aa00 Skrevet mandag kl 22:28 Skrevet mandag kl 22:28 Hei. Jeg har oppkjøring om ca 2 måneder men jeg har ingen å kjøre med hjemme. Jeg er nervøs for oppkjøring på vinterføre og også tanken på å stryke. Jeg skal ha oppkjøring i Drøbak dersom det er relevant. Noen som har tips? Jeg er generelt en person som overtenker mye så hvis dere kunne ta dere litt tid til å gi tips og råd hadde jeg blitt veldig glad og veldig takknemlig. Jeg hadde også satt pris på en (litt detaljert) forklaring av hvilken oppkjøringsrute og sikkerhetsspørsmål du fikk. Tusen takk på forhånd!
Kakkelfant Skrevet mandag kl 22:37 Skrevet mandag kl 22:37 Hvorfor i alle dager har du valgt å kjøre opp om vinteren?
nVIDIAsucks Skrevet mandag kl 22:58 Skrevet mandag kl 22:58 Spiller det noen rolle når på året det er da? Selv hadde jeg oppkjøring i februar måned med underkjølt regn. Tar du det pent, gjør ting riktig og viser at du er klar så går det helt fint. Selv om oppkjøringen har utgangspunkt i trafikkstasjonen i Drøbak foregår ikke all kjøringen der. Du kan forvente å være innom både Nesodden, Ås, og Vestby også, avhengig av hvilken rute du får. 1
aa00 Skrevet mandag kl 23:02 Forfatter Skrevet mandag kl 23:02 Kakkelfant skrev (24 minutter siden): Hvorfor i alle dager har du valgt å kjøre opp om vinteren? Lange køer, måte ta første ledige time 1
Sjørøver Skrevet tirsdag kl 01:30 Skrevet tirsdag kl 01:30 Kakkelfant skrev (2 timer siden): Hvorfor i alle dager har du valgt å kjøre opp om vinteren? Glemte selvfølgelig at alle som er født i vinterhalvåret Skal utsette det til etter vårjevndøgn så de kan stå i en enda lenger kø sammen med alle som skal ta oppkjøring på MC. aa00 skrev (2 timer siden): Jeg er nervøs for oppkjøring på vinterføre og også tanken på å stryke Du skal jo være skikket til å kjøre på all slags føre. Det bør gå helt fint. Ta kjøretimer dagene før og samme dag. 1
WiiBoy Skrevet tirsdag kl 02:01 Skrevet tirsdag kl 02:01 Det er fordeler med vinter også. Er det veldig dårlig føre, så har du all grunn i verden til å kjøre saaaaakte og roooolig. Da har du god tid på å observere, og grunn til å være passiv.
SpecialForce Skrevet tirsdag kl 03:12 Skrevet tirsdag kl 03:12 (endret) Du har ingen å kjøre med? Dette er hva kjøretimer er til for. Mao så er det en ren prioritering. Selv om det selvfølgelig er både dyrt og tidkrevende. Men det er fortsatt mulig å spare opp litt penger før vinteren er her Så dukker det opp en annen tanke: hvor mye teori har du egentlig tillært deg? Det er garantert noe om vinterføre i teoriboken, men også talløse videoer og nettsider med info. Blant annet her: https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/bil/tips-og-rad-om-bilkjoring/kjore-bil-pa-vinteren/ Så jeg oppfordrer deg til å søke litt mer og sjekke informasjonen mot teoriboken Sist men ikke minst er dette også noe du kan spørre en trafikklærer om, men også drøfte med sensor. Det er alltid lov å være usikker og spørre om råd. Alle er til stede for at du skal ha en trygg og forsvarlig gjennomføring. Se også litt på YouTube ved behov. Da håper jeg alt går på skinner og at du har en fin opplevelse på din førerprøve. Noen råd i kortform: sjekk mønsterdybde og type dekk, bruk riktig spylevæske, sjekk alle væsker på bilen før du kjører, test bremselengde, lær deg klimaanlegget, sjekk lys, dekktrykk, og kle deg med ull innerst til kroppen, reduser fart omtrent 20-30% og vær forsiktig i svinger og terreng. Forsiktig med bruk av gasspedal og bråbrems for å ikke miste kontroll. Endret tirsdag kl 03:18 av SpecialForce
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 05:18 Skrevet tirsdag kl 05:18 aa00 skrev (6 timer siden): Hei. Jeg har oppkjøring om ca 2 måneder men jeg har ingen å kjøre med hjemme. Jeg er nervøs for oppkjøring på vinterføre og også tanken på å stryke. Jeg skal ha oppkjøring i Drøbak dersom det er relevant. Noen som har tips? Jeg er generelt en person som overtenker mye så hvis dere kunne ta dere litt tid til å gi tips og råd hadde jeg blitt veldig glad og veldig takknemlig. Jeg hadde også satt pris på en (litt detaljert) forklaring av hvilken oppkjøringsrute og sikkerhetsspørsmål du fikk. Tusen takk på forhånd! Hvis du ønsker noen å øvelseskjøre med så bør du spørre pent i en lokal Feisbukk-gruppe. Å ta sertifikatet nå er jo basert på at du får gjort mengdetreningen på egenhånd privat, ellers så vil dette bli svindyrt for deg med kjøretimer. Jeg øvelseskjører med lokale folk her avogtil, både med bil og MC, men jeg er aaalt for langt unna Drøbak, og finnes ikke lokalkjent der i hele tatt. Lykke til! 1
Sjørøver Skrevet tirsdag kl 06:26 Skrevet tirsdag kl 06:26 Hanhijnn skrev (1 time siden): ta sertifikatet nå er jo basert på at du får gjort mengdetreningen på egenhånd privat, ellers så vil dette bli svindyrt for deg med kjøretimer. Jeg øvelseskjører med lokale folk her avogtil, Har du en idé om hva folk betaler for lappen nå?
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 07:56 Skrevet tirsdag kl 07:56 Sjørøver skrev (1 time siden): Har du en idé om hva folk betaler for lappen nå? Ja jeg har to stk. som har vært gjennom den kværna der relativt nylig. Den siste for kun 1 år siden. Og jeg betalte gildet for begge to, så ja jeg har en viss peiling på det. Skulle de tatt mengdetreningen med kjørelærer på trafikkskole så hadde jeg neppe hatt råd til det. Åssen det? 1
WiiBoy Skrevet tirsdag kl 08:18 Skrevet tirsdag kl 08:18 2 hours ago, Hanhijnn said: Hvis du ønsker noen å øvelseskjøre med så bør du spørre pent i en lokal Feisbukk-gruppe. Å ta sertifikatet nå er jo basert på at du får gjort mengdetreningen på egenhånd privat, ellers så vil dette bli svindyrt for deg med kjøretimer. Jeg øvelseskjører med lokale folk her avogtil, både med bil og MC, men jeg er aaalt for langt unna Drøbak, og finnes ikke lokalkjent der i hele tatt. Ikke det at jeg bryr meg eller tror noen blir tatt, men det er ulovlig å ta betalt for øvelseskjøring (med mindre man er godkjent skole/kjørelærer). Vet ikke hvordan ansvaret blir om du blir stoppet, men dersom det da ikke er ansett som øvelseskjøring så kjører du jo i prinsippet uten sertifikat. Det kan jo også være et forsikrings problem for bileier. Aner dog ikke om dette er et problem for deg som kjører eller for den som leier seg ut..
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 09:54 Skrevet tirsdag kl 09:54 (endret) WiiBoy skrev (1 time siden): Ikke det at jeg bryr meg eller tror noen blir tatt, men det er ulovlig å ta betalt for øvelseskjøring (med mindre man er godkjent skole/kjørelærer). Vet ikke hvordan ansvaret blir om du blir stoppet, men dersom det da ikke er ansett som øvelseskjøring så kjører du jo i prinsippet uten sertifikat. Det kan jo også være et forsikrings problem for bileier. Aner dog ikke om dette er et problem for deg som kjører eller for den som leier seg ut.. Hvor fant du ordet "betalt" i min melding? Eller "leier seg ut"? Bra at dere er på hugget, men det må da være grenser vel? Du har lov til å øvelseskjøre med noen hvis du har hatt sertifikatet sammenhengende i minst 5 år i samme kjørekort-klasse, eller høyere. Da har man en stor rød L bakpå bilen. Jeg tok ikke betalt av noen av mine barn, eller andre som jeg har øvelseskjørt med. Det er snakk om mengdetrening på veien før (og/eller mens) man tar kjøretimer på kjøreskole. Så hvor fant du ordet "betalt"??? Er det virkelig mulig å misforstå dette??? Endret tirsdag kl 09:58 av Hanhijnn 2
The Avatar Skrevet tirsdag kl 10:12 Skrevet tirsdag kl 10:12 Å køyre opp på vinterføre gir god unnskyldning for å ta det litt ekstra rolig, pass berre på å ikkje overdriv med å køyre for sakte også der det er gode køyreforhold. Utanom det så er mitt tips å tenke høgt, fortell sensor kva du tenker og ikkje prøv å skjule dei feila du gjer. Om du viser at du hadde tenkt rett, eller at du forstår kva du burde gjort betre etter ein situasjon, så kan det telle positivt ved at sensor forstår at du tenkte rett sjølv om du gjorde feil. Om du ikkje kommenterer eiga køyring så har sensor berre handlingane dine å vurdere deg på. 2
master air Skrevet tirsdag kl 10:12 Skrevet tirsdag kl 10:12 Drøbak og omegn er stort sett veldig enkelt å kjøre i, det er relativt lite trafikk, og få vanskelige kryss/rundkjøringer. Siden det er i desember så slipper du unna mange syklister i veibanen, som ikke er uvanlig i Follo-området når det er sommer. Noen tips/advarsler om Drøbak. 1) I krysset Loimaveien/Ullereudbakken (på vei ut fra trafikkstasjonen) er det vanlige vikepliktsregler, men "alle" forventer at de fra Loimaveien stopper for de i Ullerudbakken. 2) Drøbak er full av gamle folk som burde ha levert inn førerkortet sitt for en del år siden, så vær oppservant i kryss og rundkjøringer og ikke forvent at de ligger riktig eller blinker ut av rundkjøringen. Etter min mening er Drøbak et av de farligste stedene i Norge å være fotgjerninger. 3) Det er en del veier uten midtstripe når man kommer ut av tettstedet, så vær flink til å holde tilstrekkelig ut til siden. Kjørte opp for over 15 år siden og ikke i Drøbak, så min erfaring fra oppkjøring er ikke relevant. 1
Sovna Skrevet tirsdag kl 17:50 Skrevet tirsdag kl 17:50 aa00 skrev (19 timer siden): Hei. Jeg har oppkjøring om ca 2 måneder men jeg har ingen å kjøre med hjemme. Jeg er nervøs for oppkjøring på vinterføre og også tanken på å stryke. Jeg skal ha oppkjøring i Drøbak dersom det er relevant. Noen som har tips? Jeg er generelt en person som overtenker mye så hvis dere kunne ta dere litt tid til å gi tips og råd hadde jeg blitt veldig glad og veldig takknemlig. Jeg hadde også satt pris på en (litt detaljert) forklaring av hvilken oppkjøringsrute og sikkerhetsspørsmål du fikk. Tusen takk på forhånd! Du bør også tenke litt ut på hva som er dine sterke og svakere sider ved bilkjøringen. Få tettet hullene i kompetansefeltet ditt. Hva gjelder Drøbak så er det større muligheter for landeveisorienterte miljøer der enn i Oslo. Trinn 4 har du kanskje gjennomført? I en førerkortopplæring i dag får man mindre isolert landeveis trening enn tidligere. For inntil få år siden tok man hele trinn 4 på én dag og fikk langt mer tid og flyt på landeveiskjøringen. Det holder ikke bare å lese deg opp på sikkerhetskontroll spørsmål. Flere av oppgavene kan være at du må utføre eller vise til. Naboene her var så gjerrige med sønnen og førerkortopplæring at det b.l.a gikk ut over dette. Ingen sikkerhetskontroll gjennomgått på den respektive bilen for oppkjøring. Skjønner ikke at læreren aksepterte det heller. Spørsmålet fra sensor dreide seg om spylevæske. Eleven klarte/skjønte ikke hvordan få opp panseret så der gikk den delen av prøven i dass. Altså en skikkelig bra mental start. Nervøsiteten økte, marginene ble mindre og feilene flere. Det er tydeligvis endel som tror at man kan sikkerhetsklarere seg selv og mene når man er klar for prøve. 1
Gavekort Skrevet tirsdag kl 19:32 Skrevet tirsdag kl 19:32 Jeg tror ikke sensor er ute etter å dra deg med på krevende glatt føre. De fleste veiene rundt større bebyggelser er pløyd/saltet året rundt. Skulle det være snø i veibanen så tar du det litt rolig og kjører i sporene så godt du klarer.
Sjørøver Skrevet tirsdag kl 19:43 Skrevet tirsdag kl 19:43 Hanhijnn skrev (11 timer siden): Åssen det? Jeg var jo mest interessert i hva det faktisk koster nå. Betalte rundt 15k når jeg tok lappen, uten noe særlig øvelseskjøring. Kjørte opp i romjulen, men siden jef bor på Vestlandet var det 7 grader of bare veier. 😅
Hugo_Hardnuts Skrevet tirsdag kl 19:51 Skrevet tirsdag kl 19:51 WiiBoy skrev (17 timer siden): Det er fordeler med vinter også. Er det veldig dårlig føre, så har du all grunn i verden til å kjøre saaaaakte og roooolig. Da har du god tid på å observere, og grunn til å være passiv. ^ Dette. Kjørte selv opp på morgenen etter et kraftig snøfall. Fullstendig kaos på veiene, alt gikk i sneglefart, og det var i grunnen umulig å gjøre noe feil.
aa00 Skrevet tirsdag kl 21:40 Forfatter Skrevet tirsdag kl 21:40 Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden): ^ Dette. Kjørte selv opp på morgenen etter et kraftig snøfall. Fullstendig kaos på veiene, alt gikk i sneglefart, og det var i grunnen umulig å gjøre noe feil. Dere gir meg håp 🥹🥹 2
Hanhijnn Skrevet i går, 04:54 Skrevet i går, 04:54 Sjørøver skrev (9 timer siden): Jeg var jo mest interessert i hva det faktisk koster nå. Betalte rundt 15k når jeg tok lappen, uten noe særlig øvelseskjøring. Kjørte opp i romjulen, men siden jef bor på Vestlandet var det 7 grader of bare veier. 😅 25 - 30k må du nok regne med nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå