Gå til innhold

Kristendom, en eneste sannhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Jobs skrev (57 minutter siden):

Hvorfor går du i menigheten når du ikke tror på det som står i Bibelen ?

Og  det var det, du hadde aa komme med?

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (4 timer siden):

Vi er på et diskusjonsforum, og alle som kommer hit gjør det for å diskutere.

Jeg tror ikke det er en eneste her som henvender seg til folk på gata, i deres hjem eller i kirken og ber dem slutte å tro, så vi lar religiøse ha sin tro i fred hvis de ikke aktivt oppsøker diskusjonene her.

Hvis du ikke ønsker å diskutere religion, er det vel bedre at du ikke deltar i religionstråder, enn å  klage over at andre diskuterer.

Sorry, men tydeligvis ikke alle. Noen er mer opptatt av å komme med usaklige, korte spørsmål, uten å svare når de får spørsmål tilbake. 

Men ja. Det finnes jo de som henvender seg til folk på gata, i deres hjem. Men dette er i Norge i hovedsak kristne som forsøker å omvende oss "hedninger det da". Gjerne religiøse sekter. 

Men på nett, vet du hva, der gidder faktisk ikke jeg med flere å la galskapen stå uimotsagt. Der må man faktisk tåle at folk ytrer sine meninger. Ytringsfrihet betyr ikke frihet til å ikke bli motsagt :) 

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (28 minutter siden):

Men ja. Det finnes jo de som henvender seg til folk på gata, i deres hjem. Men dette er i Norge i hovedsak kristne som forsøker å omvende oss "hedninger det da". Gjerne religiøse sekter. 

Men på nett, vet du hva, der gidder faktisk ikke jeg med flere å la galskapen stå uimotsagt. Der må man faktisk tåle at folk ytrer sine meninger. Ytringsfrihet betyr ikke frihet til å ikke bli motsagt :)

Så hvis jeg forstår innlegget ditt riktig, så er det kun på internett du tør å si meningen din? 

• Liker 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (På 20.11.2025 den 12.01):

Forskjelleg er at jeg retter takknemligheten der den hører hjemme, flaks, mine foreldre, norske myndigheter, egen innsats, osv. - i stedet for å rette den mot en innbilt gud som visstnok sørger for dette for meg, men gir blaffen i alle millioner av barn i nød. 

Her har du nok bommet litt på opplysningene man finner spredt gjennom hele Bibelen om Guds medynk til denne verden. Han bryr seg katta om denne verden (1.Kor.3.18-19/ Joh.12.31), og avstammingen fra Adam hvor alle betegnes som forgjengelig (vår jordiske kropp (se Rom.8.6-8) Hans opphav er av menneskelig opphav (Heb.7.14) Det fremgår i Mark.12.20-27 at han bare er Gud for "de levende" altså de som reises opp fra de døde. Leser man 1.Kor.15 (oppstandelsen fra de døde)  får man en enda bedre forståelse av at uforgjengeligheten er viktigere enn forgjengeligheten ( det som dør som er av kjøtt og blod som betegnes heller som dødninger som kan begrave sine døde.

Skrevet
DukeNukem3d skrev (15 timer siden):

Du har enda ikke fått med deg at MENA-innvandrere er voldsomt overrepresentert i de negative statistikkene? 

Det er riktig.
Kristendommen har heldigvis blitt et tamt moralpoliti uten særlig innflytelse.
Men de har samtidig fått et nytt og viktig mandat, nemlig å demme opp for langt mer aggressive og konfliktsøkende religioner som vokser i takt med økende innvandring.

• Liker 1
Skrevet
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Her har du nok bommet litt på opplysningene man finner spredt gjennom hele Bibelen om Guds medynk til denne verden. Han bryr seg katta om denne verden (1.Kor.3.18-19/ Joh.12.31), og avstammingen fra Adam hvor alle betegnes som forgjengelig (vår jordiske kropp (se Rom.8.6-8) Hans opphav er av menneskelig opphav (Heb.7.14) Det fremgår i Mark.12.20-27 at han bare er Gud for "de levende" altså de som reises opp fra de døde. Leser man 1.Kor.15 (oppstandelsen fra de døde)  får man en enda bedre forståelse av at uforgjengeligheten er viktigere enn forgjengeligheten ( det som dør som er av kjøtt og blod som betegnes heller som dødninger som kan begrave sine døde.

Gud er altså allmektig i paradiset/himmelriket og ikke på jorda? https://snl.no/paradis

Al:

Gud er skaperen og herskeren over paradiset (Edens hage i Bibelen), og en som dømmer hvem som kommer til det himmelske paradiset etter døden i abrahamittiske religioner (jødedom, kristendom, islam)

Gud bestemmer kriteriene for å komme til paradis og den endelige skjebne, enten det er et jordisk eller himmelsk rike.

Jehovas vitner tror at paradiset er på en "gjenopprettet" jord.

Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Men de har samtidig fått et nytt og viktig mandat, nemlig å demme opp for langt mer aggressive og konfliktsøkende religioner som vokser i takt med økende innvandring.

Er dette mandatet gitt av ateistpartiet, vedtatt av stortinget eller er det et bibelvers du mener gir dette mandatet? 

• Liker 1
Skrevet

Det du peker på er i stor grad helt legitime innvendinger – og faktisk helt i tråd med hvordan moderne historikere og teologer selv vurderer Bibelen. Mange av punktene du nevner (Quirinius-problemet, manntallet, skapelsesberetningen, jomfrufødsel, mirakler osv.) er historisk eller naturvitenskapelig problematiske. Det er det ingen seriøse fagmiljøer som benekter.

Men poenget er at Bibelen aldri var ment som en naturfagbok eller et moderne historisk arkiv. Den er en samling av teologiske tekster som uttrykker mening, tro, moral og verdensforståelse – ikke mekanikken bak kosmologi, evolusjon eller administrasjon i Romerriket.

Kort sagt:

Ja: Mange bibelske utsagn kan ikke bekreftes historisk.

Ja: Skapelsesfortellingen er uforenlig med vitenskap.

Ja: Mirakler og metafysiske utsagn kan ikke testes empirisk.

Men Bibelens sannhet ligger for troende ikke i presise tidspunkter og naturbeskrivelser, men i den eksistensielle fortellingen: om mennesket, moral, håp, skyld, tilgivelse, rettferdighet og forholdet til noe større.

Hvis man leser Bibelen som naturfag, blir den feil. Hvis man leser den som teologi, havner den i riktig kategori.

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (52 minutter siden):

Gud er altså allmektig i paradiset/himmelriket og ikke på jorda?

Subara skrev (52 minutter siden):

Gud er altså allmektig i paradiset/himmelriket og ikke på jorda? https://snl.no/paradis

Al:

Gud er skaperen og herskeren over paradiset (Edens hage i Bibelen), og en som dømmer hvem som kommer til det himmelske paradiset etter døden i abrahamittiske religioner (jødedom, kristendom, islam)

Gud bestemmer kriteriene for å komme til paradis og den endelige skjebne, enten det er et jordisk eller himmelsk rike.

Jehovas vitner tror at paradiset er på en "gjenopprettet" jord.

Alt har jo en begynnelse og slutt, Gud sender sin enbåren sønn til jorden for å samle alle under seg og overgis til Gud (1.Kor.15.21-28)

Når endetiden er over flytter Gud seg ned til menneskene  etter at man er blitt fridd ut fra mørkets makt. (Kol.1.3-14) Og etter den nye jord og himmel er blitt skapt.  (Kol.1.15-20 )
2.Pet.3.13 (8-13) Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor.
Skapelsen
Åp-21.1-4: Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer. Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom. Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa:

«Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.
  • Liker 3
Skrevet
PÃ¥inter skrev (5 timer siden):

Så hvis jeg forstår innlegget ditt riktig, så er det kun på internett du tør å si meningen din? 

Selvsagt ikke. Jeg sier tydelig fra hva jeg mener i andre situasjoner også. Men det er ikke noe poeng å begynne å prate med folk om at deres tro er invaderende, før de faktisk invaderer min private sfære. Det er ikke vi ateister som driver med misjonering. Men @DukeNukem3d la ikke du ut en "sketsj" eller noe om det en annen gang, om hvordan det kunne sett ut hvis vi skulle oppføre oss på samme måte som de kristne, og gå på "dør til dør - aksjon for å avkristne dem? Eller husker jeg feil, at det ikke var du som la det ut?  

Vel uansett - her er den: 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (7 timer siden):

Er dette mandatet gitt av ateistpartiet, vedtatt av stortinget eller er det et bibelvers du mener gir dette mandatet? 

Det er åpenbare behov for å demme opp mot forkastelige, dogmatiske steinalderholdninger.
Den oppgaven burde kristendommen klare å pålegge seg selv.
Å tilby et positivt etisk og moralsk kompass tilpasset vestlig kultur, vitenskap, kvinnesyn, demokrati, osv, kunne gitt kristendommen et nytt liv.

Å grave seg ned i gamle bibelsteder og navlelo, bidrar ikke til noe…

Skrevet
Vokteren skrev (5 minutter siden):

Det er åpenbare behov for å demme opp mot forkastelige, dogmatiske steinalderholdninger.
Den oppgaven burde kristendommen klare å pålegge seg selv.

Utvilsomt. Godt at kristendom i vesten har kommet seg videre. Noen få sekter er vel det som står igjen (på en annen side kan man heller ikke nekte folk å leve i sekt hvis de selv vil).

Skrevet
Vokteren skrev (9 timer siden):

Det er jo fremdeles kristendom som det må demmes opp for, det er bare ikke den tamme norske kristendommen, men den russiske og amerikanske kristendommen som truer samfunnet vårt, og den er langt mer farlig da etniske nordmenn faktisk omfavner denne dritten, og den er like farlig som noen form for islam, løsningen er ikke mer religion for å stoppe ekstrem religion, løsningen er å stoppe spredningen av disse farlige holdningene full stopp, de samme motbydelige holdningene blir ikke plutselig bedre fordi det er kristne som står for dem. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Det er jo fremdeles kristendom som det må demmes opp for, det er bare ikke den tamme norske kristendommen, men den russiske og amerikanske kristendommen som truer samfunnet vårt, og den er langt mer farlig da etniske nordmenn faktisk omfavner denne dritten, og den er like farlig som noen form for islam

Russland er drevet av mafia og galninger som drømmer om det gamle Sovjetunionen. Imperialisme og dagdrømming om historiske erobrere. De har til og med kopiert kjente nazitaler. Så jeg ser ikke hvordan kristendom kan kobles til den uprovoserte russiske krigføringen i Ukraina.

Trump er jo MAGA som er en populismekult. Og ja du skal få et lite poeng -> jeg tror konservativt kristne amerikanere er lettere å narre med på det der enn sekulære amerikanere. Men det er også mer sammensatt. MAGA er også en motreaksjon mot woke galskap som venstresiden i Norge heldigvis bare importerer litt av. Noe av det lar de bli i USA. Det finnes folk på forumet her som forsvarer absolutt alt av idioti fra wokebevegelsen i USA også, men store deler av venstresiden i Norge ignorerer det meste fra woke venstre i USA. Kristendom blir mer en indirekte årsak.

Problemet i USA er først og fremst polarisering. Etter min mening grunnet sosiale medier som jo helst er skapt og eid av amerikanere. Venstresiden og høyresiden demoniserer hverandre voldsomt mye og resultatet er at de som går lengst vinner frem.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Skrevet
leticia skrev (6 timer siden):

Men @DukeNukem3d la ikke du ut en "sketsj" eller noe om det en annen gang, om hvordan det kunne sett ut hvis vi skulle oppføre oss på samme måte som de kristne, og gå på "dør til dør - aksjon for å avkristne dem? Eller husker jeg feil, at det ikke var du som la det ut? 

🤭

Skrevet
DukeNukem3d skrev (8 minutter siden):

Russland er drevet av mafia og galninger som drømmer om det gamle Sovjetunionen. Imperialisme og dagdrømming om historiske erobrere. De har til og med kopiert kjente nazitaler. Så jeg ser ikke hvordan kristendom kan kobles til den uprovoserte russiske krigføringen i Ukraina.

Den russiske ortodokse kirken er en putler alliert og de har brukt kristendommen for hva det er verdt i propagandaøyemed, spesielt i forbindelse med denne kultur krigen som har ført en haug med nordmenn rett på limpinnen, så jo kristendommen har sin rolle her også. 

DukeNukem3d skrev (13 minutter siden):

Trump er jo MAGA og en populismekult. Og ja du skal få et lite poeng -> jeg tror konservativt kristne amerikanere er lettere å narre med på det der enn sekulære amerikanere. Men det er også mer sammensatt. MAGA er også en motreaksjon mot woke galskap som venstresiden i Norge heldigvis bare importerer litt av. Noe av det lar de bli i USA. Det finnes folk på forumet her som forsvarer absolutt alt av idioti fra wokebevegelsen i USA også, men store deler av venstresiden i Norge ignorerer det meste fra woke venstre i USA.

Problemet er at de er helt like woke bevegelsen, de er like woke bare på en annen politisk plattform, det blir for dumt å skylde på en motreaksjon når motreaksjonen igjen er en motreaksjon på en motreaksjon, det er ingen unnskyldninger for fasisme, ikke på høyresiden og ikke på venstresiden. 

Og vi har allerede importert alt for mye av denne idiotiske kultur krigen. 

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Den russiske ortodokse kirken er en putler alliert og de har brukt kristendommen for hva det er verdt i propagandaøyemed, spesielt i forbindelse med denne kultur krigen som har ført en haug med nordmenn rett på limpinnen, så jo kristendommen har sin rolle her også. 

Alle i Russland er Putler allierte fordi alternativet er å bli kastet ut av et vindu. Jeg har enda ikke hørt noen ekspert på Russland omtale kristendom som relevant for denne krigen. 

skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Og vi har allerede importert alt for mye av denne idiotiske kultur krigen. 

Yep!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...