Gå til innhold

Burde Telenor nasjonaliseres?

lada1

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 hours ago, lada1 said:

Jeg sliter med å forstå dette "Hovedfokuset". Er ikke hovedfokuset å tjenes mest mulig for aksjeeierne (selv om staten er hoved-aksjonær)?

I eit aksjeselskap er det i stor grad opp til vedtekter og generalforsamling å sette hovedfokus. Aksjonærane står relativt fritt til å be selskapet prioritere andre ting enn profitt.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 hours ago, barfoo said:

I eit aksjeselskap er det i stor grad opp til vedtekter og generalforsamling å sette hovedfokus. Aksjonærane står relativt fritt til å be selskapet prioritere andre ting enn profitt.

OK, tror på det, men jeg sliter fortsatt med å forstå at Telenor skulle satse mye på aktivitet i andre deler av verden. Dette har da lite med norsk infrastruktur å gjøre? Kunne det tenkes at deres vedtekter heller skulle tilsi reduksjon/nøkternhet? 

Var det slik at sikker og stor inntjening i Norge gir en fet kontant-beholdning som fristet til eventyr på andre siden av Jorda?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, lada1 said:

OK, tror på det, men jeg sliter fortsatt med å forstå at Telenor skulle satse mye på aktivitet i andre deler av verden. Dette har da lite med norsk infrastruktur å gjøre? Kunne det tenkes at deres vedtekter heller skulle tilsi reduksjon/nøkternhet? 

Det er vanskelig å være en seriøs teknologibedrift og bare ha Norge som marked. Syns det gir god mening å se seg om i verdensmarkedet, både for bedre avkastning på kompetansemiljøet og for å få ny innsikt fra andre land som kan komme Norge til gode.

• Liker 1
Skrevet
On 12/25/2025 at 8:03 AM, lada1 said:

Forsøk på sammendrag av denne tråden:

Ingen her vet med noe slags sikkerhet om du og jeg kunne få billigere tilgang til internet dersom Telenor ble strippet ned til en administrator av infrastruktur. Altså at det ikke lenger var et børsnotert selskap der formålet er å tjene mest mulig penger for aksjonærene. Underleverandørene kunne selvsagt være så private og børsnoterte som bare det 🙂

Det hadde vært (økonomisk)  interessant å finne ut av dette. Spekulasjoner og ideologisk funderte påstander er ikke så interessante.

Som jeg var inne på: Noen få av oss her vokste opp og opplevde Televerket, som var Telenors navn før det ble privatisert, og det var som du etterspurte et nasjonalt teleselskap.

Det er mulig at denne formen var mer «effektiv», men hadde mange ulemper. Kundeservice, for eksempel, var på nivå med det man forventer fra NAV. I sin tid måtte man søke om å få telefon. Og prisen? Den var nok det Televerket mente at kundene måtte betale for å få det til å gå rundt. Det fantes ikke konkurrenter å sammenligne med, og monopolsituasjonen gir ingen insentiver for å senke prisene.

Om man renasjonalisere tror jeg ikke det blir like ille, det vil bare ikke bli godtatt. Men forholdene som gav nevnte ulemper vil jo bli gjeninnført. I og med at kommunikasjon er så kritisk syns jeg også det er en fordel at man har flere nettoperatører (per nå Telenor, Telia og ICE); det forekommer feil som gjør nettverk utilgjengelig og da er det greit med alternativer for beredskapens skyld. Kunder har også ulike behov så det er heller ikke så dumt om man har selskaper som kan fokusere på ulike kundergrupper. 

Skrevet
6 hours ago, Feynman said:

I og med at kommunikasjon er så kritisk syns jeg også det er en fordel at man har flere nettoperatører (per nå Telenor, Telia og ICE); det forekommer feil som gjør nettverk utilgjengelig og da er det greit med alternativer for beredskapens skyld.

Du glemte Starlink.

• Liker 1
Skrevet

Altibox maktet ikke gi meg et godt tilbud, jeg ringte Telenor, og kom igjennom i løpet av tre sekunder (fordi de har egen linje for nye kunder/bestillinger) og jeg skiftet til dem.

Tar det lang tid å komme til om man er eksisterende kunde og trenger hjelp? Sikkert, men slik er det mange plasser.

Telenor er jo allerede godt på vei nasjonalisert, der staten er majoritetseier.

Om Telenor skal bli mer effektiv hadde det vært en bedre ide å la staten selge seg ut og dele selskapet opp i flere deler.

Skrevet (endret)

Flott med synsing, men jeg savner seriøse vurderinger/beregninger på hva som gir *meg* billigst tilgang på Internet🙂

Forresten: er det så mye teknologisk nybråttsarbeid i Telenor slik at dette gir en begrunnelse for mye penger og frihet til dem?

Jeg er ikke sikker på om det er relevant å sammenigne med gamle Televerket. Den teknologiske situasjonen er altfor ulik. I gamle dager kostet det gjerne 40-50 2025-kroner minuttet å ringe til eksotiske land - nå er det "gratis" (inkludert gratis video-møter).

Skatteetaten er vel et eksempel på en effektiv organisasjon som ikke er på børs? Det går ann?
Og helsevesenet i USA er eksempel på ueffektiv/kostbar privat organisering? Og i skikkelig game dager var det eksempler på private veger der en måtte betale enkelte tilgrensende for å passere. Lurt?

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
13 hours ago, lada1 said:

Forresten: er det så mye teknologisk nybråttsarbeid i Telenor slik at dette gir en begrunnelse for mye penger og frihet til dem?

Slik jeg fikk det forklart angående teleselskaper så er utbygging av landsdekkende nett vanvittig dyrt, men relativt billig å når det er i drift. Så det du betaler for er i liten grad løpende kostnader, men heller nedbetaling av lån/investeringer. Pga dette er teleselskaper naturlig nok veldig opptatt av å få så godt betalt de kan av flest mulig kunder.

13 hours ago, lada1 said:

Jeg er ikke sikker på om det er relevant å sammenigne med gamle Televerket. Den teknologiske situasjonen er altfor ulik. I gamle dager kostet det gjerne 40-50 2025-kroner minuttet å ringe til eksotiske land - nå er det "gratis" (inkludert gratis video-møter).

Som nevnt, jeg tror ikke det er helt likt. Men du ville ikke ha synsing, og da er Televerket det nærmeste vi har av konkret erfaring. Selv om vi har annen teknologi så er det fortsatt likheter i organiseringsformen som er interessante.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
19 hours ago, Feynman said:

Slik jeg fikk det forklart angående teleselskaper så er utbygging av landsdekkende nett vanvittig dyrt, men relativt billig å når det er i drift. Så det du betaler for er i liten grad løpende kostnader, men heller nedbetaling av lån/investeringer. Pga dette er teleselskaper naturlig nok veldig opptatt av å få så godt betalt de kan av flest mulig kunder.

Som nevnt, jeg tror ikke det er helt likt. Men du ville ikke ha synsing, og da er Televerket det nærmeste vi har av konkret erfaring. Selv om vi har annen teknologi så er det fortsatt likheter i organiseringsformen som er interessante.

Jeg synes som sagt at det er flott med synsing. Imidlertid, så synes jeg at det hadde vært intressant med forsøk på beregninger av hvor billig jeg kunne få tilgang til internet. Vi har ikke allsidig erfaring  på dette, men sammenligning med naboland er et poeng.

Jeg tror/tipper at konkurranse mellom underleverandører kan drive kostnader nede - men jeg er ikke sikker på om store (børsnoterte) kommersielle selskaper bør dominere innen infrastruktur.  Det bli lett slik som innen matbransjen der "svenskehandel" er et begrep. Det er ingen automatikk i at "privatisering" gir lave priser.

Endret av lada1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 hours ago, lada1 said:

Jeg synes som sagt at det er flott med synsing. Imidlertid, så synes jeg at det hadde vært intressant med forsøk på beregninger av hvor billig jeg kunne få tilgang til internet. Vi har ikke allsidig erfaring  på dette, men sammenligning med naboland er et poeng.

Jeg tror/tipper at konkurranse mellom underleverandører kan drive kostnader nede - men jeg er ikke sikker på om store (børsnoterte) kommersielle selskaper bør dominere innen infrastruktur.  Det bli lett slik som innen matbransjen der "svenskehandel" er et begrep. Det er ingen automatikk i at "privatisering" gir lave priser.

Jeg tror heller ikke at privatisering er noe som alltid gir lavere pris, men det gjelder også for offentlige foretak. Selv skulle jeg gjerne betalt mindre for lange togreiser, og syns tog i Norge er uforskammet dyrt sammenlignet med andre europeiske land. Her er infrastrukturen eid av det offentlige, gjennom Bane NOR. Hvordan kan jeg få billigere togreiser?

(Tog er forresten et eksempel der jeg syns det klart er bedre med et nasjonalt selskap, som integrerer hele infrastruktur, materiell og tjenester. Men det er en annen sak.)

• Liker 1
Skrevet

Er dyrt internett et stort problem blant brukerne her forresten? Jeg syns ikke mine kostnader er spesielt store, og mye mindre enn f.eks. nettleie på strøm, og med vannbåren varme er ikke det så mye. Tar det som eksempel da nettleieprisene ikke er markedsstyrte.

Jeg bor i et større boligsameie, så kanskje tilbudet vi har er spesielt bra? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 12/24/2025 at 5:24 AM, lada1 said:

Eksempel: Jeg opplever at Telenor manipulerer med abonnement bare for å tilsnike seg mer betaling fra meg.   Som om bomvei-avgifter ble skrudd frem og tilbake bare for å lure penge fra folk.

Bompengeprisene går faktisk opp og ned... hver eneste dag haha. Før måtte det være skilt med pris for å informere. Nå er prisene så komplisert at kravet er lempet på og det er ikke lenger skilt. Aner ikke hva jeg betaler. Om det var skilt måtte man stoppet 5 min og lest, gjerne med kalkulator, klokke og luftmåler for å få det riktig.

Endret av Abigor
Skrevet (endret)
22 hours ago, Feynman said:

Er dyrt internett et stort problem blant brukerne her forresten? Jeg syns ikke mine kostnader er spesielt store, og mye mindre enn f.eks. nettleie på strøm, og med vannbåren varme er ikke det så mye. Tar det som eksempel da nettleieprisene ikke er markedsstyrte.

Jeg mente tilgang til internet også via telefon (mobil-abbonement). En familie ender gjerne opp med å betale nesten 3000 kroner/mnd (til sammen for tilgang til slik infrastruktur). Eksempel der en baserer seg på 5G: Telefon for 4-5 personer + internet hjemme og på hytta med kamera-overvåking. E-post til alle blir opp til 69x5 = 345 kroner/mnd (forsto jeg rett?).
*Kanskje* er det mer å spare her enn mange "sosiale tiltak" ?

Jeg tror Telenor priser så høyt de kan - ikke hvor billig de kan. Bruk av offentlig infratruktur forventer jeg blir priset "så lavt som mulig". 

I et "perfekt marked" prises det så høyt som mulig - og kjøper velger billigste alternativ. Dette virker jo veldig smart. Problemet er at denne ideal-tilstanden ofte er langt fra virkeligheten. Nasjonalisering vil også sikkert kreve offentlige regulering og blir ikke automatisk bra. Dårlig drevet offentlige organisasjoner blir gjerne krevd å privatiseres for å fremtvinge endringer, men privatisering trenger jo ikke vare evig. 

Noe helt annet: jeg lurer på om mye av universitetene/skoleverket burde privatiseres. Administrasjonen i denne sektoren koster veldig både direkte og indirekte via bl.a. kostbare signalbygg 🙂

Endret av lada1
Skrevet
Feynman skrev (23 timer siden):

Jeg betaler nesten 2000 kr mnd for internet og tv. Det er dyrere enn nettleien på strøm

Skrevet
3 minutes ago, obygda said:

Jeg betaler nesten 2000 kr mnd for internet og tv. Det er dyrere enn nettleien på strøm

Hvor tar disse pengene veien videre etter at du og jeg har betalt?

• Liker 1
Skrevet
lada1 skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke - fra 1 februar så blir prisen 2098 pr mnd.

849,- for TV (og her har jeg valgt T-WE classic)

image.png.60df62d6e8284031e2a5e3b5df2ce2eb.png

3747,- for 3 mnd bredbånd 750 (pris pr desember 2025)

image.png.e492f3ecaf34252aca094ad7a20ded52.png

Om prisen på bredbånd går ytterligere opp vet jeg ikke - med før det - er vi altså oppe i 2098 kroner pr mnd.

Det er jo mye,mye mer enn nettleien - det er vel nesten mer enn nettleie og strøm tilsammen.

Det er jo helt syke priser.

Om noen har forslag til en billigere leverandør - så tar jeg gjerne imot tips. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da telenor dobblet minimumshastighet på fiber og samtidig økte prisen gikk jeg til Talkmore og fortsatte med 50M. Månedspris 560 eller der omkring.

Når de neste gang vil øke prisen vurderer jeg starlink - 399 kr/mnd.

TV/video/streaming har jeg ikke bortsett fra NRK og Youtube Premium - ser lite på TV.

Endret av trikola
Skrevet

Ser at jeg kan velge Nextgentel - samme hastighet som Telenor til 999,- mnd vs 1249,-

image.png.bab7c4e617b39d73905a46dc6c405c92.png

Videre har de også tv abonnement med flere kanaler til rimeligere priser enn hva jeg betaler i dag :

image.png.0e6ef11742ee45e8779b907edc259b0d.png

Tar jeg internet 750 til 999,- + strømmepakken til 629,- så er jeg oppe i 1628,- - det er tross alt 470 kr mindre pr mnd enn hva jeg har i dag - det er jo 5640 kr pr år...Det er jo helt sykt hvor mye kan kan spare bare ved noen tastetrykk. Jeg trodde forsikring var mye å spare på - men dette var overraskende...og jeg har så vidt begynt å kikke...Kanskje det er mer å hente?

Fordelen med riks-tv løsningen er jo at man ikke har denne boksen og sånn sett kan streame alt - og dermed står jeg friere til å bruke eget utstyr og få full tv dekning overalt. Hmm..

Skrevet
1 hour ago, lada1 said:

Hvis du inkluderer TV så går det nok en god del penger til TV-kanalen og andre innholdsleverandører. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...