Sovna Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Ekorn-jakten er i gang med regjeringen sin velsignelse. Går jeg meg en tur i skog og så er det en velsignet ekorn-plaffer med fyllesjuke i nærheten. Hva faen..? Ikke noe rekreasjon for meg i alle fall, kun risiko for eget liv. Jeg har ingen glede av å skyte ekorn. Jeg har faktisk null forståelse for de som er ihuga fan av dette. Det finnes oppdrett av løver, geparder etc, hvor høyt betalende kunder kan få gleden av å drepe de. Dyrene står nærmest stille, de har ikke et tilstrekkelig jakt og frykt for menneske modus siden de er alet opp i fangenskap. Wow, jeg kjenner jeg blir så jævlig imponert over disse folka med Rambo-egenskaper. Jeg har signert via Noah for motstand mot lystmordere i vår fauna. 3 5
Tussi Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Sovna skrev (11 minutter siden): Ekorn-jakten er i gang med regjeringen sin velsignelse. Går jeg meg en tur i skog og så er det en velsignet ekorn-plaffer med fyllesjuke i nærheten. Hva faen..? Ikke noe rekreasjon for meg i alle fall, kun risiko for eget liv. Jeg har ingen glede av å skyte ekorn. Jeg har faktisk null forståelse for de som er ihuga fan av dette. Det finnes oppdrett av løver, geparder etc, hvor høyt betalende kunder kan få gleden av å drepe de. Dyrene står nærmest stille, de har ikke et tilstrekkelig jakt og frykt for menneske modus siden de er alet opp i fangenskap. Wow, jeg kjenner jeg blir så jævlig imponert over disse folka med Rambo-egenskaper. Jeg har signert via Noah for motstand mot lystmordere i vår fauna. Enig! I tillegg til denne sin syke drapslysten klarer de jo sør2en meg å skyte hester, hunder, traktorer, mot offentlig bygg, og hverandre i ræva 2
Abigor Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Når startet jaktsesongen på de som skyter ekorn? 4
Kakkelfant Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Ekorn er vel kanskje noe av det mest meningsløse man kan skyte, om man først har fått det for seg at man på død og liv må drepe noe. Det finnes plenty med skadedyr man kan ta ut før man setter i gang med ekornjakt. 5
Sovna Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Abigor skrev (Akkurat nå): Når startet jaktsesongen på de som skyter ekorn? 1 november tror jeg. Leter du etter tilbud på ammunisjon??
Sovna Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Tussi skrev (11 minutter siden): Enig! I tillegg til denne sin syke drapslysten klarer de jo sør2en meg å skyte hester, hunder, traktorer, mot offentlig bygg, og hverandre i ræva Det mest patetiske over denne lovgivningen er at denne er gitt for rekreasjon og naturopplevelser. Øhmmmm.. litt usikker nå, skal jeg velge Yoga eller ekorn-drap i dag?? 2
Tussi Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Sovna skrev (8 minutter siden): Det mest patetiske over denne lovgivningen er at denne er gitt for rekreasjon og naturopplevelser. Øhmmmm.. litt usikker nå, skal jeg velge Yoga eller ekorn-drap i dag?? Ja, det er som om naturens dyr er til for at vi skal drepe dem ,og ikke for at de skal ha sine samfunn i fred... Norge er dog velkjent internasjonalt for å ikke ta hensyn til dyr. Så skuffende, om enn ikke overraskende Endret 5 timer siden av Tussi
skaftetryne32 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Sovna skrev (38 minutter siden): Ekorn-jakten er i gang med regjeringen sin velsignelse. Går jeg meg en tur i skog og så er det en velsignet ekorn-plaffer med fyllesjuke i nærheten. Hva faen..? Ikke noe rekreasjon for meg i alle fall, kun risiko for eget liv. Jeg har ingen glede av å skyte ekorn. Jeg har faktisk null forståelse for de som er ihuga fan av dette. Gjelder dette bare ekorn eller annet vilt også, i følge min kjære bestefar så var ekorn veldig godt kjøtt. Altså man går ikke ut i skauen som jeger og bare skyter ting for morro skyld vel? Eller er det det som er greia? Min egen erfaring med jegere er at de tar det faktisk litt seriøst, og selv om de har med seg dram så drikker de seg ikke fra sans og samling. For øvrig i følge loka mytologi så er det en jogger som jevnlig roper ut "jeg er ingen elg, jeg er ingen elg" i jaktsesongen. 3
torbjornen Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Der eg bur er ikorn ein trua dyreart. Den største trusselen er firbeinte "jegerar" som seier mjau. Endret 5 timer siden av torbjornen 3
Mr.Duklain Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden skaftetryne32 skrev (12 minutter siden): Gjelder dette bare ekorn eller annet vilt også, i følge min kjære bestefar så var ekorn veldig godt kjøtt. Ekorn-kjøtt ble tidligere sett på som delikatesse i Jemtland, dog tviler jeg på at de som skyter ekorn gjør det for verken kjøttet eller pelsen. Jeg får litt sånn psyko-vibber av folk som dreper smådyr for gøy, uansett om det er ekorn, måker eller andre dyr og fugler. Trodde det var forbudt å jakte på ekorn? Hvilken hensikt har ekornjakt, annet at "jegeren" skal tilfredsstille noen syke maktkomplekser? 2
Tussi Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden torbjornen skrev (7 minutter siden): Der eg bur er ikorn ein trua dyreart. Den største trusselen er firbeinte "jegerar" som seier mjau. Vel, da hjelper det ikke akkurat at tobente jegere skal ut å "more" seg heller. Dyrs liv har en egenverdi i seg selv sier dyrevelferdsloven. Men det overser man glatt når mennesker har umøtte fritidsbehov 1
Femtekolonne Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 10 minutes ago, torbjornen said: Der eg bur er ikorn ein truga dyreart. Den største trusselen er firbeinte "jegerar" som seier mjau. Som katte-eier så må jeg si dette er sant. I tettbebygde strøk hvor det er mye katter så sliter nok ekkern-mor med å få ungene opp i voksen alder. Dessverre. Og så kappes det ned trær og ryddes i skog i tillegg. Man må nok etter hvert oppleve å måtte gå langt unna bebyggelse for å se ekorn. Forøvrig er ekorn rovdyr på linje med rev og det anbefales ikke å spise ekorn pga trikiner. Må stekes godt i tilfelle. Det er tryggest å spise dyr som lever vegansk. 2 2
Atib Azzad Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Det er kritikkverdig at denne jakten tillates når den verken har noe formål, eller man har særlig kunnskap om ekornbestanden. Naturvernforbundet har formulert et høringsinspill, med mål om å avskaffe ekornjakt gjennom klare formuleringer i ny jaktlov: [...]Samfunnet forventer at jakt skal foregå på naturens og andre naturbrukeres premisser. Det forventesat jakt ikke skal true eller belaste naturen og arter unødvendig og foregå godt innenfor naturens tålegrenser. Naturvernforbundet mener at «best tilgjengelig informasjon» ikke er et god nok kunnskapsgrunnlag for å avgjøre om en art kan jaktes på eller ikke. Vi mener at en solid faglig dokumentasjon på bestand og bestandsutvikling basert på økologisk forskningskunnskap må ligge til grunn for å kunne åpne for eventuell jakt. Derfor må det kun åpnes for jakt på arter der det finnes solide bestandskunnskaper. En minimums forutsetning er at vi har god kunnskap om arters bestander, tålegrenser, økosystemfunksjon og at konsekvensene av jakt vurderes av fagfolk ut fra et overordnet økosystemperspektiv. Dette er ikke tilfellet i dag og det er heller ikke foretatt forbedringer eller lagt inn faglige krav om dette gjennom lovutkastet. I Norge kan man i dag skyte dyr bare for å drepe, som gråtrost og ekorn. Disse lite kunnskapsbaserte rammene i lovutkastet er uakseptable i moderne naturforvaltning. Samtidig som jeg hadde valgt å være et fritt dyr som plutselig skytes, fremfor et av de som lever hele livet i fangenskap bare for å bli slaktet. Det er provoserende idiotisk å ta liv bare for gøy, men det er mindre lidelse for dyret å plutselig bare skytes en dag, fremfor å avles frem som et produkt i den industrielle kjøttindustrien. 1
skaftetryne32 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Mr.Duklain skrev (23 minutter siden): Ekorn-kjøtt ble tidligere sett på som delikatesse i Jemtland, dog tviler jeg på at de som skyter ekorn gjør det for verken kjøttet eller pelsen. Jeg får litt sånn psyko-vibber av folk som dreper smådyr for gøy, uansett om det er ekorn, måker eller andre dyr og fugler. Trodde det var forbudt å jakte på ekorn? Hvilken hensikt har ekornjakt, annet at "jegeren" skal tilfredsstille noen syke maktkomplekser? Vel det er jo kjøttet da, det er ikke sånn at det så forbanna moro og slakte ei elgku heller, om noe er det nok langt enklere å ta seg av noen ekorn, men ja det er mange raringer der ute som gjør det helt uten mål og mening, dette er mennesker som nok burde hvert under psykiatrien. 1
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Atib Azzad skrev (6 minutter siden): Det er kritikkverdig at denne jakten tillates når den verken har noe formål, eller man har særlig kunnskap om ekornbestanden. Naturvernforbundet har formulert et høringsinspill, med mål om å avskaffe ekornjakt gjennom klare formuleringer i ny jaktlov: [...]Samfunnet forventer at jakt skal foregå på naturens og andre naturbrukeres premisser. Det forventesat jakt ikke skal true eller belaste naturen og arter unødvendig og foregå godt innenfor naturens tålegrenser. Naturvernforbundet mener at «best tilgjengelig informasjon» ikke er et god nok kunnskapsgrunnlag for å avgjøre om en art kan jaktes på eller ikke. Vi mener at en solid faglig dokumentasjon på bestand og bestandsutvikling basert på økologisk forskningskunnskap må ligge til grunn for å kunne åpne for eventuell jakt. Derfor må det kun åpnes for jakt på arter der det finnes solide bestandskunnskaper. En minimums forutsetning er at vi har god kunnskap om arters bestander, tålegrenser, økosystemfunksjon og at konsekvensene av jakt vurderes av fagfolk ut fra et overordnet økosystemperspektiv. Dette er ikke tilfellet i dag og det er heller ikke foretatt forbedringer eller lagt inn faglige krav om dette gjennom lovutkastet. I Norge kan man i dag skyte dyr bare for å drepe, som gråtrost og ekorn. Disse lite kunnskapsbaserte rammene i lovutkastet er uakseptable i moderne naturforvaltning. Samtidig som jeg hadde valgt å være et fritt dyr som plutselig skytes, fremfor et av de som lever hele livet i fangenskap bare for å bli slaktet. Det er provoserende idiotisk å ta liv bare for gøy, men det er mindre lidelse for dyret å plutselig bare skytes en dag, fremfor å avles frem som et produkt i den industrielle kjøttindustrien. Det man ikke tar hensyn til er jo at dyr er redde ved jakt, og jakt, særlig år det ikke engang er for matauk, er en belastning for dyrene. Dyr har relasjoner og er glad i hverandre,og det å skyte tilfeldige dyr påfører lidelse og frykt ikke bare til de som dør, men de som overlever også 1
Atib Azzad Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Just now, Tussi said: Det man ikke tar hensyn til er jo at dyr er redde ved jakt, og jakt, særlig år det ikke engang er for matauk, er en belastning for dyrene. Dyr har relasjoner og er glad i hverandre,og det å skyte tilfeldige dyr påfører lidelse og frykt ikke bare til de som dør, men de som overlever også Selvsagt. 1
Femtekolonne Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Spørs vel om det hjelper med regelverk all den tid det er vanskelig å følge opp. Det jaktes både bjørn og ulv ulovlig allerede og her jeg bor fortviler grunneiere over tyvjakt på rådyr. En mulig løsning er en mer rigid lovgivning rundt jakt og eierskap av jaktvåpen. Mulig man må få jakt inn som en yrkesgruppe. Men tenker det blir leven når folk blir tvunget til å levere inn jaktvåpnene sine fordi en profesjonell gruppe overtar. Og ikke minst næringen og grunneiere som nå tjener store penger på folkesporten jakt.
skaftetryne32 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (3 minutter siden): Det man ikke tar hensyn til er jo at dyr er redde ved jakt, og jakt, særlig år det ikke engang er for matauk, er en belastning for dyrene. Dyr har relasjoner og er glad i hverandre,og det å skyte tilfeldige dyr påfører lidelse og frykt ikke bare til de som dør, men de som overlever også Vi kan ikke bare slutte å være det vi er, og det er rovdyr, sånn er naturen, det vil aldri endres, det vil alltid være rovdyr og byttedyr, og er det ikke rovdyr og byttedyr så er denne planeten død.
Femtekolonne Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 1 minute ago, skaftetryne32 said: Vi kan ikke bare slutte å være det vi er, og det er rovdyr, sånn er naturen, det vil aldri endres, det vil alltid være rovdyr og byttedyr, og er det ikke rovdyr og byttedyr så er denne planeten død. Enig det, men jeg vemmes av hvordan dyrene behandles i levetiden før slakt. Gjelder selvfølgelig tamdyr:) 1
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Vi kan ikke bare slutte å være det vi er, og det er rovdyr, sånn er naturen, det vil aldri endres, det vil alltid være rovdyr og byttedyr, og er det ikke rovdyr og byttedyr så er denne planeten død. Joda, og mat må vi ha,men hensynet til dyrene burde telle mye sterkere når jakten kun handler om fascinasjlnen ved å se og drepe et dyr, enn når det handler om å spise dem. Altså, at nytten for mennesket må være stor når man påfører dyr lidelse Vi er rovdyr ja, men vi er også eneste arten med en generell evne til å vise noenlunde hensyn 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå