Gå til innhold

Kristendom, en eneste sannhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Altså det samme er jo sant for kristendommen og judaismen, det er vel ingen tvil om at en fyr som netanyahu faktisk tror at israelittene er herrefolket og palestinerne er slave folket eller noe lignende, det står i den hellige boka deres så hvorfor skal ikke de mest ekstreme tro det? At så mange kristne russerne å amerikanerne virkelig tror at lgbtq har mindre verdi og at lgbtq folk ikke fortjener de samme rettighetene som andre mennesker er ikke et gammel overtro som fremdeles praktiseres? Kristendommen er mer enn den relativt tamme kristendommen vi har i Norge, og den er igjen kjøpt og betalt. 

Det er jo selvfølgelig bare tull. Av de få millioner jøder vi har så er det flere millioner ateister. Det er ingen tvil om at det er langt flere bokstavtro muslimer (både i faktiske tall og i andel). Å være ateist i Islam er vel nærmest en dødssynd og strengt tatt direkte farlig. Det finnes exmuslimer selv i vesten som må leve på hemmelig adresse. Det er ingen tvil om at Islam er den mest giftige religionen.

Muslimske land formes til helveteshøl av religionen/ideologien.

Word av Hitchens

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Maabren skrev (2 timer siden):

Når man ser korleis Islam blir praktisert i Norge, muslimer som lever i skjul fordi di ikkje er trygge overfor Islam's kvinnesyn

Islam har vel ikke noe kvinnesyn, ikke kristendommen heller. Muslimer og kristne har dog kvinnesyn, ut fra hvordan de tolker og opplever sin religion. De fleste muslimer og kristne i Norge har heldigvis et godt kvinnesyn. Så er det vel også sånn at religion neppe er hovedfaktoren som påvirker kvinnesynet hverken til muslimer eller kristne, men kultur.

Ellers ser vi det du beskriver i norske kristne samfunn også; sekter, frikirker og lignende som har mange titusener medlemmer, der både barn og voksne lever undertrykt og med frykt. Mange tør ikke bryte ut av disse paralellsamfunnene. Noen av disse får statsstøtte. Finnes flere gode og skremmende dokumentarer om dette i Norge.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (20 minutter siden):

Word av Hitchens

Nå vit at han sier akkurat det samme om kristendommen, ja han har skjønt det alle andre har skjønt, at islam er verre pga de udemokratiske samfunnene islam eksisterer i, men han er veldig klar på at kristendommen er den samme dritten, du plukker kirsebær igjen. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Subara skrev (48 minutter siden):

Jeg tenker at fordi noen misbruker religion, er det grunn til å være i mot all religion? Men et forståelig standpunkt fra ikke-troende.

Var det dette du leste fra innlegget mitt? Det var definitivt ikke det jeg skrev.

Men hvorfor mener du det er å misbruke kristendom hvis man leser lovene i Bibelen og følger disse?

Jeg er glad vi ikke følger disse lovene, men det er da vel ikke misbruk av kristendom å følge guds lover?

Sitat

Ellers er de fleste troende helt vanlige/moderate mennesker som henter styrke igjennom den og praktiserer nestekjærlighet.

Enig, og dette er ganske likt ikke-troende som også praktiserer nestekjærlighet.

Sitat

Den nåværende biskopen i Oslo og den før henne som jeg følger på facebook - begge kvinner- sprer feks. ikke hat og fordommer. De er eksempler på noen som nok har lest hele Bibelen og formidler humane og gode verdier som er almengyldige, tenker jeg. Cherrypicking med gode hensikter.

Ja, helt enig, heldigvis har disse kristne en mye bedre moral enn Bibelen, og velger derfor å se bort fra store deler av den, og fokusere på det som er av god moral der, og det finnes også, heldigvis.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden):

Var det dette du leste fra innlegget mitt? Det var definitivt ikke det jeg skrev.

Men hvorfor mener du det er å misbruke kristendom hvis man leser lovene i Bibelen og følger disse?

Jeg er glad vi ikke følger disse lovene, men det er da vel ikke misbruk av kristendom å følge guds lover?

Beklager for det. Når jeg skriver kan jeg glemme hva jeg svarte på, da skrivingen i seg selv gir assosiasjoner som kan sende meg videre til noe annet.

Fordi religion/kristendom ikke har noen hensikt hvis den skader andre.

Nestekjærlighet og å ta vare på svake, fattige og syke er hva prester formidler, selv om Bibelen inneholder brutale og fordomsfulle ting. Den ser jeg mer på som kulturhistorie. Ellers har jeg jo ikke lest Bibelen, bortsett i fra Barnebibelen, men jeg har hørt andakter. 

Jeg skal prøve å formulere det bedre en annen gang. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Nå vit at han sier akkurat det samme om kristendommen, ja han har skjønt det alle andre har skjønt, at islam er verre pga de udemokratiske samfunnene islam eksisterer i, men han er veldig klar på at kristendommen er den samme dritten, du plukker kirsebær igjen. 

Ja, han var veldig kritisk til all religion. Og helt riktig enda mer kritisk til kristendom enn det jeg er. Men han var tydelig på at Islam er den farligste og mest toxic religionen. Og det har vel bare blitt verre og verre siden hans død. Tenk på alle de muslimske terrorangrepene vi har hatt i Europa.

"du plukker kirsebær igjen"

Absolutt ikke, jeg har sett det meste av Hitchens og dette klippet er representativt for hans syn på Islam.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (51 minutter siden):

Islam har vel ikke noe kvinnesyn, ikke kristendommen heller. Muslimer og kristne har dog kvinnesyn, ut fra hvordan de tolker og opplever sin religion. De fleste muslimer og kristne i Norge har heldigvis et godt kvinnesyn. Så er det vel også sånn at religion neppe er hovedfaktoren som påvirker kvinnesynet hverken til muslimer eller kristne, men kultur.

Ellers ser vi det du beskriver i norske kristne samfunn også; sekter, frikirker og lignende som har mange titusener medlemmer, der både barn og voksne lever undertrykt og med frykt. Mange tør ikke bryte ut av disse paralellsamfunnene. Noen av disse får statsstøtte. Finnes flere gode og skremmende dokumentarer om dette i Norge.

Æreskultur er ikke likt fordelt mellom religionene. Muslimene er ekstremt overrepresentert. Kvinnesynet i muslimske land er et helt annet enn det er i vesten og dette er en del av pakken vi får når vi skal ha stor innvandring fra MENA-land.

• Liker 2
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke bare si nei takk trekke på skuldrene og gå videre?

Hvorfor ikke bare holde fantasiene sine for seg selv? 

Endret av leticia
  • Liker 2
Skrevet
leticia skrev (22 minutter siden):

Hvorfor ikke bare holde fantasiene sine for seg selv? 

Desto enklere å bare👇🏼 

PÃ¥inter skrev (3 timer siden):

….si nei takk trekke på skuldrene og gå videre?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Subara skrev (2 timer siden):

Beklager for det. Når jeg skriver kan jeg glemme hva jeg svarte på, da skrivingen i seg selv gir assosiasjoner som kan sende meg videre til noe annet.

Takk for det. Det virker som om vi er ganske enige, selv om du nok legger noe mer vekt på religionen som årsak til nestekjærlighet og frivillig arbeid enn det jeg gjør.

Sitat

Nestekjærlighet og å ta vare på svake, fattige og syke er hva prester formidler,

Nå har jeg vært lite i kirken på mange år, men min oppfatning er at prester formidler lite av noe av dette, og først og fremst fokuserer på Guds og Jesus' kjærlighet til oss, ikke vår plikt til å ta vare på svake, syke og fattige.

Sitat

selv om Bibelen inneholder brutale og fordomsfulle ting. Den ser jeg mer på som kulturhistorie.

I Norge er den først og fremst det, heldigvis. Men den brukes f.eks. aktivt også i Norge til å fordømme homofile - og brukes til mer fordomsfulle ting i andre land, noe vi må håpe og jobbe for at ikke skal skje mer av her.

Sitat

Ellers har jeg jo ikke lest Bibelen, bortsett i fra Barnebibelen, men jeg har hørt andakter. 

Jeg har lest Bibelen, og jeg vil garantere at du ikke engang vil klare å tenke deg hvor mye urettferdighet og grusomheter Bibelens gud står bak. Dette er noe prester og andre alltid ser bort fra og later som om ikke eksisterer, av forståelige grunner.

• Liker 2
Skrevet
Jobs skrev (På 8.12.2025 den 20.57):

Selvfølgelig er Gud og Jesus allmektig på himmel og jord i dag,satan er riktig nok denne verdens gud til Jesus kommer tilbake. Men om Faderen ville kunne han ha utslettet al ondskap i dag.

Jeg tror du misforstår tekstinnholdet i Bibelen, og beviser finnes ikke for din forståelse i det du skriver. 
Derimot har jeg mye tekstinnhold som motsier din bekreftelse;
Joh.18.36: Jesus svarte: «Min kongsmakt er ikke av denne verden. Var min kongsmakt av denne verden, hadde mine menn kjempet for at jeg ikke skulle bli overgitt til jødenes ledere. Men min kongsmakt er ikke herfra.» 
Joh.8.23:  Han sa til dem: «Dere er nedenfra, jeg er ovenfra. Dere er av denne verden, jeg er ikke av denne verden»

Eller hva med Heb.8.8-12? Men Gud har noe å utsette på folket når han sier:
Se, dager skal komme, sier Herren, da jeg oppretter en ny pakt med Israels hus og Judas hus, ikke som den pakten jeg sluttet med fedrene deres den dagen jeg tok dem i hånden og førte dem ut av Egypt. For de ble ikke stående i min pakt, og jeg brydde meg ikke om dem, sier Herren. Men dette er pakten jeg vil slutte med Israels hus i dager som kommer, sier Herren: Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn og skrive dem i deres hjerte. Jeg skal være deres Gud, og de skal være mitt folk. Da skal ingen lenger undervise sin landsmann eller sin bror og si: «Kjenn Herren!» For de skal alle kjenne meg, både små og store. For i nåde vil jeg tilgi all uretten deres og ikke lenger huske syndene deres.

Dette ligner da på "en ny himmel og en ny jord" som i Åp.21. 1-3; «Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud.

Så hvis Gud er her nede på jorden nå, så hva sysler han med da? Lager ufred mellom folk og naboer? - Ta bort ondskapen nå hvis han ville, skriver du? Han må vel forholde seg til lovnadene i skriften og ikke ta hintet ditt? Du vil kunne lese og forstå dette om du leser 1.Kor.15 om tiden for syndens bortfall ved den siste basun! Du sier jo selv at den første basun ikke har begynt ennå? (Oppfyllelsen av det som står skrevet, se versene 51-57)
  • Liker 2
Skrevet
11 hours ago, Snikpellik said:

Både Islam og Kristendommen har kvinnesyn. Overfor gud er gjerne mannen og kvinna likeverdige. Men det er nok av vers i både bibelen og koranen der kvinna er underordna mannen. Kristendommen har utvikla seg i mange retninger som bygger på "det gamle testatamentet" og "det nye testatamenetet", blandinger av desse osv noko som og har gitt utslag i forskjellige føringer for kvinnesyn inna di større kristne retningane. Islam er meir bokstavtro til koranen og tolkninga av den, som og gir eit meir einsarta kvinnesyn. Ofte er det mannen, faren, brødre, onkler osv som bestemmer over ei kvinne inna Islam, sjølv her i Norge. Å dra inn sekter og anna utskudd inna både Islam og Kristendommen forandrer ikkje fakta rundt at Islam's har eit verre kvinnesyn enn Kristendommen, spesiellt i Norge. 

Når det kommer til kristne og muslimer vil nok kulturen i gitt land være med å bestemme korleis di etterlever både Kristendommen's og Islam's kvinnesyn. Hovedfaktoren for gitt kvinnesyn for religiøse er religionen di hengir seg til, deretter kulturen i landet og kva føringer det gir for gitt kvinnesyn. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...