Gå til innhold

Oslo-trikken: Fire alvorlige påkjørsler på fire måneder!


Rolf.Odd1

Anbefalte innlegg

Skrevet

17/6-2025: Påkjørsel i Bogstadveien
Politiet er på stedet sammen med ambulanse i området Bogstadveien, hvor det har vært et sammenstøt mellom en trikk og fotgjengere.
https://www.akersposten.no/trafikktrobbel-for-trikken-etter-pakjorsel-i-bogstadveien/s/5-142-257105

8/7: Kvinne påkjørt av trikk: – Fremstår alvorlig
– I kveld har det vært en alvorlig ulykke. En eldre kvinne har krysset gangfeltet og blitt påkjørt av en trikk. Hun er ansett som alvorlig skadet, sier innsatsleder Brian Skotnes.
https://www.nab.no/kvinne-pakjort-av-trikk-fremstar-alvorlig/s/30-128-5438

22/8: To personer påkjørt av trikken i Oslo – alvorlig skadet
– Men vår forståelse per nå er at de har gått i fotgjengerfeltet. Vi må undersøke hvem som har hatt grønt her, sier Broberg til NRK.
https://www.nrk.no/stor-oslo/to-personer-pakjort-av-trikken-i-oslo-1.17538592

Også 22/8: Bremsetrøbbel for Oslo-trikkene
Trikkene i Oslo bruker sand for å få kortere bremselengde ved nødbrems. Men feil sand i maskineriet gjør nå at trikkene får lengre bremselengde. Dette fører blant annet til at trikkene må kjøre saktere.
https://www.nrk.no/norge/bremsetrobbel-for-oslo-trikkene-1.17538722

28/9: Person påkjørt av trikk – kritisk skadet
https://www.ao.no/person-pakjort-av-trikk-kritisk-skadet/s/30-128-7221

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vært interessant å se oppfølging av de sakene og hva årsaken til disse er. Og også om det er mer nå enn før, eller om man lettere husker nyere nyhetssaker. 

Skrevet

Trikkene burde vært fjernet. Finnes fullgode erstatninger nå som ikke er avhengige av skinnegang.

Fotgjengere har vikeplikt for trikken, også i fotgjengerfelt tror jeg, så en liten opplysningskampanje er kanskje på sin plass.

En liten oppdatering av denne med SKAM skuespillere eller no’

 

  • Hjerte 1
Skrevet
Rolf.Odd1 skrev (På 29.9.2025 den 14.14):

17/6-2025: Påkjørsel i Bogstadveien
Politiet er på stedet sammen med ambulanse i området Bogstadveien, hvor det har vært et sammenstøt mellom en trikk og fotgjengere.
https://www.akersposten.no/trafikktrobbel-for-trikken-etter-pakjorsel-i-bogstadveien/s/5-142-257105

8/7: Kvinne påkjørt av trikk: – Fremstår alvorlig
– I kveld har det vært en alvorlig ulykke. En eldre kvinne har krysset gangfeltet og blitt påkjørt av en trikk. Hun er ansett som alvorlig skadet, sier innsatsleder Brian Skotnes.
https://www.nab.no/kvinne-pakjort-av-trikk-fremstar-alvorlig/s/30-128-5438

22/8: To personer påkjørt av trikken i Oslo – alvorlig skadet
– Men vår forståelse per nå er at de har gått i fotgjengerfeltet. Vi må undersøke hvem som har hatt grønt her, sier Broberg til NRK.
https://www.nrk.no/stor-oslo/to-personer-pakjort-av-trikken-i-oslo-1.17538592

Også 22/8: Bremsetrøbbel for Oslo-trikkene
Trikkene i Oslo bruker sand for å få kortere bremselengde ved nødbrems. Men feil sand i maskineriet gjør nå at trikkene får lengre bremselengde. Dette fører blant annet til at trikkene må kjøre saktere.
https://www.nrk.no/norge/bremsetrobbel-for-oslo-trikkene-1.17538722

28/9: Person påkjørt av trikk – kritisk skadet
https://www.ao.no/person-pakjort-av-trikk-kritisk-skadet/s/30-128-7221

Kan det stemme at Oslo-trikken har fått flere avganger enn før, og derfor høyere risiko for påkjørsel? Jeg synes den går veldig ofte. Bedre med buss enn med trikk for at det ikke skal bli trafikkork. Men det kan være trikken bør sette ned tempoet litt.

Skrevet

Er det ikke vanlig i mer moderne velstående land, at skinnegående kollektivtransport har egne traseer? Det burde vært slik i Norge også, men vi har dessverre ikke penger til det.

Skrevet (endret)
12 minutes ago, Klote said:

Er det ikke vanlig i mer moderne velstående land, at skinnegående kollektivtransport har egne traseer? Det burde vært slik i Norge også, men vi har dessverre ikke penger til det.

Når man tenker over det så er det egentlig litt galskap å ha jernbane-kjøretøy som ferdes i samme områder som bilister, syklister og fotgjengere.

Endret av Leon83
  • Liker 3
Skrevet
Klote skrev (26 minutter siden):

Er det ikke vanlig i mer moderne velstående land, at skinnegående kollektivtransport har egne traseer? Det burde vært slik i Norge også, men vi har dessverre ikke penger til det.

Vi har jo det. I Oslo f.eks. Ved større veisystemer. Som ved Sinsen, over Sinsenkrysset, via Rosenhoff rundkjøring(hvor utrolig nok trikken har ordinær vikeplikt inn i rundkjøringen.) Og videre helt til Carl Berners plass.

Å lage svære traseer midt i et trangt bybilde er ikke bare bare. Da lager man istedet forbud for bil der trikken går.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (51 minutter siden):

Fotgjengere har vikeplikt for trikken,

Det har vært loven helt siden begynnelsen, at fotgjengere har vikeplikt for trikken som ikke kan stoppes raskt nok, og slike ulykker er langt fra så uvanlig som trådstarteren antyder - det har alltid vært påkjørsler som i 99% av alle tilfeller skyldes uoppmerksomhet av fotgjengeren. Og det er meget strenge regler mot krysning av tett trafikkerte gater hvor det ikke finnes traseer for trikk, om man ikke benytte overgangene. Flere av påkjørslene hendt på traseene som krysses av overganger. 

Flere av disse som var påkjørt, er forresten fremmede som ikke er vant til verken gatesporvei eller bybane. 

Endret av JK22
Skrevet

Fotgjengere har vikeplikt for trikken i fotgjengerfeltet med mindre fotgjengerfeltet er lysregulert. 

Beste løysinga etter mitt syn er  henge opp underskilt som opplyser om vikeplikta for trikk. 

Elles så mistenker eg sterkt at mange av disse ulykkene kan skuldast at fotgjengaren bruker støydempande øyrepropper og dermed ikkje høyrer trikken. 

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sovna skrev (37 minutter siden):

Vi har jo det. I Oslo f.eks. Ved større veisystemer. Som ved Sinsen, over Sinsenkrysset, via Rosenhoff rundkjøring(hvor utrolig nok trikken har ordinær vikeplikt inn i rundkjøringen.) Og videre helt til Carl Berners plass.

Å lage svære traseer midt i et trangt bybilde er ikke bare bare. Da lager man istedet forbud for bil der trikken går.

Egentlig så synes jeg det er koselig med trikken i bybildet, men samtidig er jo gatene alt for smale. Norske byer er trange, det kan også være trivelig, men akk så upraktisk, spesielt når en samtidig ønsker at vi skal kjøre kollektivt. Vi har aldri vært flinke til å tenke langt fram og visjonært i Norge. Historisk sett er jo Norge en fattig utkant av verden.

Det er vel ganske vanlig å løfte skinnegående trafikk i store internasjonale byer. Det ville nok aldri vært mulig i Norge, uten at det ble skjemmende i bybildet. Det er ikke enkelt å planlegge byer. 

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...