Fatninja Skrevet søndag kl 09:29 Skrevet søndag kl 09:29 4 minutes ago, sveibuen said: Dette var en maktdemonstrasjon uten like. Dette var ekstremt bra gjort(Ikkje misforstå meg her, men selve operasjon er jo gjort med millimeter presisjon) . Hvor var Venezuelas militæret? Ville de at den urettmessige president skulle bli tatt siden de ikke gjorde noe som helst motstand? Slik som man ser med enkelte videoer som florerer, hvor kamp helikopter kan fly uten å bli skutt på. Så får man håpe USA har nok bevis på Maduro til og felle han på en rettskaffen måte i retten. Lov og rett er vel ganske likegyldig i denne nye post trans atlantic tiden vi nettopp har kommet til. Might makes right. Det er bare å se på alt Kina slipper unna med. Ingen bryr seg om den industrielle utryddelsen av minoriteter i Kina, fordi vi har gjort oss avhengige av produkter derifra. 4
obygda Skrevet søndag kl 09:35 Skrevet søndag kl 09:35 Jeg tror dette kommer til å ende stygt - jeg tror ikke amerikanske selskaper vil klare å pumpe olje og selge dette uten at det vil oppstå problemer. Det er vel overveiende sannsynlig at det vil oppstå militær og sivil motstand mot dette tyveriet. Mao kan en fort se for seg ulike sabotasje aksjoner mot amerikanske selskaper. Om noe kan vi fort ende med en enorm miljøkatastrofe verden aldri har sett før - og da passer jo som hånd i hanske at det er Trump som har skylden.
Rhabagatz Skrevet søndag kl 09:38 Skrevet søndag kl 09:38 (endret) 10 minutes ago, Fatninja said: Det er bare å se på alt Kina slipper unna med. Hva da? Hvilke folkerettsbrudd snakker du om? Sannheten er at i løpet av to generasjoner har man løftet befolkningen fra dyp fattigdom i jordhytter uten strøm, til et liv i skikkelige hus med TV og kjøleskap, samt bil eller scooter. Jeg skal ikke skjønnmale situasjonen i Kina, men tross alt, vi snakker om noen som ikke invaderer andre land. Endret søndag kl 09:39 av Rhabagatz 1 1
Rhabagatz Skrevet søndag kl 09:41 Skrevet søndag kl 09:41 (endret) 17 minutes ago, obygda said: Denne Maduro saken er bare en unnskyldning - dette handler ikke om narkotika eller Maduro - det er Olje det handler om. Dette er nykolonialisme. Når Trump snakker om at de skal "drive" landet, mener han at de skal stjele ressursene. Før har USA alltid solgt inn demokrati, eller til nød snakket om nasjonal sikkerhet. Denne gangen gidder de ikke å late som. Det er rene ord for penga. Endret søndag kl 09:42 av Rhabagatz 1 1
Snikpellik Skrevet søndag kl 09:41 Skrevet søndag kl 09:41 Spanias statsminister Pedro Sánchez gjør det klart at hans regjering ikke kommer til å anerkjenne USAs intervensjon i Venezuela. – Spania anerkjente ikke Maduro-regimet, men vil heller ikke anerkjenne en intervensjon som bryter med folkeretten og som skyver regionen mot en horisont med usikkerhet og konflikt, skriver Sanchez på X. https://www.nrk.no/nyheter/1.17713169 5 2
Boing_80 Skrevet søndag kl 09:42 Skrevet søndag kl 09:42 Rhabagatz skrev (1 minutt siden): Hva da? Hvilke folkerettsbrudd snakker du om? Sannheten er at i løpet av to generasjoner har man løftet befolkningen fra dyp fattigdom i jordhytter uten strøm, til et liv i skikkelige hus med TV og kjøleskap, samt bil eller scooter. Jeg skal ikke skjønnmale situasjonen i Kina, men tross alt, vi snakker om noen som ikke invaderer andre land. Kina bruker diplomati og bygger infrastruktur i afrikanske land. Afrikanerne blir ikke diskriminert. I Pakistan bygde de Gwadar Port og investerer i Pakistan og handelsforbindelsene er gode. USA? Omtaler alle land i området som ondskapens akse. So for min del: hold dere hjemme for ingen vil ha dere her. 1 1
Boing_80 Skrevet søndag kl 09:44 Skrevet søndag kl 09:44 Rhabagatz skrev (1 minutt siden): Dette er nykolonialisme. Når Trump snakker om at de skal "drive" landet, mener han at de skal stjele ressursene. Før har USA alltid solgt inn demokrati, eller til nød snakket om nasjonal sikkerhet. Denne gangen gidder de ikke å late som. Det er rene ord for penga. Det utrolig er jo hvor store idioter som faktisk kjøpte "In the name of democracy" tullet. Vi har plenty av slike her på forumet også. 4
