Gå til innhold

Trygdesvindel. Hvordan få has på det?

Gjest f9b4d...6e0

Anbefalte innlegg

Gjest f9b4d...6e0
Skrevet

I kort.

Hvordan kan man få has på trygdesvindel når alle tips til NAV tilsynelatende aldri går noe sted.

Igjen, i kort så vet jeg om flere titalls millioner som forsvinner i trygdesvindel.
uten at jeg skal si noe mer her, da jeg er litt usikker på hvor det passer best med en slik post.
Så er det selskap som ansetter kone/familie, som etter kort tid blir langtidssykmeldt, tilbake på jobb, langtidssykmeldt.

Syklusen går igjen og igjen, og det er det samme mønsteret i altfor mange selskap.

Jeg er ikke naiv nok til å tro at det er en eller annen sykdom som rammer kun kone/barn til "grundere" som gjør at de ikke kan gjøre disse administrative arbeidsoppgavene de er blitt tildelt i sin "vanlige" jobb som normale mennesker ville brukt kanskje et sted mellom 5-10 timer på i mnd, men igjen, kone/barn til grundere faktisk har som sin eneste arbeidsoppgave gjennom en hel mnd for en lønn som tilsvarer aaaaaakkurat rett under 6G

Jeg er dritt lei rett å slett av å se på at andre jobber for at allerede "rike" mennesker i dag utnytter systemet.

Jeg har gått såpass til verks at jeg har sendt inn "jobbsøknader" hos både nav, økokrim ,lokalt politi og sagt jeg kan jobbe nærmest gratis for å kunne avdekke dette samfunnsproblemet, og jeg er rimelig sikker på at jeg hadde fått meg med et helt lag av mennesker på dette..

Vært i møter med politikere, nav ledere lokalt.. Og det eneste jeg får tilbake er " Uansett hva du sitter med har vi ikke nok juridisk makt til å overstyre legeerklæringer " 

Og jeg skjønner jo at dette er roten til problemet, men når det er så "enkelt" å sykmelde seg i lang tid som det åpenbart er, så må noen snart gjøre noe eller? 

Det går jo på økonomien til oss alle at noen få skal gå rundt med hånda i felleskassa også snur vi oss bare rundt og sier " vi kan ikke gjøre noe"

rant over..Men please, har noen bedre tips så kom med det, for jeg føler jeg har nå gjort det jeg kan uten at det gir noe resultat annet enn frustrasjon og mindre tro på mennesker.

( beklager hvis det ikke sømmer seg i denne kanalen, føler bare den traff på økonomi + ) 

Anonymous poster hash: f9b4d...6e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjest f9b4d...6e0 skrev (6 timer siden):

Vært i møter med politikere, nav ledere lokalt.. Og det eneste jeg får tilbake er " Uansett hva du sitter med har vi ikke nok juridisk makt til å overstyre legeerklæringer " 

Det er jo bare tull. NAV overprøver sykmeldinger daglig, dersom de mener at de ikke er reelle. 

• Liker 7
Skrevet
Gjest f9b4d...6e0 skrev (10 timer siden):

I kort.

Hvordan kan man få has på trygdesvindel når alle tips til NAV tilsynelatende aldri går noe sted.

Igjen, i kort så vet jeg om flere titalls millioner som forsvinner i trygdesvindel.
uten at jeg skal si noe mer her, da jeg er litt usikker på hvor det passer best med en slik post.
Så er det selskap som ansetter kone/familie, som etter kort tid blir langtidssykmeldt, tilbake på jobb, langtidssykmeldt.

Syklusen går igjen og igjen, og det er det samme mønsteret i altfor mange selskap.

Jeg er ikke naiv nok til å tro at det er en eller annen sykdom som rammer kun kone/barn til "grundere" som gjør at de ikke kan gjøre disse administrative arbeidsoppgavene de er blitt tildelt i sin "vanlige" jobb som normale mennesker ville brukt kanskje et sted mellom 5-10 timer på i mnd, men igjen, kone/barn til grundere faktisk har som sin eneste arbeidsoppgave gjennom en hel mnd for en lønn som tilsvarer aaaaaakkurat rett under 6G

Jeg er dritt lei rett å slett av å se på at andre jobber for at allerede "rike" mennesker i dag utnytter systemet.

Jeg har gått såpass til verks at jeg har sendt inn "jobbsøknader" hos både nav, økokrim ,lokalt politi og sagt jeg kan jobbe nærmest gratis for å kunne avdekke dette samfunnsproblemet, og jeg er rimelig sikker på at jeg hadde fått meg med et helt lag av mennesker på dette..

Og jeg skjønner jo at dette er roten til problemet, men når det er så "enkelt" å sykmelde seg i lang tid som det åpenbart er, så må noen snart gjøre noe eller? 

Det går jo på økonomien til oss alle at noen få skal gå rundt med hånda i felleskassa også snur vi oss bare rundt og sier " vi kan ikke gjøre noe"

rant over..Men please, har noen bedre tips så kom med det, for jeg føler jeg har nå gjort det jeg kan uten at det gir noe resultat annet enn frustrasjon og mindre tro på mennesker.

( beklager hvis det ikke sømmer seg i denne kanalen, føler bare den traff på økonomi + ) 

Du vet at man må vente månedsvis på en røntgenbilde eller andre undersøkelser og behandling?
Dette tar måneder, og i noen tilfeller år å få gjennomført.

• Liker 3
Skrevet
Gjest f9b4d...6e0 skrev (9 timer siden):

I kort.

Dette handler om prioriteringer. Det ene man må prioritere er hvor mye ressurser skal man bruke på å behandle feilutbetalingssaker. Hvis man har lange saksbehandlingstider så kommer Nav til å være forsiktig med å bruke saksbehandlere på feilutbetaling. Det andre er hvilken saker man velger å prioritere og da må man både se på alvorlighetsgraden og om man klarer å dokumentere dette godt nok. Det du tenker kanskje er gode tips, kan for en saksbehandler se ut som sak som det vil være så vanskelig å dokumentere at man tenker at det ikke er hensiktsmessig å bruke tid på den.

Hva får deg til å tro at tipsene ikke går noe sted?

• Liker 3
Skrevet
Gjest f9b4d...6e0 skrev (På 23.9.2025 den 10.11):

Hva har grundere med dette og gjøre? Hvor godt kjenner du til disse tilfellene, får de utbetalt 6G i lønn må det jo være penger i disse firmaene, det virker rart og ha en detaljert innsikt i alt hva andre foretar seg.

Hvis du vil slå ned på sløsing finner du rikelig i offentlig sektor, muligens noe lettere enn og stange hodet i veggen bestående av taushetsplikt. 

• Liker 3
Skrevet

Flyttes til Politikk og samfunn da dette ikke har noe med privatøkonomi å gjøre. Det er heller ikke ett tema som har noen overhengende grunn til å diskuteres anonymt.

Modereringen skal ikke kommenteres i tråden. 

• Liker 4
Skrevet
Gjest f9b4d...6e0 skrev (På 23.9.2025 den 10.11):

I kort.

NAV tar i aller høyeste grad trygdebedrageri på alvor og har til og med en egen avdeling som jobber med dette; men det du her snakker om er forhold som i praksis ser ut til å være veldig vanskelig å bevise er trygdemisbruk. Jeg vil heller si det som sånn at sykelønnsordningen, som i utgangspunktet er en bra ordning har blitt et problem i seg selv i Norge da den legger til rette for misbruk som ikke kan avsløres fordi fastlegen har blitt gitt for stor autoritet i det spørsmålet. Derfor mener jeg at en politisk regelendring må til slik man for eksempel har i Danmark hvor trygdeetaten har komiteer av leger som har siste ord i sykemeldingsspørmål. Men det har ikke Norge og derfor er antallet sykemeldte skyhøyt.

Hr Kotelett skrev (På 23.9.2025 den 17.31):

Men samarbeider de med legen som sykemelder da? Oppegående leger bør se sammen etter andre sykemelding.

I praksis er det desverre ofte slik. Fastleger er under sterkt press og opplever til og med at de i praksis blir "truet" til å gi pasienter sykemelding; som tilfellet med "pasienten" som nekter å forlate legekontor om de ikke får sykemelding som vi kunne lese om for litt siden.

Rawls skrev (På 23.9.2025 den 20.41):

Hva får deg til å tro at tipsene ikke går noe sted?

De havner nok i en mappe. Slettet blir de ikke, men så lenge det ikke er noen håndfaste bevis på at det er svindel blir de liggende og samle støv. Smutthull i lovverket er det ofte veldig vanskelig å få gjort noe med.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Man skal vel sette pris på bedrifter som ansetter uføre og syke i deltidsstillinger. At det selvsagt får sykefraværet til å nå nye høyder sier seg selv.

• Liker 4
Skrevet
Morromann skrev (10 timer siden):

De havner nok i en mappe. Slettet blir de ikke, men så lenge det ikke er noen håndfaste bevis på at det er svindel blir de liggende og samle støv. Smutthull i lovverket er det ofte veldig vanskelig å få gjort noe med.

I en del saker så stemmer det. Utfra det TS beskriver så hørtes det ikke ut som et smutthull, men jeg kan fort se for meg at det er vanskelig å bevise. I rundskrivet til folketrygdloven § 8-3 så gir man Nav mulighet til å utrede om inntekten er reell når den sykemeldte er i familie med arbeidsgiver. Hvis man skulle sett på dette nærmere så ville jeg tenkt det var naturlig å sett på hva slags rutiner Nav har i slike saker og så burde man sett på trygderettskjennelser for å få et bilde hva slags beviser retten godtar og hvilken saker de omgjør.

Jeg ser at TS viser til at man ikke kan overstyre legen, men jeg tenker man ikke bør fokusere på om sykemeldingen er reell, men heller fokusere på om inntekten er reell. At den sykemeldte er i familie med arbeidsgiver hørtes ikke ut som en sterk indikasjon på at legen har gjort en feil vurdering, selv om det selvfølgelig minsker sjansen for at arbeidsgiver bestrider sykemeldingen.

• Liker 3
Skrevet
13 hours ago, Morromann said:

NAV tar i aller høyeste grad trygdebedrageri på alvor og har til og med en egen avdeling som jobber med dette; men det du her snakker om er forhold som i praksis ser ut til å være veldig vanskelig å bevise er trygdemisbruk. Jeg vil heller si det som sånn at sykelønnsordningen, som i utgangspunktet er en bra ordning har blitt et problem i seg selv i Norge da den legger til rette for misbruk som ikke kan avsløres fordi fastlegen har blitt gitt for stor autoritet i det spørsmålet. Derfor mener jeg at en politisk regelendring må til slik man for eksempel har i Danmark hvor trygdeetaten har komiteer av leger som har siste ord i sykemeldingsspørmål. Men det har ikke Norge og derfor er antallet sykemeldte skyhøyt.

Det ville vært nyttig for å bekjempe svindel. Men også slik blir det med alle de som får avvist sykdom av nav leger som har som eneste mål å holde igjen penger. Tenker på tannlegeassistentene som måtte bevise at kvikksølv var så farlig, for det trodde ikke nav legene noe på. Mange sånne skrekkhistorier. Så hvordan hindrer du de som later som de er syke fra de som faktisk er det?

• Liker 4
Skrevet

Trygdesvindel får må has på ved å melde inn kjente saker. Men man må også vurdere om egen kjennskap til de ulike sakene er godt nok opplyst. Det er selvsagt ikke greit å fabrikkere påstander. 

• Liker 3
Skrevet
Abigor skrev (4 timer siden):

Det ville vært nyttig for å bekjempe svindel. Men også slik blir det med alle de som får avvist sykdom av nav leger som har som eneste mål å holde igjen penger. Tenker på tannlegeassistentene som måtte bevise at kvikksølv var så farlig, for det trodde ikke nav legene noe på. Mange sånne skrekkhistorier. Så hvordan hindrer du de som later som de er syke fra de som faktisk er det?

Husker jeg så en i NAV prøvde å forsvare dette.
Det var en pinelig forestilling hvor jeg lurte på hvor de hadde funnet henne.

• Liker 3
Skrevet
agvg skrev (På 27.9.2025 den 20.28):

Hvis du vil slå ned på sløsing finner du rikelig i offentlig sektor, muligens noe lettere enn og stange hodet i veggen bestående av taushetsplikt. 

Man bør slå ned på begge deler. Men jeg kan være enig i at sløsing i offentlig sektor er et enda større problem; spesielt når noen har en inntekt i millionklassen på bullshitjobber; men det blir kanskje en annen diskusjon?

Drunkenvalley skrev (På 27.9.2025 den 20.37):

Er eit større problem kor mange som ikkje får støtten dei treng til å byrje med...

Det ene rettferdiggjør ikke det andre. De som ikke får den støtten de trenger er ofte helt ærlige ressurssvake mennesker uten noen gode nettverk til å tale deres sak samtidig som sleipe og smarte individer som utnytter systemet slipper unna.

Rawls skrev (På 30.9.2025 den 22.25):

Jeg ser at TS viser til at man ikke kan overstyre legen, men jeg tenker man ikke bør fokusere på om sykemeldingen er reell, men heller fokusere på om inntekten er reell. At den sykemeldte er i familie med arbeidsgiver hørtes ikke ut som en sterk indikasjon på at legen har gjort en feil vurdering, selv om det selvfølgelig minsker sjansen for at arbeidsgiver bestrider sykemeldingen.

Leger tør ofte ikke å bestride sykemeldingen. De har de ærlig innrømmet og med fullt navn i media og mellom linjene innrømmet at de skriver ut sykemelding til alle pasienter som ønsker det fordi de ikke orker noen konflikt. Og slik praksisen og reglene rundt sykemelding er i Norge har NAV veldig begrensede muligheter til å sanksjonere en sykemelding selv om de kan være gitt på et veldig diffust og usaklig grunnlag.

Abigor skrev (På 30.9.2025 den 22.59):

Joda, jeg ser problemstillingen. NAV kan være for harde i å overprøve. NAV-leger har liten autoritet når det gjelder sykemeldinger, men stor autoritet når det gjelder søknader om AAP, uføretrygd og yrkesskadeerstatning og det har vært en del rare avvisninger der som tyder på for stor lojalitet til NAV og økonomistyringen så jeg ser absolutt dilemmaet her.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
SpecialForce skrev (På 1.10.2025 den 3.08):

Trygdesvindel får må has på ved å melde inn kjente saker. Men man må også vurdere om egen kjennskap til de ulike sakene er godt nok opplyst. Det er selvsagt ikke greit å fabrikkere påstander. 

Absolutt. NAV mottar en del usaklige tips, som sinte folk som klager på at den uføre naboen klarer å bære ut søpla så "da kan de ikke være ufør".

halnes1 skrev (På 1.10.2025 den 3.13):

Husker jeg så en i NAV prøvde å forsvare dette.
Det var en pinelig forestilling hvor jeg lurte på hvor de hadde funnet henne.

Husker den også. Hun som satt og stammet da hun ble konfrontert av journalister og det var tydelig at hun ikke trodde selv på det hun sa; men på den annen side er en direktør pålagt å forsvare etatens praksis og legge fra seg personlige følelser ellers er det avskedligelse.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Morromann skrev (13 timer siden):

Leger tør ofte ikke å bestride sykemeldingen. De har de ærlig innrømmet og med fullt navn i media og mellom linjene innrømmet at de skriver ut sykemelding til alle pasienter som ønsker det fordi de ikke orker noen konflikt. Og slik praksisen og reglene rundt sykemelding er i Norge har NAV veldig begrensede muligheter til å sanksjonere en sykemelding selv om de kan være gitt på et veldig diffust og usaklig grunnlag.

Enig i at det er problem at leger ikke tør å bestride sykemeldingene. Sykepenger ser ut til å være laget slik at det er legen som hovedregel bestemmer og så må Nav vurdere nøyere hvis arbeidsgiver er uenig eller i enkelte tilfeller hvor man mistenker at det ikke er sykdom.

I rundskrivet til folketrygdloven § 8-4 så står det: "NAV må også vurdere om sykmeldingen skal undersøkes nærmere dersom NAV er kjent med at sykmeldingen kommer i forbindelse med særlige omstendigheter som f.eks. permittering, oppsigelse, konkurs, livskriser, familieproblemer eller før en ferie e.l."

"Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer e.l. gir ikke rett til sykepenger. Dette kan for eksempel være konflikt på arbeidsplassen, samlivsbrudd, dødsfall eller sykdom i familien. En vanskelig livssituasjon kan imidlertid utvikle seg til sykdom. I slike tilfeller gjelder det et skjerpet beviskrav for at arbeidsuførheten klart skyldes sykdom, og ikke den vanskelige livssituasjonen eller andre vikarierende motiver for fravær. Sykdommen må være hovedårsaken til at brukeren er arbeidsufør eller yrkesufør."

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r08-00#KAPITTEL_3-3

Spørsmålet man bør spørre seg er hva slags saker bør det ikke utbetales sykepenger på, hvem er best egnet til å oppdaget det, hvordan skal de oppdaget det og er det verdt å bruke tid og ressurser på å avdekke det pluss de problemene det blir for folk som er faktisk syke som vil måtte vente lenger eller som ikke vil få sykepenger selv om de fortjener det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...