Gå til innhold

Hvordan få motivasjon til trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei
Sliter temmelig hardt med å motivere meg selv til å trene. Er inne i siste året av 30-årene og merker at kroppen ikke helt henger med.
Vondter, energimangel, og pæreform :D

I min ungdom (15 år siden) dreiv jeg aktivt med styrketrening og var i god form medbra muskel/fett ratio. Gikk fra 65 til 90 kilo på 3-4 år med styrketrening. Treningskompisen min flytta og jeg slutta å trene og både jobb og småbarnslivet drepte all aktivitet. Nå er jeg rett under 100kg og musklmassen har sakte men sikkert sklidd ned fra armer og bryst til midt påmagen, og jeg vil gjerne snu litt på ting. 

Jeg har bra kontroll på hva og hvordan. Har egentlig lyst å få inn 2 økter styrke og 2 økter kondisjon i uka. Begge styrkeøktene vil jeg gjerne prøve å få full-kropp, Knebøy/Markløft annenhver gang, så benkpress, roing/pullups og litt diverse armøvelser. Burde være mulig å ha fremgang om jeg sparer litt krutt til benkpress også, og ikke tar ut alt på beinøvelsene. Kondisjon har jeg en bror som driver ultraløp så skal få tips fra han.

Men hvordan i F motiverer man seg? Det er der hovedproblemet mitt er egentlig. Jeg er egentlig lat, og det er et irriterende trekk. Jeg har tre hjemmkontordager i uken med mulighet for å ta en økt midt på dagen siden jeg gjerne er i gang en time tidligere om jeg slipper reise. Og så en økt på søndages morgen, gjerne kondisjon. Å få ting til etter jobb og unger er vanskelig da man gjerne er utslitt.

Er det noen andre som har klart å snu ting, få i gang rutiner og bedret livet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk tida effektivt. Legg opp til eit program det faktisk er realistisk i følgje. Er det for mykje med både styrke og kardio så ville eg droppa eller redusert kardio. Ha realistiske mål. Som 40 år med familie er kanskje ikkje 1-reps maks eller store musklar like viktig lengre.

Ein viktig motivasjonsfaktor for min del er å kunne ha eit aktivt liv lenge og kunne vere med born og potensielt borneborn på leik. Eg har sett 70-åringar som rullar seg på gulvet med sine etterkomarar, og eg har sett 70-åringar med kulemage som hadde hatt problem med å få seg opp igjen om dei havna på golvet.

Nokon skreiv i ein artikkel eg las at trening i 30-40-åra er like viktig som å spare til pensjon.

Styrketrening er det beste du kan gjere for kroppen etter som du blir eldre. Det kan òg vere ein motivasjonsfaktor for eit relativt sunt kosthald.

Styrke kan du bygge heile livet. 60-åringar kan få god framgang sjølv om dei aldri har løfta ei vekt før.

Med riktig trening er det fantastisk vedlikehald for kroppen og ei anledning til å halde den sterk og funksjonsfrisk.

• Liker 1
Skrevet
Zepticon skrev (20 timer siden):

Hei
Sliter temmelig hardt med å motivere meg selv til å trene. Er inne i siste året av 30-årene og merker at kroppen ikke helt henger med.
Vondter, energimangel, og pæreform :D

I min ungdom (15 år siden) dreiv jeg aktivt med styrketrening og var i god form medbra muskel/fett ratio. Gikk fra 65 til 90 kilo på 3-4 år med styrketrening. Treningskompisen min flytta og jeg slutta å trene og både jobb og småbarnslivet drepte all aktivitet. Nå er jeg rett under 100kg og musklmassen har sakte men sikkert sklidd ned fra armer og bryst til midt påmagen, og jeg vil gjerne snu litt på ting. 

Jeg har bra kontroll på hva og hvordan. Har egentlig lyst å få inn 2 økter styrke og 2 økter kondisjon i uka. Begge styrkeøktene vil jeg gjerne prøve å få full-kropp, Knebøy/Markløft annenhver gang, så benkpress, roing/pullups og litt diverse armøvelser. Burde være mulig å ha fremgang om jeg sparer litt krutt til benkpress også, og ikke tar ut alt på beinøvelsene. Kondisjon har jeg en bror som driver ultraløp så skal få tips fra han.

Men hvordan i F motiverer man seg? Det er der hovedproblemet mitt er egentlig. Jeg er egentlig lat, og det er et irriterende trekk. Jeg har tre hjemmkontordager i uken med mulighet for å ta en økt midt på dagen siden jeg gjerne er i gang en time tidligere om jeg slipper reise. Og så en økt på søndages morgen, gjerne kondisjon. Å få ting til etter jobb og unger er vanskelig da man gjerne er utslitt.

Er det noen andre som har klart å snu ting, få i gang rutiner og bedret livet?

Rutiner er kun bærekraftige når de blir vaner, som å pusse tenner hver kveld. Er noen ting som må være på plass for å oppnå dette. Treningen må være lysbetont, det kan blant annet være at den ikke er for lang og avansert, kok det ned til det mest primitive og kjør korte intensive økter, gjerne supersett. Utstyret til treningen må være lett tilgjengelig, det reduserer dørstokkmila. Du bør gjøre treningen unna tidlig, det vil si om morgenen eller i lunsjen, treningen vil bli et gnagsår hvis man til stadighet skal gjøre den etter arbeidstid når man er sliten og egentlig ikke har tid til den pga familie og restitusjon. Livet skjer og det er også viktig at man ikke klandrer seg selv hvis treningen går fløyten en uke, ikke prøv å ta igjen det tapte, la det være vann under brua og se framover.

• Liker 1
Skrevet

Du må lage rutiner - og mhp vondter og overvekt så ville jeg faktisk tatt grep med kosthold først. Dårlig kosthold medfører ofte muskelsmerter og dårlig humør. Jeg ville rett og slett gjort det så enkelt at man la opp til sunne måltider og en enkel spasertur hver dag.Så etter f.eks 2 mnd med dette - så ville jeg vurdert neste skritt med trening. Det høres kanskje veldig slapt ut - men poenget er å skape en forandring som gir motivasjon til videre arbeid. Lykke til!

Skrevet

Försök hitta någon aktivitet du tycker er morsom eller noe der du kan sätta upp ett mål, en konkurranse eller liknande. 

Jag tycker styrketrening er veldig kjedlig och hvis det er det du i första hand vill göra så har jag inget bra råd men sätta upp mål på vad du ska klara kan vara en ide. 

Skrevet (endret)

Begynn i det små. Alt teller! Husk at en gåtur også er trening, og bare 20 minutter om dagen kan gi stor helsegevinst. Når du får en god rutine med å gå, blir det lettere å ta steget videre til andre treningsformer, som styrketrening. Bonusen er at trening - også gåturer, frigjør endorfiner som gir mer energi, bedre humør, og deretter mer lyst til å fortsette. 

Jeg var VELDIG aktiv da jeg var ung. Så tok livet over med en haug med barn og bortprioritering av meg selv. Dessverre. Etter hvert ble jeg dvask, lat, deprimert og mistet selvfølelsen. Men nå – i en alder av 50+ – har jeg tatt livet tilbake. Nettopp av den grunnen Zeph nevner: jeg vil være her lengst mulig for barna mine, og jeg vil ha overskudd og energi til å være en Kul&Sprek mormor/farmor for eventuelle barnebarn som kommer etter hvert. Det er aldri for sent å begynne og babysteps kan forandre mye.

Jeg driver med styrketrening selv. Men jeg hadde ikke kommet dit, om jeg ikke hadde startet med lavterksel-trening først. 

Endret av Fumla
  • Liker 2
Skrevet

Mitt beste tips er å ha enkle rutiner og effektivitet. Hvis du må tenke hver gang du trener, da blir det vanskelig. Bruk samme klær og gjør de samme øvelsene over lang tid, til faste tider. Tid er ofte det vanskeligste, og tidsbruk kan være demotiverende. Tidsbruk er heller ikke noe mål på hvor godt du trener. Mange tror de trener i over to timer når de har brukt 1 time på klesskift, bag, transport og dusj. Tren med lavere intensitet, slik at du aldri gruer deg til noen av øktene, eller føler at du må prestere, ha korte pauser. Ha klær klar, vit nøyaktig når du skal trene. Just do it.

Skrevet

Sett noen oppnåelige mål, for eks på ymse styrkeløft, cardio og kroppsproposjoner.

Fremfor lavere intensitet vil jeg heller anbefale max innsats hver gang, når en får igang blodpumpa skikkelig og tyner seg  kommer den søte endorfin-belønningen etterpå. Om det er trøtthet, stress eller bare en dårlig dag så har en intens treningsøkt aldri sviktet meg i føle meg langt freshere og bedre humørmessig etterpå. Jeg merker også at søvnen blir dypere og mer effektiv, så tid investert kan en få igjen både fra dag til dag og på sikt.

En kan også lese litt om helsefordelene med trening kontra aldring, evt ulempene ved å la kroppen forfalle via muskelatrofi.

Skrevet
4 minutes ago, Crooked Cracker said:

Sett noen oppnåelige mål, for eks på ymse styrkeløft, cardio og kroppsproposjoner.

Fremfor lavere intensitet vil jeg heller anbefale max innsats hver gang, når en får igang blodpumpa skikkelig og tyner seg  kommer den søte endorfin-belønningen etterpå. Om det er trøtthet, stress eller bare en dårlig dag så har en intens treningsøkt aldri sviktet meg i føle meg langt freshere og bedre humørmessig etterpå. Jeg merker også at søvnen blir dypere og mer effektiv, så tid investert kan en få igjen både fra dag til dag og på sikt.

En kan også lese litt om helsefordelene med trening kontra aldring, evt ulempene ved å la kroppen forfalle via muskelatrofi.

Vill ikke anbefalla max varje gang men er enig i att en hård tur eller hård träning ofta gir rätt mye bra psykologiska effekter efteråt och ibland också under turen.  

Skrevet

Takk for mange gode råd. Her er det en del jeg skal ta med meg. Både enkle og raske økter i starten, og få på plass rutine.
Er skrivebordsarbeider, så vondtene mine kommer stort sett fra sitting og musing.
Spiser stort sett knekkebrød eller rugbrød med vanlig pålegg, og så barnevennlig middag. Ikke junk eller snacks i ukedagene. Har bytta ut RB med kaffe og iste uten sukker. Potetgull i helgene med fruen.

Skrevet

For min del, så må det være en genuin interesse i bunn. Selv er jeg ganske (langt over snittet) aktiv, men driver ikke med styrketrening. Her det trim (i ulike former), og friluftsliv. Ute på tur i en eller annen form og intensitet i snitt fem ganger i uka, og holdt på med det i 20 år. Har null problem med å komme meg ut, uansett vær og føre. Dette fordi det er en genuin glede i være utendørs og i bevegelse. 

Har i perioder prøvd meg litt på "gymmen", IKKE for å bli "stor og sterk" eller få sekspakning, (det passer ikke personligheten min), men fordi det visstnok skal være gunstig. (over 15 år siden sist jeg var på gymmen). Sporadiske økter med hjemmeøvelser, også fordi det visstnok skal være en investering til alderdommen. Men det sitter en liten kar på skulderen og visker til meg "dette er så kjeeeeeedelig, ikke gidd, du sykla 15 mil i går, og har akkurat tatt trappeintervaler på stavgang-turen, da trenger du ikke push-ups eller utfall" .. (tar noen sporadiske hang-ups og situps når jeg føler for det, men det er mest for syns skyld, og legger ikke veldig mye i det) 

Det er i hvert fall sånn det er for meg. Det må være en ekte glede i bunn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...