Gå til innhold

Hvorfor er Nordmenn mot dødshjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis Norge er et sekulært, ateistisk land hvorfor er noen av dere imot dødshjelp? 

Kan dere som er ikke-religiøse svare på hvorfor dere er imot dødshjelp? Jeg mener man burde få be staten om å dø smerteløst selv om man ikke har sykdommer, bare grunnet ekistensielle grunner eller depresjon, ikke får meningsfylt hjelp av DPS, lav livskvalitet, etc.

Noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vanskelig tema. Men jeg har dessverre sett en del nære på dødsleiet uten kur til feks kreft. Når det er ingen mulighet for å komme videre og en bare går å venter på at det skal være over, og at det kanskje er veldig vondt både fysisk og psykisk så mener jeg personlig en bør få velge å få "sovne" som en gjør med dyrene i dag... 

Både for den syke personen og pårørende. Dog må det såklart være opp til den syke personen å avgjøre. 

EDIT: For egen del, om jeg er så "heldig" at jeg får beskjed om min egen bortgang før det faktisk skjer hadde jeg satt pris på om jeg kunne "sovnet" inn, samt at jeg fikk mulighet til å fryse ned kritiske deler i håp om teknologi i fremtiden til å starte "maskineriet" opp igjen. Tenker da på minst hjernen.

Kanskje søkt og rart, men det er nå slik jeg tenker på det 😛

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
Letterboxd skrev (31 minutter siden):

Hvis Norge er et sekulært, ateistisk land hvorfor er noen av dere imot dødshjelp? 

Kan dere som er ikke-religiøse svare på hvorfor dere er imot dødshjelp? Jeg mener man burde få be staten om å dø smerteløst selv om man ikke har sykdommer, bare grunnet ekistensielle grunner eller depresjon, ikke får meningsfylt hjelp av DPS, lav livskvalitet, etc.

Noen tanker?

Fordi forskjellene mellom drap og dødshjelp må holdes klar og definert.
Hvis man flytter grensene beveger man seg raskt over i et minefelt med mange etiske og moralske fallgruver.

Strafferammene er også svært forskjellige.

• Liker 1
Skrevet

Enkelte får allerede oppfordringer om å ta livet av seg selv på daglig basis. Noe jeg har sett endel av i f.eks sosiale medier. Så om dette i tillegg blir lov,så er terskelen enda lavere for slike "gode" oppfordringer,og at man "gjerne kan hjelpe" etc. Nordmenn er også mesterlige til og overdrive. Er en grunn for at vi har masse med forbud andre land ikke har. Vi hadde ikke engang klart å ha alkohol i butikkene. 

• Liker 1
Skrevet
Letterboxd skrev (1 time siden):

Noen tanker?

Jeg anser meg selv som nyateist. Men du får ikke svaret du leter etter hos meg, for jeg er faktisk for aktiv dødshjelp. Men ikke på det grunnlaget du etterspør. 

Hvis man skal få aktiv dødshjelp så syns jeg det er ekstremt viktig at man er ved sine fulle fem, ikke har depresjon eller andre psykiske vansker som kan bli bedre med behandling. Har man først tatt valget om aktiv dødshjelp, det er ingen angrerett på noe sånt etter man har gjort det liksom... 

• Liker 2
Skrevet
pølsemaker skrev (20 minutter siden):

Aktiv dødshjelp og senabort frem til ungdomsskolealder👍. Opp til et viss punkt må det være lov å si; sorry, dette funker ikke!

Høres ut som du tuller, meg jeg mener man bør få dø nesten norsom helst ja.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Letterboxd skrev (9 timer siden):

Noen tanker?

Og med det risikere å åpne for lover der folk kan tas livet av fordi de er en trussel for styresmaktene? Det ene fører med seg det andre og plutselig slutter man å behandle depressive mennesker fordi de koster samfunnet mye penger. En depresjon er som oftest nevrokjemi som er i ubalanse og som med behandling kan kurert. Den person er kanskje ikke hypp på å dø likevel. 

Du må tenke grundig over lover for du kan plutselig bli den som blir rammet av de.

Og ikke minst; livet er tøft og ikke alle dager vil bestå av solskinn. Psykisk resiliens utvikles når vi går gjennom vansker i livet. Å ta sitt liv uten å ha fått tenkt over andre perspektiver enn det depressive tankeinnholdet er leit. 

For de som sliter med eksistensielle kriser er religion og filosofi til stor hjelp. DPS etc. kan bare hjelpe deg så langt, men det er godt stykke du må gå på egenhånd. Du vil lære mye om livet. 

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Skrevet

Det er en eksisterende praksis for aktiv(light) dødshjelp i sykehus ved visse tilstander i dag. Former for kreft og ALS(amyotrofisk lateral sklerose) eksempelvis. Ved en progredierende sykdomsutviklingen til tross for behandling med mål om forbedring/helbred så er man kommet til en annen fase. En mer utelukkende palliativ behandling(lindring)

Uten at det er et mål i seg selv vil ofte en pasient som har kommet til et slikt mer ensrettet arbeid få en raskere avslutning.

• Liker 1
Skrevet

Nordmenn er ikke imot, men for assistert selvmord:
https://www.nrk.no/norge/halvparten-i-befolkningen-er-for-aktiv-dodshjelp_-_-vi-trenger-en-debatt-1.1729058
Men når det gjelder dette, innvandring, EU og mye  annet, er folkeviljen irrelevant, da eliten vil noe helt annet.

Hvis jeg for eksempel skulle få ALS, ville det i det minste vært beroligende å vite at jeg kunne få hjelp til å avslutte livet på en verdig måte, dersom jeg selv ønsket det, før jeg ender opp med å kveles av mitt eget spytt.

Skrevet
Letterboxd skrev (11 timer siden):

Kort svar, majoriteten er nok sekulære, men den majoriteten er ikke så stor, det er mange religiøse her til lands som mener det er synd eller noe sånt tull, det igjen utelukker ikke at sekulære har sine grunner til å være i mot aktiv dødshjelp, jeg er dog for.

Vi har diskusjon om det her.👇

Skrevet
Boing_80 skrev (2 timer siden):

Og med det risikere å åpne for lover der folk kan tas livet av fordi de er en trussel for styresmaktene?

Det er et skråplans argument, det er ikke en naturlig progresjon fra aktiv dødshjelp for alvorlig syke til henrettelser av mennesker som er en trussel for styresmaktene. 

Skrevet

Kan dere som er ikke-religiøse svare på hvorfor dere er imot dødshjelp?

Jeg er ikke imot, men jeg synes ikke det er vanskelig å forstå at flere er skeptiske til det. Det er en gråsone som er ganske stor. Også for min del. Full selvbestemt aktiv dødshjelp uten noen form for screening synes jeg er problematisk.

En ting er at depresjon kan gå over eller at flere med reelle selvmordsplaner kan finne på å angre seg. Eller at man faktisk ikke er helt seg selv. Det er 100% irreversibelt, og det kan også potensielt gå ut over flere enn seg selv.

Skrevet

Noen tanker?

Er vel lutt å spørre om hvorfor ikke-religiøse og ateister er imot dødsstraff? Fordi dersom man ikke er religiøs så er det ikke noe bevis på at et liv er ukrenkelig ikke sant? Ikke helt; humanistisk tankesett er ikke uforenelig med egne verdivurderinger rundt det med liv og død.

Nå er ikke jeg en kompromissløs motstander av dødshjelp; jeg er åpen for en betinget innføring. Men da under forutsetning at det er noe som tilbys dødende pasienter uten noe håp og hvor livet ikke lenger tilfører opplevelse av verdi. Bare så det er sagt så er jeg negativ til en utvikling som i Canada hvor pasienter som ikke en gang har tenkt tanken tilbys dødshjelp eller enda verre; som i Nederland; selve skrekkeksempelet hvor sucidale ungdommer som ellers er fysisk friske faktisk har fått tildelt dødshjelp. Noe slikt er jeg selvfølgelig 100% imot. Regner med at det snart blir en del "skyttergravs"-diskusjon rundt dette temaet her inne slik jeg har sett i tidligere tråder om samme tema.

Salvesen. skrev (11 timer siden):

EDIT: For egen del, om jeg er så "heldig" at jeg får beskjed om min egen bortgang før det faktisk skjer hadde jeg satt pris på om jeg kunne "sovnet" inn, samt at jeg fikk mulighet til å fryse ned kritiske deler i håp om teknologi i fremtiden til å starte "maskineriet" opp igjen. Tenker da på minst hjernen.

Kanskje søkt og rart, men det er nå slik jeg tenker på det 😛

Er ikke sikkert man ville likt den fremtiden man våknet opp i da. Og kanskje hadde angret. Får litt vibber til dystopiske filmer her:roll:

Vokteren skrev (11 timer siden):

Hvis man flytter grensene beveger man seg raskt over i et minefelt med mange etiske og moralske fallgruver.

Tror desverre alt for mange komrpomisløse tilhengere ikke ser slike fallgruver og slipery-slope. Det er derfor det ikke så lett blir innført og dette selvfølgelig må diskuteres. Som nevnt har noen land beveget seg langt forbi hva som er etisk forsvarlig. Det er verdt å nevne at dette også er land som har gått langt i liberalisering ellers og svekkelse av velferdsordninger, og Nederland er definitivt et skrekkeksempel her.

BamseMums80 skrev (9 timer siden):

Enkelte får allerede oppfordringer om å ta livet av seg selv på daglig basis. Noe jeg har sett endel av i f.eks sosiale medier. 

Man skal ikke se ibort fra at slik sosial smitte er utslagsgivende hos sucidale ungdommer i Nederland som har søkt om dødshjelp. Sosiale medier, og da spesielt TikTok er gift og hvor det fort kan spres ideer om  at livet er meningsløse og at eneste løsning er selvmord. Dette må absolutt tas med i diskusjonene om dette alvorlige temaet.

Skrevet
freedomseeker skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/norge/halvparten-i-befolkningen-er-for-aktiv-dodshjelp_-_-vi-trenger-en-debatt-1.1729058
Men når det gjelder dette, innvandring, EU og mye  annet, er folkeviljen irrelevant, da eliten vil noe helt annet.

Hvis jeg for eksempel skulle få ALS, ville det i det minste vært beroligende å vite at jeg kunne få hjelp til å avslutte livet på en verdig måte, dersom jeg selv ønsket det, før jeg ender opp med å kveles av mitt eget spytt.

Ingen grunn til å endre dagens praksis ved palliative avdelinger og ellers i livets sluttfase.
Ordninger som er kvalitetssikret og akseptert.

Skrevet
leticia skrev (9 timer siden):

Hvis man skal få aktiv dødshjelp så syns jeg det er ekstremt viktig at man er ved sine fulle fem, ikke har depresjon eller andre psykiske vansker som kan bli bedre med behandling. Har man først tatt valget om aktiv dødshjelp, det er ingen angrerett på noe sånt etter man har gjort det liksom... 

Dette. Det er mennesker som forsøkte å ta sitt eget liv som ble stanset i siste liten og er takknemlig for det. I et land som Nederland ville det ikke vært mulig dersom man har fått innvilget frivillig henrettelse fra staten.

Det bør selvfølgelig være 100% reservasjonsrett fra leger om former for dødshjelp skal innføres i Norge.

Boing_80 skrev (2 timer siden):

En depresjon er som oftest nevrokjemi som er i ubalanse og som med behandling kan kurert. Den person er kanskje ikke hypp på å dø likevel. 

Du må tenke grundig over lover for du kan plutselig bli den som blir rammet av de.

Og ikke minst; livet er tøft og ikke alle dager vil bestå av solskinn. Psykisk resiliens utvikles når vi går gjennom vansker i livet. Å ta sitt liv uten å ha fått tenkt over andre perspektiver enn det depressive tankeinnholdet er leit. 

For de som sliter med eksistensielle kriser er religion og filosofi til stor hjelp. DPS etc. kan bare hjelpe deg så langt, men det er godt stykke du må gå på egenhånd. Du vil lære mye om livet. 

Det er ganske riktig det du skriver her. Når man går gjennom en livskrise og kun tenker destruktivt og ser mørkt på alt blendes man ofte for nyansene fordi det er slik sinnet ofte fungerer. Og man havner veldig fort i en vond spiral hvor man kun ser det mørke og aldri det lyse. I vår tid hvor mange også forgiftes av destruktive ting de ser i sosiale medier fortsterkes også slike tendenser, som i sosial smitte. Jeg må innrømme jeg har blitt sjokkert over holdninger jeg har sett i tråder om dette tidligere om hvor lett innstilling noen har til holdninger om at psykisk syke bør få dødshjelp.

Bare for å nevne det; jeg VET veldig mye om det jeg skriver om her uten at jeg gir noen videre detaljer på et åpent nettforum.  Og du beskriver veldig godt dette temaet.

*siden finnes ikke'

Swe ut som du kom med feil link.

Uansett, om man spurte folk i en undersøkelse om man ønsket at sucidale men fysisk syke  ungdommer skulle få dødshjelp er jeg sikker på at et stort flertall ville svart nei.

Og den formen for dødshjelp er jeg helt for.

Skrevet (endret)
Morromann skrev (42 minutter siden):

Dette. Det er mennesker som forsøkte å ta sitt eget liv som ble stanset i siste liten og er takknemlig for det. I et land som Nederland ville det ikke vært mulig dersom man har fått innvilget frivillig henrettelse fra staten.

Det bør selvfølgelig være 100% reservasjonsrett fra leger om former for dødshjelp skal innføres i Norge.

Det er ganske riktig det du skriver her. Når man går gjennom en livskrise og kun tenker destruktivt og ser mørkt på alt blendes man ofte for nyansene fordi det er slik sinnet ofte fungerer. Og man havner veldig fort i en vond spiral hvor man kun ser det mørke og aldri det lyse. I vår tid hvor mange også forgiftes av destruktive ting de ser i sosiale medier fortsterkes også slike tendenser, som i sosial smitte. Jeg må innrømme jeg har blitt sjokkert over holdninger jeg har sett i tråder om dette tidligere om hvor lett innstilling noen har til holdninger om at psykisk syke bør få dødshjelp.

Bare for å nevne det; jeg VET veldig mye om det jeg skriver om her uten at jeg gir noen videre detaljer på et åpent nettforum.  Og du beskriver veldig godt dette temaet.

*siden finnes ikke'

Swe ut som du kom med feil link.

Uansett, om man spurte folk i en undersøkelse om man ønsket at sucidale men fysisk syke  ungdommer skulle få dødshjelp er jeg sikker på at et stort flertall ville svart nei.

Og den formen for dødshjelp er jeg helt for.

Jeg er enig med deg og kan også si mye mer, men holder privatlivets detaljer for meg selv.

Jeg skal dog nyansere litt. De menneskene som har en sykdom som tar fra de all livskvalitet, og som holdes i live av maskiner, de kan få slippe smerte.

De menneskene som har kroniske smerter dom døyves av sterke medisiner, de skal få muligheten til å slippe.

Men mennesker med depresjoner av alvorlig karakter kan og bør hjelpes. Disse pasientene må i alle forespeiles muligheter de ikke ser på grunn av depresjonens mørke svøpe.

Det er veldig skummelt å opprette lover som kun brukes i sjeldne tilfeller til å bli vanlige. Og spesielt mtp. hvordan verden er nå. Nei, jeg mener at det er systemet som må endres og man må innse at pasienten ikke er en pakke (jmf. pakkeforløpene i psykiatrien - et mareritt. Fungerte utmerket i onkologien). 

Litt rotete oppsett, men jeg har ikke fått sovet i natt en og er litt groggy nå.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Skrevet

Ville jo vært greit for ultrarike og politiske eliten i Norge. Trenger en av de en nyre eller noe så er det bare en telefon og spørre om de har noen suicidale eller noen som ligger med kroniske sykdommer og riktig blodtype de kan overtale til "selvmord". Vinn-vinn! :D

• Liker 1
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Ville jo vært greit for ultrarike og politiske eliten i Norge. Trenger en av de en nyre eller noe så er det bare en telefon og spørre om de har noen suicidale eller noen som ligger med kroniske sykdommer og riktig blodtype de kan overtale til "selvmord". Vinn-vinn! :D

Vet ikke om du var ironisk nå, men vil bare si at det du skriver er så Orwelsk og dagsaktuelt. Glimrende formulert!

Endret av Boing_80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...