Vokteren Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober Rassland raser, men heldigvis til ingen nytte: https://www.tv2.no/sport/vintersport/fis-holder-doren-stengt-apner-ikke-for-russisk-deltakelse-i-ol/18214956/ 3 5
geir__hk Skrevet 23. oktober Skrevet 23. oktober Har en deltaker fra et land hvis regime med sin angrepskrig konsekvent bryter folkeretten ved dødelig angrep på sivile, og samtidig benekter at disse uhyrligheter har funnet sted - noe som helst i et fredelig idrettsarangemang å gjøre ? 3
BadCat Skrevet 23. oktober Skrevet 23. oktober (endret) Nå vet ikke jeg hvor gode russiske utøvere er for tida, men sett at de er dugelig gode. Hvis ikke russiske utøvere får delta, går det kraftig inflasjon i verdien til medaljene for øvrige utøvere, fordi man potensielt tar bort den egentlige vinneren i flere øvelser. At deltakerne vinner på grunn av politiske vedtak og ikke av sportslige prestasjoner. Dette er unektelig et problem. Man er ikke best hvis den beste ikke deltar. Genertelt også, det smaker ikke like godt for utøvere å ta gull hvis de er vel vitende om at verdenseneren er ute på grunn av sykdom. Med forbehold om at Russland fremdeles er topp 5 sportslig. Et OL uten Russland er ikke verdt å se. Ikke fordi at man vil se russiske utøvere, eller kanskje man vil, men resultatlistene er rett og slett ikke gyldige. Endret 23. oktober av BadCat 2
Neptun1 Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober BadCat skrev (1 time siden): Nå vet ikke jeg hvor gode russiske utøvere er for tida, men sett at de er dugelig gode. Hvis ikke russiske utøvere får delta, går det kraftig inflasjon i verdien til medaljene for øvrige utøvere, fordi man potensielt tar bort den egentlige vinneren i flere øvelser. At deltakerne vinner på grunn av politiske vedtak og ikke av sportslige prestasjoner. Dette er unektelig et problem. Man er ikke best hvis den beste ikke deltar. Genertelt også, det smaker ikke like godt for utøvere å ta gull hvis de er vel vitende om at verdenseneren er ute på grunn av sykdom. Med forbehold om at Russland fremdeles er topp 5 sportslig. Et OL uten Russland er ikke verdt å se. Ikke fordi at man vil se russiske utøvere, eller kanskje man vil, men resultatlistene er rett og slett ikke gyldige. Utrolig. Russland er et land som er tuftet på aggresjon, løgn og bedrageri. Deres tid som invitert og deltagende er over - og godt er det. Ingen i den siviliserte verden vil savne russere i noen sammenhenger. Deilig å være kvitt. 7 1
BadCat Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober (endret) Hvorfor siterer du meg du uten å forholde deg til noen av poengene? Det jeg har forklart er at medaljene blir mindre verdt og at resultatlistene ikke blir troverdige. Det er ingen ting å hente på å utestenge Russland. I praksis blir det å jukse seg til seier og undergraver OL som et internasjonalt multisportarangement. Dette er virkeligheten, ikke "Med hjartet på rette staden" hvor "Claude Jeremiah Greengrass" (oppdiktet figur) mottar vederlag for å dope ned vinnerhesten. Endret 24. oktober av BadCat
torbjornen Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober Meiner du at eit meisterskap som mangla utøvarar frå Norge, nordiske land og forhåpentlegvis mange andre land som boikotta russarane ville ha vore meir "rettferdig"? Ein må hugse at idrett blir brukt som ein del av den russiske propagandaen for å støtte opp om krigen. Eg er sjølvsagt einig med deg i at det er eit tap for idretten at eit av dei beste landa ikkje er med, og det same kan seiast om ukrainske idrettsutøvararar som er drepne eller som er opptekne med å forsvare landet. Hadde det vore normale tider der russarane ikkje dreiv ein grusom imperialistisk krig mot eit naboland i strid med alle reglar og folkerett hadde ingen hatt noko imot deltaking frå russiske idrettsutøvarar. 6
