Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Håndsprit er så farlig at det må bort.

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så mye tull folk finner på. Midler for desinfeksjon skal kun brukes dersom håndvask ikke er tilgjengelig. Det skal aldri erstatte normal håndhygiene. Så du bør redusere bruken kraftig og vaske hendene dine normalt. 

Skrevet

Etanol i øl og vin er drikkevarer. Ja, det fører til helseproblemer, skilsmisse og vold. Men jeg ser for meg at det er ganske uskyldig i håndsprit som ikke drikkes.

Hva vil de sprite hendene med i stedet?

Når det er sagt, jeg lurer litt på tankegangen til folk som fremdeles spriter hendene hele tiden, rett i nærheten av toalettet hvor de kunne vasket seg med såpe. Skitne, steriliserte hender er ikke så hygienisk som rene hender.

Skrevet
BadCat skrev (3 minutter siden):

Såpe rengjør ikke, det løser og sprer. Det er papirtørken til slutt som rengjør.

Eh nei, det er vannet som skyller bort dritten (og mikroorganismene)

• Liker 4
Skrevet
5 minutes ago, BadCat said:

Såpe rengjør ikke, det løser og sprer. Det er papirtørken til slutt som rengjør.

Dagens beste.... LMAO. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
17 minutes ago, Tussi said:

Eh nei, det er vannet som skyller bort dritten (og mikroorganismene)

Jeg utaler meg aldri om tema jeg ikke har dybdekunnskap i. Her fremstår du som kranglete og kunnskapsløs. At du legger til et "Øh, nei", når du tar feil er sjanseløst.

Halv jobb er ikke hel jobb. Korrekt utførelse er grundig håndvask, grundig papirtørk og til slutt håndsprit fra berøringsfri dispenser.

https://www.forskning.no/bakterier-hygiene-forebyggende-helse/papir-fjerner-flest-bakterier/824956

Jeg har hatt invalidiserende vasketvang i 35 år. Hvis det er noe jeg kan bedre enn noen her i landet er det håndvask.

Endret av BadCat
Skrevet

Spenstig å påstå at etanol er ein ingrediens i øl og vin, at etanol er ein bestanddel blir noko anna. 

Uansett. Om etanol blir klassifisert som farleg stoff, så må vel den openbare konklusjonen være å forby etanol i matvarer. Det går ikkje ann å forby det å smøre litt vodka på hendene men samtidig gjere det lovleg å svelge dette farlege stoffet i mykje større mengde.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
BadCat skrev (4 minutter siden):

Jeg utaler meg aldri om tema jeg ikke har dybdekunnskap i. Her fremstår du som kranglete og kunnskapsløs. At du legger til et "Øh, nei", når du tar feil er sjanseløst.

Halv jobb er ikke hel jobb. Korrekt utførelse er grundig håndvask, grundig papirtørk og til slutt håndsprit fra berøringsfri dispenser.

https://www.forskning.no/bakterier-hygiene-forebyggende-helse/papir-fjerner-flest-bakterier/824956

Ok, jeg visste papir var bedre enn tørker, men ikke bedre enn å ikke tørke seg. Her er det jeg sikter til

Omgangssjuke forårsaka av norovirus - FHI

Med god handhygiene meiner vi grundig handvask med såpe og rennande vatn.

Alkoholbasert handdesinfeksjon er mindre effektivt mot norovirus.

• Liker 2
Skrevet (endret)
BadCat skrev (11 minutter siden):

Nysgjerrig på hvordan du definerer dybdekunnskap? Har du linker som faktisk bekrefter påstanden din?  

Edit: Ser du redigerte innlegget ditt etter at du leste mer enn overskriften i din egen link. 

Endret av Sjokolade1
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det er mekanisk rengjøring som er best, samme som ved tannpuss.

Den feilen flest gjør er å ta såpe på hendene før de fukter hendene.

Hvis ingen tørker seg forurenses omgivelsene med en bakteriefest. Selv med papir berører de fleste papiret vagt før de slenger det i bøtta.

Ingen metode er god nok alene. Synergi.

Takk til alle som ikke tørker seg med papir men tar på dørhåndtaket, pinkodepaden, brusboksen som de setter tilbake i hylla. /ironi

Dette er en dugnad. Borte fra jobb er en stor samfunnskostnad og Norge er i verdenstoppen i sykefravær.

Endret av BadCat
Skrevet

Den lokale stor-alkisen stjal store mengder av dette som sto fremme under covid, var så ille at lokalt legekontor måtte gjemme det unna når han hadde time til lege.

Han lever enda. 👍

Skrevet (endret)

Hva feiler EU i grunn? De begynner å minne meg om amerikanske helseministeren, med alt sprøytet de kommer med.

Det virker som en gruppering mennesker med, om vi skal være snill, mangelfull forståelse av vitenskap har kuppet dagsorden der nede, og bruker "føre var" som mantra til å forby alt FOMO de ikke liker.

The regulator said if its expert committee concluded that ethanol had the potential to cause cancer or harm human reproduction, it would recommend its substitution.

De kan jo først finne opp et desinfeksjonsmiddel som ikke har potensiale for å forårsake kreft da? Eller skal vi slutte å desinfisere, og gå tilbake til middelalderen der infeksjoner var største dødsårsken?

Endret av likferd
Skrevet
BadCat skrev (2 timer siden):

Men er det ikke viktig å skylle av såpegreiene på hendene med rent vann før man til slutt tørker med pair? 

Det var forresten interessant med disse detaljene om riktig prosedyre for håndvask. Skal aldri bruke de luftblåserne på toaletter mer. men så er det jo ikke alltid papir de stedene der er sånne heller da. Og når man i tillegg må borti dørhåndtaket for å komme ut, er det litt håpløst. Pleier å bruke armen hvis det er mulig, eller faktisk venter litt til noen andre kommer inn.
Noe dritt å gå på off. toaletter, gjør det bare når det er helt nøvendig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...