skaftetryne32 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Klote skrev (1 minutt siden): At dette bare er en feil er en veldig grunn vurdering. En slik type feil forteller noe om hva som foregår i øverste etasje på journalistene. Ja det gjør nok det, de er mennesker, og de oppfatter ting forskjellig, akkurat som deg å meg. De beklaget seg, jeg ser ikke problemet, problemet er med medier som velger å ikke trekke usanne nyheter. 3
Folkflesk Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (9 minutter siden): Ja det gjør nok det, de er mennesker, og de oppfatter ting forskjellig, akkurat som deg å meg. De beklaget seg, jeg ser ikke problemet, problemet er med medier som velger å ikke trekke usanne nyheter. Det er en viktig forskjell. Nå har både BBC og NRK tabbet seg ut i forhold til kildebruk, men vi legger merke til at det følger en oppvask og gjennomgang internt. Dette karakteriserer medier med seriøs journalisme og etiske standarder. Er det noen som noengang har sett medier som Fox News eller Document.no tatt en oppvask med sine tabber? Nei. Og da er det ikke lenger tabber, men bevisst manipulering og løgn. Endret 13 timer siden av Folkflesk 4 1
ole_marius Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Fatninja skrev (20 timer siden): Jeg mener oppriktig at woke ideologien er rasistisk, men ja. Bare for å løfte et begrepsbruk som man må ta stilling til for å unngå å ha en diskusjon som går i sirkler. Iht. Oxford dictionary om Wokeism Ettersom definisjonen er mostand mot sosial ulikhet og diskriminering, så er det naturlig å dra spørsmålet videre til om de tidligere begrepsbrukene fra gammel engelsk er nærmere anliggende din formening om ordet Gitt ingen av disse alternativene fra historisk ordbok, så må vi få til en konsensus at ordets begrep, altså "Woke" ikke er inndekkende til begrepsbruket du ønsker. (forøvrig også MAGA sin språklige preferanse). Således må vi sammen da finne et mer passende ord og forholde oss til definerte begreper enn det å endre ord til å passe inn til billige sjelsord. 1 1
wampster Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden skaftetryne32 skrev (14 minutter siden): Er det så ille da, de beklaget seg jo, det er menneskelig å ta feil. Mener du seriøst at det å kalle Polens feiring av uavhengighetsdagen (landet som kanskje tapte mest under/i kjølvannet av 2. verdenskrig) for an nazimarsj ikke er så ille? Noe de kun gikk ut og beklaget etter at det kom massive klager om det. Å bagatellisere det hele med "det er menneskelig å ta feil" er temmelig naivt spør du meg. Av ren nysgjerrighet, bagatelliserte du hitler-hilsen Musk gjorde på TV tidligere i år også (som er omtrent like ekstremt bare i motsatt retning)? At noe slikt i det hele tatt kan skje på en statskanal som NRK er for min del sjokkerende. Enten er personen(e) som jobber i NRK historieløse eller så er de ekstremister. Begge deler er like like ille. Direkte flaut! 1
skaftetryne32 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden wampster skrev (6 minutter siden): Mener du seriøst at det å kalle Polens feiring av uavhengighetsdagen (landet som kanskje tapte mest under/i kjølvannet av 2. verdenskrig) for an nazimarsj ikke er så ille? Nei for de beklaget seg, feil skjer, hva skal gjøres her mener du, bør de ansvarlige miste jobben eller noe? wampster skrev (8 minutter siden): Noe de kun gikk ut og beklaget etter at det kom massive klager om det. Å bagatellisere det hele med "det er menneskelig å ta feil" er temmelig naivt spør du meg. Av ren nysgjerrighet, bagatelliserte du hitler-hilsen Musk gjorde på TV tidligere i år også (som er omtrent like ekstremt bare i motsatt retning)? Plaget ikke meg, fyren er ikke god i hue, det er gammelt nytt. Mange mente det ikke var en nazi hilsen i det hele tatt, men det er klart om noen gjør en feil du ikke liker da vet du bedre enn dem selv hva de gjorde eller ikke gjorde? Sorry, men jeg greier ikke helt å tenke sånn. 3
Uderzo Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden skaftetryne32 skrev (43 minutter siden): Er det så ille da, de beklaget seg jo, det er menneskelig å ta feil. Hvor mange tror du får med seg beklagelsen? Ofte så har skaden allerede inntruffet når noe publiseres. Mediene kan bruke "krigstyper" på selve saken, men beklagelsen får ofte en liten notis og forsvinner raskt ut av nyhetsbildet. Jeg tror ikke denne tabben var med overlegg, men er et typisk symptom på dagens medier hvor det er viktig å få ting ut raskt, spesielt ting som kan engasjere, uten å bruke tilstrekkelig tid til å verifisere opplysninger. 3 1
Drunkenvalley Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) 17 minutes ago, Uderzo said: Hvor mange tror du får med seg beklagelsen? Ofte så har skaden allerede inntruffet når noe publiseres. Mediene kan bruke "krigstyper" på selve saken, men beklagelsen får ofte en liten notis og forsvinner raskt ut av nyhetsbildet. Jeg tror ikke denne tabben var med overlegg, men er et typisk symptom på dagens medier hvor det er viktig å få ting ut raskt, spesielt ting som kan engasjere, uten å bruke tilstrekkelig tid til å verifisere opplysninger. Dette er typisk Fox News strategi, men i dette tilfellet er det i kontrast altså treff #2 når du googler at NRK beklager feilen dei vedgjekk. Også er det vel her eit tilfelle av å selge skinnet før bjørnen er skutt for NRK sin del; å kalle det ein nazimarsj er ikkje heilt usannsynlig til å vera profetisk gitt kven som organiserer marsjene, og kva dei marsjerer for. Ikkje akkurat eit typisk 17 Mai tog som foregikk. Endret 12 timer siden av Drunkenvalley 3
Folkflesk Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Her et utdrag fra marsjen: "Polens statsminister Donald Tusk ble kalt forræder både talerstolen og i rop som fylte Warszawa denne regnfulle novemberdagen. «Fuck Tusk, fuck LHBT, Bandera (red.anm. ukrainsk nasjonalist før krigen) » ble det ropt det taktfast. På et banner var Tusk avbildet med et tysk flagg på brystet med påskriften «Du er ikke, og har aldri vært, polakk". https://www.nrk.no/urix/polens-president-ledet-nasjonalistmarsj-i-warszawa-1.17647143 Så en god del hetsing av seksuelle minoriteter, ukrainere, Tyskland og polske "forrædere" altså. Kanskje NRK var upresise. Burde de istedenfor brukt uttrykket "glad-fascister"? Endret 12 timer siden av Folkflesk 4 1
Boing_80 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Det skremmende er at det er folk som ser hva som foregår foran øynene på dem og likevel vil de ikke kalle ting for det de er. 2
wampster Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Boing_80 skrev (1 minutt siden): Det skremmende er at det er folk som ser hva som foregår foran øynene på dem og likevel vil de ikke kalle ting for det de er. Og det er? Hva skjer mener du og hva bør det kalles? 1
Camlon Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 25 minutes ago, Drunkenvalley said: Dette er typisk Fox News strategi, men i dette tilfellet er det i kontrast altså treff #2 når du googler at NRK beklager feilen dei vedgjekk. Det eneste jeg finner når jeg søker er artikkelen fra Nettavisen, X og Facebook. Jeg finner ingenting fra NRK, VG, Aftenposten eller Dagbladet. Synes du det er akseptabelt?
Camlon Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) 59 minutes ago, Folkflesk said: Her et utdrag fra marsjen: "Polens statsminister Donald Tusk ble kalt forræder både talerstolen og i rop som fylte Warszawa denne regnfulle novemberdagen. «Fuck Tusk, fuck LHBT, Bandera (red.anm. ukrainsk nasjonalist før krigen) » ble det ropt det taktfast. På et banner var Tusk avbildet med et tysk flagg på brystet med påskriften «Du er ikke, og har aldri vært, polakk". https://www.nrk.no/urix/polens-president-ledet-nasjonalistmarsj-i-warszawa-1.17647143 Så en god del hetsing av seksuelle minoriteter, ukrainere, Tyskland og polske "forrædere" altså. Kanskje NRK var upresise. Burde de istedenfor brukt uttrykket "glad-fascister"? NRK har allerede beklaget, så det er ingen tvil om at de tok feil. De mest vanlige parolene var "Gud, ære, fedreland" "Ære og heder til heltene" "Polen! De hvit-røde" "Én nasjon, et sterkt Polen" "Vi elsker Polen" Det er paroler jeg vil forvente i en uavhengighetsmarsj, ikke en nazimarsj. Endret 11 timer siden av Camlon 2
Uderzo Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Drunkenvalley skrev (32 minutter siden): Dette er typisk Fox News strategi, men i dette tilfellet er det i kontrast altså treff #2 når du googler at NRK beklager feilen dei vedgjekk. Jeg finner saker fra andre aviser om at NRK beklager, men får ikke opp selve beklagelsen, og finner den ikke på NRK sin nettside. Lesere av NRK er ikke nødvendigvis lesere av Nettavisen eller Aftenposten. Pleier du å google nyhetssaker for å finne ut om de inneholdt feil og om avisen har trukket den tilbake? Jeg synes vi burde holde medier til en høyere standard, når man gjør en feil så sørger man for at leserne får det med seg. Denne gangen så ble det dekket av andre medier også, så sannsynligheten for at leserne av NRK fikk det med seg litt større, men sånn er det ikke alltid. 2
skaftetryne32 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Uderzo skrev (1 time siden): Hvor mange tror du får med seg beklagelsen? Ofte så har skaden allerede inntruffet når noe publiseres. Mediene kan bruke "krigstyper" på selve saken, men beklagelsen får ofte en liten notis og forsvinner raskt ut av nyhetsbildet. Jeg tror ikke denne tabben var med overlegg, men er et typisk symptom på dagens medier hvor det er viktig å få ting ut raskt, spesielt ting som kan engasjere, uten å bruke tilstrekkelig tid til å verifisere opplysninger. Ja dette er nok blitt et problem, ting skal ut, klikk må genereres, mediene kunne trengt litt mer støtte tror jeg. Jeg tviler sterkt på at det var noen ond vilje bak feilen. 2
DukeNukem3d Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Hugo_Hardnuts skrev (5 timer siden): Et ytterpunkt ja. Men det er allikevel ikke slik at fordi et ytterpunkt kan lede et sted, så vil hele spekteret gjøre det. Og dette er noe av problemet med debattklimaet nå, at det så ekstremt raskt ender i "se hva høyre/venstresidens synspunkter kan føre til", eksemplifisert med noe som egentlig de aller fleste synes er problematisk. Men fordi man samtidig utelater å rette kritikken mot nettopp ytterpunktene, og i stedet drar hele spekteret over samme kam, så ender man opp i skyttergravene på hver sin side. Jeg har faktisk blitt glad i podcaster der de inviterer meningsmotstandere og klarer å ha en saklig og fin samtale pga dette. Hører til og med på Mimir og Marsdal (hvem skulle trodd?) som har en fin serie "sjølpolarisering". 2
Folkflesk Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Camlon skrev (2 timer siden): NRK har allerede beklaget, så det er ingen tvil om at de tok feil. De mest vanlige parolene var "Gud, ære, fedreland" "Ære og heder til heltene" "Polen! De hvit-røde" "Én nasjon, et sterkt Polen" "Vi elsker Polen" Det er paroler jeg vil forvente i en uavhengighetsmarsj, ikke en nazimarsj. Det er åpenbart at dette toget er skjemmet av høyreekstremisme. Tusk har jeg ikke noe nært forhold til, men det er liten tvil om at mye av den polske høyresiden som han IKKE tilhører er reaksjonær og ytterliggående. Landsforræder- og Tysklands-beskyldningene mot landets statsminister er real møkka-retorikk som vi i Norge må til partier som Demokratene eller enda verre for å finne paralleller til. Man trenger ikke å kalle dem nazister, men ytre høyre er helt klart på sin plass. Vi så tross alt også i presidentvalget at de sliter noe seriøst med slike krefter. Endret 9 timer siden av Folkflesk 4
mandodiao Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Altså, jeg har personlig blitt advart om å gå ut på byen pga. Nynazist-treff, både i Polen og i Tsjekkia. (Det er altså du som utlending som skal ta hensyn til Nynazistene når det er samlinger) Så å late som om Nazi er et fremmedord i de landene blir litt spesielt. Det er et stort og økende problem med høyreekstremisme der nede. (Ikke som et forsvar for Nrk sin beskrivelse, men som en førstehåndserfaring om at Polen sitt samfunn, ikke er for skinhellig for å flørte med beskrivelsen selv) 2 1 1
mandodiao Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden DukeNukem3d skrev (27 minutter siden): Jeg har faktisk blitt glad i podcaster der de inviterer meningsmotstandere og klarer å ha en saklig og fin samtale pga dette. Hører til og med på Mimir og Marsdal (hvem skulle trodd?) som har en fin serie "sjølpolarisering". Ja, Marsdal kan sikkert virke litt vél kvass i debatter og skriftelige innlegg, spesielt for de som er veldig uenig. Men har hørt noen podcaster med han tidligere, og da har han vært veldig nyansert og uredd for å belyse flere sider av saker. 1
Drunkenvalley Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 3 hours ago, Uderzo said: Jeg finner saker fra andre aviser om at NRK beklager, men får ikke opp selve beklagelsen, og finner den ikke på NRK sin nettside. Lesere av NRK er ikke nødvendigvis lesere av Nettavisen eller Aftenposten. Pleier du å google nyhetssaker for å finne ut om de inneholdt feil og om avisen har trukket den tilbake? Jeg synes vi burde holde medier til en høyere standard, når man gjør en feil så sørger man for at leserne får det med seg. Denne gangen så ble det dekket av andre medier også, så sannsynligheten for at leserne av NRK fikk det med seg litt større, men sånn er det ikke alltid. Eg syns det er litt tragikomisk da å høyre det på diskusjon.no, som har mildt sagt lite moderasjon i disse seksjonene. Føler at ein fort må ta å ettergå seg sjølv litt i støvlene når ein sett så høge krav til kun media, men ikkje seg sjølv i arenaer ein styrer. 3 1
Camlon Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) 1 hour ago, Folkflesk said: Det er åpenbart at dette toget er skjemmet av høyreekstremisme. Tusk har jeg ikke noe nært forhold til, men det er liten tvil om at mye av den polske høyresiden som han IKKE tilhører er reaksjonær og ytterliggående. Landsforræder- og Tysklands-beskyldningene mot landets statsminister er real møkka-retorikk som vi i Norge må til partier som Demokratene eller enda verre for å finne paralleller til. Man trenger ikke å kalle dem nazister, men ytre høyre er helt klart på sin plass. Vi så tross alt også i presidentvalget at de sliter noe seriøst med slike krefter. Det stemmer nok at det finnes ytterliggående grupper som prøver å bruke denne begivenheten som arena, men det er fortsatt et faktum at uavhengighetsmarsjen tiltrekker svært mange helt vanlige folk. Polske meningsmålinger viser faktisk at bare rundt 28 % av befolkningen har et negativt syn på marsjen, det ville den ikke hatt om den besto av en gjeng nynazister. Når man fra Norge stempler hele arrangementet som nazisme eller engang ytre høyre, overser man det enorme antallet mennesker som deltar av helt andre grunner. Det virker også litt arrogant å sette merkelapper på utenlandske bevegelser vi egentlig ikke forstår. Endret 8 timer siden av Camlon 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå