Gjest ac571...d24 Skrevet fredag kl 20:15 Skrevet fredag kl 20:15 Hei, jeg leier 42 kvm 2-roms i dag for 6.000,- i mnd. I tillegg kommer strøm på 900,- og internett på 750,-. Totalt 7650,- i mnd. Og da undrer jeg: hvor billig måtte den leiligheten vært for at det faktisk er lurere å bo her, enn å kjøpe meg en leilighet med tilsvarende størrelse? Jeg har godt med egenkapital, fast jobb og har 43.000,- utbetalt i måneden. Anonymous poster hash: ac571...d24
Kakkelfant Skrevet fredag kl 20:22 Skrevet fredag kl 20:22 (endret) Hva mener du lønner seg å leie fremfor å eie? Eiendom er noe av det som er best å investere i her i landet, når du er ferdig med lån osv eier du faktisk noe. Du kan leie hele livet og ikke ha noe som helst igjen for det, kanskje du til og med har rukket å nedbetale noen andres leilighet med din leie. Endret fredag kl 20:22 av Kakkelfant 1
toralfb Skrevet fredag kl 20:38 Skrevet fredag kl 20:38 (endret) Et lån på 1,1 million til 5% rente koster ca 6400 kr pr mnd. i 25 år. Pga. skattefradrag blir faktisk kostnad ca 5500 kr. Ved å låne 1,2 million blir det ca 6000 kr pr mnd etter skattefradrag. Utgifter til strøm, internett vil være som før om du eier. Tillegg som kan komme når en eier: - Utbedre mangler i leiligheten, elektrisk, vann, apparater som vaskemaskin, kjøleskap osv - Fellesutgifter til borettslag / sameie. - Kommunale avgifter. - Forsikring av bolig ( Ofte inkludert i fellesutgifter i borettslag og sameier.) - Eiendomsskatt Endret fredag kl 20:41 av toralfb 1
Salvesen. Skrevet fredag kl 20:59 Skrevet fredag kl 20:59 Umulig å si, for det er for mange ukjente variabler. Som prisvekst på ny leilighet, prisutvikling på leiligheten du leier, hvor lenge får du bo der? Osv. generelt sett svarer det seg nok å kjøpe om en har muligheten, men gjør ett godt kjøp. i tillegg er det en annen side, å slippe å forholde seg til denne eieren. Det er verdt mye!
Jarmo Skrevet fredag kl 21:11 Skrevet fredag kl 21:11 toralfb skrev (26 minutter siden): Fellesutgifter til borettslag / sameie. - Kommunale avgifter. - Forsikring av bolig ( Ofte inkludert i fellesutgifter i borettslag og sameier.) - Eiendomsskatt Disse henger i hop ang. fellesutgifter. Avvik kan forekomme. Sameier har egne føringer. Sjekk ut om aktuelt. Innbo må man ta seg av selv.
Mr.M Skrevet fredag kl 21:14 Skrevet fredag kl 21:14 Gjest ac571...d24 skrev (50 minutter siden): Hei, jeg leier 42 kvm 2-roms i dag for 6.000,- i mnd. I tillegg kommer strøm på 900,- og internett på 750,-. Totalt 7650,- i mnd. 6000 er ikke spesielt mye nå for tiden, i enkelte nybygg betaler man rundt dette i felleskostnader pr. mnd selv om man har kjøpt leiligheten/selveier. så, hvis du har utsikter til at husleien forblir på noenlunde samme nivå videre fremover, ville jeg klort meg fast. 1
barfoo Skrevet fredag kl 21:23 Skrevet fredag kl 21:23 Det lønner seg om avkastninga er større enn du kunne fått ved å plassere EK i alternative investeringer. For min del er regnestykker ca. følgande: 1M i lån, 2M i EK, ergo utlegg på ca. 5k i mnd i renter som reell utgift. Avdrag utover renter er tross alt ikkje utgift per se. Kåken har gått opp 2M på ti år, så dobling av verdi er meir enn eg kunne forventa i avkastning av EK på nogenlunde saklige investeringsformer. Ergo er realiteten at eg har fått betalt for å bu - eg har betalt ~3-400k i renter, og hatt verdioppgang på 2M. 1
SpecialForce Skrevet fredag kl 22:04 Skrevet fredag kl 22:04 Det er ingenting som tilsier at du ikke kan fortsette dette leieforholdet og samtidig kjøpe en bolig for utleie. Har du snakket med din bank om egen økonomi og om mulighetene for lån og finansieringsbevis for å finne noen gode investeringer?
Gjest ac571...d24 Skrevet fredag kl 23:54 Skrevet fredag kl 23:54 Salvesen. skrev (2 timer siden): Umulig å si, for det er for mange ukjente variabler. Som prisvekst på ny leilighet, prisutvikling på leiligheten du leier, hvor lenge får du bo der? Osv. generelt sett svarer det seg nok å kjøpe om en har muligheten, men gjør ett godt kjøp. i tillegg er det en annen side, å slippe å forholde seg til denne eieren. Det er verdt mye! Utleier øker kun husleien tilsvarende hva KPI øker med. Han er forresten en meget stabil husleievert der leieforholdet er perfekt. Han eier bare denne boligen jeg leier i pluss den han bor i selv et annet sted. Anonymous poster hash: ac571...d24
leticia Skrevet lørdag kl 00:21 Skrevet lørdag kl 00:21 (endret) Jeg ville sagt at i all hovedsak er det bedre å eie uansett. Vil du kaste penger ut av vinduet til en utleier, når du kan betale ned på din egen bolig i stedet for? EDIT: Kan legge til at da vi gikk fra å leie til å eie så ble månedsbeløpet som gikk til huslånet halvert i forhold til det vi betalte i leie. Men det varierer sikkert veldig hvor du tenker å kjøpe, versus hvor du leier. Endret lørdag kl 00:23 av leticia edit
panzerwolf Skrevet søndag kl 09:09 Skrevet søndag kl 09:09 Hvordan er prisene ellers i området? Dette virker jo som en ganske lav leie de fleste steder. Fordelene med å leie er at man stort sett slipper byggteknisk vedlikehold og særlig plutselige større utgifter som nytt tak o.l. (dette kan komme som en økning i fellesutgifter på en leilighet også). Man kan flytte når man vil uten å balansere det med kjøp/salg. For en del vil det telle å ha en viss enkelhet i å betale til kun én i stedet for å styre med banker, kommune, skatteetaten osv. Det virker jo som du trives godt, og er det sikkert du vil det på et nytt sted? Det er en del å tenke på utover det rent økonomiske også, så det er ikke alltid man totalt sett får det bedre av å kjøpe kun for å kjøpe. Forutsatt at du har en temmelig lav leie i forhold til resten av markedet og kjøpsprisene der du bor, så kan det være greit å vurdere og vente til du vet hvordan du vil bo i framtiden eller til det blir en endring i livssituasjonen som gjør at dagens bolig ikke dekker behovene dine lenger.
Salvesen. Skrevet søndag kl 09:22 Skrevet søndag kl 09:22 Kan ta ett eksempel på en leilighet som ligger ute her med ett soverom og enkle kår. Der må en låne en million. Det koster en ca 5500 kroner pr måned, også er det 1500 i felleskostnader. Det koster gjerne en tusenlapp ekstra, men denne får en igjen på skatten. Også er det nok noen ekstra kostnader utover hva fellesen dekker. men, så får en ca 2000 kroner i verdistigning pr måned. Denne er dog ikke gitt og er kun basert på de siste 10 årene og salg av leiligheten. Dette kan en også øke fint med enkel renovering med egeninnsats osv.
Gjest ac571...d24 Skrevet søndag kl 22:24 Skrevet søndag kl 22:24 panzerwolf skrev (13 timer siden): Hvordan er prisene ellers i området? Dette virker jo som en ganske lav leie de fleste steder. Fordelene med å leie er at man stort sett slipper byggteknisk vedlikehold og særlig plutselige større utgifter som nytt tak o.l. (dette kan komme som en økning i fellesutgifter på en leilighet også). Man kan flytte når man vil uten å balansere det med kjøp/salg. For en del vil det telle å ha en viss enkelhet i å betale til kun én i stedet for å styre med banker, kommune, skatteetaten osv. Det virker jo som du trives godt, og er det sikkert du vil det på et nytt sted? Det er en del å tenke på utover det rent økonomiske også, så det er ikke alltid man totalt sett får det bedre av å kjøpe kun for å kjøpe. Forutsatt at du har en temmelig lav leie i forhold til resten av markedet og kjøpsprisene der du bor, så kan det være greit å vurdere og vente til du vet hvordan du vil bo i framtiden eller til det blir en endring i livssituasjonen som gjør at dagens bolig ikke dekker behovene dine lenger. Jeg bor i Trondheim og det rimeligste jeg finner på leiemarkedet sånn omtrent like sentralt nå, er en 2-roms på 40m2 til 10.000,- (Den leien inkluderer bredbånd. Men ikke strøm). Godt poeng det med livssituasjon. Den kan endre seg fra singel til noe mer parbasert den ja. Anonymous poster hash: ac571...d24
Kakkelfant Skrevet søndag kl 22:43 Skrevet søndag kl 22:43 (endret) Eneste fordelen med å leie jeg kan tenke meg nå er at vi kanskje snart står ovenfor en verdenskrig, da er det ganske sugent å eie når tanksen skyter rett gjennom stueveggen og deretter kjører etter.. Endret søndag kl 22:43 av Kakkelfant
Sjulimann Skrevet mandag kl 20:08 Skrevet mandag kl 20:08 21 hours ago, Kakkelfant said: Eneste fordelen med å leie jeg kan tenke meg nå er at vi kanskje snart står ovenfor en verdenskrig, da er det ganske sugent å eie når tanksen skyter rett gjennom stueveggen og deretter kjører etter.. En verdenskrig faktisk. Hvilken stormakt tenker du at har kapasitet til å rulle inn over europeisk jord med tanks kjørende inn gjennom norske stuevinduer de neste årene? Jeg kommer bare på èn, men de er foreløpig på vår side.
kremt Skrevet mandag kl 20:42 Skrevet mandag kl 20:42 Det er ofte vanskelig å sammenligne. Hvis den leide er 40 m2 mørk og kald sokkel med råte til 10 tusen per måned og den andre er eid 50 m2 i 3.etasje med utsikt, parkering, nyere bygg. Har du langsiktig horisont på minst 5 år skal det godt gjøres å tape på å eie en bolig, men det er selvsagt ikke umulig. Kjøp etter evne og hva du trenger, ikke gjør noe iverilt eller kjapp, regn godt på hva du tåler av kostnader og rådfør deg med folk som har peiling.
Kakkelfant Skrevet mandag kl 20:42 Skrevet mandag kl 20:42 33 minutes ago, Sjulimann said: En verdenskrig faktisk. Hvilken stormakt tenker du at har kapasitet til å rulle inn over europeisk jord med tanks kjørende inn gjennom norske stuevinduer de neste årene? Jeg kommer bare på èn, men de er foreløpig på vår side. Russland, Kina, Iran, Venezuela, nord Korea med fler bandittstater kan utgjøre en solid motstander i så måte.
Marzo Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Hvis markedspris på leiemarkedet for leiligheten er 6000,- så er det sannsynlig at å kjøpe den koster omtrent det samme. Forskjellen oppdager man etter 10 år hvor man gjerne har nedbetalt leiligheten og betaler kun løpende utgifter. Da betaler man 1600,- mens leien har gjerne økt til 10.000,- i måneden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå