Gå til innhold

Samsung Galaxy S26

Anbefalte innlegg

Skrevet
minim skrev (41 minutter siden):

Det er nesten så billig at jeg sku hatt en. hva må gjøres for å få en sånn deal?

Søk opp benify deals. Er noe vi får tilgang på gjennom arbeidsgiver

Screenshot_20260306_171916_Benify.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et helt teoretisk case. Sett at noen har bestilt en Galaxy S26+ fra Elkjøp som allerede har kommet i posten, men oppdager VIP26-koden fra Samsung, og bestille en derfra også som kommer litt senere. Kan man da ta i bruk den som først kom fra Elkjøp, og så levere inn den fra Samsung til Elkjøp på angrerett?

Eller har Elkjøp kontroll på hvilken mobil som kommer fra dem? Identisk farge, minnestørrelse, etc.

Skrevet

Hver telefon har en unik id, kalt IMEI. De kan absolutt finne ut at du har sendt tilbake feil telefon. Om de gjør noe med det derimot er en annen sak. Dette kan være vanskelig å vite. 

Skrevet

Tok 2 timer å overføre alt fra gammel telefon og logge inn på alle tjenester på nytt.

Alle mine Bluetooth-tilkoblinger måtte jeg fjerne, og så pair på nytt.

Har bestilt meg endel nytt utstyr fra AliExpress/Temu og fra Norske nettbutikker: Cover(s) og PowerBank med støtte for MagSafe, Qi2.2 25W trødløs laderplate, Qi2.2 lade-stand, sugekopp-magnetisk holder for bilen. Alt-i-Alt utstyret har jeg kanskje brukt 500kr. Sinnsykt mye gadgets å kjøpe for en telefon.

Skrevet

13 491,- hos Samsung med VIP26 og chilli mobil. Er nesten så jeg vurderer å nedgradere fra iPhone 17 pro Max for å teste årets også. 

Skrevet
minim skrev (54 minutter siden):

13 491,- hos Samsung med VIP26 og chilli mobil. Er nesten så jeg vurderer å nedgradere fra iPhone 17 pro Max for å teste årets også. 

Kjenner deg godt nok til å vite at du vil savne Face ID. Men det er absolutt en god telefon.

Skrevet
torbjornhb skrev (3 timer siden):

Kjenner deg godt nok til å vite at du vil savne Face ID. Men det er absolutt en god telefon.

Det er riktig. En skandale å mangle moderne biometrisk opplåsing i 2026. Google og honor har fått det på plass, men Samsung henger litt bakpå både med biometri og batteri i forhold til kinesiske android produsenter. Moderne Biometrisk opplåsing må vi nok vente på til 2027, men vet også at det blir vanskelig å hoppe over denne modellen selv om absolutt ingenting egentlig er endret siden S25U.

Det må være årets kjedeligste lansering så langt og vi må nok vente på Apple sin i september for å finne noe med større ord og mindre substans. Jeg håper de kinesiske aktørene får bedre fotfeste så Samsung og Apple må følge på med hardware igjen! 

Skrevet (endret)
minim skrev (1 time siden):

Det er riktig. En skandale å mangle moderne biometrisk opplåsing i 2026. Google og honor har fått det på plass, men Samsung henger litt bakpå både med biometri og batteri i forhold til kinesiske android produsenter. Moderne Biometrisk opplåsing må vi nok vente på til 2027, men vet også at det blir vanskelig å hoppe over denne modellen selv om absolutt ingenting egentlig er endret siden S25U.

Det må være årets kjedeligste lansering så langt og vi må nok vente på Apple sin i september for å finne noe med større ord og mindre substans. Jeg håper de kinesiske aktørene får bedre fotfeste så Samsung og Apple må følge på med hardware igjen! 

Ja både Samsung og Apple henger etter nå. Jeg bruker selv iPhone og Samsung som mine to primærtelefoner, men har ikke helt klart å lande mellom Galaxy S26 Ultra og Honor Magic8 Pro enda, så det blir fort til at jeg tar med tre telefoner på farten. Fantastisk tungvint... Hadde Samsung hatt 3D skanningen til Apple, og kameraet til Honor, så hadde det vært enklere.

Endret av torbjornhb
Skrevet
torbjornhb skrev (1 time siden):

Ja både Samsung og Apple henger etter nå. Jeg bruker selv iPhone og Samsung som mine to primærtelefoner, men har ikke helt klart å lande mellom Galaxy S26 Ultra og Honor Magic8 Pro enda, så det blir fort til at jeg tar med tre telefoner på farten. Fantastisk tungvint... Hadde Samsung hatt 3D skanningen til Apple, og kameraet til Honor, så hadde det vært enklere.

Honor begynner å bli en aktuell kandidat til Samsung faktisk, men OneUI er hakket over enda. Den har både batteri, kamera og skikkelig biometri som er ankepunktene ved årets S26U. Eneste bakdelen med honor (og div andre kinesiske) er at jeg ikke får brukt de på jobb pga intern policy. 

Skrevet

Det som skuffer meg igjen er mangelen på oppgraderinger av kameraet, pluss at vi fortsatt ikke får et ekte 10-bit panel med høy PWM. Bortsett fra det er det jo en knalltelefon jeg absolutt kunne tenkt meg. 

Skrevet
freedomseeker skrev (2 timer siden):

Det som skuffer meg igjen er mangelen på oppgraderinger av kameraet, pluss at vi fortsatt ikke får et ekte 10-bit panel med høy PWM. Bortsett fra det er det jo en knalltelefon jeg absolutt kunne tenkt meg. 

Har vel heller ikke store krav, men noe nytt burde de jo klare å få til mellom modellene. I år er det kun marginal endring på lysinnslipp på kamera som i praktiske tester viser seg å være ubetydelige. Denne skjermen er vel en oppgradering om man bruker sånt, men for alle oss andre er det en nedgradering siden halvparten av pixlene har dårlig innsynsvinkel. Sikkert derfor det sitter unormalt langt inne å trykke bestill i år selv om det er et godt tilbud. 

Skrevet

Fikk en S26 Ultra denne uken. Siste var S23. På den hadde jeg et Samsung Flip Cover (med view? -sånn liten rute), og den hadde bare plass til ett kort slik at coveret ble veldig tynt. Kan ikke se et slik alternativ til S26? Finnes ikke disse lengre? Hva er et godt alternativ? Mener å ha sett at man ikke burde ha sånn magnet på coveret, pga penn? Men, nesten alle har jo slik nå? Føler at cover bør dekke fronten, men nesten ingen gjør det. Hva bruker folk? 

Skrevet

S26 er jo god telefon serie, men som mange andre sier så er det kun hos Kina telefonene det er fremgang på kamera og batteri fronten.

Kjøpte selv oppo find x9 pro, og ut fra det jeg ser av s26 tester så har x9 pro bedre kamera og batteritid.

Kanskje neste generasjon at samsung tørr å gå over til ny batteriteknologi?

Forstår at spesielt Samsung er skeptiske til nye batterier etter note fadesen. 😉

Skrevet (endret)
OC-Freak skrev (På 8.3.2026 den 5.20):

Kanskje neste generasjon at samsung tørr å gå over til ny batteriteknologi?

De går senest over når Apple gjør det tenker jeg. For min del skulle jeg gjerne ha sett forbedret frontkamera slik som Apple kom med i iphone 17.

Ellers er Kina-mobiler uaktuelle for min del, da programvaren fortsatt er av tvilsom kvalitet etter min erfaring, fortsatt typisk dårlige norske oversettelser, manglende tilstedeværelse i Norden både som samarbeidspartner med operatører og servicenettverk, og elefanten i rommet, overvåkningspotensialet i kinesisk utstyr.

Ærlig talt vil jeg ikke ha en kjempetung klump av en mobiltelefon, bare for å ha større batteri og kamera. Den skal tross alt fortsatt ha plass i hånden og bukselommen. Superrask lading er sikkert fint å ha hvis det ikke går utover noe annet slik som vekt, holdbarhet, pålitelighet, sikkerhet osv. 25W fungerer faktisk helt greit i de aller fleste tilfeller.

Endret av mandela
Skrevet
mandela skrev (15 timer siden):

De går senest over når Apple gjør det tenker jeg. For min del skulle jeg gjerne ha sett forbedret frontkamera slik som Apple kom med i iphone 17.

Ellers er Kina-mobiler uaktuelle for min del, da programvaren fortsatt er av tvilsom kvalitet etter min erfaring, fortsatt typisk dårlige norske oversettelser, manglende tilstedeværelse i Norden både som samarbeidspartner med operatører og servicenettverk, og elefanten i rommet, overvåkningspotensialet i kinesisk utstyr.

Ærlig talt vil jeg ikke ha en kjempetung klump av en mobiltelefon, bare for å ha større batteri og kamera. Den skal tross alt fortsatt ha plass i hånden og bukselommen, og superrask lading er oppskrytt, 25W fungerer faktisk helt fint i de alle fleste tilfeller. Klart at det er en fin ting å ha, hvis det ikke går utover noe annet som vekt, holdbarhet, pålitelighet, sikkerhet osv.

Det tror jeg også. Ingen av de vil ta store risker med ny tech så lenge de holder markedsandeler som før. 

Jeg testet Honor Magic V5 i vinter og de er kommet en lang vei med software. Ikke noe særlig mer bugs å spore enn hos apple/samsung, men sistnevnte om sikkerhet er en annen sak. Og i tillegg får jeg ikke brukt den ifbm jobb pga policy (som svært mange firmaer har mot slikt). 

De nye silikon karbon batteriene går ikke utover vekt/størrelse så man kan få både i pose og sekk der. Jeg håper egentlig at de pakker kamera inn i telefonen igjen og bruker plassen de tjener på silikon karbon batteri til å opprettholde 5000-ish mAh batteri, men med en mer kompakt telefon. Disse digre kamera øyene som kommer lenger og lenger ut fra telefonen er en uting. 

Skrevet
minim skrev (35 minutter siden):

Disse digre kamera øyene som kommer lenger og lenger ut fra telefonen er en uting. 

Det er ikke en uting, det er snakk om prioriteringer. Det er store sensorer, og da må også optikken dimensjoneres deretter. For eksempel er hovedsensoren på telefoner som Oppo Find X8U og Xiaomi 15U hele 70% større enn på S26U.

Innsiden av Oppo vs Samsung:

Screenshot 2026-03-09 005159.png

Screenshot 2026-03-09 005112.png

• Liker 1
Skrevet
freedomseeker skrev (6 timer siden):

Det er ikke en uting, det er snakk om prioriteringer. Det er store sensorer, og da må også optikken dimensjoneres deretter. For eksempel er hovedsensoren på telefoner som Oppo Find X8U og Xiaomi 15U hele 70% større enn på S26U.

Innsiden av Oppo vs Samsung:

Screenshot 2026-03-09 005159.png

Screenshot 2026-03-09 005112.png

Det er fortsatt en en uting og noe som jeg er sikker på blir løst med tiden :) Som nevnt i min tidligere post kan man prioritere å bruke det økte arealet man får fra silikon karbon til å få telefonen mindre i stede for å øke kapasitet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...