Gå til innhold

Akseptere/ta i mot Jesus som sin frelser?!?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaftetryne32 skrev (43 minutter siden):

Det er ikke noe også her, den jevne ateist tror ikke at døden er en straff. 

Tanken på døden kan være en trøst etter feks. lang tids sykdom.

Om det ikke blir evig pine i helvete istedenfor, da. For troende som følger Bibelen gjør det døden nokså betent eller ambivalent. Ikke minst kan det gi helvetesangst.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (24 minutter siden):

Nei, det gjør det ikke.

At de på en eller annen sjelelig måte vil leve selv om de dør, betyr fortsatt at de fikk "smake døden", og Jesus tok dermed allikevel feil av sin profeti.

I følge Jesus sine ord har Han alt på det tørre.

hver den som lever og tror på mig, skal aldri i evighet dø.

• Liker 1
Skrevet
Jobs skrev (6 minutter siden):

Hva skjer egentlig med hinduene når de dør?

Kommer de til helvete siden de ikke tror på den kristne gud? 

Skrevet
Jobs skrev (3 minutter siden):

Så disiplene døde ikke? Så når Bibelen og andre kirketradisjoner skriver at noen av disiplene døde, så er det løgn?  Hvor kan jeg hilse på Judas, eller noen av de andre disiplene - eller er det faktisk slik at de smakte døden, og ikke tullet du bruker til bortforklaring?

For å begrunne litt mer. Både i Matteus 16, og flere andre steder i NT sies det tydelig at endetiden er rett rundt hjørnet og skal skje i de første kristnes levetid. Det er dokumentert i Paulus brev og andre tidlige kilder at de første kristne naturlig nok trodde på dette også.

Det var først når det viste seg å ikke være sant, at man begynte med slike tullete bortforklaringer som det du kommer med her. Du plukker en setning helt ut av kontekst og prøver å putte den inn i en helt annen, hvor den gir null mening. 

• Liker 1
Skrevet

For det første så er det overhodet ikke klart for meg hva "frelse" er for noe.

For det andre så fremstår det merkelig at noe man verken kan se eller høre, eller som på noe tidspunkt har endret noe i den fysiske verden (jeg ser bort fra den brennende busken, da den er fryktelig dårlig dokumentert), kan "frelse" noe som helst...

• Liker 1
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (15 minutter siden):

Hva skjer egentlig med hinduene når de dør?

Kommer de til helvete siden de ikke tror på den kristne gud? 

Bibelen er klar på at det kun er 1 vei til Gud. Da blir mange sinte, men de blir også sinte når folk misjonerer og forteller om Gud så de skal finne denne  veien. Noen kan man aldri gjøre åt lags

Endret av Tussi
Skrevet
Maskinfører skrev (47 minutter siden):

Man tar i mot frelse 😀

Ja, frelsen er en gave som ikke forutsetter rettferdighet, eller dvs, mennesker er ikke rettferdige (righteous), men frelsen medfører ofte ønske om å leve mer rettferdig, dvs i tråd med Guds vilje. Merk at ordet rettferdig ikke er det samme som det sekulære ordet

• Hjerte 1
Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Bibelen er klar på at det kun er 1 vei til Gud. Da blir mange sinte, men de blir også sinte når folk misjonerer og forteller om Gud så de skal finne denne  veien. Noen kan man aldri gjøre åt lags

Så millioner av hinduer som aldri har hørt om den kristne gud blir dømt til evig pine i helvete når de dør, bare fordi de er født på feil sted? Forstår jeg det rett? 

• Liker 3
Skrevet
Subara skrev (29 minutter siden):

For troende som følger Bibelen gjør det døden nokså betent eller ambivalent. Ikke minst kan det gi helvetesangst.

Jeg synes virkelig synd på de barn som blir oppdratt under denne trusselen, jeg synes det var plagsomt nok å bli påført denne trusselen når jeg selv først ble introdusert for propaganda apparatet kirken hadde gående på barneskolen den gangen. Det var tross alt "lærere" som foret oss med løgnene, jeg var heldig som ikke ble utsatt for religion i hjemmet. 

Spørsmålet om hvor mye psykisk terror kirken i samråd med barneskolen er ansvarlig for er egentlig et godt et.  

• Liker 4
Skrevet
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Så millioner av hinduer som aldri har hørt om den kristne gud blir dømt til evig pine i helvete når de dør, bare fordi de er født på feil sted? Forstår jeg det rett? 

Slik jeg oppfatter det, altså det er min oppfatning, er det de som avviser Gud som går fortapt,  det er såvidt nevnt noe om de som ikke har hørt evangeliet,.Men jeg kan ikke uttale meg helst sikkert om det. Men slik jeg ser det handler det å gå fortapt å vite hvem.Jesus er, og avvise ham

Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Da blir mange sinte, men de blir også sinte når folk misjonerer og forteller om Gud så de skal finne denne  veien.

Problemet mitt med misjonerer? 

Jeg har aldri møtt en som ikke nesten med engang jugde meg rett i trynet med et smil om munnen.

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Problemet mitt med misjonerer? 

Jeg har aldri møtt en som ikke nesten med engang jugde meg rett i trynet med et smil om munnen.

Ja, da kan jeg forstå avsmaken, gitt at vi forstår løgn som bevisst å si noe man vet er usant, ikke at man sier noe du mener er usant, ie kristen tro

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (13 minutter siden):

Ja, frelsen er en gave som ikke forutsetter rettferdighet, eller dvs, mennesker er ikke rettferdige (righteous), men frelsen medfører ofte ønske om å leve mer rettferdig, dvs i tråd med Guds vilje. Merk at ordet rettferdig ikke er det samme som det sekulære ordet

Ja er riktig det jeg lever etter frelse 😀

• Hjerte 1
Skrevet
Tussi skrev (9 minutter siden):

Slik jeg oppfatter det, altså det er min oppfatning, er det de som avviser Gud som går fortapt,  det er såvidt nevnt noe om de som ikke har hørt evangeliet,.Men jeg kan ikke uttale meg helst sikkert om det. Men slik jeg ser det handler det å gå fortapt å vite hvem.Jesus er, og avvise ham

Ok. 

Men jeg lurer på hva som skjer med alle de som ikke har hørt om Jesus når de dør? Det finnes jo millioner av dem, rundt om. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Ok. 

Men jeg lurer på hva som skjer med alle de som ikke har hørt om Jesus når de dør? Det finnes jo millioner av dem, rundt om. 

Jeg vet ikke. Kanskje de får en mulighet på samme måte som de som døde før han kom? 

Skrevet
VifteKopp skrev (17 minutter siden):

Så millioner av hinduer som aldri har hørt om den kristne gud

Det handler nok også om man er villig til å motta budskapet.

Matteus:

Men den som holder ut til enden, skal bli frelst. 14 Og dette evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Å diskutere sannhetsgehalten i religion er i seg selv en feiltagelse og ganske meningsløst, man kan ikke bevise eller motbevise noe som helst, dermed blir det som å diskutere smak og behag eller synse om været.

"Oransj er den beste fargen"

"Neeeei, du tar feil, blå er bedre"

"Dere er begge helt på jordet, grønn er soleklart bedre enn alle andre farger"

Religion er i sin helhet et magisk konsept, det finnes ingen objektive indikasjoner i virkeligheten som taler for at det kan være sant/reellt, man er utlukkende avhengig av å tro.

Tro på en fantastisk historie, tro på andre menneskers påståtte opplevelser i eget hode, tro på det som blir forkynnet av selvutnevnte eksperter som påberoper seg å bedre forstå og være nærmere gud enn hvermannsen.

"Det som kan fastslås uten bevisførsel, kan også avvises uten bevisførsel"  -Hitchens

I slike tilfeller der ingenting kan fastslås med sikkerhet er det rasjonelle styringsprinsipper som må komme oss til unnsetning.

Tenk deg at du står på en klippe, det er tusenvis av meter ned til bunnen av klippen, og plutselig hører du en stemme i ditt eget hode - "hopp," sier stemmen, "du kan fly, du vil være helt trygg, jeg lover!"

Ville du hoppet i blind tro, eller ville du tatt i bruk sansene, intellektet og rasjonaliteten for å undersøke situasjonen nærmere?

Endret av Kakkelfant
Skrevet
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Det handler nok også om man er villig til å motta budskapet.

Matteus:

Men den som holder ut til enden, skal bli frelst. 14 Og dette evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.

Noen får ikke muligheten til å ta i mot budskapet. Feks. hinduer i en avsidesliggende landsby i India som aldri har hørt om Jesus.

Hva skjer med dem?  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...