geir__hk Skrevet mandag kl 20:44 Skrevet mandag kl 20:44 9 hours ago, Kjøleskap said: eller at snøen er mye fælere der 🤣 Vet ikke hvor du har det fra, men heromkring er snyen så hvit, så hvit fin og iskald 💙 🤍 1
Complexity Skrevet mandag kl 21:01 Skrevet mandag kl 21:01 Så hvit at bilen min nekter å slå på langlysene sine for den tror det er lyst ute selv om det er helt mørkt.. 2
RookieNO Skrevet mandag kl 21:19 Skrevet mandag kl 21:19 Complexity skrev (12 timer siden): Litt sympati for dem i sør har jeg, for der får man jo kjøpt no som kalles for "helårsdekk"? Kjenner en del folk her som har henta seg bil sørpå (forstår ikke hvorfor de ønsker å dra langt for å hente seg rust men det er nå så..) og de har ofte noe form for helårsdekk på seg som jo er livsfarlig å kjøre med på vinteren, så de må jo investere i piggdekk med en gang de kommer nord. Rart disse dekka er lovlige om de er så dårlige som det sies Jeg kjenner ingen som bruker helårsdekk. Vil gå såpass langt som til å si at ingen som kjører LITT bil bruker helårsdekk. Det må i så tilfelle være folk som nesten ikke bruker bilen, eller av helsemessige årsaker ikke kan skifte dekk på bilen. (Koster jo fort 3-600 å få det gjort). Og grunnen til at folk reiser sørover for å hente "rust" er vel rett og slett fordi utvalget på bruktbiler er litt bedre sørpå enn der oppe, og dermed også prisene bedre? Det var i hvert fall grunnen til at svigerfar hentet bil i Oslo.
geir__hk Skrevet mandag kl 21:22 Skrevet mandag kl 21:22 19 minutes ago, Complexity said: Så hvit at bilen min nekter å slå på langlysene sine for den tror det er lyst ute selv om det er helt mørkt.. Er en stor fordel å skrape ruter, og kjørelys for snø og is.
Complexity Skrevet mandag kl 21:41 Skrevet mandag kl 21:41 (endret) 20 minutes ago, geir__hk said: Er en stor fordel å skrape ruter, og kjørelys for snø og is. Har ingenting med det å gjøre. Nærlysene (som er led) lyser opp snøen såppas at den ikke ser behovet for å akvitere langlysene.. Er snøen skitten eller det ikke er snø så aktiveres langlysene helt fint som de skal. Det er dårlig programering innvolvert her men tenkte det var en funfact å nevne. Endret mandag kl 21:42 av Complexity 3
Complexity Skrevet mandag kl 21:45 Skrevet mandag kl 21:45 24 minutes ago, RookieNO said: Jeg kjenner ingen som bruker helårsdekk. Vil gå såpass langt som til å si at ingen som kjører LITT bil bruker helårsdekk. Det må i så tilfelle være folk som nesten ikke bruker bilen, eller av helsemessige årsaker ikke kan skifte dekk på bilen. (Koster jo fort 3-600 å få det gjort). Og grunnen til at folk reiser sørover for å hente "rust" er vel rett og slett fordi utvalget på bruktbiler er litt bedre sørpå enn der oppe, og dermed også prisene bedre? Det var i hvert fall grunnen til at svigerfar hentet bil i Oslo. Alikevell er det støtt å stadig slike dekk på biler folk jeg kjenner henter derifra.. Men selges vel bare av folk som ikke kjører da kansje.. Er nok mere biler å finne der til rimeligere priser ja, men på sikt så spørs det om det lønner seg når man titter under dem..
sedsberg Skrevet mandag kl 22:08 Skrevet mandag kl 22:08 Husk at veldig mange, spesielt i nord, ser på piggfrie vinterdekk som helårsdekk. Man kan kjøre på de lovlig hele året, altså helårsdekk. Piggdekk er kun tillatt om vinteren, altså vinterdekk.
