Duncan Skrevet mandag kl 20:52 Skrevet mandag kl 20:52 Hadde vært fantastisk å hatt muligheten til å tvunget igjennom folkeavstemninger i Norge. Det hadde gjort oss til et mye mer demokratisk land enn vi er per dags dato. 1
trn100 Skrevet mandag kl 21:17 Skrevet mandag kl 21:17 Vi har i alle fall fremdeles et slags demokrati, så alle som sutrer over hvor ille de har det her i lansdet kan alltids flytte ut? 😉 2
Duncan Skrevet mandag kl 22:16 Skrevet mandag kl 22:16 trn100 skrev (58 minutter siden): Vi har i alle fall fremdeles et slags demokrati, så alle som sutrer over hvor ille de har det her i lansdet kan alltids flytte ut? 😉 Man skal ha en viss jobbmobilitet for å bare kunne flytte, så det er ikke for alle.
Krig og fred Skrevet mandag kl 22:30 Skrevet mandag kl 22:30 2 hours ago, Camlon said: "Det var bare en spøk" er standardreplikken etter at man er tatt i løgn. Ja, bildet var åpenbart ment som et stikk, men sitatet presenterte du som om det var ekte med navn og årstall. Hallo, jeg siterte deg. Jeg siterte deg. Hvordan er det løgn når jeg ikke har påstått at det er noe Quisling har sagt. Koblingen til Quisling, en sviker og landsforræder, er påstanden om at man ikke skal ha lojalitet ovenfor sitt fødeland. Og for en absurd påstand om at Quisling var nasjonalist. Fritjof Nansen var nasjonalist. Quisling forrådte Norge, og sendte nordmenn i døden. Jeg skal ikke legge ord i munnen på deg, så du kan selv svare for om du synes folk som barberer hodet og vifter med norske flagg er særlig patriotiske. 1 1
freedomseeker Skrevet mandag kl 22:33 Skrevet mandag kl 22:33 trn100 skrev (1 time siden): Vi har i alle fall fremdeles et slags demokrati, så alle som sutrer over hvor ille de har det her i lansdet kan alltids flytte ut? 😉 Det er nesten rørende hvor mange som tror de bare kan spasere inn i et annet land, som om norsk naivitet er en internasjonal standard.. 3 1
Jarmo Skrevet mandag kl 22:41 Skrevet mandag kl 22:41 freedomseeker skrev (2 minutter siden): Det er nesten rørende hvor mange som tror de bare kan spasere inn i et annet land, som om norsk naivitet er en internasjonal standard.. Jupp, jeg har jobbet i Finland, Sverige, Norge og for et internasjonalt selskap med Danske, Tyske og Nederlandske eiere. Norge er langt ifra verdens navl. 1
Krig og fred Skrevet mandag kl 22:57 Skrevet mandag kl 22:57 22 minutes ago, freedomseeker said: Det er nesten rørende hvor mange som tror de bare kan spasere inn i et annet land, som om norsk naivitet er en internasjonal standard.. Russland tar dere imot med åpne armer. Kan hende at dere må til Ukraina, men dere får russisk statsborgerskap. Eller kanskje Emiratene er drømmelandet? John Fredriksen er der. 1
Tussi Skrevet mandag kl 23:14 Skrevet mandag kl 23:14 Krig og fred skrev (15 minutter siden): Russland tar dere imot med åpne armer. Kan hende at dere må til Ukraina, men dere får russisk statsborgerskap. Eller kanskje Emiratene er drømmelandet? John Fredriksen er der. Er ikke sikker de er så voldsomt happy der når alt kommer til alt https://www.nbcnews.com/world/russia/american-family-moved-russia-seeking-better-life-got-drawn-war-ukraine-rcna220463 Hvorfor kristne flytter til et av landene med høyest abortrate i verden er også uforståelig. Men Putin er glad for propagandaen mot Vesten 2
Camlon Skrevet mandag kl 23:20 Skrevet mandag kl 23:20 40 minutes ago, Krig og fred said: Hallo, jeg siterte deg. Jeg siterte deg. Hvordan er det løgn når jeg ikke har påstått at det er noe Quisling har sagt. Nei, du siterte ikke meg. Du skrev: "Ingen har valgt sitt fødeland, så det gir ikke mening å kreve at folk skal være lojale til sitt fødeland." – Vidkun Quisling taler til folket, 1941. Det er ikke “jeg siterer deg”, det er å legge ordene i munnen på Quisling. Det er også noe Quisling aldri ville sagt eller ment. 40 minutes ago, Krig og fred said: Koblingen til Quisling, en sviker og landsforræder, er påstanden om at man ikke skal ha lojalitet ovenfor sitt fødeland. Og for en absurd påstand om at Quisling var nasjonalist. Fritjof Nansen var nasjonalist. Quisling forrådte Norge, og sendte nordmenn i døden. Jeg skal ikke legge ord i munnen på deg, så du kan selv svare for om du synes folk som barberer hodet og vifter med norske flagg er særlig patriotiske. At Quisling var nasjonalist er ikke en “absurd påstand”, det er helt grunnleggende faktum. Partiet hans het Nasjonal Samling, ideologien var nasjonalsosialisme, og talene hans er fulle av "det norske folk", "Norges skjebne" og "lojalitet mot bevegelsen og nasjonen". At han forrådte Norge og sendte nordmenn i døden gjør ikke nasjonalismen hans mindre reell, bare mer grotesk. 4
freedomseeker Skrevet mandag kl 23:21 Skrevet mandag kl 23:21 Jarmo skrev (32 minutter siden): Jupp, jeg har jobbet i Finland, Sverige, Norge og for et internasjonalt selskap med Danske, Tyske og Nederlandske eiere. Norge er langt ifra verdens navl. Tyskland krever 10 års botid, ingen sosialstønad og god inntekt for statsborgerskap, mens Nederland forbyr dobbelt statsborgerskap og har strenge tilleggskrav. At du i det hele tatt trekker frem Danmark, avslører med all tydelighet at du er fullstendig på bærtur og mangler kunnskap om hva du snakker om. 1
Tussi Skrevet mandag kl 23:23 Skrevet mandag kl 23:23 Camlon skrev (2 minutter siden): Nei, du siterte ikke meg. Du skrev: "Ingen har valgt sitt fødeland, så det gir ikke mening å kreve at folk skal være lojale til sitt fødeland." – Vidkun Quisling taler til folket, 1941. Det er ikke “jeg siterer deg”, det er å legge ordene i munnen på Quisling. Det er også noe Quisling aldri ville sagt eller ment. At Quisling var nasjonalist er ikke en “absurd påstand”, det er helt grunnleggende faktum. Partiet hans het Nasjonal Samling, ideologien var nasjonalsosialisme, og talene hans er fulle av "det norske folk", "Norges skjebne" og "lojalitet mot bevegelsen og nasjonen". At han forrådte Norge og sendte nordmenn i døden gjør ikke nasjonalismen hans mindre reell, bare mer grotesk. Vet ikke om jeg vil kalle ham nasjonalist, as in "alt for Norge ", det var vel mer den germanske/ariske "rase" heller enn Norge som land han stod for 1
Jarmo Skrevet mandag kl 23:28 Skrevet mandag kl 23:28 (endret) freedomseeker skrev (9 minutter siden): Tyskland krever 10 års botid, ingen sosialstønad og god inntekt for statsborgerskap, mens Nederland forbyr dobbelt statsborgerskap og har strenge tilleggskrav. At du i det hele tatt trekker frem Danmark, avslører med all tydelighet at du er fullstendig på bærtur og mangler kunnskap om hva du snakker om. Jeg snakker om en tidsperiode 1980-2006, sånn ca. Den gangen var verden helt annerledes. Endret mandag kl 23:31 av Jarmo
Camlon Skrevet mandag kl 23:34 Skrevet mandag kl 23:34 (endret) 6 hours ago, Tussi said: Vet ikke om jeg vil kalle ham nasjonalist, as in "alt for Norge ", det var vel mer den germanske/ariske "rase" heller enn Norge som land han stod for Ja, Quisling så Norge som en del av en større germansk rike, men han var fortsatt dypt fokusert på nordmenn som folk. Hele prosjektet hans dreide seg om å “gjenreise” det norske samfunnet, den norske kulturen og den norske "folkeånden" innenfor et nazistisk samfunn. Quisling var ikke tysker, hadde ingen tysk bakgrunn, og var født og oppvokst i Norge. Identiteten og retorikken hans var konsekvent norsk, ikke tysk. Han mislikte å dele makt med tyske myndigheter, ba gjentatte ganger om mer politisk uavhengighet for Norge og drømte om et stolt, uavhengig Norge, der man stadig brukte norrøn mytologi. For å realisere prosjektet sitt trengte han tysk makt til å ta kontroll over Norge. Det var nettopp det som gjorde han til en landsforræder. Endret 18 timer siden av Camlon 1 2
Cyrio Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden trn100 skrev (3 timer siden): Vi har i alle fall fremdeles et slags demokrati, så alle som sutrer over hvor ille de har det her i lansdet kan alltids flytte ut? 😉 Det argumentet der er like dårlig i dag som det var for 20 år siden. Det avler en "gi-opp mentalitet", og det kan jo ikke være slik at dersom du ser at landet du bor i går i går i helt feil retning så skal du pakke snippsekken og stikke av? Da er det, i mine øyne, en langt bedre taktikk å forsøke og påvirke som best man kan der man er. Eller mener du at et velfungerende demokrati bør basere seg på at man bare ber alle meningsmotstandere flytter ut? Krig og fred skrev (2 timer siden): Hallo, jeg siterte deg. Jeg siterte deg. Hvordan er det løgn når jeg ikke har påstått at det er noe Quisling har sagt. Må blande meg her jeg.. Når du legger til bilde av Quisling, årstallet Quisling skal ha sagt det, settingen Quisling skal ha sagt det i, og "direkte sitat" i uthevet tekst, så er det ganske fjernt å si at "hallo, det var jo ikke han jeg snakket om!!" Her er beste exit-strategien din egentlig bare si "sorry, jeg forsøkte å være morsom, men jeg fikk det ikke helt til" Bedre enn alternativet, og den mer nærliggende teorien om at du forsøker å tilegne andre egenskaper/sympatier du umulig kan vite at de har. 6 1
Markiii Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Boing_80 skrev (På 6.12.2025 den 14.45): Fy faen som disse rikingene provoserer meg med sutringa si. Norge er et veldig flott land, men som med land verden over er det alltid noe som kan forbedres. Det sosiale fundamentet er godt og bedre vil det bli. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vi-tror-ikke-pa-at-norge-er-verdens-beste-land/o/5-95-2766163 Sveits er en bandittstat som lever av å hvitvaske penger for mafiagrupper og diktatorer. 2
Cyrio Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Markiii skrev (1 time siden): Sveits er en bandittstat som lever av å hvitvaske penger for mafiagrupper og diktatorer. Nei, Sveits har et annerledes (les: bedre) skattesystem. Blir som å si "Norge er en bandittstat som lever av å suge mest mulig penger ut av de som forsøker å jobbe til fordel for egne politikere sin vinning". Selv om jeg innerst inne føler det slik er det vanskelig å backe det opp med fakta. På lik linje med at Sveits er en bandittstat. 1 1
sverreb Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) 15 hours ago, trn100 said: Vi har i alle fall fremdeles et slags demokrati, så alle som sutrer over hvor ille de har det her i lansdet kan alltids flytte ut? 😉 Det var sant (teknisk sett) inntil nylig (uten at det gjør det til et gangbart argument). Nå vil jeg få en helt uhåndterlig skatteregning om jeg skulle flytte ut. Det sier en del om et land hvilken vei piggtråden ved grensen vender. Endret 11 timer siden av sverreb 1 1
Krig og fred Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden On 12/6/2025 at 10:14 PM, Camlon said: Dette er en nasjonalistisk tankegang. Ingen har valgt sitt fødeland, så det gir ikke mening å kreve at folk skal være lojale til sitt fødeland. On 12/8/2025 at 12:41 PM, Krig og fred said: Ingen har valgt sitt fødeland, så det gir ikke mening å kreve at folk skal være lojale til sitt fødeland. -Vidkun Quisling taler til folket, 1941. 23 hours ago, Camlon said: Dette er rent oppspinn og sier det motsatte av det Quisling faktisk sto for. [...] 22 hours ago, Camlon said: Du dikter opp et sitat, får påpekt at det er falskt, og svarer med "kom ut av skapet som nazist". Det er retorikk som hører hjemme i barnehagen, ikke i en diskusjon. Og bare for å rydde opp i det grunnleggende. Quisling var ikke "uten lojalitet til fødelandet sitt" Han var fanatisk nasjonalist. Hele prosjektet hans handlet om "det norske folk", "Norges skjebne" og "lojalitet mot bevegelsen og nasjonen". Han trodde seriøst han reddet Norge ved å legge seg flat for Hitler. Han ble landssviker fordi lojaliteten hans var pervers og feilrettet, ikke fordi han manglet den. 20 hours ago, Krig og fred said: Jeg tror de fleste tok spøken. Det argumentet kom Quisling med under strafferettssaken, men han ble ikke trodd og måtte bøte med livet. Quisling møtte Hitler som tilhenger før Norge ble invadert. 19 hours ago, Camlon said: "Det var bare en spøk" er standardreplikken etter at man er tatt i løgn. 16 hours ago, Krig og fred said: Hallo, jeg siterte deg. Jeg siterte deg. Hvordan er det løgn når jeg ikke har påstått at det er noe Quisling har sagt. 16 hours ago, Camlon said: Nei, du siterte ikke meg. 1
Krig og fred Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 2 hours ago, sverreb said: Det var sant (teknisk sett) inntil nylig (uten at det gjør det til et gangbart argument). Nå vil jeg få en helt uhåndterlig skatteregning om jeg skulle flytte ut. Det sier en del om et land hvilken vei piggtråden ved grensen vender. Nei, det er det ingen som tror på. 1
sverreb Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 27 minutes ago, Krig og fred said: Nei, det er det ingen som tror på. Nå vet jeg hva fasiten er for meg med dagens regler. Å høre slike som deg komme opp med alternative fakta er uhyrlig lite intressant. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå