Sharpings Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Tro på det du vil eller la være. Så kan du la andre tro på det de vil eller ikke vil.
podcarsten Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Og angående trådens egentlige tema, er det verdt å tenke på at Jesus "seier over døden" var vel ikke så imponerende etter at Lasarus fikk til det samme trikset litt tidligere, ifølge samme kilde som ga oss Jesus oppstandelse. 1
skaftetryne32 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden PÃ¥inter skrev (52 minutter siden): Forskjellen er vel at du tror på julenissen og jeg tror på en skaper. Ja jeg tror ikke på noen julenisse, men sammenligningen er logisk, og tror man virkelig på julenissen så kan man like greit tro på denne nissen sin evne til å skape å dele ut gaver. PÃ¥inter skrev (51 minutter siden): Du tror, etter hva jeg forstår etter år med dine utsagn, at livløst materiale har blitt til liv. Da har du forstått feil, jeg kan ikke skjønne eller forstå hvilke utsagn du sikter til. PÃ¥inter skrev (55 minutter siden): Jeg tror på en skaper som kontrollerer atomene i universet, som igjen kan gi liv til en død kropp. Til tross for den totale mangelen på bevis for denne omnipotente mytologiske skaperen. 1
PÃ¥inter Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden podcarsten skrev (6 minutter siden): var vel ikke så imponerende etter at Lasarus fikk til det samme trikset litt tidligere, ifølge samme kilde som ga oss Jesus oppstandelse. Eller dobbelt så mye bevis da, kommer an på vinklingen man ser det fra.
podcarsten Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) PÃ¥inter skrev (13 minutter siden): Eller dobbelt så mye bevis da, kommer an på vinklingen man ser det fra. Det var nærmest et ganske vanlig fenomen, med tanke på Mattheus som forteller om mange hellige som ble reist opp, og Eutykus i Apostlenes gjerninger. Merkelig at bare disse religiøse skriftene fikk med seg dette. Endret 9 timer siden av podcarsten 2
Hugo_Hardnuts Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Jobs skrev (2 timer siden): Det var ikke langt unna sannheten ,det er ikke stor forskjell. Noe mer diskusjon om dette blir uten meg.Lykke til. https://idag.no/viser-at-bibeltekstene-er-overlevert-veldig-noyaktig/19.34329 Nå var din opprinnelige påstand at KJB er helt identisk med Dødehavsrullene, ikke at forskjellene er små. Realiteten er altså at KJB er en av de bibelutgavene som er minst like Dødehavsrullene. 2
Capitan Fracassa Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) PÃ¥inter skrev (1 time siden): Du tror, etter hva jeg forstår etter år med dine utsagn, at livløst materiale har blitt til liv. Liv er ikke annet enn vanlige kjemiske reaksjoner og forbindelser, og "liv" er et definisjonsspørsmål med en noe uklar grense mellom liv og ikke-liv. Så alt @skaftetryne32, jeg oget tilnærmet unisont forskermiljø tror, er bare en naturlig overgang til mer komplekse forbindelser. Hva er så utrolig med det? PÃ¥inter skrev (1 time siden): Jeg tror på en skaper som kontrollerer atomene i universet, som igjen kan gi liv til en død kropp. ...og bevisene for at denne guden kal lage liv av død materie er....? Endret 8 timer siden av Capitan Fracassa 3
PÃ¥inter Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden podcarsten skrev (17 minutter siden): Merkelig at bare disse religiøse skriftene fikk med seg dette. Eller kanskje ikke👇🏼 Men jødene fikk hisset opp de fornemste blant de gudfryktige kvinnene og de fremste mennene i byen, og de fikk i gang en forfølgelse av Paulus og Barnabas, som ble jaget bort fra området. Vil du ha flere sitater som viser motstanden mot det som skjedde?
podcarsten Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden PÃ¥inter skrev (2 minutter siden): Eller kanskje ikke👇🏼 Men jødene fikk hisset opp de fornemste blant de gudfryktige kvinnene og de fremste mennene i byen, og de fikk i gang en forfølgelse av Paulus og Barnabas, som ble jaget bort fra området. Vil du ha flere sitater som viser motstanden mot det som skjedde? Har aldri sett andre kilder som bekrefter de mange som stod opp fra de døde. Så gi meg gjerne det ja, ikke religiøse kilder. 3
PÃ¥inter Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden podcarsten skrev (27 minutter siden): Har aldri sett andre kilder som bekrefter de mange som stod opp fra de døde. Så gi meg gjerne det ja, ikke religiøse kilder. Jewish deicide is the theological position and antisemitic trope that Jews as a people are collectively responsible for the killing of Jesus, even through the successive generations following his death. Alt kan dysses ned og fornektes vet du.
Noxhaven Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden podcarsten skrev (29 minutter siden): Har aldri sett andre kilder som bekrefter de mange som stod opp fra de døde. Så gi meg gjerne det ja, ikke religiøse kilder. Det som er litt artig med bibelen og teksten om at folk våknet fra det døde er at dette ville vært en helt sinsyk hendelse som alle som kunne skrive ville skrevet om. Altså om vi fant en tekst i år 3000 fra ett eneste menneske som skrev om "living dead" tilstander i 2025 New York hvor de døde marserte gatelangs, men ingen andre nevnte det, så ville det vært litt snodig? Men.. ja, det er det samme i bibelen, det er kun Matteus i Matteusevangeliet 27:52–53 som nevner at etter Jesus oppstandelse så var det mange som sto opp fra det døde og viste seg for folket i Jerusalem.. Ingen andre nevner et ord om det! Ikke engang noen av de andre desiplene eller forfatterne i bibelen nevner dette med et eneste ord. Det er vel ikke veldig omstridt at bibelen er full av løgn og selvmotsigelser, så skal man plukke ut spesifikke ting fra den boken og ta det for god fisk så burde man finne andre kilder som støtter oppunder det som står der. 5
podcarsten Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden PÃ¥inter skrev (37 minutter siden): Jewish deicide is the theological position and antisemitic trope that Jews as a people are collectively responsible for the killing of Jesus, even through the successive generations following his death. Alt kan dysses ned og fornektes vet du. Selv om jeg ikke er uenig i at det er interessant hvor stor del av jødeforfølgelse og antisemittisme som kommer fra kristendom, ser jeg ikke helt at dette er relevant i forhold til ikke religiøse kilder på alle de døde som ble vekket til live. 1
Hugo_Hardnuts Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden PÃ¥inter skrev (36 minutter siden): Eller kanskje ikke👇🏼 Men jødene fikk hisset opp de fornemste blant de gudfryktige kvinnene og de fremste mennene i byen, og de fikk i gang en forfølgelse av Paulus og Barnabas, som ble jaget bort fra området. Vil du ha flere sitater som viser motstanden mot det som skjedde? Men dette er jo et sitat fra nettopp de religiøse tekstene, nærmere bestemt Apostlenes gjerninger i NT. Igjen er vi der at du bruker kilden til påstanden også som bevis for påstanden, som jo er alle sirkelargumenters store mor; "Hvorfor er det som står i boka sant? Jo, fordi det står i boka." 2 1
PÃ¥inter Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden podcarsten skrev (36 minutter siden): ser jeg ikke helt at dette er relevant i forhold til ikke religiøse kilder på alle de døde som ble vekket til live. 👇🏼 podcarsten skrev (1 time siden): Så gi meg gjerne det ja, ikke religiøse kilder. 🤷
podcarsten Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) PÃ¥inter skrev (21 minutter siden): 👇🏼 🤷 Dette er ikke noe svar. Du linket til en wikiside som tar for seg det hatet jøder har blitt utsatt for av kristne. Noe som i seg selv er et paradoks; hvis Jesus ble sendt for å dø for våre synder, hvorfor føle sinne for de som eventuelt sørget for denne døden? Skulle han dø av lungebetennelse med langt fremskreden leddgikt som 87 åring? Jeg ber om ikke religiøse kilder som forteller om hvordan det plutselig ble zombie apokalypse på Jesus tid. Ingen andre ikke religiøse samtidige kilder forteller om noe så sensasjonelt. Endret 6 timer siden av podcarsten 3
podcarsten Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) slett Endret 6 timer siden av podcarsten
PÃ¥inter Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden podcarsten skrev (1 time siden): et paradoks; hvis Jesus ble sendt for å dø for våre synder, hvorfor føle sinne for de som eventuelt sørget for denne døden? Helt enig, snakk om kjærlighet i praksis.👇🏼 Det var en mann der som hadde vært syk i trettiåtte år. 6 Jesus så ham ligge der og visste at han hadde vært syk lenge, og han sa til ham: «Vil du bli frisk?» 7 Den syke svarte: «Herre, jeg har ingen som kan få meg ned i dammen når vannet er rørt opp. Og når så jeg kommer, er det alltid en annen som går uti før meg.» 8 Da sier Jesus til ham: «Stå opp, ta båren din og gå!» 9 Og straks ble mannen frisk; han tok båren og gikk. Men det var sabbat denne dagen, 10 og jødene sa til ham som var blitt helbredet: «Det er sabbat, du har ikke lov til å bære båren.» 11 Han svarte: «Han som gjorde meg frisk, sa: Ta båren din og gå!» 12 «Hvem er den mannen som sa at du skulle ta den og gå?» spurte de. 13 Han som var blitt frisk, visste ikke hvem han var. For Jesus hadde trukket seg unna, fordi det var så mye folk der. 14 Senere traff Jesus mannen på tempelplassen og sa til ham: «Nå er du blitt frisk. Synd ikke mer, for at ikke noe verre skal hende deg.» 15 Mannen gikk, og han fortalte jødene at det var Jesus som hadde gjort ham frisk… Fordi Jesus hadde gjort dette på sabbaten, begynte jødene å forfølge ham. 17 Men han sa til dem: «Min Far arbeider til denne dag; også jeg arbeider.» 18 Etter dette var jødene enda mer oppsatt på å få ham drept;…
Subara Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Subara skrev (7 timer siden): Wikipedia: Tungetale kan skje under psykoser og hypnose, men er først og fremst kjent fra religiøs ekstase. Videre om ekstase: I dagligspråk betegner ordet «ekstase» en intens euforisk erfaring. Av opplagte årsaker er det sjelden benyttet i en vitenskapelig kontekst; det er et konsept som er meget vanskelig å definere.» Kaj Bjorkqvist, 1981. Det var på 80-tallet. Hva med i dag?
jjkoggan Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Subara skrev (56 minutter siden): Videre om ekstase: I dagligspråk betegner ordet «ekstase» en intens euforisk erfaring. Av opplagte årsaker er det sjelden benyttet i en vitenskapelig kontekst; det er et konsept som er meget vanskelig å definere.» Kaj Bjorkqvist, 1981. Det var på 80-tallet. Hva med i dag? “Om spirituelle erfaringer If you were to dismiss spiritual experience as ‘mere’ neurological activities…you would also have to distrust all of your own brain’s perceptions of the material world. But if we do trust our perceptions of the physical world, we have no rational reason to declare that spiritual experience is a fiction that is ‘only’ in the mind.” Similarly, the evidence from CSR shows us, according to CSR pioneer Justin Barrett, that “simple epistemic conclusions cannot readily be drawn either in support of or against religious beliefs. That is, by itself the science appears neutral with regard to whether or not religious (or non-religious) knowers are warranted in their beliefs.”
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå