Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solgt bolig og har enda ikke fått oppgjør pga feil med skjøtet.

Incognima

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er i en helt forferdelig omstendighet angående et boligsalg.

Solgte et rekkehus i år og kjøper overtok boligen som avtalt 10.juli 2025. Kjøper har innbetalt pengene inn til meglers klientkonto. Megler holder igjen oppgjøret og har enda ikke utbetalt til meg. Meglers klientkonto har 4% rente som løper for hver dag som jeg vil få når oppgjøret utbetales. Dette har jeg fått bekreftet både muntlig og skriftlig fra megler og meglers advokat.

Per nå 21.09.2025 så betaler jeg fortsatt på to huslån. Skal være ærlig og si at det er helt j.....! Vi sliter sykt med økonomien nå, har fått 3 inkasso varsler, pengene tømmes fra konto og jeg har nesten ingenting igjen på buffer konto, + samme med fruen. Vi har en 2 åring, fruen er gravid, jeg er omstilt fra jobb i tillegg. så hele situasjonen er bare forferdelig.

Ok, hvorfor holder megleren igjen oppgjøret? Saken er at tidlig megler som jeg kjøpte boligen som jeg nå solgte i år, hadde visst gjort en feil med skjøtet. Det var to bruksnummer som skulle slå sammen men dette hadde ikke tidlig megler gjort, og ikke hadde vedkommende opplyst oss om da vi kjøpte. Og vi visste ingenting hva skjøte og tinglys er, vi bare kjøpte i god tro om alt var i orden. Uansett, i følge lover og regler, så hadde tidlig selger IKKE lov å selge huset siden de trenger godkjenning fra kommunen at begge bruksnummeret slås sammen. Min megler har forsøkt å kontakte og sende ansvaret til tidlig megler men min megler sier at hen ikke har klart å få tak i megleren og at megleren fraskrive alt ansvaret, og min megler da må ta fatt i saken selv. Prosessen var visst ikke enkel, men de fikk til slutt godkjenning fra kommunen og kan endelig gjøre oppgjør. Det sa de i forrige uke, så håper det er på plass kommende uke. Fordi dersom de ikke fikk godkjenning fra kommunen, så hadde jeg faktisk ikke lov å selge huset. Dette gjør de nå slik at nye eiere skal ikke få samme utfordringen i fremtiden.

Men så er tingen at jeg taper jo penger på dette. De 4% rente som de påstår hjelper ikke når jeg betjener huslån med rente over 5% !

I følge chatgpt og copilot så mener de at jeg har krav på forsinkelsesrente, evt at megler skal dekke tapet, SELV om det ikke er min MEGLERS feil.

Men jeg sitter og ser mot en vegg og vet ikke hvor og hvem jeg kan høre for å få hjelp. Vi er helt hjelpeløse. Jeg har også meldt inn til en annen advokat via forsikring men hen mente at hen ikke kunne love at det kan bli en god sak? 

Dermed er jeg nå desperat og holder å få noe gode ut av her.

Takk for at dere leser dette

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Megler holder igjen oppgjøret fordi det er en del av avtalen mellom kjøper og selger at selger ikke skal få tilgang på pengene før kjøper har fått sikkerhet for kjøpet. I rettsforholdet mellom kjøper og selger så er dette selgers ansvar og selgers problem. 

Du har derfor ikke krav på forsinkelsesrente, fordi det er ingen forsinket utbetaling. 

Du kan ha krav på rentetapserstatning. For å ha krav på dette må megler ha gjort noe galt. Burde dette vært oppdaget og ordnet tidligere, for eksempel. Du kan imidlertid ikke regne med at dette er noe megler kommer til å gi deg frivillig, særlig ikke hvis meglerhuset allerede har advokat på saken. 

Skrevet
krikkert skrev (1 time siden):

Megler holder igjen oppgjøret fordi det er en del av avtalen mellom kjøper og selger at selger ikke skal få tilgang på pengene før kjøper har fått sikkerhet for kjøpet. I rettsforholdet mellom kjøper og selger så er dette selgers ansvar og selgers problem. 

Du har derfor ikke krav på forsinkelsesrente, fordi det er ingen forsinket utbetaling. 

Du kan ha krav på rentetapserstatning. For å ha krav på dette må megler ha gjort noe galt. Burde dette vært oppdaget og ordnet tidligere, for eksempel. Du kan imidlertid ikke regne med at dette er noe megler kommer til å gi deg frivillig, særlig ikke hvis meglerhuset allerede har advokat på saken. 

Takk for svar. Det er mega kjipt men jeg forstår også at megler bistår jo meg i å få orden på dette da tidlig megler har vært sløv.

Hva innebærer rentetapserstatning? Det er ikke det samme som det megler sier at det er 4% renteinnskudd i meglers klient konto? 

Så alt i alt så vil jeg uansett sitte med tap fordi noen har gjort feil med skjøtet? Verste er at jeg solgte huset til under pris ant og allerede har tapt penger, men nå taper jeg bare mer pga feilen i tillegg.

Skrevet

Rentetapserstatning er erstatning fordi du har et økonomisk tap pga. rentedifferanse. Du har måttet låne penger lengre enn du ellers ville ha måttet låne penger, og dette har påført deg et rentetap. Hvis du betaler lånerente på 5 % og meglers klientkonto yter innskuddsrente på 4 % har du et rentetap på 1 %. 

Skrevet

Har du snakket med banken din for å få få avdragsfritt lån en periode? Da betaler du kun rente som selvsagt er lite gunstig men gir litt mer pusterom økonomisk. 

Skrevet

Mellomfinansiering er typisk avdragsfritt så mest sannsynlig betaler han kun rente allerede. Eneste kortsiktige alternativ blir vel å jobbe mer eller å begynne å selge eiendeler, f.eks biler, båt etc. 

Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

Mellomfinansiering er typisk avdragsfritt så mest sannsynlig betaler han kun rente allerede. Eneste kortsiktige alternativ blir vel å jobbe mer eller å begynne å selge eiendeler, f.eks biler, båt etc. 

Det er så vidt jeg har forstått snakk om to separate huslån og ikke mellomfinansiering, altså erstatning for egenkapital bundet i forige bolig, men gitt de fyller krav til avdragsfrihets så ville det hjulpet ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...