Snylter Skrevet mandag kl 22:35 Forfatter Skrevet mandag kl 22:35 1 hour ago, geir__hk said: Er en stor fordel å skrape ruter, og kjørelys for snø og is. Aldri skrape lyktene på moderne biler. De fikser man uten skrape. 50 minutes ago, Complexity said: Alikevell er det støtt å stadig slike dekk på biler folk jeg kjenner henter derifra.. Prater du om helårsdekk eller piggfrie vinterdekk?
Jarmo Skrevet mandag kl 22:57 Skrevet mandag kl 22:57 https://www.nrk.no/nordland/posten-mangler-mange-sjaforer-1.17654232
Snylter Skrevet mandag kl 23:52 Forfatter Skrevet mandag kl 23:52 On 11/16/2025 at 2:21 PM, Complexity said: Nå er det vel ikke lov å dumpe snø i sjøen heller lengere? Virker iallefall som de prøver å unngå det så det er jo stort problem for brøyterne å bli kvitt snøen og. Jeg tittet tilfeldig innom NRK i kveld, der så jeg de styra med snørydding.. Snøen ble dumpa i sjøen.
Duriello Skrevet tirsdag kl 00:31 Skrevet tirsdag kl 00:31 Snylter skrev (38 minutter siden): Jeg tittet tilfeldig innom NRK i kveld, der så jeg de styra med snørydding.. Snøen ble dumpa i sjøen. Dette er fra siden til fylkesmannen i Trøndelag, regner med at det er noe lignende nordpå. Fylkesmannen har vurdert nysnø som falt i løpet av siste dag eller natt kan brøytes over kaikanten, iht. Forurensningsforskriftens §8.3 (forurensninger som ikke medfører nevneverdige skader eller ulemper kan finne sted uten tillatelse). Avklaringen gjelder brøyting fra kaikant/brygge i alle typer vannforekomster. Det tillates ikke mottak og tømming av snø fra nærliggende arealer eller virksomheter, kun kai-/bryggeområdet.
Simen1 Skrevet tirsdag kl 18:47 Skrevet tirsdag kl 18:47 (endret) sedsberg skrev (På 17.11.2025 den 9.32): Var jo en Tromsk konstabel som ville bøtelegge folk som kjørte med helårsdekk på vinterføre. Men det ble ikke så populært hos NAF og diverse. https://www.vg.no/forbruker/i/k2A9B/politisjef-vil-boetelegge-piggfrie-bilister Her var det mye rot, for å ta det kronologisk - Artikkelen er 16 år gammel - Tromsk? - Ikke konstabel men selveste politimesteren! Forøvrig Tromsøs siste politimester av det markante slaget. - Ikke helårsdekk men piggfrie vinterdekk. Disse er ikke synonyme. Piggfrie vinterdekk er optimert for vintertemperaturer og har dermed mykere gummi enn de såkalte helårsdekkene. Helårsdekk er et sentraleuropeisk fenomen og betyr egentlig bare at de har middels dårlige egenskaper både på sommer og vinter. Gummien er hardere for å takle sommertemperaturer også. Disse er ikke egnet for bruk i Norge, men noen bruker de på personbiltilhengere. - Det ble også presisert: Sitat Politimester Truls Fyhn i Tromsø går ikke av veien for å gi bilister bot hvis de kjører med piggfrie vinterdekk på de verste vinterdagene. ^^ Uttalelsen er like aktuell og like sann nå som i 2009. Sovna skrev (På 17.11.2025 den 11.28): Nordmenn er enda dårligere på planlegging for snø enn en gjennomsnittlig afrikaner.. Hva får deg til å tro at det var nordmenn som kjørte de tre taxiene, varebilen og budbilen som var involvert i bildene du viser? Nordmenn, i hvert fall de som kjenner Tromsøs lunefulle vinterføre og veinett, ville unngått Grøholtbakken på lørdag. Endret tirsdag kl 18:54 av Simen1 4
Simen1 Skrevet tirsdag kl 19:03 Skrevet tirsdag kl 19:03 (endret) Complexity skrev (22 timer siden): Så hvit at bilen min nekter å slå på langlysene sine for den tror det er lyst ute selv om det er helt mørkt.. Designet i California - testet i California - og fungerer visstnok helt fint i California. Jeg kjenner godt til andre vinterproblemer med Californiamerket og grøsser over de vonde minnene. RookieNO skrev (21 timer siden): Og grunnen til at folk reiser sørover for å hente "rust" er vel rett og slett fordi utvalget på bruktbiler er litt bedre sørpå enn der oppe, og dermed også prisene bedre? Det var i hvert fall grunnen til at svigerfar hentet bil i Oslo. Det stemmer, men det er ofte ikke noen prisforskjell å bli rik av akkurat. Man kan spare noen tusenlapper ut over fraktkostnadene men ikke titusner. Det er nå heller det at når ~90% av befolkninga bor sør for Nord-Norge så er også ~90% av tilfellene med lavest pris på en gitt modell, i den delen av landet. Jeg har selv hentet bil sørpå et par ganger, men alltid styrt unna salthovedstadene Oslo og Bergen, og alt pendlerland rundt der. Det er en av tingene jeg sjekker nøye når jeg skal handle bruktbil langveisfra. Biler fra Oslo- og Bergen-områdene har betydelig kortere levetid i både km og antall år og ditto høyere risiko for alvorlig rust i forholdsvis ung alder. Jeg kunne i teorien kjøpt bil derfra, men da måtte prisen vært deretter og det er den ikke. Endret tirsdag kl 19:05 av Simen1 1
Hanhijnn Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Simen1 skrev (13 timer siden): grøsser over de vonde minnene. Vi føler din smerte... 1
leticia Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden @Simen1 er det sånn du måker snø? I shorts og t - skjorte? Snøkaos i Nordens Paris – men Marek kjører shorts 2
Simen1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Mer lærshorts, skalla/skaller (samiske vintersko), ZZ top-skjegg og en jakke av villsauskinn. Jeg er jo viking! Spoiler Jeg liker humoren din bedre i dag enn på søndag Endret 16 timer siden av Simen1 3
TheKims Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden RookieNO skrev (På 16.11.2025 den 18.10): Er selv trygt plassert i Oslo, men har kjørt litt i Tromsø, og jeg ble litt nysgjerrig på hvilken bakke som man anser som den bratteste. Husker at jeg kjørte ut av fjellparkeringen i sentrum og ned en bakke krysser inn i de 2 hovedgatene som går gjennom Tromsø by. Ikke langt unna den kjente kiosken og biblioteket/kinoen? Tenkte at den bakken nok var ganske spennende når snøen kom... Hvilken bakke? Hele øya er en bakke med mindre du kjører rundt ved kysten. 2
TheKims Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden leticia skrev (3 timer siden): @Simen1 er det sånn du måker snø? I shorts og t - skjorte? Snøkaos i Nordens Paris – men Marek kjører shorts Når det begynner å bli vår så måker vi snø i t-skjorte når det er -5 grader. Nå når det er -5 holder vi på å fryse i hjel og det er full scooter dress om vi skal gjøre noe ute. 2
leticia Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden TheKims skrev (15 minutter siden): Når det begynner å bli vår så måker vi snø i t-skjorte når det er -5 grader. Nå når det er -5 holder vi på å fryse i hjel og det er full scooter dress om vi skal gjøre noe ute. Haha. Her hvor jeg bor blir det sjeldent minus 5 i det hele tatt. Men er vel ganske "varmblodig selv, iallefall i beina, så kan fort ta stilen med boblejakke og shorts 😂 2
Simen1 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden TheKims skrev (1 time siden): Når det begynner å bli vår så måker vi snø i t-skjorte når det er -5 grader. Nå når det er -5 holder vi på å fryse i hjel og det er full scooter dress om vi skal gjøre noe ute. Jeg har vært ute i tre timer i dag, men den nye boblejakken min viser seg å være alt for varm. Jeg måtte gå med vidåpen jakke for å ikke smelte bort. Ganske skuffet over å ha kjøpt en ubrukelig jakke. Kanskje jeg får brukt den når det blir på sitt kaldeste i januar eller det kommer en vinterstorm. Dette er ikke humor og tull, bare litt fra min virkelige dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå