Gå til innhold

Nye Outlook - Flytte epost til Windows Utforsker?

AndersT2

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som kjenner til en måte å få flyttet (ta backup) av en epost til Windows Utforsker?

Helt frem til nå så har det vært veldig enkelt med å bare dra den over, men det har nå Microsoft sperret for. Bruker dette veldig mye i jobb, for å holde de viktigste epostene lett tilgjengelig på jobbene de tilhører, samt at kollegaer da også kan gå inn og vite hva som er gjort og sagt hvis de må overta jobben, da de ikke har tilgang til min epost konto.

EDIT: Glemte å si et jeg benytter Microsoft 365, da alt administreres via systemene på jobben.

Endret av AndersT2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det jeg hele tiden har gjort, med å bare dra den over i Windows Utforskeren. Det er det som Microsoft har fjernet muligheten for nå.

Ser nå det er mulig å høyreklikke og lagre som, men det blir en haug ekstra trykk for å komme frem til riktig mappe. Riktig mappe er som regel opp når jeg jobber med prosjektet.

Skrevet

Ser ut til at New Outlook er begrenset (også) på det området. Sentral IT har sperret for å gå tilbake til Classic Outlook hos dere?

Hva om du ber IT om å få en såkalt Shared mailbox (delt mailboks) på EXO (Exchange Online)? Da kan du kopiere/flytte e-post over dit, og kolleger kan ha tilgang til samme delte mailboks. Det er mulig å begrense tilgangen i mappestrukturen men ikke i UI, man må bruke  PowerShell og EXO cmdlets, så ikke helt rett frem.

Skrevet

Jeg bruker selv Outlook, men office 365-versjonen. Jeg har fremdeles POP E-post inn og det vil da si at jeg får all mail lagret i en "stor" PST-fil i outlook-mappa. Siden jeg er en Dropbox-bruker, har jeg flyttet denne PST-fila til en dropbox-mappe. I innstillinger i Outlook må jeg de fortelle at PST-fila ligger der og der i Dropbox-mappa. Fordelen med det for meg, ar at alle maskiner jeg har med Outlook, leser denne fila fra Dropbox og alle maskiner er klin identiske til enhver tid.

Skrevet
NoBo skrev (18 timer siden):

Ser ut til at New Outlook er begrenset (også) på det området. Sentral IT har sperret for å gå tilbake til Classic Outlook hos dere?

I følge de så er det MS som har sperret dette, ikke dem. Han jeg snakket med var like irritert på dette som meg. Hvis jeg hadde Classic outlook liggende som program på PCen fortsatt, så ville det fortsatt fungere. Men det var noen andre grunner til at jeg måtte over på New Outlook tidligere i år som jeg ikke helt husker hva var.

Det virker som alt moderne bare blir mer og mer tungvindt å bruke, mer og mer trykk enn det som var før, selv om de mener alt blir mer brukervennelig av en eller annen grunn.

Skrevet
Tangent skrev (14 timer siden):

Jeg bruker selv Outlook, men office 365-versjonen. Jeg har fremdeles POP E-post inn og det vil da si at jeg får all mail lagret i en "stor" PST-fil i outlook-mappa. Siden jeg er en Dropbox-bruker, har jeg flyttet denne PST-fila til en dropbox-mappe. I innstillinger i Outlook må jeg de fortelle at PST-fila ligger der og der i Dropbox-mappa. Fordelen med det for meg, ar at alle maskiner jeg har med Outlook, leser denne fila fra Dropbox og alle maskiner er klin identiske til enhver tid.

Hjelper ingenting på det jeg er ute etter, da jeg er ute etter å ha lett tilgang til 1 og 1 epost fra felle mappestruktur i systemet vi bruker. Om PST filen ligger hos MS eller Dropbox er det samme. Har enkelt tilgang til alle eposter fra hvor som helst hvis jeg logger inn på outlook.com, Men det hjelper ikke kollegaen min hvis jeg er på ferie eller syk, og de må sjekke hva jeg har sendt kunde av pristilbud.

Skrevet

Bare en tanke, hva med en felles postboks (for eksempel på seksjons- eller avdelingsnivå) dere bruker til å dele slik informasjon? Det er vel fremdeles mulig å dra e-poster over til en annen postboks? eller i verste fall videresende?

Skrevet
ilpostino skrev (1 time siden):

Bare en tanke, hva med en felles postboks (for eksempel på seksjons- eller avdelingsnivå) dere bruker til å dele slik informasjon? Det er vel fremdeles mulig å dra e-poster over til en annen postboks? eller i verste fall videresende?

Det blir umulig å administerere med masse folk, og hvilke eposter som hører til hvilken mappe under hver jobb. Når jeg jobber med ett anbud, så kan jeg få priser inn fra 5-10 forskjellige firmaer. Da har det vært veldig enkelt å bare dra eposten over i mappen som er merket med firmanavnet.Å ha dette i en separat epost konto blir helt umulig å  holde styr på. Da er det mye enklere med masse ekstra trykk for å få lagret.

Skrevet
19 hours ago, Tangent said:

Det er meir eller mindre oppskrift på problemer. Om du har office365, så ikkje bruk pop, men native støtte. Det vil fungere på tvers av PCer også.

Skrevet
AndersT2 skrev (8 minutter siden):

Da har det vært veldig enkelt å bare dra eposten over i mappen som er merket med firmanavnet.Å ha dette i en separat epost konto blir helt umulig å  holde styr på. Da er det mye enklere med masse ekstra trykk for å få lagret.

Du misforstår meg litt. Dere kan ha en felles postboks som heter "[email protected]" eller whatever og for eksempel ha en undermappe for hver kunde / anskaffelse. 

Skrevet

@ilpostino foreslår det samme som jeg gjorde litt tidligere, en delt mailboks man har tilgang til, dukker opp i listen på venstre side i Outlook og gir enkel dra-og-slipp funksjonalitet til ønsket mappe. En delt mailboks koster ikke noe ekstra (så lenge total størrelse er under 50 GB) for virksomheten.

Hvis vi drar den idéen et hakk videre, kunne dere ha gitt denne delte mailboksen en mailadresse som eks. [email protected] og da hatt at tilbyderen da sender til den adressen. Da vil også mail som dukker opp mens du/den som styrer mottak av slike mail er fraværende være enkelt tilgjengelig for kolleger, uten at du må gi disse tilgang til din private mailboks, dersom det er dagens praksis. 

Man  selvfølgelig ikke sende mail direkte til denne delte mailbokser men det er ofte slik kunder jeg jobber mot løser det. Det er også mulig å sende mail ut fra denne mailboksen, typisk da med nevnte [email protected] som avsenderadresse.

Skrevet

Og alle som bruker postboksen kan sende på vegne av den, slik at svar kommer i retur til den delte postboksen. Det kan hende det neste forslaget ikke er så lett å implementere, men dere kan sette opp regler som sorterer e-poster inn i undermapper. Hvis de samme tilbyderne sender tilbud på forskjellige utlysninger, kan det løses ved at reglene i Outlook sorterer på visse ord i e-postene.

Skrevet (endret)
AndersT2 skrev (10 timer siden):

I følge de så er det MS som har sperret dette, ikke dem. Han jeg snakket med var like irritert på dette som meg. Hvis jeg hadde Classic outlook liggende som program på PCen fortsatt, så ville det fortsatt fungere. Men det var noen andre grunner til at jeg måtte over på New Outlook tidligere i år som jeg ikke helt husker hva var.

Det virker som alt moderne bare blir mer og mer tungvindt å bruke, mer og mer trykk enn det som var før, selv om de mener alt blir mer brukervennelig av en eller annen grunn.

Bruker selv gamle Outlook / klassisk. Har satt det opp til mange kunder, ikke erfart det er sperret annet enn for de som benytter eksempelvis Microsoft 365 F1 lisens. Via https://www.office.com/ kan du sjekke hvilken lisens du er tildelt.

Microsoft har annonsert "End of Life" Outlook klassisk er april 2029.

Metoder for å lagre e-poster:

- Benytte Outlook klassisk.
- Felles postboks, som nevnt i tråden. 
- CRM verktøy, som kan samarbeide med Outlook, og lagre e-poster. Praktisk i firma for at kolleger skal ha tilgang til historikk. Det finnes en rekke ulike verktøy å velge i.

Endret av toralfb
Skrevet

Microsoft har bestemt dere for at dere må endre arbeidsmetodikk.

Høres ut som et typisk tilfelle der et godt CRM-verktøy vil gjøre jobben, kanskje deres IT-leverandør kan hjelpe dere på vei her..

Skrevet
Snylter skrev (21 minutter siden):

Microsoft har bestemt dere for at dere må endre arbeidsmetodikk.

Høres ut som et typisk tilfelle der et godt CRM-verktøy vil gjøre jobben, kanskje deres IT-leverandør kan hjelpe dere på vei her..

Siden Microsoft er inne og bestemmer ditt og datt slik at løsningen fungerer dårligere enn før..så ville jeg arbeidet for å kutte ut løsningene deres. Jeg synes personlig at Office 365 er søppel og fungerer vesentlig,ja ekstremt mye dårligere, enn tidligere versjoner. Det gjelder alle programmene i office. 

Det mye dårligere hastighet på alt,mindre oversikt og i bunn og grunn færre og dårligere funksjonalitet.  På toppen av dette har de kommet med teams som egner seg fantastisk til å gjemme og glemme bort dokumenter og filer delt i ulike møter. Det er blitt klin umulig å finne igjen noe. I tidligere tider brukte man filshare med definerte strukturer hvor man la ned filer og dokumenter som andre kunne aksessere. Nå bruker mange å legge igjen filer i ulike møter..som man da må lete gjennom for å finne igjen dokumenter. Var personer ikke på møtet må man dele til disse etterpå...Det er hinsides mindre effektivt enn tidligere. Nei,måtte MS brenne i helvete. Her er det Linux for alle pengene fordi ting faktisk fungerer strukturert og ikke som en helsikes brainstorming skisse med gule lapper.

Skrevet
29 minutes ago, obygda said:

Siden Microsoft er inne og bestemmer ditt og datt slik at løsningen fungerer dårligere enn før..så ville jeg arbeidet for å kutte ut løsningene deres. Jeg synes personlig at Office 365 er søppel og fungerer vesentlig,ja ekstremt mye dårligere, enn tidligere versjoner. Det gjelder alle programmene i office. 

Det mye dårligere hastighet på alt,mindre oversikt og i bunn og grunn færre og dårligere funksjonalitet.  På toppen av dette har de kommet med teams som egner seg fantastisk til å gjemme og glemme bort dokumenter og filer delt i ulike møter. Det er blitt klin umulig å finne igjen noe. I tidligere tider brukte man filshare med definerte strukturer hvor man la ned filer og dokumenter som andre kunne aksessere. Nå bruker mange å legge igjen filer i ulike møter..som man da må lete gjennom for å finne igjen dokumenter. Var personer ikke på møtet må man dele til disse etterpå...Det er hinsides mindre effektivt enn tidligere. Nei,måtte MS brenne i helvete. Her er det Linux for alle pengene fordi ting faktisk fungerer strukturert og ikke som en helsikes brainstorming skisse med gule lapper.

Jeg vet ikke helt hvor man skal starte her..

Nei, det er ikke mye dårligere oversikt, det er ikke mye dårligere hasitghet på alt og det er ikke dårligere funksjonalitet enn tidligere.

Teams er fantastisk med sin sharepoint-lagring, men det krever kompetanse å få et oppsett som er hensiktsmessig i organisasjonen. En typisk tabbe er at man tror at man klarer alt selv internt, at alle får lov til å opprette team og kanaler, og at man ikke bruker sin IT-leverandør til å komme i gang med dette på en god måte.

Du ser for deg at Linux er en fin løsning for store bedriftsmiljøer? Hvis det hadde vært så jævlig bra til det hadde de hatt en markedsandel vesentlig større enn i dag.

Selv jobber jeg i et miljø der vi bruker Microsoft 365 som plattform, inkludert mye annet enn bare Office. Vi har også drift av Microsoft 365-plattformen til et betydelig antall kunder uten at jeg vet antall men jeg vil tro det er 4-sifret.

Mange trodde da skytjenester ble standarden at man da plutselig kunne kutte ut IT-personell, det er rett og slett ikke tilfelle.

Mange av de samme tror det nå som man har fått såpass gode AI-tjenester, det er ikke tilfelle nå heller at man kan kvitte seg med alt av folk.

Kompetansebehovet vil ikke reduseres nevneverdig, kompetanseprofilen derimot vil endres betydelig akkurat som da skytjenester ble stort.

Skrevet
obygda skrev (47 minutter siden):

På toppen av dette har de kommet med teams som egner seg fantastisk til å gjemme og glemme bort dokumenter og filer delt i ulike møter. Det er blitt klin umulig å finne igjen noe. I tidligere tider brukte man filshare med definerte strukturer hvor man la ned filer og dokumenter som andre kunne aksessere. Nå bruker mange å legge igjen filer i ulike møter..som man da må lete gjennom for å finne igjen dokumenter. Var personer ikke på møtet må man dele til disse etterpå...Det er hinsides mindre effektivt enn tidligere. Nei,måtte MS brenne i helvete. Her er det Linux for alle pengene fordi ting faktisk fungerer strukturert og ikke som en helsikes brainstorming skisse med gule lapper.

Slik du beskriver det har dere tatt i bruk Teams og SharePoint helt feil. 

• Liker 2
Skrevet
ilpostino skrev (1 minutt siden):

Slik du beskriver det har dere tatt i bruk Teams og SharePoint helt feil. 

Det som oppleves frustrerende er jo nettopp å finne tilbake til dokumenter...noen deles i ulike teams kanaler og andre deles via møter. I "gamle" dager hadde vi nettverksdisker som var tilgangsstyrt - og selv om man ikke var på et møte - så kunne man alltids finne frem til dokumenter her - fordi alle la ned dokumenter der. Nå man man faktisk finne frem til møtene som er holdt, eller gå inn i de ulike kanalene som er opprettet - og der lete etter dokumenter. Det er veldig mye mer tidkrevende. Jeg har personlig sikkert 10 ganger så mange teams kanaler som jeg har ansatte jeg har daglig kontakt med. Det er jo egentlig helt tullete å ha det så ineffektivt at man må finne den korrekte kanalen for å finne dokumentet man var på jakt etter. Vi har copilot også - men den er søren meg elendig til å lete opp dokumenter den også. 

Nei - jeg synes strukturene er blitt til kaos. Jeg er litt vanemenneske og foretrekker faste strukturer og måter å få ting gjort. Sånn sett er det enklere i Linux. Jeg er dog godt vant til å bruke IT - men kanskje jeg er i ferd med å gå ut på dato? Jeg vet ikke helt - men når man vil ha ting gjort - så er det meg alle løper til.....Og jeg synes ikke dagens verktøy gjør meg mer effektiv...snarere tvert imot. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, obygda said:

Det som oppleves frustrerende er jo nettopp å finne tilbake til dokumenter...noen deles i ulike teams kanaler og andre deles via møter. I "gamle" dager hadde vi nettverksdisker som var tilgangsstyrt - og selv om man ikke var på et møte - så kunne man alltids finne frem til dokumenter her - fordi alle la ned dokumenter der. Nå man man faktisk finne frem til møtene som er holdt, eller gå inn i de ulike kanalene som er opprettet - og der lete etter dokumenter. Det er veldig mye mer tidkrevende. Jeg har personlig sikkert 10 ganger så mange teams kanaler som jeg har ansatte jeg har daglig kontakt med. Det er jo egentlig helt tullete å ha det så ineffektivt at man må finne den korrekte kanalen for å finne dokumentet man var på jakt etter. Vi har copilot også - men den er søren meg elendig til å lete opp dokumenter den også. 

Nei - jeg synes strukturene er blitt til kaos. Jeg er litt vanemenneske og foretrekker faste strukturer og måter å få ting gjort. Sånn sett er det enklere i Linux. Jeg er dog godt vant til å bruke IT - men kanskje jeg er i ferd med å gå ut på dato? Jeg vet ikke helt - men når man vil ha ting gjort - så er det meg alle løper til.....Og jeg synes ikke dagens verktøy gjør meg mer effektiv...snarere tvert imot. 

Som sagt, dere har tatt i bruk Teams og Sharepoint helt feil. Gjør ting riktig så funker det bra.

Du høres ut til å være i ferd med å gå ut på dato ja.

Endret av Snylter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...