xRun Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober Det er heller ikke gitt at resultatene blir mindre gyldige ved å utestenge utøvere fra landet som topper statistikken for både doping og annullerte medaljer. 8 1
Neptun1 Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober BadCat skrev (9 timer siden): Hvorfor siterer du meg du uten å forholde deg til noen av poengene? Det jeg har forklart er at medaljene blir mindre verdt og at resultatlistene ikke blir troverdige. Det er ingen ting å hente på å utestenge Russland. I praksis blir det å jukse seg til seier og undergraver OL som et internasjonalt multisportarangement. Dette er virkeligheten, ikke "Med hjartet på rette staden" hvor "Claude Jeremiah Greengrass" (oppdiktet figur) mottar vederlag for å dope ned vinnerhesten. Heldigvis få i Norge og Vesten som ønsker russernes nærvær i sportslige og kulturelle sammenhenger. Kun putinister. En ekstra bonus er det at medaljene blir mer verdt uten disse notoriske løgnere og svindlere. Russland er historie i den siviliserte del av verden. 3 1
Neptun1 Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober xRun skrev (6 timer siden): Det er heller ikke gitt at resultatene blir mindre gyldige ved å utestenge utøvere fra landet som topper statistikken for både doping og annullerte medaljer. Dem som vil ha Russland tilbake burde se dokumentaren "Icarus" som omhandler russisk statsdoping. Var ikke hvem som helst som stod bak avsløringen - ingen ringere enn Grigorij Rodtsjenkov: labsjef for antidoping-laboratoriet i Moskva som skulle sikre at de russiske idrettsutøverne var rene under vinter-OL i Sotsji i 2014. Han lever nå med livvakter. 2 2
Krig og fred Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober 9 hours ago, BadCat said: Det jeg har forklart er at medaljene blir mindre verdt og at resultatlistene ikke blir troverdige. Kun i ditt hode. 4 1
The Avatar Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober Synes dette er heilt rett beslutning. Det einaste som kanskje kan diskuterast er i kor stor grad Belarus skal settast i same bås som Russland. Og sjølv om at eg at eg er einig i at vi skal utestenge Russland, så meiner eg også at angrepskrigen mot Ukraina er berre eit av mange argument for dette. Det som for meg er viktigaste argumentet for å utestenge Russland frå OL, er at Russland systematisk og gjennom ei årrekke har gått på tvers av dei olympiske verdiane, og då særleg konseptet om den olympiske fred som skal gjelde rundt OL og Paralympics slik at alle nasjonar skulle kunne sende sine utøvarar til og frå OL. Russland har tvert imot fleire gongar brukt OL som ei anledning til å gå til krig som i Sør-Ossetia i 2008 der Russland gjekk inn i Georgia same dag som opningssermonien, i 2014 der Russland okkuperte Krim-halvøya umiddelbart etter 2014 OL i Sotsji, og sjølvsagt krigen mot Ukraina umiddelbart etter avslutningssermonien etter 2022 OL. Dette kombinert med russisk dopingjuks under OL gjer det heilt tydeleg at Russland har ingen andre interesser i OL utanom statspropaganda og distrasjon for å gå til krig. At Russland då blir utestengt frå OL tenker eg er heilt naturleg. Der diskusjonen blir litt meir utfordrande er når ein bruker krigen i Ukraina som grunngjeving. For sjølv om det heilt klart er ein ulovleg angrepskrig, så er det ikkje heilt unikt at det finnes land som deltek i OL og samtidig er innvolvert i ein angrepskrig. Utifrå eit idealistisk ståsted så meiner eg at vennskaplege konkurranser kan være fredsbevarande og ein arena for å forsoning, men sjølv med eit slikt naivt utgangspunkt så er det sjølvsagt heilt umogleg å skulle drive med sport og leik for å bevare freden når det finnes land som går til angrepskrig så fort verdens befolkning er opptatt av OL, og som uansett berre sender dopa utøvarar. Mitt ønske hadde derfor vært at ein fokuserte mykje meir på at Russland er utestengt på grunn av ideologiske grunnar, og at Russland må rydde opp i sine usportslege holdningar før dei får kome tilbake til OL. At Russland gir opp krigen i Ukraina og trekker seg tilbake er for meg ikkje godt nok om dei også til neste OL går til ny angrepskrig og sender juksere til å konkurrere med russisk flagg på brystet. Ved å fokusere på at Russland ikkje deler dei olympiske verdiane, så tek vi også vekk Russlands muligheit til å argumentere med at alle andre land i krig får delta, og derfor anklager resten av verden for hykleri når vi ikkje utestengte Israel p.g.a. krigen i Gaza, eller at USA fekk arrangere OL i Salt Lake City til tross for at dei nettopp hadde gått til krig mot blant anna Afganistan og Irak. 2 1
Gavekort Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober BadCat skrev (11 timer siden): Hvorfor siterer du meg du uten å forholde deg til noen av poengene? Hvis vi avslutter krigen i Ukraina i dag så vil det være katastrofe for habitatet til den eurasiske beveren siden ruinene i Ukraina vil bli bygget opp igjen og dammene vil bli drenert. Er det ingen som har tenkt på de stakkars beverne? 4 2
^fmj Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober BadCat skrev (12 timer siden): Hvorfor siterer du meg du uten å forholde deg til noen av poengene? Det jeg har forklart er at medaljene blir mindre verdt og at resultatlistene ikke blir troverdige. Det er ingen ting å hente på å utestenge Russland. I praksis blir det å jukse seg til seier og undergraver OL som et internasjonalt multisportarangement. Dette er virkeligheten, ikke "Med hjartet på rette staden" hvor "Claude Jeremiah Greengrass" (oppdiktet figur) mottar vederlag for å dope ned vinnerhesten. Unnskyld, men dette er vrøvl. Hva syns du om Sochi? Kanskje var alle de russiske utøverne dopet, det var i alle fall mange. De er historiens største dopnasjon sammen med Øst-Tyskland. Det er utrolig mange utøvere som har blitt frarøvet muligheten til å stå øverst på pallen og få sin plass i historiebøkene. Én av de er vår egen Kjersti Tysse Plätzer, som ble slått av Kaniskina i 2008. Kaniskina ble senere utestengt, dessverre ble gullet fra 2008 stående. Medaljene blir mer verdt og resultatlistene blir mer troverdige uten Russland. Dette går bare på det rent sportslige. Rent politisk er det helt riktig å utestenge Russland. 4
Neptun1 Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober ^fmj skrev (26 minutter siden): Unnskyld, men dette er vrøvl. Hva syns du om Sochi? Kanskje var alle de russiske utøverne dopet, det var i alle fall mange. De er historiens største dopnasjon sammen med Øst-Tyskland. Det er utrolig mange utøvere som har blitt frarøvet muligheten til å stå øverst på pallen og få sin plass i historiebøkene. Én av de er vår egen Kjersti Tysse Plätzer, som ble slått av Kaniskina i 2008. Kaniskina ble senere utestengt, dessverre ble gullet fra 2008 stående. Medaljene blir mer verdt og resultatlistene blir mer troverdige uten Russland. Dette går bare på det rent sportslige. Rent politisk er det helt riktig å utestenge Russland. Russerne har alltid svindlet seg til gull og medaljer. I "gamle" dager så dukket de alltid opp fulladet (bloddopet) til OL/VM og vant som regel åpningsdistansen og den neste samt stafetten. Før 5 mila begynte russerne som regel å dabbe av. Ingen visste hvor de oppholdt seg i oppkjøringen - og etter mesterskapene så forsvant de igjen. Samme i kvinneklassen. Registrerer det er noen som savner dem. Sier jo sitt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå