Gå til innhold

Dagens boligpriser? Synkende skip?

Gentlemanful

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innvandring fører jo gjerne til befolkningsvekst,  som igjen fører til økt etterspørsel. Folk må jo bo. 

som igjen fører til økte priser..  

Så kommer det jo an på hvor folk vil bo, men når 40% av befolkningen skal trykke seg sammen nedpå østlandet, så blir det vel som forventet roft om boligene.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Duriello skrev (49 minutter siden):

Nei, langt derifra heldigvis.👍

Får det til ca samme priser her. Men om Nav kjøper og leier ut leiligheten min så er det en fin bonus. (Ikke alle naboene som ville likt dette.😁)

Haha, nei. Det var en kommunal enebolig bolig ved siden av der jeg bodde før. Vi er også nabo til kommunale leiligheter her vi bor nå. 

Det er stort sett ikke så mye bråk og styr, annet enn bønnerop og høy musikk av og til. 

Men jeg ville virkelig ikke bodd vegg i vegg med en kommunal bolig. 

(Da jeg var i begynnelsen av 20 - årene,  så bodde vi i en blokk,  og flyttet derifra pga for mye rus hos naboene  og vennene deres som banka på vår dør fordi de gikk feil. Nei takk ,  jeg fikser ikke sånt. Og det forstår jeg godt at naboene dine heller ikke vil være interessert i). 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (14 minutter siden):

Haha, nei. Det var en kommunal enebolig bolig ved siden av der jeg bodde før. Vi er også nabo til kommunale leiligheter her vi bor nå. 

Det er stort sett ikke så mye bråk og styr, annet enn bønnerop og høy musikk av og til. 

Men jeg ville virkelig ikke bodd vegg i vegg med en kommunal bolig. 

(Da jeg var i begynnelsen av 20 - årene,  så bodde vi i en blokk,  og flyttet derifra pga for mye rus hos naboene  og vennene deres som banka på vår dør fordi de gikk feil. Nei takk ,  jeg fikser ikke sånt. Og det forstår jeg godt at naboene dine heller ikke vil være interessert i). 

Tror nok jeg hadde taklet dette dårlig selv. Men angående naboer som fra nå av evt må forholde seg til det, skulle kanskje tenkt på det mens man var opptatt med å ikke passe sine egne saker. ☺️

Edit* Samme personene som klaget over fortrukne gardiner slik at de ikke fikk sett innhold i kjøleskap med kikkert. 😂

Endret av Duriello
  • Liker 3
Skrevet
Duriello skrev (Akkurat nå):

Tror nok jeg hadde taklet dette dårlig selv. Men angående naboer som fra nå av evt må forholde seg til det, skulle kanskje tenkt på det mens man var opptatt med å ikke passe sine egne saker. ☺️

Å? Har du nosy naboer? Ja, da kan de bare ha det så godt 🤣

• Liker 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (1 minutt siden):

Å? Har du nosy naboer? Ja, da kan de bare ha det så godt 🤣

La til en edit. 😂

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet

Ca. 77% eier egen bolig. Dvs. 77% av norges befolkning gnir seg i hendene og er veldig fornøyd med at boligprisene stiger til himmels. Politikerne våre vil aldri gjøre noe som helst for å få prisene ned. Tvert imot. De vil gjøre alt de kan for å holde prisstigninga i gang. Prøver de på noe annet så mister de velgere.

Av og til kommer det noen "tiltak" som liksom skal hjelpe førstegangskjøpere men som bare vil presse prisene videre oppover. Eks. da kravet til egenkapital ble satt ned. Det betyr flere om beinet som igjen betyr høyere boligpriser. Vinn-vinn!

Det er ingen menneskerett å ha et sted å bo. Og boliger er nå først og fremst investeringsobjekter. At man kan bo i de er sekundært.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Det er ingen boligboble. Det er et spørsmål om tilbud vs. etterspørsel, drevet av en rekordrask befolkningsvekst(verdens mest radikale/liberale masseinnvandringspolitkk) i kombinasjon med at boligbyggingen er historisk lav/utilstrekkelig.

Det norske lønnsnivået har også falt sammenlignet med andre land, samtidig som byggevarer blir priset på et internasjonalt marked, noe som fører til økte byggekostnader. I tillegg kommer strengere reguleringer, som også bidrar til å drive kostnadene opp.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sedsberg skrev (9 timer siden):

Ca. 77% eier egen bolig. Dvs. 77% av norges befolkning gnir seg i hendene og er veldig fornøyd med at boligprisene stiger til himmels. Politikerne våre vil aldri gjøre noe som helst for å få prisene ned. Tvert imot. De vil gjøre alt de kan for å holde prisstigninga i gang. Prøver de på noe annet så mister de velgere.

Av og til kommer det noen "tiltak" som liksom skal hjelpe førstegangskjøpere men som bare vil presse prisene videre oppover. Eks. da kravet til egenkapital ble satt ned. Det betyr flere om beinet som igjen betyr høyere boligpriser. Vinn-vinn!

Det er ingen menneskerett å ha et sted å bo. Og boliger er nå først og fremst investeringsobjekter. At man kan bo i de er sekundært.

For brorparten av de 77%, så er jo boligen en papirverdi. Det er jo uaktuelt å selge og realisere verdien, og hvis man selger så må man gjerne kjøpe i samme marked. De som gjerne har gjort det skikkelig godt er de som en periode under utdanning og tidlig i karrieren har bodd i Oslo/tromsø/bergen omegn, hvor kanskje boligen har doblet seg i verdi på 8-10 år. For så å realisere gevinsten og flytte tilbake til "bygda" og kjøpe enebolig til 2,5mill. 

Ellers er jeg enig med deg, og med en gang man ser prisveksten stagnerer litt, så kommer det tiltak, som f.eks å sette ned egenkapitalkravet. 

freedomseeker skrev (9 timer siden):

Det er ingen boligboble. Det er et spørsmål om tilbud vs. etterspørsel, drevet av en rekordrask befolkningsvekst(verdens mest radikale/liberale masseinnvandringspolitkk) i kombinasjon med at boligbyggingen er historisk lav/utilstrekkelig.

Det norske lønnsnivået har også falt sammenlignet med andre land, samtidig som byggevarer blir priset på et internasjonalt marked, noe som fører til økte byggekostnader. I tillegg kommer strengere reguleringer, som også bidrar til å drive kostnadene opp.

Ja, nettopp. i 2024 hadde vi netto ca 44 000 i befolkningsvekst; Befolkning – SSB 

Alle disse skal bo, og med en byggenæring i knestående så øker nødvendigvis etterspørselen etter eksisterende boliger. 

Det som er litte interessant med tallene: fødde: ca 54k, innvandring: ca 66k.  

Tydelig hva som driver befolkningsveksten. 

Hva gjelder byggevarer, har en bekjent som har hytte i skibotn i troms, her er det kort vei over grensa til sverige. Han hadde etterisolert, skiftet vindu og måtte på med ny vindsperre. En rull ISOLA vindsperretape kostet ca 550kr i norge, i sverige kostet den ca halvparten. Det som gjør det enda mer komisk er jo at den er norskprodusert..... Dette er noen år siden. 

• Liker 3
Skrevet
10 hours ago, sedsberg said:

Ca. 77% eier egen bolig. Dvs. 77% av norges befolkning gnir seg i hendene og er veldig fornøyd med at boligprisene stiger til himmels.

Det at boligprisene øker sinnsykt mye mer enn lønningene gjør ikke folk som eier bolig rikere annet enn på papiret. Mer skatt, større låneutgifter. Så kan man selge boligen og bli rik, men hvis man kjøper seg en ny bolig så er man i praksis fattig igjen, så det tjener ingen noe på unntatt de som flytter til utlandet eller arvingene etter at en selv er død. Det er derimot en stor ulempe m.t.p. sosial mobilitet, med alle de negative effektene dette fører til. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (På 13.11.2025 den 20.17):

Ja at det presser leiemarkedet er jeg helt med på. Dog er det nesten ikke ukrainere som kommer lengre, ift før.

men den påstanden om at trygdede presser salgsprisene opp i 3 millioners klassen. DEN kjøper jeg ikke for 10 øre

I august og september fikk 2842 ukrainske flyktninger innvilget midlertidig kollektiv beskyttelse i Norge

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-tar-imot-flest-ukrainere-i-norden/s/5-95-2718953

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (På 13.11.2025 den 20.17):

Ja at det presser leiemarkedet er jeg helt med på. Dog er det nesten ikke ukrainere som kommer lengre, ift før.

men den påstanden om at trygdede presser salgsprisene opp i 3 millioners klassen. DEN kjøper jeg ikke for 10 øre

Forstår du virkelig ikke sammenhengen? Om eieren vil selge utleieboligen sin kan ha legge til grunn høyere leieinntekter. Det gir høyere salgspris

• Liker 1
Skrevet
Gentlemanful skrev (På 13.11.2025 den 18.31):

Folk med en normal inntekt sliter med å betjene et lån på 3mill dersom man er alene. 

Hvordan holder folk ut?

3.000.000 i lån betyr at en må ha omtrent 600.000 i lønn (noe som til og med er under medianlønnen på 640.000)
600.000 vil si 50.000/mnd, med ca 29% skatt er det netto 35.500/mnd.

Et lån på 3.000.000 vil etter rentefradrag koste ca 10.000kr / mnd (gitt dagens boliglånsrente på rundt 5,19% effektiv)
Jeg har vanskelig for å se at folk med "normal inntekt" kan slite veldig med det.
Velger man å ikke ha avdragsfrihet koster lånet ca 13.500 etter rentefradrag ink avdrag (gitt 30 års løpetid)

NB. Viktig å merke seg at medianlønnen er 640.000 mens gjennomsnittslønnen er 710.000.
Så en skal ganske langt ned før man sliter med betjeningsevne på et lån i den størrelsesordenen

Skrevet
wampster skrev (10 minutter siden):

3.000.000 i lån betyr at en må ha omtrent 600.000 i lønn (noe som til og med er under medianlønnen på 640.000)
600.000 vil si 50.000/mnd, med ca 29% skatt er det netto 35.500/mnd.

Et lån på 3.000.000 vil etter rentefradrag koste ca 10.000kr / mnd (gitt dagens boliglånsrente på rundt 5,19% effektiv)
Jeg har vanskelig for å se at folk med "normal inntekt" kan slite veldig med det.
Velger man å ikke ha avdragsfrihet koster lånet ca 13.500 etter rentefradrag ink avdrag (gitt 30 års løpetid)

NB. Viktig å merke seg at medianlønnen er 640.000 mens gjennomsnittslønnen er 710.000.
Så en skal ganske langt ned før man sliter med betjeningsevne på et lån i den størrelsesordenen

Regnestykket blir jo enda bedre da skatten ikke er mer enn 24% før individuelle fradrag. Med 150 000 i renter går en vell fort under 20%.

Skrevet

Mennesket er den eneste arten som har gjort boligen sin til et investeringsobjekt.

Hvis trump får igjennom 50 års boliglån som standard så er vi enda lenger unna at de som bor der eier noe selv.

Skrevet
Mag ne skrev (1 time siden):

Mennesket er den eneste arten som har gjort boligen sin til et investeringsobjekt.

Hvis trump får igjennom 50 års boliglån som standard så er vi enda lenger unna at de som bor der eier noe selv.

50 års boliglån >> forbrukslån/nedbetaling ved kjøp av møbler/ferier på avdrag/etc...

Men klart lettere å skylde på annet enn seg selv/egne vaner.
"Samlet usikret gjeld kr 179 533 093 010 Samlet usikret gjeld er rentebærende saldo forbrukslån/nedbetalingslån + rentebærende og ikke-rentebærende saldo kredittkort/rammekreditt + rentebærende og ikke-rentebærende saldo faktureringskort"  Rentebærende kr 41 374 534 058   (ref https://www.gjeldsregisteret.com/ )

PS. Den gjennomsnittlige effektive renten på kredittkort ligger vanligvis mellom 22 % og 26 %

PPS. Bare fordi en har 50 års nedbetalings plan betyr ikke at man  følge den. Det er fult mulig å betale ned i løpet av både 5-10-15 år om en ønsker det. Har gjort det/gjør det selv

Skrevet
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Selv om medianlønnen er veldig høy så har fremdeles halvparten en lønn under dette. Er ikke alle som tjener over en halv million.

Men halvparten har også over den lønnen:) dvs at en av to i rommet har potensielt veldig god råd mens den andre har potensielt dårlig.

det som er bra i Norge er at median og snitt er relativt nærme ift veldig mange andre land. Det er ett tegn på at de fleste tjener relativt likt/bra og en har lite av de ekstreme i begge endene. 

det som er lavtlønnede jobber i mange land er gjerne godt betalte her hjemme som mange av fagbrevene. Spesielt i industrien.

Skrevet
Just now, Salvesen. said:

Men halvparten har også over den lønnen:) dvs at en av to i rommet har potensielt veldig god råd mens den andre har potensielt dårlig.

det som er bra i Norge er at median og snitt er relativt nærme ift veldig mange andre land. Det er ett tegn på at de fleste tjener relativt likt/bra og en har lite av de ekstreme i begge endene. 

det som er lavtlønnede jobber i mange land er gjerne godt betalte her hjemme som mange av fagbrevene. Spesielt i industrien.

At halparten tjener mer hjelper de som tjener under absolutt ingenting. Jeg ligger langt under denne medianen til tross for at jeg jobber 100% stilling.

Men jeg vet jo at ingen bryr seg om at "fattige" blir uteliggere så lenge boligene til boligeliten stadig øker i verdi.

• Liker 1
Skrevet
On 11/14/2025 at 11:31 AM, kåre b said:

For brorparten av de 77%, så er jo boligen en papirverdi. Det er jo uaktuelt å selge og realisere verdien, og hvis man selger så må man gjerne kjøpe i samme marked.

Selv om det er likt økonomisk om man ikke selger så føles det mye bedre å ha 10 millioner i verdier enn 1 million.

Og det er et godt sikkerhetsnett hvis noe skulle skje. Om de mister inntekt kan de ta opp lån i deres bolig og de trenger ikke å redusere sitt forbruk.

Skrevet
sedsberg skrev (16 minutter siden):

At halparten tjener mer hjelper de som tjener under absolutt ingenting. Jeg ligger langt under denne medianen til tross for at jeg jobber 100% stilling.

Men jeg vet jo at ingen bryr seg om at "fattige" blir uteliggere så lenge boligene til boligeliten stadig øker i verdi.

Jeg bryr meg absolutt og er veldig for f.eks. støtte ordninger for de som har det vanskelig. Som Norgespris f.eks. jeg burde aldri hatt det å de pengene burde gått til de som sliter mest.

er også for at mange fag bør gå opp drastisk i lønn. For meg med barn i barnehage er vell de jeg ønsker mest om dagen. Herregud for noen hverdagshelter! Og de får smuler for den gode jobben mens eierene tar ut milliardær år etter år. Det er en grusom bransje(av mange).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...