GÃ¥ til innhold

🥣 Et stille måltid som protest mot matprisene.

Hvordan merker du matprisene?  

44 stemmer

1. 1. Hvordan har matprisene påvirket dine spisevaner?

• Jeg spiser mindre middag eller hoppe over mÃ¥ltider.
      4
    • Jeg kjøper billigere varer, men spiser fortsatt som før.
      14
    • Jeg har ikke merket noe forskjell.
      4
    • Jeg har godt rÃ¥d, men reagerer prinsipielt pÃ¥ prisnivÃ¥et.
      16
    • Jeg syns prisøkningen er overdrevent eller misforstÃ¥tt.
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet
leticia skrev (6 minutter siden):

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe boka for å ta opp diskusjonen med deg. Men ser at en av forfatterne bl.a var bonde, så det er ikke sikkert at nøytraliteten angående det som er skrevet i boka er så stor. Boka var visstnok fra 2013, derfor syns jeg det blir naturlig å hente inn denne kommentaren fra 2012. 

https://www.forskning.no/landbruk-kronikk-naturressursforvaltning/kronikk-samfunnsmessig-gevinst-av-stordrift/1176782

Jeg er likevel enig med deg (og tydeligvis dermed boka) i at det er kjøpmennene som stikker av med det største kakestykket. 

Jeg ser tankegangen din om at livsgrunnlaget til bonden forsvinner, men er ikke de aller fleste bønder i full jobb ved siden av virksomheten som bonde da? Derav uttrykket "hobbybønder". Jeg ønsker som nevnt færre hobbybønder, og heller flere bønder som kan leve av dette viktige yrket på fulltid. Altså at vi subsidierer heltidsbønder mer, og at hobbybøndene får lov å holde på som det, nettopp en hobby som ikke bør subsidieres i samme grad. 

Det med dyrevelferden er et viktig poeng. Men finnes det noen holdepunkter at dyrene som holdes nedover Europa har det verre enn dyrene her hjemme? At det f eks brukes mer antibiotika i andre land enn i Norge er vel det eneste jeg kan se per nå som er en fordel med norsk landbruk. 

Så trenger vi andre bønder enn de som bare driver med dyr også. Produksjon av korn, frukt, grønnsaker f.eks. 

Det er ting som tyder på at dyrbhar det bedre, f eks lever 99% av norske griser på betong, mens det tilsvarende tallet i England tror jeg er 60-70%

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutes ago, leticia said:

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe boka for å ta opp diskusjonen med deg. Men ser at en av forfatterne bl.a var bonde, så det er ikke sikkert at nøytraliteten angående det som er skrevet i boka er så stor. Boka var visstnok fra 2013, derfor syns jeg det blir naturlig å hente inn denne kommentaren fra 2012. 

https://www.forskning.no/landbruk-kronikk-naturressursforvaltning/kronikk-samfunnsmessig-gevinst-av-stordrift/1176782

Jeg er likevel enig med deg (og tydeligvis dermed boka) i at det er kjøpmennene som stikker av med det største kakestykket. 

Jeg ser tankegangen din om at livsgrunnlaget til bonden forsvinner, men er ikke de aller fleste bønder i full jobb ved siden av virksomheten som bonde da? Derav uttrykket "hobbybønder". Jeg ønsker som nevnt færre hobbybønder, og heller flere bønder som kan leve av dette viktige yrket på fulltid. Altså at vi subsidierer heltidsbønder mer, og at hobbybøndene får lov å holde på som det, nettopp en hobby som ikke bør subsidieres i samme grad. 

Det med dyrevelferden er et viktig poeng. Men finnes det noen holdepunkter at dyrene som holdes nedover Europa har det verre enn dyrene her hjemme? At det f eks brukes mer antibiotika i andre land enn i Norge er vel det eneste jeg kan se per nå som er en fordel med norsk landbruk. 

Så trenger vi andre bønder enn de som bare driver med dyr også. Produksjon av korn, frukt, grønnsaker f.eks. 

Nei, jeg kan ikke diskutere dette noe mer inngående uansett, jeg kan bare gjengi det boken fortalte meg.

Jeg ønsker meg at man går igjennom hele løsningen slik at den som produserer sitter igjen med større del av inntjeningen enn mellommannen, som forhåpentligvis ville bidratt til at bøndene i mindre grad var avhengig av å ha en annen jobb i tilegg.

Å sammenligne dyrevelferden i ulike land er et ganske omfattende oppgave, da det er så mange ulike variasjoner, her er en oversikt som garantert er ganske mangelfull men likevel danner et bilde. men her er et ganske tabloid og forhåpentligvis avvikende eksempel.

Skrevet
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Jeg ønsker meg at man går igjennom hele løsningen slik at den som produserer sitter igjen med større del av inntjeningen enn mellommannen, som forhåpentligvis ville bidratt til at bøndene i mindre grad var avhengig av å ha en annen jobb i tilegg.

Det er jeg enig i 🙂 

Skrevet
1 minute ago, leticia said:

Det er jeg enig i 🙂 

Jeg er redd en slik løsning havner i konflikt med å åpne for konkurranse fra utlandet.

Jeg tror konkurranse fra utlandet-løsningen er løsningen kjøpmennene foretrekker.

Skrevet
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Jeg er redd en slik løsning havner i konflikt med å åpne for konkurranse fra utlandet.

Jeg tror konkurranse fra utlandet-løsningen er løsningen kjøpmennene foretrekker.

Hvorfor tror du konkurranse fra utlandet er løsningen kjøpmennene foretrekker? De vil da måtte konkurrere mot utenlandske kjøpmenn som kan levere varer til rimeligere priser. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
25 minutes ago, leticia said:

Hvorfor tror du konkurranse fra utlandet er løsningen kjøpmennene foretrekker? De vil da måtte konkurrere mot utenlandske kjøpmenn som kan levere varer til rimeligere priser. 

Av disse to løsningene er det denne som bevarer kjøpmannens plassering i hierarkiet, de blir fremdeles vår mellommann mellom utlandet og oss, og subsidieringsordningen de har med norske bønder fortsettes, selv om konkurransen med utlandet antagelig vil utkonkorrere den norske bonden i lengden, er det likevel et bedre alternativ enn å gå inn og endre subsidieringsordningen slik at den favoriserer produsenten, fremfor mellommannen, slik den i utgangspunktet var tiltenkt å gjøre.

Edit: Jeg har ikke belegg for å komme med påstander om subsidieringens intensjoner, kanskje var den designet for å berike kjøpmannen for alt jeg vet, jeg burde omformulert det til noe mer i gaten; slik vi gjerne ser for oss at subsidieringsordningen var ment å funke.

Endret av Atib Azzad
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...