Feynman Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar 2 hours ago, obygda said: Jeg betaler nesten 2000 kr mnd for internet og tv. Det er dyrere enn nettleien på strøm Betaler rundt 350 pr måned selv.
agvg Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar (endret) lada1 skrev (På 31.12.2025 den 5.46): Jeg synes som sagt at det er flott med synsing. Imidlertid, så synes jeg at det hadde vært intressant med forsøk på beregninger av hvor billig jeg kunne få tilgang til internet. Vi har ikke allsidig erfaring på dette, men sammenligning med naboland er et poeng Nå eies Telenor delvis av staten, du finner ingen som er en like rå kapitalist som staten, De har absolutt null interesse av og gi deg billig tilgang til internett. Staten er ute etter maksimalt utbytte, uansett hvor ødeleggende det er for bedriften. Endret 1. januar av agvg
agvg Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar obygda skrev (På 22.12.2025 den 8.54): Telenor er jo klin umulig å få kontakt med og de driver råkjør mhp. Prisene sine..spesielt T-WE. Den burde de få avviklet Både Forbrukertilsynet og andre har ønsket at dette koblingssalget skal forbys, dette er jo fra en tid TV var viktig, viktigere enn internett. En rein kabeltv tankegang. Finnes egentlig ingen grunn til at de som leverer bredbånd skal pushe TV.
obygda Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar agvg skrev (Akkurat nå): Både Forbrukertilsynet og andre har ønsket at dette koblingssalget skal forbys, dette er jo fra en tid TV var viktig, viktigere enn internett. En rein kabeltv tankegang. Finnes egentlig ingen grunn til at de som leverer bredbånd skal pushe TV. Nei..ser det at man kan splitte dette..og denne TW-Boksen boksen kan man kvitte seg med i samme slengen. Blir vel årets nyttårsforsett..vekk med Telenor både her og der
agvg Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar obygda skrev (6 minutter siden): Nei..ser det at man kan splitte dette..og denne TW-Boksen boksen kan man kvitte seg med i samme slengen. Blir vel årets nyttårsforsett..vekk med Telenor både her og der Det morsomme er jo at prisen på reint bredbånd er helt hinsides hvis du velger vekk TV.
obygda Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar agvg skrev (3 minutter siden): Det morsomme er jo at prisen på reint bredbånd er helt hinsides hvis du velger vekk TV. Det er vel dyrt okke som..Jeg har fått 150 kr i "rabatt" for å ha dem samlet..men så skal de ha 99 kr i leie av en boks...en boks som faktisk komplisererer nettverket
Cascada81 Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar obygda skrev (På 22.12.2025 den 8.54): Telenor er jo klin umulig å få kontakt med og de driver råkjør mhp. Prisene sine..spesielt T-WE. Den burde de få avviklet Det er jo ingen som tvinger deg til å bruke Telenor i 2025 2026. Har de for høye priser, er det bare å titte over til konkurrentene. har ikke hatt Telenor på mer en 20 år, den gangen de subsidierte mobiltelefoner mot et års bindingstid, og er lykkelig uten dem. Der ikke poenget med å skulle nasjonalisere dem igjen. For at kundeservicen er for dårlig? Ja, det finnes bra statlige aktører, men er jo også mange som klager på "kundeservicen" hos aktører som Nav og vegvesenet, aktører som yter/skal yte tjenester for folket. Innen telecom og media ønsker jeg meg andre veien: bli kvitt NRK-skatten. NRK er bastionen som har overlevd privatiseringsbølgen, og er jammen meg en tungrodd dinosaur. Trodde de skulle kveles med streamingen, men ble flyttet inn på skatteseddelen akkurat i tide. Er jo ingen som tvinger en til å betale for VG+ hvis man ikke bruker det, men NRK må man betale for. Alle dårlige unnskyldninger de har sluppet unna med: De opprettet ikke innloggingsløsninger for egne streamingprodukter, selv om dette kunne vært en naturlig måte å differensiere hva man får som lisensbetaler kontra det å ikke betale, og brukte overgangen til streaming for alt det det var verdt. De har i all den tid argumentert for å være beredskapskanalen. I dag har man flere andre måter å varsle på, blant disse SMS, og det er jo ikke sånn at ikke staten kunne krevet eller kjøpt sendeflate hos en hvilken som helst aktør, gjerne alle, om tyskerne invaderer oss igjen. DAB medførte at en hel del av befolkningen ikke hadde vanlig tilgang til radio i en periode, og så og si alle som besøker oss med biler og radioer fra andre land er i praksis utestengt fra radionettet.
obygda Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar Cascada81 skrev (7 minutter siden): Det er jo ingen som tvinger deg til å bruke Telenor i 2025 2026. Har de for høye priser, er det bare å titte over til konkurrentene. Ja ,er det. Ble dog veldig overrasket over hvor mye dyrere de er enn konkurrentene. Trodde kanskje en 100 lapp pr mnd..men neida..470 kr/mnd dyrere for tv og bredbånd..Det er vesentlig. 1
kremt Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar 3 minutes ago, Cascada81 said: Der ikke poenget med å skulle nasjonalisere dem igjen For alle formål er de statlig styrt. Quote Telenor ASA is a Norwegian majority state-owned multinational telecommunications company Staten er majoritetseier i landets 3 største børsnoterte selskaper Statoil, Den Norske Bank, Televerket. Alle disse statlige kontrollerte selskapene bruker sin makt og markedsposisjon til å kjøpe opp konkurrerende selskaper. Nå sist med oppkjøpet av GlobalConnect. Prisene skal nok ikke ned, trolig aldri. Jeg regner med 10-15 % årlig økning, det har hvertfall vært slik de siste 7-8 årene.
agvg Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar (endret) obygda skrev (2 timer siden): Det er vel dyrt okke som..Jeg har fått 150 kr i "rabatt" for å ha dem samlet..men så skal de ha 99 kr i leie av en boks...en boks som faktisk komplisererer nettverket Ja, har hatt både Telenor og Altibox her, nå har jeg Talkmore fiber, mest for og vise at jeg har ett alternativ til de to. Men Talkmore er jo Telenor men de ga meg en grei pris på linja, de tilbyr kun internett. Endret 1. januar av agvg
50z Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar Ser Telenor har kampanje fiber i Sverige nå...... (må søke opp en adresse) Bredband 1000, SEK 299,- per måned i 12 måneder, og deretter 589,- Bredband 500, SEK 299,- per måned i 12 måneder, og deretter 489,- Bredband 250, SEK 299,- per måned i 12 måneder, og deretter 389,- Så, "fint" at har vi har et delvis statseid norsk selskap som flår normen og tilbyr billig brebånd i Sverige..... Ser Telenor ønsker å kjøpe GlobalConnect, men håper virkelig kokuransetilsynet stopper det. 1
agvg Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar 50z skrev (16 minutter siden): Ser Telenor ønsker å kjøpe GlobalConnect, men håper virkelig kokuransetilsynet stopper det. Det kan tenkes de gjør men da klager man bare i departementet og eventuelt eskalerer det til høyeste politiske nivå, og Konkurransetilsynet blir overkjørt. Slik har det godt i mange av de sakene Konkurransetilsynet har prøvd og stoppe.
kremt Skrevet 1. januar Skrevet 1. januar Vi så jo hvordan det gikk når den statlige kontrollerte DNB skulle kjøpe Skandiabanken. Ble først avslått men deretter ble det vel noen hestehandler på statlige kontorer helt til saken gikk gjennom. Er nok mange som har noe dritt på hverandre og bruker det for egen vinning slik man ser i politiske serier...
lada1 Skrevet 1. januar Forfatter Skrevet 1. januar (endret) 33 minutes ago, agvg said: Det kan tenkes de gjør men da klager man bare i departementet og eventuelt eskalerer det til høyeste politiske nivå, og Konkurransetilsynet blir overkjørt. Slik har det godt i mange av de sakene Konkurransetilsynet har prøvd og stoppe. Dette er et godt argument mot kommersielle/aksjenoterte "statlige" selskaper. Påvirkningen går gjerne mot politikerne/staten - og ikke omvendt. Og så er disse selskapene på en måte beskyttet mot konkurs. Televerket ble bedre etter kommersialisering - men det kan også bli bedre av nasjonalisering? Forbedring kan vel gå begge veier? Sikkord er "opprydding" - ved kommersialisering *eller* nasjonalisering. Endret 1. januar av lada1
agvg Skrevet torsdag kl 20:29 Skrevet torsdag kl 20:29 @lada1 Nå er det jo så at Telenor ikke er dominert på fiber, Altibox er nok større. Men Telenor er den eneste som må åpne opp sitt nett, mange fiberleverandører har lokale monopoler og burde også åpne opp sitt nett. Jeg er veldig og har to fiberkabler inn i huset så jeg kan til en viss grad prute.
lada1 Skrevet torsdag kl 22:42 Forfatter Skrevet torsdag kl 22:42 Jeg prøvde å sjekke hvor mange aktive patenter som Telenor har tatt ut. Jeg fant ikke mange. Er de ikke forventet å være et "teknologi-selskap" ?
barfoo Skrevet torsdag kl 22:53 Skrevet torsdag kl 22:53 10 minutes ago, lada1 said: Jeg prøvde å sjekke hvor mange aktive patenter som Telenor har tatt ut. Jeg fant ikke mange. Er de ikke forventet å være et "teknologi-selskap" ? Nei. Patenter er snever mekanisme for å beskytte prosesser. Det er ingen grunn til å forvente at ISP som kjøper utstyr av andre har veldig mange patenter. 2
lada1 Skrevet fredag kl 05:10 Forfatter Skrevet fredag kl 05:10 6 hours ago, barfoo said: Nei. Patenter er snever mekanisme for å beskytte prosesser. Det er ingen grunn til å forvente at ISP som kjøper utstyr av andre har veldig mange patenter. Så Telenor driver ikke med utvikligsarbeid? Jeg finner at de har en forskningsdirektør. Skipper skuteløs? 🙂
barfoo Skrevet fredag kl 07:36 Skrevet fredag kl 07:36 2 hours ago, lada1 said: Så Telenor driver ikke med utvikligsarbeid? Jeg finner at de har en forskningsdirektør. Skipper skuteløs? 🙂 Ok. Ring dei og forklar at dei må patenterte meir da.
lada1 Skrevet fredag kl 11:02 Forfatter Skrevet fredag kl 11:02 (endret) 22 hours ago, Cascada81 said: Det er jo ingen som tvinger deg til å bruke Telenor i 2025 2026. Har de for høye priser, er det bare å titte over til konkurrentene. har ikke hatt Telenor på mer en 20 år, den gangen de subsidierte mobiltelefoner mot et års bindingstid, og er lykkelig uten dem. Der ikke poenget med å skulle nasjonalisere dem igjen. For at kundeservicen er for dårlig? Ja, det finnes bra statlige aktører, men er jo også mange som klager på "kundeservicen" hos aktører som Nav og vegvesenet, aktører som yter/skal yte tjenester for folket. Innen telecom og media ønsker jeg meg andre veien: bli kvitt NRK-skatten. NRK er bastionen som har overlevd privatiseringsbølgen, og er jammen meg en tungrodd dinosaur. Trodde de skulle kveles med streamingen, men ble flyttet inn på skatteseddelen akkurat i tide. Er jo ingen som tvinger en til å betale for VG+ hvis man ikke bruker det, men NRK må man betale for. Alle dårlige unnskyldninger de har sluppet unna med: De opprettet ikke innloggingsløsninger for egne streamingprodukter, selv om dette kunne vært en naturlig måte å differensiere hva man får som lisensbetaler kontra det å ikke betale, og brukte overgangen til streaming for alt det det var verdt. De har i all den tid argumentert for å være beredskapskanalen. I dag har man flere andre måter å varsle på, blant disse SMS, og det er jo ikke sånn at ikke staten kunne krevet eller kjøpt sendeflate hos en hvilken som helst aktør, gjerne alle, om tyskerne invaderer oss igjen. DAB medførte at en hel del av befolkningen ikke hadde vanlig tilgang til radio i en periode, og så og si alle som besøker oss med biler og radioer fra andre land er i praksis utestengt fra radionettet. Jeg lurer likevel på hvor billig internet/mobil-abbonnement kunne bli (for deg og meg) dersom utgangspunktet for Telenor var å tilbye billigst mulige tjenester - og ikke skulle være en bedrift som skulle bedrive "forretning". Forøvrig: tror du at du og jeg ville tjene mye på om helsevesenet i Norge ble drevet som en stor børsnotert forretning - gjennomsyret av en "forretnings-kultur"? Postulerer du at markeds-økonomien alltid er best? 🙂 Jeg har ingen "ideologi" angående statlig/privat drift - det er generalt for lite privatisering som små oppstart-bedrifter kunne ha som springbrett. For eksempel burde Norge ha en "underskog" av små forsknings-bedrifter som konkurrerte med universitetene og andre "store". Endret fredag kl 11:10 av lada1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå