Trestein Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober nebrewfoz skrev (2 minutter siden): C14 er en radioaktiv isotop, ja, men den har ingen praktisk betydning for drivstoffet og CO2'en som produseres når det forbrennes. Nei det er rett men det er den eneste målbare forskjellen på fossil og fornybar diesel
FrihetensRegn Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Kan man greie seg uten høy bakkeklaring, uten firehjulstrekk, uten hengerfeste, uten høy nyttelast? Ja, men hva så? Man kan jo greie seg uten bil også, bare selge opp gården, kjøpe seg en Obos-leilighet og bare ta trikken. Men det handler ikke bare om hva man må ha, men om hva man foretrekker. La folk å ta egne valg der man kan kjøpe den bilen man vil, uten at andre skal detaljstyre hva andre ønsker. Å stadig komme opp med påstander og unnskyldninger på hvorfor alle andre også MÅ skaffe seg elbil fordi du greier deg med en, er ganske patetisk. Om du liker denne... ...så la meg like denne I USA koster Model S og de store pickupene omtrent det samme ($70K-$110K). De fleste som kjører disse kjøretøyene har ikke et absolutt behov for å ha de, men de ønsker å ha noe som passer stedet de bor og bruksmønsteret. Må man trekke 3,5 tonn hver dag? Nei, men en Tesla MÅ ikke kjøre 0-100 km/t på under 3 sekunder hver dag heller. 2
Nukleosid Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober FrihetensRegn skrev (2 timer siden): Elbiler er fine for byfolk som skal 25 km til jobb på fin asfalt. For oss som bor utenfor byene, der det kan være kjerrevei, der det er store forskjeller i vegkvalitet, mye humper og dumper, vil det være mer logisk å velge en Subaru Outback eller Vovlo V90 Cross Country med over 20 cm bakkeklaring, enn for eksempel en VW ID7 med 15 cm bakkeklaring. Eller en pickup med gode trekkegenskaper. Selvsagt. Jeg har aldri sagt eller ment at elbiler er perfekt for alle. For enkelte gir det langt mer mening å velge en bil med bensin eller diesel. Men det betyr ikke at elbiler "suger", som du sier. Jeg har en av de mest solgte elbilene i Norge de siste par-tre årene, og den har en bakkeklaring på rundt 17 cm. Den vanligste bakkeklaringen i biler, uavhengig av drivstoff, er 16-17 cm. Med andre ord, min er verken spesielt bra eller spesielt dårlig, og da kan man ikke påstå at den har "elendig" bakkeklaring. Det finnes også elbiler med betydelig større bakkeklaring enn min. Så det varierer veldig, akkurat som med bensin/dieselbiler. Bensinbilen jeg hadde før, også en veldig vanlig modell, hadde 12 cm. Selv Tesla har bakkeklaring rundt eller over denne "vanligste", bortsett fra en modell som har 14 cm. 2
nebrewfoz Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober 9 minutes ago, Trestein said: Nei det er rett men det er den eneste målbare forskjellen på fossil og fornybar diesel Så man må bruke geigerteller for å se forskjellen? Ettersom biodiesel og petrodiesel består av ulike molekyler og har delvis ulike egenskaper, så finnes det nok andre metoder for å finne ut hva som er hva. 1
Drunkenvalley Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober (endret) 19 minutes ago, FrihetensRegn said: Kan man greie seg uten høy bakkeklaring, uten firehjulstrekk, uten hengerfeste, uten høy nyttelast? Ja, men hva så? Man kan jo greie seg uten bil også, bare selge opp gården, kjøpe seg en Obos-leilighet og bare ta trikken. Det er intet problem med å velje kjøretøy som passer anledningen best, eg berre syns det er snodig å påstå at ein Mitsubishi Outlander, Volvo V90 eller ein pickup er bedre kjøretøy på dårlige veger. Dei er gigantiske! På kjerreveier er det enormt normalt at du møter mottraffik enda, og då er det berre til hinder at du er svær. Bakkeklaringen er forholdsvis berre om komfort i sammeligning. 19 minutes ago, FrihetensRegn said: Men det handler ikke bare om hva man må ha, men om hva man foretrekker. La folk å ta egne valg der man kan kjøpe den bilen man vil, uten at andre skal detaljstyre hva andre ønsker. Ingen har sagt anna det eg er klar over. Men våg nå å berre eige at du lik noko, heller enn vri og vrenge på realiteten på å finne på snodige eksempler kor elbiler ikkje passer, osv. 19 minutes ago, FrihetensRegn said: Å stadig komme opp med påstander og unnskyldninger på hvorfor alle andre også MÅ skaffe seg elbil fordi du greier deg med en, er ganske patetisk. https://en.wikipedia.org/wiki/DARVO Det var ikkje elbil-eigere som startet dette. Du driv og prøver vri dialogen her til å gjøre deg sjølv til offer, sjølv når eg veit du og andre har brukt mange år på å ramse opp unnskyldninger kvifor du ikkje kan ha elbil. [Edit: Det var jo til og med du som starta med surrete unnskyldninger her i denne tråden på hvorfor du på død og liv skal unngå elbil, heller enn å berre sei du lik noko anna.] Men det var jo aldri behov for å egentlig ramse det opp. Ha baller til å berre eige at du lik ting. 19 minutes ago, FrihetensRegn said: Om du liker denne... [tesla bilde] ...så la meg like denne [pickup bilde] Bokstavlig talt intet stopper deg her fra å like det, Don Quixote. Det er berre vindmøller du slåss med her. Endret 15. oktober av Drunkenvalley 3
Trestein Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober nebrewfoz skrev (6 minutter siden): Så man må bruke geigerteller for å se forskjellen? Ettersom biodiesel og petrodiesel består av ulike molekyler og har delvis ulike egenskaper, så finnes det nok andre metoder for å finne ut hva som er hva. HVO er så likt diesel at det knapt er målbart. Litt lavere tetthet enn MGO eller fyringsolje 1. Omtrent som autodiesel uten svovel EN590(Som selvfølgelig også kan måles) Påvirker fuel system veldig lite. Vil tro alle diesel motorer kan kjøre på dette uten problemer. Som sagt så er eneste forskjellen i forbrenningsrøyken at CO2 inneholder C14. Ellers er det meste likt
nebrewfoz Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober 9 minutes ago, Trestein said: Vil tro alle diesel motorer kan kjøre på dette uten problemer. Vet du konkret om noen motorprodusenter som sier at deres motorer kan gå på HVO100? Produsenten av HVO100 tør ikke love noe generelt. 1
FrihetensRegn Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Drunkenvalley skrev (7 minutter siden): Mitsubishi Outlander, Volvo V90 eller ein pickup er bedre kjøretøy på dårlige veger. Dei er gigantiske! Dette er småbiler. Norge og Europa har byråkratisert og skattet seg til å få små biler til å virke store. Eksempel på store biler er Cadillac Escalade, Ford Excursion, Chevrolet Suburban, F-350, Land Rover Defender 130 Drunkenvalley skrev (9 minutter siden): Bokstavlig talt intet stopper deg her fra å like det, Don Quixote. Det er berre vindmøller du slåss med her. Det er jo faktisk noen som stopper oss, når man hele tiden blir fortalt at "det trenger du jo ikke". Det sitter slike bedrevitere på Stortinget og bestemmer at de fleste nordmenn ikke skal få lov å velge kjøretøy selv. Dette skjer ikke gjennom direkte forbud, men økte avgifter. Noen eksempler: Ford Mustang med V8 motor, ca. 450 000 kr i markedspris. Oppnåelig for mange nordmenn. Etter at norske avgifter og moms slår inn: ca. 1,4 millioner. Ganske uoppnåelig for nordmenn flest. I praksis et forbud. La folket og markedet få velge, ikke politikerne og byråkratene. Men noen liker det tydeligvis best slik, da slipper man å tenke selv. 1
freedomseeker Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Folk i USA tjener som regel mye mer enn i Europa, så det er ikke så rart at bilene der er større og dyrere. I tillegg har mange europeiske land egne avgifter på bilkjøp, men ikke alle.
Hanhijnn Skrevet torsdag kl 05:49 Skrevet torsdag kl 05:49 freedomseeker skrev (7 timer siden): Folk i USA tjener som regel mye mer enn i Europa, så det er ikke så rart at bilene der er større og dyrere. I tillegg har mange europeiske land egne avgifter på bilkjøp, men ikke alle. Og hva er literprisen på bensin i USA? Den har jo tradisjonelt sett vært svært lav, for i "The land of the free" så skal jo alle være fri til å forurense så mye de vil (unntatt i California).
Drunkenvalley Skrevet torsdag kl 06:18 Skrevet torsdag kl 06:18 Bilene i Amerika er i stor grad større pga propaganda. 👀 Pickuper og SUVer blei solgt til offentligheten som den store nye greia fordi det betydde bilprodusentene ikkje trengte følge like strenge krav til forurensing. 1
LD93 Skrevet torsdag kl 06:28 Skrevet torsdag kl 06:28 Jeg er ingen bil ekspert, men avgiftene rundt biler i Norge. hvor ekstremt er det egentlig? Jeg har en kamerat som jobber med import/eksport av Ford, og når jeg fortalte at jeg skal ha ny bil og vurderte Rav4. Så sa han at jeg kunne like gjerne importere den da kostnaden ny i andre land var 29.900 USD, kontra Bz4x som er nærmere 49.000USD, og med alle avgifter blir rav'en nesten dobbelt så dyr. Jeg sjekket ikke ut det noe mer ettersom import er uaktuelt å holde på med og landet på et annet merke. men hvis det viser seg å være korrekt det jeg ble informert om, så skjønner jeg at Rav4 blir fjernet dersom avgiftene tilsvarer kostprisen, og evt fortjeneste på toppen i det igjen blir veldig lav sammenlignet med BZ varianten.
Dovreekspressen Skrevet torsdag kl 12:00 Skrevet torsdag kl 12:00 FrihetensRegn skrev (16 timer siden): Elbiler er fine for byfolk som skal 25 km til jobb på fin asfalt. Jeg kjører elbil langt inn i de østlandske skoger og fjell. Det fungerer helt fint. Det er tildels enklere med elbil på bygda enn i byen. Mye kortere vei til hytta, strøm på hver husvegg. Og ikke kjører vi timesvis avgårde hver helg, til et annet sted vi heller vil være. Model Y er en glimrende jaktbil. 1
Drunkenvalley Skrevet torsdag kl 12:35 Skrevet torsdag kl 12:35 14 hours ago, FrihetensRegn said: Dette er småbiler. Norge og Europa har byråkratisert og skattet seg til å få små biler til å virke store. Eksempel på store biler er Cadillac Escalade, Ford Excursion, Chevrolet Suburban, F-350, Land Rover Defender 130 Kjerrevegen er veldig uenig med deg der. For all del er det større biler som dei du nemne, men ja, på kjerreveger er bilene du har ramset opp svære. Du har også ein veldig snodig fantasi. Små biler var vesentlig meir attraktive fram til Amerika, ironisk nok, byråkratiserte seg til å bli svære. Små biler blei uattraktive for bilprodusenter å selge fordi dei måtte møte miljøvennlighets-krav; SUV og pickup var unntatt disse reglene. Konsekvensene er openbare. 1
Hanhijnn Skrevet torsdag kl 13:02 Skrevet torsdag kl 13:02 Drunkenvalley skrev (25 minutter siden): Små biler blei uattraktive for bilprodusenter å selge fordi dei måtte møte miljøvennlighets-krav; SUV og pickup var unntatt disse reglene. Konsekvensene er openbare. Er det ikke bare pick-up's som ikke har de avgasskravene?
Drunkenvalley Skrevet torsdag kl 13:09 Skrevet torsdag kl 13:09 4 minutes ago, Hanhijnn said: Er det ikke bare pick-up's som ikke har de avgasskravene? Jo, der roter eg litt. Pickuper var definert som arbeidskjøretøy, og var gitt unntak. SUV blei populært fordi det hadde mindre sikkerhetskrav, som det hadde fordi klassen var berekna for kjøretøy som skulle offroade og dermed ikkje hensiktsmessig kunne vera like bra designet for veg og offroading samtidig. 👀 1
FrihetensRegn Skrevet torsdag kl 15:26 Skrevet torsdag kl 15:26 Dovreekspressen skrev (3 timer siden): Model Y er en glimrende jaktbil. Da jakter du i urbane strøk da? En Model Y kommer ikke langt på norske skogsveier som kan se slik ut: En Land Cruiser med terrenghjul passer bedre: 1
FrihetensRegn Skrevet torsdag kl 15:42 Skrevet torsdag kl 15:42 Drunkenvalley skrev (2 timer siden): Du har også ein veldig snodig fantasi. Små biler var vesentlig meir attraktive fram til Amerika, ironisk nok, byråkratiserte seg til å bli svære. Små biler blei uattraktive for bilprodusenter å selge fordi dei måtte møte miljøvennlighets-krav; SUV og pickup var unntatt disse reglene. Konsekvensene er openbare. Feil. Amerikanerne hadde store, flotte biler i etterkrigstiden, de var brede, lange og flotte, med få reguleringer å følge. Folk og produsenter samarbeidet fint gjennom tilbud og etterspørsel for hva som endte opp på veiene. Så kom det stadig flere krav fra myndighetene, spesielt fra den upopulære demokraten Jimmy Carter, som gjorde at bilene ble mindre og av dårligere kvalitet. I dag har amerikanerne mer valgfrihet, spesielt i forhold til Europa, og de kan velge biler i alle størrelser og typer uten at myndighetene går inn og bestemmer hva som skal selges mest av. Resultatet er at amerikanerne har større, mer robuste, mer nyttige, romsligere biler til en akseptabel pris enn det vi europeere har. En ny F-150 pickup starter på ca. $39 000 (~392 000 kr). I Norge blir den på over millionen. 2
Dovreekspressen Skrevet torsdag kl 15:58 Skrevet torsdag kl 15:58 FrihetensRegn skrev (26 minutter siden): Da jakter du i urbane strøk da? En Model Y kommer ikke langt på norske skogsveier som kan se slik ut: Jeg jakter i dalstrøka innafor. Der det er relativt mange skogsbilveier å kjøre på. Der det skal kjøres tømmer, grus, ved, byggematerialer etc. Nytter ikke å ha sånne veier som du viser bilde av, da blir det ikke noe tømmerkjøring. 1
Drunkenvalley Skrevet torsdag kl 16:10 Skrevet torsdag kl 16:10 42 minutes ago, FrihetensRegn said: Da jakter du i urbane strøk da? En Model Y kommer ikke langt på norske skogsveier som kan se slik ut: En Land Cruiser med terrenghjul passer bedre: Dette er ikkje kjerreveg. Dette er skogsveg. 😂 Her gjer det meir meining med traktor enn bil. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå