Gå til innhold

Støre-regjeringen gjorde en feil???

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snikpellik skrev (46 minutter siden):

Det er alltid massevis av brutte valgløfter når en regjering lanserer sitt første statsbudsjett etter et valg.

Høyre og Frp-regjeringen snudde for eksempel 180 grader om alt fra Fornebu-banen, karakterer i skolen, barnehageopptak, forskningsfond, egenkapitalkrav og så videre etter de vant valget i 2013. Det ble naturligvis massiv oppstandelse.

Men det er sånn det funker. Man kan bare ikke please alle med en gang, og perioden er på fire år. Da er det nytt valg, og opp til velgerne å bedømme.

Ja, som regel kan partiene gjemme seg bak manglende flertall. Det kan dog ikke AP her. Syns begge problemstillingene er ille. Men jeg sitter ikke på en bedre løsning. Men stiller spørsmål til hvor demokratisk vår prosess i realiteten er. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Null tillit til AP - regjeringen etter dette. T.o.m. deres egne politikere rundt om i landets kommuner føler seg jo lurt... 

Hvis man kun har "gjort en feil" så legger man seg langflat og rydder opp i feilen sin. Det synes ikke å være vilje til dette her, de bare fortsetter å skyve det under teppet og bortforklare. 

SP er et parti jeg aldri ville stemt på, men jeg skjønner veldig godt reaksjonen deres  denne saken. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Det er alltid massevis av brutte valgløfter når en regjering lanserer sitt første statsbudsjett etter et valg.

Ja, fordi valgløfter vanligvis er noe ikke-eksisterende man lover å innføre/gjennomføre i løpet av perioden. Ofte er man også bevisst uklar (uforpliktende) med formuleringer som "arbeide for" å gjøre ditt og "jobbe for" å innføre datt, så fallhøyden blir lavere når man ikke klarer å innfri, enten det er pga forhandlinger med samarbeidspartnere,eller endrede meninger internt i eget parti...

Her har man lovet å opprettholde to ordninger man i praksis innførte for (minst) ett år siden, og så brutt det løftet. Har du eksempler på andre tilsvarende løftebrudd? 

Vi kan ta FrP sitt famøse bompenge-løfte; en ting er at de naturligvis ikke fikk gjennomslag for det i forhandlingene med Høyre, men det ville vært et mye mer alvorlig løftebrudd om de først hadde sittet en periode og fjernet alle bompengene, og så, alene, etter at Høyre hadde gått ut av regjeringen, innførte det på nytt igjen (og før de hadde måttet forhandle med noen...), etter å ha kommet med valgløfter om å ikke gjøre det. 

Sånn apropos; gratis-fergene koster 255 millioner, skattelotteri-ordningen AP har lovet å innføre koster nesten det dobbelte, 500 millioner. 

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Høyre og Frp-regjeringen snudde for eksempel 180 grader om alt fra Fornebu-banen, karakterer i skolen, barnehageopptak, forskningsfond, egenkapitalkrav og så videre etter de vant valget i 2013. Det ble naturligvis massiv oppstandelse.

Men det er sånn det funker. Man kan bare ikke please alle med en gang, og perioden er på fire år. Da er det nytt valg, og opp til velgerne å bedømme.

Enig med @Inge Rognmo her, vi snakker ikke om en ordning det plutselig ikke var penger til likevel, vi snakker om en reversering av eksisterende ordninger de hadde lovet å opprettholde. Og som flere har innrettet livet sitt etter

• Liker 5
Skrevet (endret)
Lagabøter skrev (24 minutter siden):

er vel ikke første gang en regjering bryter løfter

Er vel første gang jeg kan huske hvor man går til valg på noe som allerede eksisterer, også skroter man samme ordning på første statsbudsjett før forhandlinger i det hele tatt har startet. Da har man ikke engang "det var ikke vår feil" unnskyldningen

Endret av Cyrio
Skriveleif
  • Liker 5
Skrevet
24 minutes ago, Lagabøter said:

Hvorfor så mye oppstyr?

Hele valgkampen er jo konkuranse i valgflesk, og er vel ikke første gang en regjering bryter løfter

Er ikkje snakk om valgflesk. Tåkefyrsten Støre & co har lovd og framheva forskjellig som skal forsette bare di vinner valget, minner meir om svindel og løftebrudd. Hadde Støre & co vore ærlige på kva di hadde tenkt å gjere ville di garantert tapt valget. Såleis burde det få alvorlige konsekvenser for Støre og Jens lettrus, ja heile AP, som har brukt løgn som del av strategien i valgkampen.

• Liker 3
Skrevet

Nok et tegn på hvor lite de respekterer norges befolkning, de eier ikke hemninger for hva de er i stand til å gjøre så lenge de vinner valget. Verste formen for valgflesk har vi fått servert i dette tilfellet.

• Liker 3
Skrevet
Powertrainer skrev (8 minutter siden):

Nok et tegn på hvor lite de respekterer norges befolkning, de eier ikke hemninger for hva de er i stand til å gjøre så lenge de vinner valget. Verste formen for valgflesk har vi fått servert i dette tilfellet.

Er ikke valgflesk...dette er rett og slett ekte løgn!

• Liker 3
Skrevet
Vokteren skrev (24 minutter siden):

Støre er tvunget til å snu i ferge og studielånsaken !!

https://www.vg.no/nyheter/i/GyzMz4/ap-ledelsen-i-nytt-moete-tause-paa-vei-inn

De hadde reellt sett ikke noe valg - dvs. hadde de turet frem videre ville SP dyttet dem til kabinettspørsmål..

Men jeg tror SP kommer til å bytte side innen neste stortingsvalg - de er blitt godt brennmerket for livet for å si det slik.

Dessverre tror jeg for Norges del at vi IKKE går mot bedre tider..det blir satans skatte og avgiftsøkninger som venter ganske mange..og om man tjener 1.5 mill eller 750k vil knapt merkes når skatten er gjort opp - det er i alle fall min spådom.

Skrevet (endret)
Powertrainer skrev (41 minutter siden):

Valgflesk blir kun avslørt for den løgnen den er hvis partiet vinner og ikke innfrir.

Det er en vesentlig forskjell her. 

Scenario 1 - det som vanligvis skjer: 

Jeg går til valg på billigere brus og boller, samtidig som jeg vil ha strenge straffer for å spise salat. 

Jeg kommer i regjering, men bare hvis jeg får med meg deg., Du elsker salat, og vi blir enige om billigere brus og boller men ingen fengselsstraff for å spise salat. 

Scenario 2 - det som skjedde nå: 

Jeg går til valg på billigere brus og boller, samtidig som jeg vil ha strenge straffer for å spise salat. 

Før jeg setter meg ned med noen som helst for å forhandle, så skroter jeg både billigbrus, billigboller og fengsel for salat. 

Det første scenarioet er i beste fall et nødvendig onde, og i verste fall taktikk. 

Det andre scenarioet er ren løgn og burde fått mye større konsekvenser enn det fikk denne gangen. 

Endret av Cyrio
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...