Gå til innhold

I følge NRK er Charlie Kirk "ytre høyre", og bruker samme retorikk som Anders Behring Breivik - enig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Peter Johansen skrev (18 minutter siden):

Ok, men må arrestere deg litt mht. venstresiden og Trumps valgseier. :) Store mengder Antifa var ute i gatene og angrep Trump-velgere under den første innsettelsesseremonien til Trump, og i flere andre tilfeller. Problemet er at NRK og norsk presse ikke skriver om dette, og mørklegger hva "svartskjortene" på venstresiden driver med i USA. NRK kan ikke engang få seg til å kalle Antifa "ytre venstre".

NRK er stort sett klipp-og-lim fra CNN, MSNBC, NYT og co, og vi får dermed kun servert am. politikk fra et venstre/demokrat-orientert perspektiv.

Tviler ikke på at antifa var på ferde. Og problematisk om det i så fall ikke ble presentert i media.

Felles burde jo være å fordømme voldelig oppførsel på begge sider. Når det alltid er en konkurranse der begge sider prøver å bevise hvor mye verre den andre siden er, blir det fort vanskelig å vedgå slikt i egne rekker. Veldig destruktivt og uheldig.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En eldre bekjent av meg hadde ikke peiling på at George Floyd var kriminell. Men at denne "Kirk" var en høyre-ekstremist (angivelig, vet ikke jeg om jeg er enig i det), joda DET var jo det første han hadde fått med seg. Forteller litt om måten norske medier dekker det på og hvorfor de taper terreng til podcaster og alternative medier.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (17 minutter siden):

Nå tror jeg du spiller dum. Fokuset var på at han døde av skadene etter denne knelingen til politiet. Det var ikke først og fremst viktig å påpeke hvor kriminell han var, selv om det sikkert også ble dekket.

Det er vel ikke så rart at det var fokuset. At han var kriminell forsvarer jo ikke et politidrap.

• Liker 8
Skrevet
DukeNukem3d skrev (15 minutter siden):

Nå tror jeg du spiller dum. Fokuset var på at han døde av skadene etter denne knelingen til politiet. Det var ikke først og fremst viktig å påpeke hvor kriminell han var, selv om det sikkert også ble dekket.

Så Savner du at:

1) politi drepte en kriminelle med unødvendig vold som tittel?

Eller

2) politi drepte kriminelle, men det gjør ikke noe særlig fordi han var en tjeltring som tittel?

For at jeg bedre skal forstå hva du kritiserer tenker jeg man må eniges i et par punkter her forsi måten du skriver gir rom til tolkning og polarisering. 

• Liker 7
Skrevet
DukeNukem3d skrev (22 minutter siden):

En eldre bekjent av meg hadde ikke peiling på at George Floyd var kriminell. Men at denne "Kirk" var en høyre-ekstremist (angivelig, vet ikke jeg om jeg er enig i det), joda DET var jo det første han hadde fått med seg. Forteller litt om måten norske medier dekker det på og hvorfor de taper terreng til podcaster og alternative medier.

To ting:
1. At George Floyd var kriminell kom frem i hver eneste nyhetssak som jeg leste i det minste, og det var heller ikke hovedfokuset i Floyd-saken. Hovedfokuset var ekstrem politivold basert på kun en mistanke om at Floyd hadde brukt falske sedler til å betale for noe. Saken var noe dypere at politi i USA ofte går hardere etter svarte enn hvite som var grunnen til at denne spesifikke saken tok av (og at det ble filmet og gikk viralt som alltid er en bidragsyter).

2. Charlie Kirk var en stor og populær influencer/stemme på den ytterligere høyresiden i USA som hadde kontakter godt inne i den sittende regjeringen og var med i høyrebølgen av stemmer som Jordan Peterson, Ben Shapiro etc. De fleste med minimal interesse av Amerikansk politikk vet hvem Charlie Kirk var.

• Liker 8
Skrevet (endret)
AlpakkaMafakka skrev (14 minutter siden):

To ting:
1. At George Floyd var kriminell kom frem i hver eneste nyhetssak som jeg leste i det minste, og det var heller ikke hovedfokuset i Floyd-saken. Hovedfokuset var ekstrem politivold basert på kun en mistanke om at Floyd hadde brukt falske sedler til å betale for noe. Saken var noe dypere at politi i USA ofte går hardere etter svarte enn hvite som var grunnen til at denne spesifikke saken tok av (og at det ble filmet og gikk viralt som alltid er en bidragsyter).

2. Charlie Kirk var en stor og populær influencer/stemme på den ytterligere høyresiden i USA som hadde kontakter godt inne i den sittende regjeringen og var med i høyrebølgen av stemmer som Jordan Peterson, Ben Shapiro etc. De fleste med minimal interesse av Amerikansk politikk vet hvem Charlie Kirk var.

At han var kriminell ja, men hans bakgrunn ble hvitevasket ganske grundig. Han var tidligere dømt for vold, innbrudd, holdt våpen mot en gravid kvinne osv. Dette ble jo ikke nevnt, imens han ble hyllet som en slags helgen. Ei heller at han hadde tatt en overdose fentanyl når han ble arrestert, som kan ha medvirket til dødsfallet.

https://www.foxnews.com/us/medical-examiner-george-floyd-fentanyl-system

På den andre side, når en populær mainstream konservativ person myrdes i USA, så skal NRK skape en falsk assosiasjon med ABB, slik at Kirks videoer ikke skal ble sett og verdsatt av norsk ungdom. 

Ingen her har sagt det er greit å drepe folk, bare fordi de er kriminelle. Jeg liker ikke denne type uærlig argumentasjon, hvor man konstruerer en falsk stråmann (dvs. Snikpellik) - for derav å argumentere mot denne, i stedet for de reelle motargumentene. Kanskje et tegn på et svakt ståsted?

Endret av Peter Johansen
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Peter Johansen skrev (10 minutter siden):

imens han ble hyllet som en slags helgen

han fikk oppmerksomhet som offer

mye av politi i USA er pil råttent

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Peter Johansen skrev (39 minutter siden):

At han var kriminell ja, men hans bakgrunn ble hvitevasket ganske grundig. Han var tidligere dømt for vold, innbrudd, holdt våpen mot en gravid kvinne osv. Dette ble jo ikke nevnt, imens han ble hyllet som en slags helgen. Ei heller at han hadde tatt en overdose fentanyl når han ble arrestert, som kan ha medvirket til dødsfallet.

https://www.foxnews.com/us/medical-examiner-george-floyd-fentanyl-system

På den andre side, når en populær mainstream konservativ person myrdes i USA, så skal NRK skape en falsk assosiasjon med ABB, slik at Kirks videoer ikke skal ble sett og verdsatt av norsk ungdom. 

Ingen her har sagt det er greit å drepe folk, bare fordi de er kriminelle. Jeg liker ikke denne type uærlig argumentasjon, hvor man konstruerer en falsk stråmann (dvs. Snikpellik) - for derav å argumentere mot denne, i stedet for de reelle motargumentene. Kanskje et tegn på et svakt ståsted?

George Floyd har aldri blitt hyllet som en helgen, han ble brukt som et symbol på den systemiske undertrykkelsen svarte Amerikanere ofte står ovenfor i møte med politiet i USA. Han ble ansiktet for denne formen for undertrykkelse og profilering.

Jeg har spesifikt ikke lest assosiasjonene som gjøres med ABB så jeg har ingen kommentar til det direkte, men det er vel ikke galt å forklare hva Kirks meninger og holdninger var, og hvordan hans retorikk var med å på underbygge det politiske klimaet i USA som nettopp fører til mange politisk motiverte drap og voldshendelser. Jeg personlig ser heller ikke hvorfor noen i Norge skulle verdsette Kirks videoer eller ståsted, Norge er et ganske så annerledes sted enn USA og vi bør avstå i sterkeste grad å "importere" retorikk fra USA.

Siste argumentet ditt virker ikke å være rettet mot meg i det hele tatt, hvertfall ikke noe jeg har skrevet, så jeg kommenterer ikke på det.

• Liker 9
Skrevet (endret)
4 hours ago, Folkflesk said:

Om noen kan redde USA kan man nesten begynne å tvile på. Men at Trump og denne høyreradikale kulten kaldt MAGA ødelegger USA og landets demokrati er nok de fleste enige om her til lands. "Dumme og slemme" høres litt enkelt ut, men hvis man tenker over denne personligheten til Trump og skal beskrive ham med 3 ord så er ikke dum og slem det verste man kunne valgt, i tillegg til narsissistisk.

Det er Norge som trenger redning.

Om noen kan redde USA Norge kan man nesten begynne å tvile på. Men at Trump og denne høyreradikale kulten kaldt MAGA ødelegger reparerer USA og landets demokrati er nok de fleste mange enige om her til lands.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
BadCat skrev (4 minutter siden):

Det er Norge som trenger redning.

Om noen kan redde USA Norge kan man nesten begynne å tvile på. Men at Trump og denne høyreradikale kulten kaldt MAGA ødelegger reparerer USA og landets demokrati er nok de fleste mange enige om her til lands.

Eh,.Man kan være enig eller uenig med Trump, men demokratisk er han ikke

• Liker 2
Skrevet (endret)
ole_marius skrev (1 time siden):

Så Savner du at:

..Fakta presenteres nogenlunde likt uavhengig av om den drepte er godt til høyre eller om det kan bli en "fuck the police" venstreside sak ut av det.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Skrevet (endret)
AlpakkaMafakka skrev (2 timer siden):

George Floyd har aldri blitt hyllet som en helgen, han ble brukt som et symbol på den systemiske undertrykkelsen svarte Amerikanere ofte står ovenfor i møte med politiet i USA. Han ble ansiktet for denne formen for undertrykkelse og profilering.

Jeg har spesifikt ikke lest assosiasjonene som gjøres med ABB så jeg har ingen kommentar til det direkte, men det er vel ikke galt å forklare hva Kirks meninger og holdninger var, og hvordan hans retorikk var med å på underbygge det politiske klimaet i USA som nettopp fører til mange politisk motiverte drap og voldshendelser. Jeg personlig ser heller ikke hvorfor noen i Norge skulle verdsette Kirks videoer eller ståsted, Norge er et ganske så annerledes sted enn USA og vi bør avstå i sterkeste grad å "importere" retorikk fra USA.

Siste argumentet ditt virker ikke å være rettet mot meg i det hele tatt, hvertfall ikke noe jeg har skrevet, så jeg kommenterer ikke på det.

Vel, vi har importert mye venstreretorikk og ideologi fra USA de siste årene. Bl.a. det enorme fokuset på LGBTQ+, transseksualitet og pronomen kommer fra USA. Vi har fått en mangedobling i transpersoner de siste 10 årene. Det er åpenbart en kulturell-ideologisk komponent her, ikke bare "born this way". Vi trenger balanserende motstemmer som Charlie Kirk.

Venstresiden hyllet absolutt George Floyd som en slags helgenfigur, med grafittitegninger, ikonografi osv. For øvrig underslo lederne i BLM millioner av dollar, og kjøpte seg flotte eiendommer for donasjonene de fikk. Ikke et pip om det fra NRK.

For øvrig er det langt flere sort-mot-hvit og sort-mot-sort drap i USA, enn hvit-mot-sort - når man se på FBIs statistikk. Hvis man faktisk ønsket å bedre de sortes hverdag i USA, så burde man ta et oppgjør med fraværende fedre, gjengkriminalitet og manglede respekt for skole/utdanning og autoriteter.

Endret av Peter Johansen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Disse nye idolene er virkelig avskum. Jeg antar de bruker politikken for å dekke over at de ikke når de musikerne vi så opp til da vi vokste opp til anklene engang.

"Bob Vylan at Paradiso Amsterdam Netherlands "I want to dedicate this next one to an absolute piece of shit of a human being. The pronouns was /were. Because if you talk shit, you will get Banged. Rest in peace Charlie Kirk you piece of shit""

https://x.com/Xx17965797N/status/1967076177970860050

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
39 minutes ago, Tussi said:

Eh,.Man kan være enig eller uenig med Trump, men demokratisk er han ikke

Jeg kunne sikkert ha strøket det også. Poenget var å få frem at nordmenn mener det motsatte av hverandre og at slike monologer fremmer polarisering.

Hvis polariseringa fortsetter, ser jeg for meg at nordmenn om 10 års tid barker sammen i gatene, i en kamp om liv og død. Det er ikke mulig å dele samfunn med noen som er som natt og dag.

Når det gjelder USA er det galskap å samle 50 stater og kjøre felles politikk. Det er nær 50/50 splittelse i folket. Da burde man ha delt samveldet i to og kjørt to politiske retninger permanent.

Hvis Per, Pål, Lise og Ole stemmer om de skal kjøpe pepperoni eller biff på pizzaen og får to stemmer for hver, bestiller de en fiftt-fifty i stedet for å gjøre halve gruppa misfornøyd.

Jeg trenger ikke at hele Norge blir som passende for meg. Jeg trenger at en enkelt by eller et enkelt fylke blir et sted hvor jeg kan leve. One size fits all, er Bravo Sierra.

Min kjære slipper inn fluer i min bolig. Disse legger 100–150 egg innen 12–24 timer. Hvis hun ikke slutter med det, kan vi ikke leve sammen. Det er ikke rom for kompromiss. Ved familieforøkelse kan de stemme 2 mot en for å slippe inn fluer. Det er ikke et alternativ og det er heller ikke demokrati.

2% av Norges landareal er bebygd. Det er ikke noen gyldig grunn til å bo sammen eller menge seg med folk som ikke ønsker nær det samme som en selv. Lag bosettinger for likesinnede.

Internett må bli som i land med regimer. Ytringer utenfra slipper ikke inn. Pro- og anti-Kirk må bo adskilt og meningsytringer må ikke veksles mellom disse.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Peter Johansen said:

Bl.a. det enorme fokuset på LGBTQ+, transseksualitet og pronomen kommer fravUSA. Plutselig har vi fått en mangedobling i transpersoner de siste 5-10 årene. Det er åpenbart en kulturell-ideologisk komponent her, ikke bare "born this way". Vi trenger motstemmer som Charlie Kirk, for å balansere mot (ytre) venstre.

Tycker ikke vi trenger motstämmer som Kirk men motstämmer som den svenska populära legen Agnes Wold som er skeptiskt till mye av transideoligien och forskare som Ross Tycker som arbeider for en fair kvinneidrett. 

Tror också att transideoligien er på vei tilbake och då menar jag de kontroversiella sakerna som bekreftelse terapi, bekreftelse behandling för barn och unga, transkvinner i kvinne områden och transkvinner i sport, egenmelding på kön och en del annat. 

Skrevet
59 minutes ago, Mr.M said:

han fikk oppmerksomhet som offer

mye av politi i USA er pil råttent

Når personer blir forsøkt stoppet av politiet, er det en god ide for personen å samarbeide. Floyd prøvde veldig mye annet enn å samarbeide. Og det gjør også veldig mange andre som blir stoppet av politiet der.

Noen av grepene politiet der er trent til å utføre for å forsøke å få kontrol på en person som ikke har vilje til å samarbeide, er det som politimannen gjorde med Floyd med kneet. Så kan man diskutere alle andre forhold rundt det som skjedde. Men å bare si at mye politi der er pil råttent, blir ganske fordømmende i min mening.

Her er en video fra en virkelig god komiker i sin storhetstid som belyser problemet:

28 minutes ago, AlpakkaMafakka said:

han ble brukt som et symbol på den systemiske undertrykkelsen svarte Amerikanere ofte står ovenfor i møte med politiet i USA. Han ble ansiktet for denne formen for undertrykkelse og profilering.

Ikke hvite amerikanere er svært overrepresentert i kriminelle statistikker. Svarte engelske er også overrepresentert i Storbritannia. Du vil kanskje argumentere for at det er pågrunn av undertrykkelse at det er slik i USA. Hva er grunnen til at den samme statistikken er tilfellet i Storbritannia?

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, Crooked Cracker said:

Dette politiske drapet avslører en del usunne holdninger på venstresiden.

Det har vært usmakelige gladklipp, forsøk på endring av motiv, nedrig sverting av offeret eller snu skylda mot konservative. Ikke et pip om å gå i seg eller sin egen retorikk.

Kan du gi noen konkrete eksempler her?

Det er jo forsømmelser fra alle kanter av det politiske spekteret, samt fra alle nyhetskilder.

Jeg har kun sett en politiker som var ufin og hun ble jo ganske raskt og hardt kritisert av "sine egne", og tok sin hatt og gikk. 

3 hours ago, DukeNukem3d said:

Floyd (privatperson ) ble drep av politiet (staten) for mistanke om en mindre kriminell handling.

Kirk ble drept av en privatperson, høyst sannsynlig for sine politiske meninger.

Hva er poenget med å sammenligne disse to sakene? Dette er to vidt forskjellige saker.

Endret av WiiBoy
  • Liker 2
Skrevet
Peter Johansen skrev (11 minutter siden):

[...]

Venstresiden hyllet absolutt George Floyd som en slags helgenfigur, men grafittitegninger, ikonografi osv. Jeg bruker selsvagt helgenbegrepet i overført betydning. For øvrig lederne i BLM underslo millioner av dollar, og kjøpte seg flotte eiendommer for donasjonene de fikk.

For øvrig er langt flere sort-mot-hvit og sort-mot-sort drap i USA, enn hvit-mot-sort - når man se på FBIs statistikk. Hvis man faktisk ønsket å bedre de sortes hverdag i USA, så burde man ta et oppgjør med fraværende fedre, kriminell gjengmentalitet og manglede respekt for skole/utdanning og autoriteter. Da kunne man faktisk få seg et bedre liv, enn å leve i fattigdom.

Samtidig skrives det av noen at "bare se, nå kommer magamagamaga til å gjøre martyr av Kirk. Det fortjener han ikke pga veldig konservative meninger."

Ran av gravid dame med kniv? "Irrelevant i det store bildet. Her er det gjerningsmannen og symbolikken som teller. Ord er dessuten like ille som handling. Hvorfor snakker dere om GF enda i det hele tatt?"

Er det ikke litt hyklersk?

Ellers har du også helt rett i det siste. Kirk var inne på det og hadde meninger om løsninger som inkluderte blant annet endring av velferden i (også demokratisk) styrte byer hvor ting åpenbart ikke fungerer. Men statistikk er i disse dager rasistisk fordi 'grunner'. 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...