Fnix Skrevet søndag kl 09:44 Skrevet søndag kl 09:44 "Amerikanerne vil bare ha oljen... " (https://www.statista.com/chart/16274/oil-producing-countries/) Amerikanerne har vært helt selvforsynt med olje i et tiår nå....og Venezuela er særdeles fattig. Så selvfølgelig må de få til en oljeøkonomi, som faktisk virker. 4
Tussi Skrevet søndag kl 09:47 Skrevet søndag kl 09:47 Rhabagatz skrev (7 minutter siden): Hva da? Hvilke folkerettsbrudd snakker du om? Sannheten er at i løpet av to generasjoner har man løftet befolkningen fra dyp fattigdom i jordhytter uten strøm, til et liv i skikkelige hus med TV og kjøleskap, samt bil eller scooter. Jeg skal ikke skjønnmale situasjonen i Kina, men tross alt, vi snakker om noen som ikke invaderer andre land. Forbrytelser mot menneskeheten passer kanskje bedre, hvis folkerettsbrudd kun omhandler internasjonale relasjoner
kremt Skrevet søndag kl 09:48 Skrevet søndag kl 09:48 3 minutes ago, Fnix said: Amerikanerne vil bare ha oljen.. Ja de vil det, de er griske 6 2
Rhabagatz Skrevet søndag kl 09:48 Skrevet søndag kl 09:48 3 minutes ago, Fnix said: "Amerikanerne vil bare ha oljen... " (https://www.statista.com/chart/16274/oil-producing-countries/) Amerikanerne har vært helt selvforsynt med olje i et tiår nå....og Venezuela er særdeles fattig. Så selvfølgelig må de få til en oljeøkonomi, som faktisk virker. https://www.worldometers.info/oil/oil-reserves-by-country/ # Country Oil Reserves (barrels) in 2016 World Share 1 Venezuela 299,953,000,000 18.17% 2 Saudi Arabia 266,578,000,000 16.15% 3 Canada 170,863,000,000 10.35% 4 Iran 157,530,000,000 9.54% 5 Iraq 143,069,000,000 8.67% 6 Kuwait 101,500,000,000 6.15% 7 United Arab Emirates 97,800,000,000 5.93% 8 Russia 80,000,000,000 4.85% 9 Libya 48,363,000,000 2.93% 10 Nigeria 37,070,000,000 2.25% 11 United States 35,230,000,000 2.13% 4 2
Fatninja Skrevet søndag kl 09:49 Skrevet søndag kl 09:49 Hele operasjonen må være ekstremt ydmykende for Putin. Russland mistet sin Vasall i Sør Amerika. Russisk millitært utstyr i Venezuela hadde liten til ingen effekt mot aksjonen. Russland har balet med Ukraina i 4 år nå, for å avsette Zelensky. Over en million Russiske soldater er skadet eller drept. Tallet er sikkert noe det samme på Ukrainsk side, så enormt mange menneskeliv har gått tapt. Han har fortsatt ikke oppnådd det som USA klarte i løpet av noen få timer. Det viser hva USA potensielt kan gjøre mot Russland hvis de vil. Nå tror jeg ikke Putin har noen som helst vilje eller ønske om fred, men det er klart at dette kommer til å være noe russerne har i bakhodet i tiden framover når Trump i tiden framover kommer til å be om nye fredsforhandlinger. Jeg tror ikke USA kommer til å gå inn med noen store styrker for å holde Venezuela og dermed havne i en hengemyr. USA under Trump har ført nålestikkaksjoner, visavi Iran og Syria. Afganistan, det var en hengemyr for både USA og vesten. Det er dette Trump har lovet, korte målrettede millitæraksjoner. Men time will show som det sies. Jeg vll ihvertfall bli ekstremt overrasket om USA går inn med invasjonsstyrker i Venezuela. 7
Rhabagatz Skrevet søndag kl 09:50 Skrevet søndag kl 09:50 (endret) 3 minutes ago, Tussi said: Forbrytelser mot menneskeheten passer kanskje bedre, hvis folkerettsbrudd kun omhandler internasjonale relasjoner Hvilke forbrytelser? Internering av radikale muslimer? Som sagt, jeg skjønnmaler ikke situasjonen, men å late som at Kina er like stor fare for verdensfreden som USA, er å lure seg selv. Endret søndag kl 09:50 av Rhabagatz 1 2
Tussi Skrevet søndag kl 09:52 Skrevet søndag kl 09:52 (endret) Rhabagatz skrev (24 minutter siden): Hvilke forbrytelser? Integrering av radikale muslimer? Som sagt, jeg skjønnmaler ikke situasjonen, men å late som at Kina er like stor fare for verdensfreden som USA, er å lure seg selv. Vel, hvis du kaller konsentrasjonsleirer integrering, dette er vel en skjønnmaling av situasjonen... Tvangsabort, tvangssterilisering og drap av nyfødte etter "ulovlige fødsler". Dette rammet også spesifikt minoriteter,.og er defacto folkemord Organhøstkng og drap på politisk/religiøse fanger... Det er det jeg kommer på nå i farten Edit: selvsagt massakren på den himmelske freds plass og jakten på studenter i ettertid Endret søndag kl 10:15 av Tussi 1
obygda Skrevet søndag kl 09:54 Skrevet søndag kl 09:54 Fnix skrev (9 minutter siden): "Amerikanerne vil bare ha oljen... " (https://www.statista.com/chart/16274/oil-producing-countries/) Amerikanerne har vært helt selvforsynt med olje i et tiår nå....og Venezuela er særdeles fattig. Så selvfølgelig må de få til en oljeøkonomi, som faktisk virker. La Venezuela bestemme selv...Det Trump vil er å stjele ressurser.. 2
kremt Skrevet søndag kl 09:59 Skrevet søndag kl 09:59 Venezuela kunne potensielt vært en supermakt med alle de ressursene de sitter på. De mangler styring, langsiktighet, finans, internasjonal pondus. De blir nikkedukker under USA og Russland som gjør alt de kan for å stenge dem ute fra handel og dra nytte av ressursene de har. 1
Fatninja Skrevet søndag kl 10:05 Skrevet søndag kl 10:05 11 minutes ago, Boing_80 said: Kina bruker diplomati og bygger infrastruktur i afrikanske land. Afrikanerne blir ikke diskriminert. I Pakistan bygde de Gwadar Port og investerer i Pakistan og handelsforbindelsene er gode. USA? Omtaler alle land i området som ondskapens akse. So for min del: hold dere hjemme for ingen vil ha dere her. De bruker også enormt mye ressurser på å spre kinesisk propaganda over SOME. 6 minutes ago, obygda said: La Venezuela bestemme selv...Det Trump vil er å stjele ressurser.. Mye vil ha mer, mange vil ha fler. Hvorfor nøye seg med mest av oljen når man kan få enda mer av oljen? Du snakker dessuten som om vi fortsatt lever i en verden med internasjonale lover som faktisk fungerer. 4
obygda Skrevet søndag kl 10:10 Skrevet søndag kl 10:10 Fatninja skrev (3 minutter siden): De bruker også enormt mye ressurser på å spre kinesisk propaganda over SOME. Mye vil ha mer, mange vil ha fler. Hvorfor nøye seg med mest av oljen når man kan få enda mer av oljen? Du snakker dessuten som om vi fortsatt lever i en verden med internasjonale lover som faktisk fungerer. La folket i Venezuela bestemme - det er jo det som er kjernen her. Mange jubler sikkert over å ha bli kvitt en diktator de ikke likte, men de har ennå ikke forstått at de bare har byttet han ut med en ny. 3
Subara Skrevet søndag kl 10:21 Skrevet søndag kl 10:21 Vokteren skrev (16 timer siden): Absolutt, men da havner også Svalbard og Taiwan i faresonen. Kanskje Putin, Trump og Xi har snakket sammen på bakrommet allerede ? Trumps unnfallenhet i Ukrainakonflikten tyder på dette. Hvorfor er det ingen voksne i rommet som kan få de maktkåte diktatorene til å besinne seg ? Kineserne er lurere enn som så. Her er det langtidsplanlegging og jeg tror at "trenden" med å innvadere andre land vil føre til at de tar ett skritt tilbake. https://www.nrk.no/nyheter/kina-ber-usa-loslate-maduro-1.17713167 https://www.vg.no/nyheter/i/BxRE8l/trumps-maal-var-aa-felle-presidenten-i-venezuela Kina har investert tungt i Venezuela. Russland har solgt våpen og hatt militært personell i landet. Russland fordømmer angrepet. Jeg tror at de tre kjører hvert sitt løp. https://www.nrk.no/nyheter/trumps-visestabssjefs-kone-deler-oppsiktsvekkende-innlegg-om-gronland-1.17713156 Hva i alle dager! 3 1
Snikpellik Skrevet søndag kl 10:21 Skrevet søndag kl 10:21 (endret) Nutcasen Tulsi Gabbard i 2019: Pro-russiske (ikke en overdrivelse) Gabbard er nå USAs etterretningssjef i Trump-administrasjonen. For to måneder siden sa hun at Trump aldri ville komme til å forsøke regimeendring i Venezuela, eller påvirke andre lands politikk. Endret søndag kl 10:29 av Snikpellik 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå