Gå til innhold

Hvorfor forsvarer så mange milliardærenes interesser?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
BadCat skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker at folk i snitt blir rausere hvis de får beholde mer av inntektene

Det tror jeg er feil sett relativt til hva inntekten er, og jeg tror det er en effekt som raskt blir forsvinnende straks man har gått fra å dekke sine egne nødvendige behov til å bygge sin egen velstand.

DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Utbytteskatten er ikke progressiv, den er flat på høyest i verden og smertegrensen er åpenbart nådd.

Som arbeider er det heller ingen grunn til at jeg fortjener å forvalte pengene til andre som har lykkes mer, man klarer å bygge fint selv i Norge. Og det er ihvertfall INGEN grunn til at andre i arbeiderklassen skal forvalte mine investeringer. Nei takk late jævler, dere får ta litt ansvar selv.

Jeg vet den ikke er progressiv. Jeg sier bare at man fint kan innføre en progressiv utbytteskatt for å kompensere for formuesskatten, om det er det som må til. Jeg tror de fleste på både høyre og venstresiden synes at det er ok med en progressiv modell der de rike betaler en større andel relativt til sin egen inntekt.

Problemet med formuesskatten er ikke at den ikke treffer på det punktet. Det er bare at den bommer fryktelig også.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (18 minutter siden):

Jeg vet den ikke er progressiv. Jeg sier bare at man fint kan innføre en progressiv utbytteskatt for å kompensere for formuesskatten, om det er det som må til. Jeg tror de fleste på både høyre og venstresiden synes at det er ok med en progressiv modell der de rike betaler en større andel relativt til sin egen inntekt.

Problemet med formuesskatten er ikke at den ikke treffer på det punktet. Det er bare at den bommer fryktelig også.

Jeg ser den

Tidlig 2000-tallet var den type 23%. Det er klart at det øker jo investeringslysten mer enn nå og det er til og med snakk om å øke det til 50% (R/SV). Men å starte på rundt 23% og progressivt øke for de veldig rike er vel neppe noe problem.

Endret av DukeNukem3d
Skrevet (endret)
23 minutes ago, Gavekort said:

Det tror jeg er feil sett relativt til hva inntekten er, og jeg tror det er en effekt som raskt blir forsvinnende straks man har gått fra å dekke sine egne nødvendige behov til å bygge sin egen velstand.

Jim Rohn pleide å si at det er enklere å gi 10 cent av en dollar enn å gi 100k av en million dollar. Derfor må man få på plass prinsippene før man blir rik.

Det er ikke slik at alle rikinger drømmer om å kjøpe seg yacht og fly til hundrevis av millioner kroner. Slike som raner kysten og stikker til Sveits, i følge SV-politikeren med skammens vegg.

Første sak i Norge burde være å innføre lave og flate skatter så lave at ingen har motsetninger mot å betale eller bli i landet.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet

Det handler like mye om å hindre at politikere får enda mer penger. Stadig flere begynner å bli veldig lei av å lese om hvor elendig politikere forvalter felles verdier, og deres konstante mas om mer og mer fordi de har for lite, samtidig med at de sender hundrevis av milliarder ut av landet. Politikerne trenger å strammes inn, slik at de innser at nå er det deres tur til å spare.

• Liker 3
Skrevet
6 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg drømmer om 10 millioner i fond og bo vinterhalvåret et varmt sted. 😍

Her på Vestlandet blir det alle uker bortsett fra tre.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
BadCat skrev (2 timer siden):

Kulturen blir ikke kynisk. Ditt syn på kulturen er kynisk.

Det kyniske er ditt syn på egoismen. Tanker om at andres handlinger er kun for deres egen vinning.

Yeah fucking right! For et argument du kom med.

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, Boing_80 said:

Jeg ser ikke på milliardærer som en uting, men mener at de har en moralsk plikt til å gi tilbake til det samfunnet som skapte dem. Milliardæren vil ikke nøle med å erstatte arbdeiderne sine med roboter og KI. 

Formueskatten er for alle som har skatteplikt i Norge. Det har ingenting med å gi tilbake til det samfunnet som skapte dem, eller så hadde vi gitt unntak til utlendinger som flytter til Norge.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg ville bare si at jeg en gang, på begynnelsen av 2000-tallet, ble fortalt at vestlig kapitalisme er som en enorm mage med umettelig appetitt – et vesen blottet for sjel og intellekt.
Min respekt ligger hos medmenneskelighet, ferdigheter, kreativitet og kjærlighet. Jeg kommer aldri til å se opp til mennesker bare fordi de har klart å sette på en ekstra null, eller fordi de har lært seg å grafse til seg mest mulig.

Noen kaller oss med sosialistiske trekk for «misunnelige», at vi bare vil gjøre alle like fattige. Jeg vil heller si at vi er mer enn mage og tenner – sjelen vår higer etter mer enn markedsverdi og passive inntekter. Vi blir ikke mette av å lese bankutskriftene våre.
Vi ønsker å dyrke arbeidet fordi arbeidet er givende, ikke fordi det gir en fremtidig passiv inntekt som skal gjøre oss i stand til å være på evig ferie.

Vi lever i en tid med produktivitet som overgår alle fantasier – en historisk periode med velstand fortiden bare kunne drømme om. De rikeste på planeten har nå så mye penger at de kan bygge sine egne romfartsflåter og drømme om evig liv.
Men vi vanlige arbeidere, kunstnere, lærere, sjåfører, sykepleiere og vaskehjelper kan ikke annet enn å se på at pengene våre mister verdi år for år.

Samtidig sørger våre politikere for at vi stadig trekkes inn i kriger ingen vanlige borgere noen gang har tjent på. Store ord blir til store handlinger, utført av småfolkets sønner og døtre. Vi betaler aksjeporteføljen til vår nye adelsstand med våre barns blod.

…og alt dette gjør vi mot oss selv.
Vi glaner på dokumentarer om kongelige, leser artikler om de nye kongenes «genialitet» – til tross for at det var alkymistene og stjernetolkerne som oppfant maskinene deres. Vi hyller dem som arvet sølvet, kanskje fordi vi håper at litt av glansen skal smitte over på oss.

Det gjør den ikke.
Vannet drypper oppover i denne verdenen vi har skapt – elvene renner mot tårnene, og de tørreste hendene løfter de tyngste bøttene.
Avlingene vokser på åkrene våre, men frukten bæres til de som allerede har mer enn de kan spise.
Selv vinden bøyer seg nå mot de høye bygningene, som om luften selv vet hvem som eier den.

Og de som sitter på toppen, de som bygger seg høyere for hver dråpe vi mister,
har begynt å kalle motstand for hat, sannhet for opprør, og håp for trussel.
De reiser lover som gjerder rundt tankene våre,
så selv stillheten en dag kan bli ulovlig.

Endret av JornHansen
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
JornHansen skrev (19 minutter siden):

Jeg ville bare si at jeg en gang, på begynnelsen av 2000-tallet, ble fortalt at vestlig kapitalisme er som en enorm mage med umettelig appetitt – et vesen blottet for sjel og intellekt.
Min respekt ligger hos medmenneskelighet, ferdigheter, kreativitet og kjærlighet. Jeg kommer aldri til å se opp til mennesker bare fordi de har klart å sette på en ekstra null, eller fordi de har lært seg å grafse til seg mest mulig.

Noen kaller oss med sosialistiske trekk for «misunnelige», at vi bare vil gjøre alle like fattige. Jeg vil heller si at vi er mer enn mage og tenner – sjelen vår higer etter mer enn markedsverdi og passive inntekter. Vi blir ikke mette av å lese bankutskriftene våre.
Vi ønsker å dyrke arbeidet fordi arbeidet er givende, ikke fordi det gir en fremtidig passiv inntekt som skal gjøre oss i stand til å være på evig ferie.

Vi lever i en tid med produktivitet som overgår alle fantasier – en historisk periode med velstand fortiden bare kunne drømme om. De rikeste på planeten har nå så mye penger at de kan bygge sine egne romfartsflåter og drømme om evig liv.
Men vi vanlige arbeidere, kunstnere, lærere, sjåfører, sykepleiere og vaskehjelper kan ikke annet enn å se på at pengene våre mister verdi år for år.

Samtidig sørger våre politikere for at vi stadig trekkes inn i kriger ingen vanlige borgere noen gang har tjent på. Store ord blir til store handlinger, utført av småfolkets sønner og døtre. Vi betaler aksjeporteføljen til vår nye adelsstand med våre barns blod.

…og alt dette gjør vi mot oss selv.
Vi glaner på dokumentarer om kongelige, leser artikler om de nye kongenes «genialitet» – til tross for at det var alkymistene og stjernetolkerne som oppfant maskinene deres. Vi hyller dem som arvet sølvet, kanskje fordi vi håper at litt av glansen skal smitte over på oss.

Det gjør den ikke.
Vannet drypper oppover i denne verdenen vi har skapt – elvene renner mot tårnene, og de tørreste hendene løfter de tyngste bøttene.
Avlingene vokser på åkrene våre, men frukten bæres til de som allerede har mer enn de kan spise.
Selv vinden bøyer seg nå mot de høye bygningene, som om luften selv vet hvem som eier den.

Og de som sitter på toppen, de som bygger seg høyere for hver dråpe vi mister,
har begynt å kalle motstand for hat, sannhet for opprør, og håp for trussel.
De reiser lover som gjerder rundt tankene våre,
så selv stillheten en dag kan bli ulovlig.

Det var slikt babbel jeg falt for da jeg var blakk, uansvarlig og skyldig 25.000 kr på Mastercard. Heldigvis begynte jeg å ta mer ansvarlige valg i 2020 og etter det har det ballet på seg i riktig retning og snart er jeg en av de stygge rike som blir pålagt formueskatt :)

Stor milepæl nå forrige fredag

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Det var slikt babbel jeg falt for da jeg var blakk og skyldig 25.000 kr på Mastercard. Heldigvis begynte jeg å ta mer ansvarlige valg i 2020 og etter det har det ballet på seg i riktig retning og snart er jeg en av de stygge rike som blir pålagt formueskatt :)

En kommende milliardær som henger rundt på diskusjon.no ? Gratulerer med millionen din, nå har du bare 999 igjen å tjene.

Endret av JornHansen
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
JornHansen skrev (3 minutter siden):

En kommende milliardær som henger rundt på diskusjon.no ? Gratulerer med millionen din, nå har du bare 999 igjen å tjene.

Det holder med 9 for min del

• Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (14 minutter siden):

Det var slikt babbel jeg falt for da jeg var blakk, uansvarlig og skyldig 25.000 kr på Mastercard. Heldigvis begynte jeg å ta mer ansvarlige valg i 2020 og etter det har det ballet på seg i riktig retning og snart er jeg en av de stygge rike som blir pålagt formueskatt :)

Stor milepæl nå forrige fredag

Bra jobbet, er gøy når man når den første millionen investert i aksjer eller fond.
Så begynner rentes rente effekten å dra seg til, og så sitter man fint i det når man skal eldes.

• Hjerte 1
Skrevet
JornHansen skrev (45 minutter siden):

Så feil kan folk altså ta. Heldigvis var/er det mange som ikke hørte på det våset og skaper/prøver/tar sjanser og fortsetter å bygge den vestlige verden opp og frem

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, DukeNukem3d said:

Det holder med 9 for min del

Det er noe du må forklare. Du har tidligere skrevet at du nærmest lever hånd til munn pga skatter, at du var helt blakk for fem år siden, og at du livnærer deg ved å kjøre lastebil. Og snart skal du bli «stygg rik». Hvordan, involverer det investeringer i Nigeria via e-post? 

• Liker 3
Skrevet
Krig og fred skrev (8 minutter siden):

Det er noe du må forklare. Du har tidligere skrevet at du nærmest lever hånd til munn pga skatter, at du var helt blakk for fem år siden, og at du livnærer deg ved å kjøre lastebil. Og snart skal du bli «stygg rik». Hvordan, involverer det investeringer i Nigeria via e-post? 

I hvilken verden er 10 millioner "stygg rik"? Ikke Norge i hvert fall

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...