesket. Kontrollbehov handler også i stor grad om sjalusi, redsel for tap av partneren sin, og forekommer blant begge kjønn. Fant frem denne artikkelen, her er det fokus på menn, men vil understreke at også kvinner kan ha slik oppførsel. Spesielt sitatet uthevet syns jeg er viktig. Kjærlighet er ikke å eie, trenge eller kontrollere. Kjærlighet handler om frihet, respekt og tillit. https://utforsksinnet.no/eiesyke-og-kontrollerende-menn/ P.s, selv om jeg definerer meg som feminist fordi jeg setter frihet, likhet og individuelle muligheter høyt, så er jeg mer blåstrømpe enn rødstrømpe hvis du skjønner... (hvis du tenkte å inkludere meg i velgergruppen til Rødt så er jeg ikke helt der 😅) Edit: slenger på denne linken om kontrollbehov relatert til partnerdrap https://www.jus.uio.no/ikrs/forskning/aktuelle-saker/2012/partnervold.html Endret 28. desember 2025 av leticia edit 3
herzeleid Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 DukeNukem3d skrev (3 timer siden): De mest overkontrollerende personene jeg noen gang har møtt stemmer Rødt. Aner ikke hvilken side som er verst i det hele tatt, men kan i høyeste grad bekrefte at de finnes på ytre venstre også. Siden tråden åpenbart har gått helt bort fra tema: En artig observasjon jeg har gjort meg er at det gjerne er blant feministene, særskilt utover på venstre fløy, en finner de som er mest opptatt av å kontrollere og styre kvinners valg og som blir misfornøyde, ofte rødglødende, når kvinner ikke velger ideologisk "riktig" men er fornøyde med tradisjonelle valg. Det er her en finner den mest omfattende objektiviseringen av kvinner. Tilsvarende kontrollbehov tror jeg en skal slite med å finne på motsatt fløy blant etablerte norske politiske bevegelser, som nok er grunnen til at en gjerne henter eksemplene utenfor disse. 2
DukeNukem3d Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 herzeleid skrev (1 time siden): Siden tråden åpenbart har gått helt bort fra tema: En artig observasjon jeg har gjort meg er at det gjerne er blant feministene, særskilt utover på venstre fløy, en finner de som er mest opptatt av å kontrollere og styre kvinners valg og som blir misfornøyde, ofte rødglødende, når kvinner ikke velger ideologisk "riktig" men er fornøyde med tradisjonelle valg. Det er her en finner den mest omfattende objektiviseringen av kvinner. Tilsvarende kontrollbehov tror jeg en skal slite med å finne på motsatt fløy blant etablerte norske politiske bevegelser, som nok er grunnen til at en gjerne henter eksemplene utenfor disse. Hehe stemmer det. Kvinner bør ha frihet til å velge - men ikke tradisjonelt da! 😂 Ja, er i grunn mange eksempler man kunne lagt til grunn her. Har alltid opplevd at det er mer ytringsfrihet og meningsmangfold på høyresiden. 2
leticia Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 DukeNukem3d skrev (1 time siden): Hehe stemmer det. Kvinner bør ha frihet til å velge - men ikke tradisjonelt da! 😂 Spørsmålet du unnlater å stille, har kvinner egentlig et reelt valg til å velge hvis de ikke har den økonomiske friheten? F.eks innvandrerkvinner som blir holdt utenfor arbeidslivet av mannen sin? De samme maktstrukturene ser man også i kristendommen, dog i en mildere utgave, f.eks i form av deltidsarbeidende kvinner eller hjemmearbeidende kvinner. Har man ikke økonomisk frihet, blir man nesten nødt til å ta noen "valg" som ikke er helt frie og selvstendige. Støtter valgfriheten kvinner har, selv når de velger tradisjonelt, jeg syns bare innmari synd på dem når de har ofret et helt liv for mann, barn og felles hjem når de står der på bar bakke, fordi de ikke har tenkt på å sikre seg økonomisk i tilfelle et brudd, fordi alt av eiendeler står på ham. Kvinner må bli flinkere til å ta kontroll over egen økonomi rett og slett, og ikke tenke at han er bedre til dette enn henne. https://www.awmagazine.no/kvinner-livet-samfunnsverdi/nar-kvinner-far-okonomisk-oversikt-skjer-det-noe-magisk/107296 4
DukeNukem3d Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 leticia skrev (2 minutter siden): Spørsmålet du unnlater å stille Det er korrekt, jeg stilte ikke noen spørsmål. Jeg sa meg enig med posteren over meg. 2
Colin. Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 (endret) 11 hours ago, Markiii said: Ja, feminismen har åpenbart ikke noe med fødselsrater å gjøre, siden det samme skjer over hele verden, også i land med veldig lite feminisme. Så begynner du bare å skrive i vei om noe helt annet. Hva driver du med? Det samme skjer vitterlig ikke over hele verden, at man synker ned til under 2. Land i Afrika og Asia som de delene av verden der populasjonen vil øke mest de neste årene. 9 hours ago, leticia said: Som @Markiii sier så synker fødselstallene over hele verden, også i land med lite feminisme / som er lite likestilte. Når jeg sier at det ikke er ensidig negativt med lavere fødselsrate så tenker jeg ikke spesifikt på Norge, men verden som helhet. Vi er faktisk altfor mange mennesker på kloden i forhold til det forbruket vi har, og de ressursene vi hentet ut fra jorden. For mange mennesker og mye industri har en negativ innvirkning på miljøet. https://www.forskning.no/energi-klima-partner/koronapandemien-forte-til-lavere-globale-co2-utslipp-i-2020/1786199 Er det egentlig behov for flere barn? Andre befolkningseksperter ønsker et lavere fruktbarhetsnivå velkommen, og i den europeiske kunnskapsøkonomien vil et mindre antall høyt utdannede mennesker i stor grad oppveie behov for befolkningsøkning (Sarah Harper, sitert i The Guardian 26. desember 2018). Automatisering vil overta en del arbeidsoppgaver. Flere babyer vil heller ikke hjelpe på den aldrende befolkningen på kort sikt. Barn trenger omsorg og vil ikke gå inn i arbeidsstyrken før om mange år. Det er også langt enklere å sette eldre i stand til å vedlikeholde kompetansen, holde seg friske og i arbeidsmarkedet, enn å si til kvinner at de må få flere barn. Innvandring kan også bidra til å bedre den befolkningsmessige balansen. At en mindre befolkning også avsetter mindre fotavtrykk på miljøet er et også et hensyn demografer er opptatt av. Så i stedet for å mase om at norske kvinner må føde flere barn, bør man kanskje heller oppmuntre dem til å fortsette å ta utdanning og bruke denne på beste vis i et produktivt samfunn? https://www.samfunnsforskning.no/core/aktuelt/nyheter/arkiv/bor-vi-fode-barn-for-staten.html Økte rettigheter og muligheter for kvinner (altså feminisme) kan spille inn på fødselstallene. F.eks så har prevensjon og tilgang på trygge aborter noe å si, at man får barn senere i livet kan ha noe å si. Men det er andre årsaker som også spiller inn. Her i Norge så vil sannsynligvis økonomiske forhold bidra sterkt til at man har færre barnefødsler. Høye boligpriser fører til at mange må gå ned i boligstandard, og dermed antall rom, altså færre rom til en stor barneflokk. Trenden skal visstnok være litt snudd også, at det ikke er de høyt utdannede kvinnene som føder færrest barn i Norge, men de med lav utdanning. Det er enda et tydelig signal på at det er økonomien og ikke likestillingen / feminismen som er hovedårsaken til fødselsraten. Andre årsaker kan være nedgang i fruktbarhet. Man har f.eks funnet at menn har lavere sædkvalitet, og jeg vil tro at man sikkert kan finne tilsvarende resultater hos kvinner. Det er også en risiko å gå gravid, så vi kan ikke nærmest pålegge / presse andre individer til å ta den risikoen for staten. I tillegg så er et viktig aspekt noe jeg sa til deg i et innlegg lenger opp. Det var faktisk alvorlig ment når jeg sa at hvis man ønsker en høyere fødselsrate så får man begynne med å være en mann som kvinner faktisk har lyst til å få barn med. (Jeg har 5 barn med min feministiske mann, mens dine antifeministiske holdninger har skaffet deg 0. ) Teorien min om fremtiden er at det kan bli vanskelig i en overgangsfase hvor vi får mange gamle og få unge til å ta seg av dem. Men det tar en god stund fra det fødes barn til de blir arbeidstakere, så vi får ikke gjort så mye med den store eldrebølgen pga de store barnekullene fra etterkrigstiden nå. Etterhvert som fødselstallene stabiliserer seg på et lavt nivå, så ser jeg ikke de store problemene. Flere og flere arbeidsoppgaver blir automatisert. Kanskje vi ikke trenger så mye folk lenger, og så er det miljøfaktoren da. Færre folk er bra for klima og miljø. Vi har altså en helt forskjellig tilnærming til dette med fødselsrate. Du ser på det som et problem, jeg syns det på sikt (når vi har kommet oss forbi den store eldrebølgen) er en positiv faktor for verden som helhet. Det stemmer ikke at fødselstallene synker over hele verden. Det er faktuelt feil. De synker for det meste i de land der feminisme står sterkt. Det er fantastisk rart at det virker som at feminister av alle, tar fødselstallene med knusende ro. Hvem skal gidde å reise til Norge med den bedritne kronekursen per nå, for å ta seg av et annet lands problemstilling mtp eldrebølgen? Feminisme per idag kan sammenlignes med et ekteskap der bare dette synspunktet skal høres, og ingen villighet til kompromiss. De momentene i ekteskapet som var bra, vil ikke lenger føres videre inn i fremtiden, fordi hele ekteskapet røk. Endret 28. desember 2025 av Colin. 1
leticia Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Colin. skrev (11 minutter siden): Det stemmer ikke at fødselstallene synker over hele verden. Det er faktuelt feil. De synker for det meste i de land der feminisme står sterkt. Neivel... https://www.aftenposten.no/verden/i/y6XMlJ/afrikanske-kvinner-foeder-stadig-faerre-barn 2 1
kremt Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Lavere, ikke lav. Hva hadde raten vært i Norge uten afrikanske kvinner som plopper ut 6-7 barn hver. Quote Niger har fortsatt verdens høyeste fødselsrate, men også der har den falt fra 7,6 til 6,2 barn de siste ti årene. 1
Colin. Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 (endret) 51 minutes ago, leticia said: Neivel... https://www.aftenposten.no/verden/i/y6XMlJ/afrikanske-kvinner-foeder-stadig-faerre-barn Populasjonen øker. Fødselstallene gjør mer enn nok at man blir mange flere fremover i disse områdene. Det er det essensielle her. Det er ikke under 2, slik det er her på berget! Langt derifra! Endret 28. desember 2025 av Colin. 1
Gavekort Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Colin. skrev (8 minutter siden): Populasjonen øker. Fødselstallene gjør mer enn nok at man blir mange flere fremover i disse områdene. Det er det essensielle her. Det er ikke under 2, slik det er her på berget! Langt derifra! Tallene taler fortsatt ikke for den korrelasjonen du påstår er der. 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå