obygda Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden kremt skrev (36 minutter siden): Mining Egentlig burde man betale ekstremt for effekt over f.eks 15,20 kw....Her burde man rett og slett innføre en avgift på la oss si 5000 kroner..eller ennå mer..... Det færreste nettselskaper har voldsomme priser på disse leddene over 15-20kw....men det burde de strengt tatt bare innført for å stoppe "hjemme" mining.......Slik det er nå så betaler man egentlig veldig lavt for veldig høy effekt...og dermed åpner man opp for næring i vanlige husholdninger....... 1
trikola Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) 12 minutes ago, obygda said: næring i vanlige husholdninger. Personlig næringsdrivende - er vel ikke noe uvanlig det? Husker i starten av strømpriskrigen var det noen glass-kunstnere som også fikk problemer. Mindre gartnerier/bønder ligger vel i samme sjikt. Endret 18 timer siden av trikola
obygda Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden trikola skrev (2 minutter siden): Personlig næringsdrivende - er vel ikke noe uvanlig det? Husker i starten av strømpriskrigen var det noen glass-kunstnere som også fikk problemer. Mindre gartnerier/bønder ligger vel i samme sjikt. Men har man næring i eget hus - så burde man registrere det som næring og betale effektledd etter det...ikke sidestille dette med vanlig husholdningsforbruk. Vi må få et system der man kan ha litt mer kontroll på hva som skjer bak lukkede dører. 1
Simen1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) obygda skrev (2 timer siden): Men har man næring i eget hus - så burde man registrere det som næring og betale effektledd etter det...ikke sidestille dette med vanlig husholdningsforbruk. Vi må få et system der man kan ha litt mer kontroll på hva som skjer bak lukkede dører. Jeg tenker det gjelder å forebygge gjennom å statuere noen eksempler. Som f.eks når politiet avholder trafikkontroll og lokalavisa melder om X antall kroner i bøter og Y førerkortbeslag. Skatteetaten kan statuere eksempler og forebygge på samme måte. Hente inn data fra nettselskapet og sjekke om det er tegn til kryptofarm/hasjfarm. Tegn som f.eks uforklarlig stor økning i stømforbruk over tid eller om forbruket avviker veldig fra forventet forbruk ut fra areal og byggestandard, og som derfor utløser nok mistanke til en rassia. Enten de finner ørten rack med kryptofarm som får huset til å gløde, hasjfarm eller huseier har startet elbil-ladestasjon for en flåte av leiebiler. Eller lovlige aktiviteter som f.eks lottovinneren som legger varmekabler i hele oppkjørselen for å slippe å måke. Pressemelding: "Skatteetaten og Politiet har gjennomført strømforbruk-rassia i kommune X og har avdekket Y hasjfarmer, Z kryptofarmer, en ulovlig pølsefabrikk og noen lovlige utendørs badestamper og badstuer." Endret 16 timer siden av Simen1
xlarge Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Bytt.no er aldri ajour noen gang når jeg sjekker. Vibb har kun 49 pr. md. for spot uten påslag og skulle vært øverst. Opplysningene om Vibb i tabellen med påslag er feil. https://vibb.no/strom 1
SpecialForce Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Da jeg har elbil så har Tibber vært den beste løsningen for meg. Jeg sparer anslagsvis en tusenlapp i året på strøm ved å lade bilen min med smart strømstyring. Påslagene er rimelige og integreringen med andre tjenester er relativt grei. De får min stemme. Helt på siden: Ønsker noen å bli vervet og få flere fordeler så send en pm. Ikke ta det i denne tråden. 1
kremt Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Hva er månedsprisen og påslaget per kwh til tibber?
Selle Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Bytt.no viser feil på Tibber også, står 82kr mnd + 8,50kw/t der 1
obygda Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden SpecialForce skrev (1 time siden): Da jeg har elbil så har Tibber vært den beste løsningen for meg. Jeg sparer anslagsvis en tusenlapp i året på strøm ved å lade bilen min med smart strømstyring. Påslagene er rimelige og integreringen med andre tjenester er relativt grei. De får min stemme. Helt på siden: Ønsker noen å bli vervet og få flere fordeler så send en pm. Ikke ta det i denne tråden. Om du velger Norgespris - hvorfor skal du da ha smart lading? De aller fleste har ulike dag-natt tariffer på nettleien og kan trolig bare lade på natt som default. 1
kremt Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Det meste av styring blir egentlig verdiløst med Størespris. Men jeg ser kraftprodusentene er ganske smarte med dette rundt dag og natt tariffer. Svært ofte legger de nattprisen 10-15 øre over dagprisen, hvertfall vært her slik i det siste. Dermed blir også bruk på natt bortkastet. Differansen dag-natt er ca 14 øre på nettleia her. 1
Gjest 68e4c...8c4 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden kremt skrev (9 minutter siden): Det meste av styring blir egentlig verdiløst med Størespris. Men jeg ser kraftprodusentene er ganske smarte med dette rundt dag og natt tariffer. Svært ofte legger de nattprisen 10-15 øre over dagprisen, hvertfall vært her slik i det siste. Dermed blir også bruk på natt bortkastet. Differansen dag-natt er ca 14 øre på nettleia her. I Oslo/Akershus området: Anonymous poster hash: 68e4c...8c4
Simen1 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Kombinasjonen norgespris-støtte + kraftleverandørens spotpris fjerner alt incentiv til å flytte forbruk, smart styring, lade bilen på natta osv. Kombinasjonen norgespris-støtte + kraftleverandørens fastpris ikke bare fjerner, men snur hele incentivet på hodet. Nå belønnes man for å flytte forbruk fra de timene med god kapasitet i kraftnettet til de timene anstrengt kraftnett. Dette skaper kanskje ikke problemer så tidlig som i oktober, men hvis mange signerer på Norgespris og særlig den siste kombinasjonen der (noe man kan gjøre når som helst, selv etter at man har bundet seg til norgespris). Så ser jeg for meg at det kan bli problemer. I desember og januar kan vi få enkelttimer med helt vanvittige priser og potensielt utkoblinger hvis det rett og slett ikke er mulig å levere nok effekt. Fjerner man incentiver til å flytte strøm, og særlig de som snur incentivet på hodet, vil bidra direkte til ustabilitet og problemer. Det skal bli spennende å se om et par måneder... Både dette og hvordan media vrir sakene. Jeg kan se for meg to veier: Media fremstiller næringsliv som offer for ekstreme pristopper og forlanger støtteordninger for de også Media legger sammen to og to, og skylder på norgespris som årsak til ekstreme pristopper og forlanger endring Hvis 1. så vil det øke toppene ytterligere og da begynner det virkelig å bli fare for utkoblinger. Da gjenstår det å se hvilken vinkling media velger å ta når det skjer. Uansett spår jeg at begge strømstøtteordningene står for fall. Før eller siden. 1
SpecialForce Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) obygda skrev (1 time siden): Om du velger Norgespris - hvorfor skal du da ha smart lading? De aller fleste har ulike dag-natt tariffer på nettleien og kan trolig bare lade på natt som default. I min husholdning så blir ikke Norgespris innført. Jeg bare tittet innom tråden og svarte ut i fra egen erfaring. Norgespris har heller ikke vært tilgjengelig før i år. Endret 13 timer siden av SpecialForce
Mr.M Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden kremt skrev (37 minutter siden): Men jeg ser kraftprodusentene er ganske smarte med dette rundt dag og natt tariffer. Svært ofte legger de nattprisen 10-15 øre over dagprisen, hvertfall vært her slik i det siste. "svært ofte"? er det i hele tatt noen nettselskap som har høyere energiledd/pris om natta enn dagen?
Mr.M Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Gjest 68e4c...8c4 skrev (43 minutter siden): I Oslo/Akershus området: gjenkjenner tallene, er Norgesnett (er i Østfold også) btw, det er forresten dyrt, sjekket Elvia: Norgesnett ligger altså 4 øre over på Dag og 5 øre Natt Endret 13 timer siden av Mr.M
Villfaren Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Gikk over til jærkraft. 0 i påslag, og 0 i mnd gebyr
Mr.M Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden hva er situasjon/muligheten hvis 2 ulike selskap dekker samme område, altså fylke/kommune? oppdaget at Elvia også har strømnett her i Østfold (i tillegg til Norgesnett, som jeg har nå) betyr det at jeg rent fysisk er på Norgesnett kabel, og ikke kan bytte hvis jeg ønsket det, eller "låner" de hverandres ledninger inne samme område om nødvendig?
kremt Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 1 hour ago, Mr.M said: hele tatt noen nettselskap som har høyere energiledd/pris om natta enn dagen Det er ikke poenget men at kraftprisene dreper vitsen med det hele. Hvis prisen blir akkurat det samme hvorfor skal man bruke mer om natta da. Dette er morgendagens kraftpris, ofte høyere om natten. Hvis kraftprisen er 14 øre lavere om dagen blir totalprisen akkurat det samme. Spoiler
Nimrad Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Mr.M skrev (1 time siden): betyr det at jeg rent fysisk er på Norgesnett kabel, og ikke kan bytte hvis jeg ønsket det, eller "låner" de hverandres ledninger inne samme område om nødvendig? Du kan ikke bytte, nei. Det baserer seg på adressen din, ett sted går grensen. Nettleie skal i utgangspunktet være nullprofitt så du betaler til det selskapet som er ansvarlig for å vedlikeholde strømnettet som fører til ditt hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå