Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Å tyde hvorfor RAV4 ikke skal selges mer i Norge?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Dovreekspressen skrev (2 timer siden):

Utslippet har ikke blitt en døyt bedre på 50 år.

Globalt med befolkningsvekst, joda, og sikkert verre. Men en forbrenningsmotor er noe helt annerledes enn for 50 år siden. I tillegg er vi kommet frem til et fossilfritt drivstoff. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sovna skrev (9 timer siden):

Men en forbrenningsmotor er noe helt annerledes enn for 50 år siden.

Ikke når det gjelder forbruk, og derav CO2-utslipp. En 30+ år VW turbodiesel kan kjøres på 0,4 l/mil. Én liter diesel gir ca. 2,7 kg CO2 ved forbrenning. Det er ingen vei utenom. Forbruket har ikke endret seg nevneverdig på mange år.

Sovna skrev (9 timer siden):

I tillegg er vi kommet frem til et fossilfritt drivstoff. 

Du tenker på hydrogen? Eller e-fuel?

  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Dovreekspressen skrev (1 time siden):

Ikke når det gjelder forbruk, og derav CO2-utslipp. En 30+ år VW turbodiesel kan kjøres på 0,4 l/mil. Én liter diesel gir ca. 2,7 kg CO2 ved forbrenning. Det er ingen vei utenom. Forbruket har ikke endret seg nevneverdig på mange år.

Du tenker på hydrogen? Eller e-fuel?

Man kan kjøpe brennstoff i dag som er fornybart. Mange gjør det alle rede. HVO100 er brukt flere steder i ferjer og større skip. Inne holder kun CO2 med C14 isotoper. Det er ikke bilene eller motorene som er fossile det er brennstoffet.

Hadde vi ikke tatt i bruk fossilt brennstof for 150år siden hadde all energi kommt fra landareal. Vi hadde i praksis sultet

  • Liker 2
Skrevet

Det lå et par stasjoner med fornybar diesel i nærheten her. De ble lagt ned. Jeg så aldri noen fylle der. Jeg spurte noen dieselkollegaer om de brukte slik diesel. Men de sa de ikke turte pga. manglende garantier fra bilprodusenten om at motoren ville tåle det. Hjalp neppe på at literprisen var 30,- kr

Selges det HVO100 til personbiler noe sted? Hva er prisen?

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Saken er at EU har regler for bilfabrikanter som sier at om gjennomsnittlige utslipp av CO2 for flåten deres, dvs alle solgte biler innenfor EU, er i snitt over X, så få de kraftige bøter. I denne sammenhengen teller Norge som et EU land. Elbiler selger utrolig tregt i EU, så fabrikantene har funnet ut at om de fjerner alt annet enn elbiler fra det norske markedet, har nordmenn ikke noe annet valg enn å kjøpe elbiler, og da kan de selge den samme bilen i EU uten å få bøter.

 

Ja jeg vet det høres søkt ut, men bare søk opp f.eks "EU car emission fines"

Endret av likferd
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 hours ago, Trestein said:

Inne holder kun CO2 med C14 isotoper.

Her har du nok misforstått ganske så solid.

HVO100 "inneholder" ikke CO2, men det dannes CO2 når det forbrennes.

Og selv om karbonet kommer fra biologiske kilder, så betyr ikke det at det består av C14. (Planter har samme andel av C14 som atmosfæren har, og den ligger på '1 atom per trillion' karbonatomer; 1 per 1.0E-12.)

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er sykt hvor dyrt mange ting blir i Norge. I USA starter en hybrid rav4 awd på 32 tusen dollar. I Norge blir den samme bilen kostende 700 tusen? For en helt vanlig bil folk trenger i hverdagen. 

  • Liker 2
Skrevet
nebrewfoz skrev (15 minutter siden):

Her har du nok misforstått ganske så solid.

HVO100 "inneholder" ikke CO2, men det dannes CO2 når det forbrennes.

Og selv om karbonet kommer fra biologiske kilder, så betyr ikke det at det består av C14. (Planter har samme andel av C14 som atmosfæren har, og den ligger på '1 atom per trillion' karbonatomer; 1 per 1.0E-12.)

Det var hydrokarboner uten C14 jeg mente C14 isotopen er vel radioaktiv med kjent halveringstid

Skrevet

Salget av elbiler varierer mye mellom de ulike EU-landene.

"Elbiler har nå den høyeste markedsandelen i Norge, Danmark, Nederland, Sverige og Finland, mens andelen fortsatt er lavest i Kroatia, Slovakia, Romania, Polen og Italia."

 https://www.motor.no/aktuelt/elbilrekord-i-europa/323575

I Danmark er det fart i elbilsalget.

https://www.tv2.no/broom/na-haler-danskene-innpa/17993419/

I 2035 kommer forbudet mot salg av biler med forbrenningsmotor i EU. https://www.tu.no/artikler/klar-beskjed-til-eu-ikke-ror-sluttdatoen-for-diesel-og-bensinbiler/557349

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

Det er sykt hvor dyrt mange ting blir i Norge. I USA starter en hybrid rav4 awd på 32 tusen dollar. I Norge blir den samme bilen kostende 700 tusen? For en helt vanlig bil folk trenger i hverdagen. 

Biler som  går på kjemisk drivstoff er helt umulig å retferdiggjøre i dag pga avgifter.

Skrevet
6 minutes ago, Trestein said:

Det var hydrokarboner uten C14 jeg mente

De eneste hydrokarbonene som er uten C14 er fossile ...
(Fordi de ble dannet for så mange millioner år siden.)

Så å se for seg HVO100 med null C14-innhold gir ingen mening.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (2 minutter siden):

De eneste hydrokarbonene som er uten C14 er fossile ...
(Fordi de ble dannet for så mange millioner år siden.)

Så å se for seg HVO100 med null C14-innhold gir ingen mening.

Det var rett det jeg skrev lenger opp. (Skrev CO2 i stedet for karbon) Det var HVO med C14 isotop. Fornybar diesel

Skrevet
19 minutes ago, Trestein said:

Det var rett det jeg skrev lenger opp. (Skrev CO2 i stedet for karbon) Det var HVO med C14 isotop. Fornybar diesel

Hæ? C14 er jo reint vas i sammenhengen.

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Gavekort skrev (På 11.10.2025 den 11.40):

Kall det gjerne staten, men det er nok fordi den blir kraftig utkonkurrert selv av Toyota sin egen bZ4X. Vi snakker om en bil som koster 760-819K ny, med ganske labre spesifikasjoner og meget konservativ styling på eksteriør og interiør.

https://www.finn.no/mobility/item/428949659

Det er BMW-penger for en pensjonisttralle som kunne gått incognito i år 2010.

Med det sagt så har jeg stor respekt for Toyota og byggekvaliteten demmes, men kjøper man bil med garanti så bryr jeg meg egentlig ikke så mye.

Hva er en Pensjonisttralle ? 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

@FrihetensRegn
Skoda hadde noen kjøretøy med forbrenningsmotor for ca. étt år siden. Endringene må ha skjedd relativt nylig.

Overgang til EL blir på sikt et forbud mot bilkjøring for hvermansen. Etter "bait and switch" vill det bli så dyrt å kjøre at det i praksis blir utilgengelig for folk flest.

Jeg har selvsagt ikke ei krystallkule, men bilkjøring er neppe ei selvføge om noen tiår. Dumt i et så langstrakt land, med mindre det er plana at "alle" skal bo i byer. Byer mer kompakte enn de vi har nå.

Det er "rimelig" med EL nå som avgifter og finansiering er tilrettelagt. Ikke så rimelig om noen år.

Endret av BadCat
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...