Mannen med ljåen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Iran? Si det da, vi er ikke synske. Trodde ikke du hatet andre land enn Israel. Beklager. Men hvis islamistiske land teller, finnes mer enn en statlig aktør. Endret 4 timer siden av Mannen med ljåen 3
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Rhabagatz skrev (6 minutter siden): Det var klokt av meg å ikke ville gå inn i denne diskusjon innledningsvis. Vi blir ikke enige og debatten er kraftig forsøplet med uvesentligheter. For å være helt ærlig hadde jeg forventet at propalestinerne var de som ville tatt aller mest avstand fra angrep på jøder som har valgt å ikke flytte til Israel. 1
Ballalaika Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Rhabagatz skrev (23 minutter siden): Når kurdiske PKK sprengte sivile tyrkere i luften, var de anti-tyrkere eller anti-tyrkia? Det er samme ulla, ifølge floskelen din. Ingen av delene. Kurdisk motstandskamp er ikke motivert av anti-tyrkiaisme. Premisset for argumentasjonen din forutsetter en symmetri som ikke eksisterer. Det er ikke slik at anti-semittisme ikke eksisterer fordi det ikke er et tilsvarende anti-turkisme. Det blir en non-sequitur. 4 1
Rhabagatz Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 36 minutes ago, Tussi said: For å være helt ærlig hadde jeg forventet at propalestinerne var de som ville tatt aller mest avstand fra angrep på jøder som har valgt å ikke flytte til Israel. Problemet her er at du gjør det til et spørsmål om å ta avstand. Angrepet mot sivile er grusomt. Disse menneskene har intet ansvar for Israels politikk. Men det betyr ikke at vi kan utelukke at gjerningsmennene gjorde det for å ramme Israel, og at de selv forstår at de rammer uskyldige. Det kan f.eks. være at Hamas har bestemt seg for å drepe sårbare jøder utenfor Israel som gjengjeldelse for angrep på sine i Gaza, fordi de ikke klarer å ramme Israel på andre måter, og fordi de anser at Israel føler et ansvar for alle verdens jøder. Skjønner? De er fortsatt helt uskyldige jøder som drepes, med det er som ledd i et umenneskelig spill. Endret 4 timer siden av Rhabagatz 3
DukeNukem3d Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Rhabagatz skrev (1 minutt siden): Men det betyr ikke at vi kan utelukke at gjerningsmennene gjorde det for å ramme Israel, og at de selv forstår at de rammer uskyldige. Det kan f.eks. være at Hamas har bestemt seg får å drepe sårbare jøder utenfor Israel som gjengjeldelse som angrep på sine i Gaza, fordi de ikke klarer å ramme Israel på andre måter, og fordi de anser at Israel føler et ansvar for alle verdens jøder. Skjønner? Målet om å drepe alle verdens jøder har Hamas vært åpne på lenge før de startet en krig 7.oktober. 4
Skurupu Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 1 hour ago, Rhabagatz said: Igjen denne fordummelsen. Å diskutere en terrorhandling som man uttrykkelig og uten oppfordring omtaler som forkastelig, vil alltid være innafor. Ikke et eneste sted kommer jeg noen form for bifall eller lignende. Den store "synden" jeg gjør er at jeg spør om motivet er hat mot Israel eller hat mot jøder, og sier at kontekst faktisk betyr noe. For det er overveiende sannsynlig at dette ikke hadde skjedd om vi ikke hadde gått gjennom en krig i Gaza. Om folk føler seg støtt av selvfølgeligheter og analyser, beklager jeg det, som man sier. Men jeg innrømmer ingen feil. Hør, hør! Noe jeg legger merke til skje veldig ofte er at det å forklare noe blir sett på av mange som å støtte det man forklarer. 2
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Rhabagatz skrev (Akkurat nå): Problemet her er at du gjør det til et spørsmål om å ta avstand. Angrepet mot sivile er grusomt. Disse menneskene har intet ansvar for Israels politikk. Men det betyr ikke at vi kan utelukke at gjerningsmennene gjorde det for å ramme Israel, og at de selv forstår at de rammer uskyldige. Det kan f.eks. være at Hamas har bestemt seg får å drepe sårbare jøder utenfor Israel som gjengjeldelse som angrep på sine i Gaza, fordi de ikke klarer å ramme Israel på andre måter, og fordi de anser at Israel føler et ansvar for alle verdens jøder. Skjønner? De er fortsatt helt uskyldige jøder som drepes, med det er som ledd i et umenneskelig spill. Da har man ihvertfall klart for seg hva "globalize the intifida" betyr 3
Rhabagatz Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 2 minutes ago, Tussi said: Da har man ihvertfall klart for seg hva "globalize the intifida" betyr Her har du et poeng. For noen er det dette, for andre er med bruk av lovlige virkemidler.
Rhabagatz Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 5 minutes ago, DukeNukem3d said: Målet om å drepe alle verdens jøder har Hamas vært åpne på lenge før de startet en krig 7.oktober. From the Sun to the Moon?
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Rhabagatz skrev (2 minutter siden): Her har du et poeng. For noen er det dette, for andre er med bruk av lovlige virkemidler. hbilke lovlige midler? Og hvem er målet for dem? Israel? Eller jøder? For her er jo målet jøder, så jeg lurer på, for de som støtter dette begrepet, hvor skal jødene få lov å være trygg i det hele tatt? Har vi endelig sett at globalize the intifida handler om jøder generelt? Endret 4 timer siden av Tussi 5
obygda Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Skurupu skrev (5 minutter siden): Hør, hør! Noe jeg legger merke til skje veldig ofte er at det å forklare noe blir sett på av mange som å støtte det man forklarer. Spesielt mhp dette temaet...
Imaginacíon Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 24 minutes ago, Rhabagatz said: Seriøst? Den ene statlige aktøren, forstår dere ikke hvem jeg sikter til? Det begynner på I og slutter på en type tyveri. Det er ting som tyder på at de var salafister, en Saudi Arabisk ekstremistbevegelse. Og i og med at flere av de rammede var chabadister, er det kanskje en link der? Endret 4 timer siden av Imaginacíon
Rhabagatz Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 2 minutes ago, Tussi said: hbilke lovlige midler? Og hvem er målet for dem? Israel? Eller jøder? For her er jo målet jøder, så jeg lurer på, for de som støtter dette begrepet, hvor skal jødene få lov å være trygg i det hele tatt? Har vi endelig sett at globalize the intifida handler om jøder generelt? Det er ikke gitt at det menes at man skal ta i bruk voldelige virkemidler. Det handler om generell motstandskamp, og kan være f.eks. at man er aktiv i samfunnsdebatten, boikott o.l. Det er greit å huske på at den opprinnelige intifadaen stort sett var ikke-voldelig. 2 1
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Imaginacíon skrev (1 minutt siden): Det er ting som tyder på at de var salafister, en Saudi Arabisk ekstremistbevegelse. Og i og med at flere av de rammede var chabadister, er det kanskje en link der? Dette kommer fra søpla x, et forsøk på å fremstille det som noe annet enn jødehat. Jeg tror media generelt hadde oppdaget noe slikt for lengst. Dårlig forsøk 2
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Rhabagatz skrev (Akkurat nå): Det er ikke gitt at det menes at man skal ta i bruk voldelige virkemidler. Det handler om generell motstandskamp, og kan være f.eks. at man er aktiv i samfunnsdebatten, boikott o.l. Det er greit å huske på at den opprinnelige intifadaen stort sett var ikke-voldelig. Igjen, h em er målet for denne motstandskampen? Hvor skal jøder være for å ikke bli rammet av denne? 3
Mannen med ljåen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Jeg tror de mener at alle steder jøder kan drepes er legitim motstandskamp mot at jøder i det hele tatt eksisterer. 5
DukeNukem3d Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden (endret) Kanskje vi alle bare burde ignorere disse 2 tullingene fra mikropartiet FOR og gå tilbake til å diskutere terrorangrepet? De driver bevisst debattsabotasje mener jeg og avsporing av trådens tema. De har virkelig gått allin for å ødelegge denne tråden. Av en eller annen merkelig grunn. De spytter på offer for terror, det er så avskyelig som du får det. Endret 4 timer siden av DukeNukem3d 5 1 1
Boing_80 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Det er jo ganke påfallende at noe slikt skjer når Israel, Netanyahu og Trump sliter som faen? 1
Rhabagatz Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 5 minutes ago, Tussi said: Igjen, h em er målet for denne motstandskampen? Hvor skal jøder være for å ikke bli rammet av denne? Nå skal du altså koble folk som går i demonstrasjontog til støtte for Palestina med terroristene som dreper jøder? Det er ingen tvil om at jøder verden over har god grunn til å være redde og de er uskyldige ofre i denne konflikten. På samme måte som majoriteten av de som ble drept 7. oktober og de som har blitt drept i Gaza og i Libanon. Krig og terror er noe dritt. Derfor er det viktig at man får på plass en tostatløsning snarest mulig, noe som Hamas siden 2017 har signalisert at de vil godta. Ellers er det greit å prøve å fokusere på saken her, og ta eventuelle generelle diskusjoner i den andre tråden. 3
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Boing_80 skrev (Akkurat nå): Det er jo ganke påfallende at noe slikt skjer når Israel, Netanyahu og Trump sliter som faen? Og der var konspi-teoriene tilbake, det var jødene som stod bak... 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå