AtterEnBruker Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Abigor skrev (10 timer siden): Synes det var en underlig måte å si det på. For det er snakk om abort ja? Noen land tillater abort inntil en grense, mens andre ikke har noen grense. Men kan man da si at i for eksempel Norge så erklærer staten eierskap over kvinnekroppene etter denne grensa? Teknisk sett ja, men i mindre grad på premissene til de kreftene som har som mål å faktisk erklære eierskap p.g.a. hierarkisk verdenssyn. Men vær veldig forsiktig med hvem du diskuterer akkurat denne detaljen med. Fordi det er ofte et bad faith-argument brukt for å få en fot innenfor døra. "Det skjer jo til en viss grad allerede, så hvorfor ikke kjøre løpet fullt ut?". Og hva man enn gjør, aldri, aldri underhold deres spørsmål om hvorvidt du støtter abort i den 9 måned. De setter en retorisk felle for deg. Jeg gjorde den samme feilen før. Og ja, vi kan også faktisk si at staten og verdenssamfunnet erklærer eierskap over kroppene til oss alle, i den grad at vi må jobbe for å skaffe finansielle midler til å unngå å dø av kulde eller underernæring. Vi har seff frihet til å la være å jobbe, men i praksis betyr det også at vi gir opp tilgangen til basale behov vi trenger for å holde oss i live. Noen ganger, innrømmer fascister dette til en viss grad, men bare når de kan utnytte dette til å sanke sympati og tilhengere fra arbeiderklassen. Som å skylde på innvandrere for at etniske nordmenn ikke har jobb. Eller at å gi milliardærer null skatt og full frihet til å gjøre hva de vil, vil gi økte arbeidsplasser (Nei). Eller hvordan JK Rowling ble kanselkulturert, til tross for at hun er sikra for livet, og fremdeles håver inn gryn. Her i Norge, og noen andre steder i verden, har vi fagforeninger og arbeiderrettighetsbevegelser som hjelper oss med å gjøre denne situasjonen til en mindre "gisselsituasjon" og mer "gi og ta"-forhold. Men også de to tingene der er konstant under angrep fra regressive krefter. Og så har vi hele temaet om hvordan nåtidens overvåkingssamfunn erklærer eierskap over våre kroppers tilstedeværelse. Det krever sin egen tråd. Drunkenvalley skrev (1 time siden): Personlig føler eg i større grad, jo meir eg les om marsjen, at nazimarsj sannsynligvis var rett beskrivelse. Det blir litt flisespikk å spekulere om det er nazistisk, fascistisk eller ultranasjonalistisk, for dei er i stor grad berre forskjellige smaker av samme sak, og "ultranasjonalistmarsj" eller "fascistmarsj" ruller ikkje av tunga som "nazimarsj" gjør, samtidig som det i praksis kommuniserer samme sak for folket flest. Derfor er det beste å fokusere på skadene og trusselen fascisme utgjør. Alle disse distraksjonene om "er det riktig å kalle det fascisme eller nazisme" har til hensikt å flytte fokuset vekk fra nettopp det. Det har til hensikt å få folk til å kaste bort tiden sin. Tid folk kunne brukt på å organisere seg mot disse regressive kreftene. Apologister og selverklærte "sentrister", sier at vi burde bli mer flinkere til å snakke sammen. Ofte insinuerende om at folk som er under fare for å bli undertrykte, er dårlige personer hvis de ikke er 100% imøtekommende mot de som ønsker å undertrykke. Men de som virkelige burde snakke sammen, er de forskjellige gruppene som er under angrep fra fascistisk tankegods. Kvinner, skeive, transpersoner, medlemmer av fagforeningen (ja, de blir også etterhvert en del av fiendebildet), innvandrere. Det er de som burde bygge solidaritet og fellesskap seg i mellom. Og ja, dette fellesskapet inkluderer også menn. Hvite, heterofile menn, som er i målgruppa for fascistisk tankegods, men som likevel vet at fascisme ikke har noe som helst av positiv verdi i livene dems. Hvilket betyr at de etterhvert også vil bli en del av fiendebildet som "forrædere". Igår var det foressten den internasjonale mannsdagen. Den gikk vi glipp av mens vi kastet bort tiden på å "diskutere" hvorvidt det er slemt å kalle nazister for nazister. Endret 8 timer siden av AtterEnBruker 1 1
Drunkenvalley Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 10 minutes ago, AtterEnBruker said: ... Jamen tenk så trist det er at dei som ynskje undertrykke, overkaste demokrati, tvinge kvinner tilbake til hjemmet og ta fra dei rettigheter, kaste homofile i leirer for litt "konversjon", osv, er fornærmet av at du kaller dei nazist? Det er jo det verste i verden som kan skje med dei, og er bokstavlig talt 1984. 4 1
Uderzo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden skaftetryne32 skrev (3 timer siden): Hvem andre enn meg er ansvarlig for å holde meg oppdatert om hva som skjer i verden? Hvorfor hoppe bukk over poenget? Du skjønner godt hva jeg mener. 5
skaftetryne32 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Uderzo skrev (4 minutter siden): Hvorfor hoppe bukk over poenget? Du skjønner godt hva jeg mener. Jeg gjorde ikke det, jeg skjønner hva du mener, men jeg er ikke enig, jeg spør igjen, hvem andre er ansvarlige? NRK har gjort jobben sin, hva mer mener du de skal gjøre for å få ut budskapet? 2
Uderzo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden skaftetryne32 skrev (8 minutter siden): Jeg gjorde ikke det, jeg skjønner hva du mener, men jeg er ikke enig, jeg spør igjen, hvem andre er ansvarlige? NRK har gjort jobben sin, hva mer mener du de skal gjøre for å få ut budskapet? Det har jeg allerede svart på. 2
Drunkenvalley Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 6 minutes ago, Uderzo said: Det har jeg allerede svart på. Som forøvrig var dette, for dei som ser etter det. On 11/18/2025 at 7:30 PM, Uderzo said: Et banner/sak som ikke forsvinner fra forsiden på null komma niks er en start. Jeg vil ikke sammenligne dette med LTT i det hele tatt, faktafeil i en video om en laptop er noe annet enn "Nazimarsjer i Polen". Skjønt eg er litt nysgjerrig no om du har samme meining når du veit meir om marsjen no. 👀 1
Uderzo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Drunkenvalley skrev (1 minutt siden): Skjønt eg er litt nysgjerrig no om du har samme meining når du veit meir om marsjen no. 👀 Hvorfor skulle jeg ha det? 2
Drunkenvalley Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Just now, Uderzo said: Hvorfor skulle jeg ha det? Hvorfor skulle du ikkje? Er normalt å endre meining når ein mottar ny info. 1
Uderzo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Drunkenvalley skrev (3 minutter siden): Hvorfor skulle du ikkje? Er normalt å endre meining når ein mottar ny info. Igjen, jeg har redegjort for mitt standpunkt tidligere i tråden. Ser ikke poenget med å starte diskusjonen på nytt. 1
Drunkenvalley Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) 2 minutes ago, Uderzo said: Igjen, jeg har redegjort for mitt standpunkt tidligere i tråden. Ser ikke poenget med å starte diskusjonen på nytt. Heilt greit det. Svaret var altså berre nei, heller enn eit spørsmål. 😇 Personlig så syntes eg opprinnelig det var litt på kanten, men at det var gode odds det ville vise seg å vera sant. Jo meir eg undersøkte jo meir fattet eg mistanke at det ikkje var feil i det heile tatt, eller ein rimelig beskrivelse av journalistens tolkning. Endret 7 timer siden av Drunkenvalley 1
Camlon Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 58 minutes ago, Drunkenvalley said: Personlig så syntes eg opprinnelig det var litt på kanten, men at det var gode odds det ville vise seg å vera sant. Jo meir eg undersøkte jo meir fattet eg mistanke at det ikkje var feil i det heile tatt, eller ein rimelig beskrivelse av journalistens tolkning. Du får dele det du har undersøkt, fordi jeg deler ikke inntrykket ditt at det er en rimelig beskrivelse. 3
jjkoggan Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Fatninja skrev (18 timer siden): Er du uenig i at europere ikke blir holdt til en langt høyere standard enn andre folk? Det er ikke realistisk å ha de samme forventninger for folk som bor i fattig, korrupte land med lite social cohesion som folk i rike, lovlydige land med stor sosial cohesion 2 1
Krig og fred Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 9 hours ago, DukeNukem3d said: Norge har et godt forhold til USA Helt til vi ikke har det. USA har reflektert åpenlyst om å annektere både kannada og Grønland, og administrasjonen til Trump kan kjøpes for penger. Noe svigersønnen hans har demonstrert. 1 1
Krig og fred Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 19 hours ago, Uderzo said: Så hvis ikke en leser sjekket nettavisen i lunsjen en dag, og beklagelsen gikk ut av nyhetsbildet i løpet av dagen, så er det utelukkende leseren sin feil at hen ikke fikk det med seg? Der har man forskjellen på de som leser aviser og er oppdatert, og de som ikke er det. Og her er problemet i 2025. Folk med sterke meninger som kun leser overskrifter, men som ikke får med seg oppdateringer. Noe vi ofte ser når emnet er klima, vitenskap, religion. 1
Fatninja Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden 32 minutes ago, jjkoggan said: Det er ikke realistisk å ha de samme forventninger for folk som bor i fattig, korrupte land med lite social cohesion som folk i rike, lovlydige land med stor sosial cohesion VI hadde lite korrupsjon og stor social cohesion før vi ble rike. Vi hadde et tillitssamfunn. Multikultur har bidratt til at dette er gått tapt i stor grad. 2 1
Fatninja Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden 27 minutes ago, Krig og fred said: Der har man forskjellen på de som leser aviser og er oppdatert, og de som ikke er det. Og her er problemet i 2025. Folk med sterke meninger som kun leser overskrifter, men som ikke får med seg oppdateringer. Noe vi ofte ser når emnet er klima, vitenskap, religion. Shada-saken – et barnedrap som Norge prøver å tie i hjel. Dette er en sak som viser at NRK er gjennomkorrupt og etter min mening bør man ha en diskusjon om NRK bør legges ned. NRK journalister som prøvde å ta tak i dette fikk ordre fra høyeste hold i AP om å holde kjeft. Legen som skrev dødsattesten fins ikke. Hun er sannsynligvis blitt offer for menneskehandel i regi barnevernet. 2
jjkoggan Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Fatninja skrev (24 minutter siden): VI hadde lite korrupsjon og stor social cohesion før vi ble rike. Joda, særlig rundt borgekrig tida. Endret 2 timer siden av jjkoggan 2 1
mandodiao Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Fatninja skrev (48 minutter siden): Shada-saken – et barnedrap som Norge prøver å tie i hjel. Dette er en sak som viser at NRK er gjennomkorrupt og etter min mening bør man ha en diskusjon om NRK bør legges ned. NRK journalister som prøvde å ta tak i dette fikk ordre fra høyeste hold i AP om å holde kjeft. Legen som skrev dødsattesten fins ikke. Hun er sannsynligvis blitt offer for menneskehandel i regi barnevernet. Jeg har hørt om Shada-saken, men stort sett fra konspi-folk. Historien høres forferdelig ut, men det er også skremmende å høre de vage forbindelsene som dras inn i saken. Tror uansett denne tråden her er i ferd med å skli greit ut, og svekker det orginale poenget ditt om bruken og betydningen av 'Nazi' Endret 1 time siden av mandodiao 2
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Krig og fred skrev (1 time siden): Helt til vi ikke har det. USA har reflektert åpenlyst om å annektere både kannada og Grønland, og administrasjonen til Trump kan kjøpes for penger. Noe svigersønnen hans har demonstrert. Yep, her kan man ikke tråkke mye feil. Jeg synes Støre har håndtert det bra. 1
Krig og fred Skrevet 36 minutter siden Skrevet 36 minutter siden 37 minutes ago, DukeNukem3d said: Yep, her kan man ikke tråkke mye feil. Jeg synes Støre har håndtert det bra. Her lefler han med ideen om å henrette motstandere. https://www.dagbladet.no/nyheter/oppfordret-militaeret-til-a-ikke-adlyde-truer-med-dodsstraff/83880167 Folk her til lands bør være nervøse. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå