Folkflesk Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Iki skrev (13 minutter siden): D. Absolutt ingen av delene. D 4
Subara Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden jallajall skrev (15 minutter siden): Hvofor er der egentlig slik at jeg har større risiko for å bli myrdet dersom jeg har en pistol innelåst i et våpenskap bakerst i klesskapet? Våpenet kan komme på avveie. Ellers kjenner jeg ikke veldig godt til våpenbruk og lovene hverken i Norge eller i USA. Jeg hadde feks. arvet en gammel hagle som jeg leverte inn til politiet. Det står her, selv om fokuset er på selvmord: https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/okt-risiko-for-selvmord-med-skytevapen-i-huset Sitat Dette ifølge en metaanalyse/systematisk oversikt som ble publisert i Annals of Internal Medicine i januar 20141. Forfatterne hadde undersøkt sammenhengen mellom risiko for mord og risiko for selvmord i husstander der våpen oppbevares, sammenlignet med husstander som ikke hadde tilgang til våpen. Over halvparten var relatert til skytevåpen I USA ble 31 000 dødsfall forårsaket av skytevåpen i 2009. 52 prosent av selvmord var samme året relatert til skytevåpen. Blant de som ble drept, var drapsvåpenet et skytevåpen i 2 av 3 tilfeller. De fleste selvmord fant sted i offerets hjem. Drap skjer også ofte i hjemmet. 46 prosent av mannlige offer, og 74 prosent av kvinnelige offer, ble drept i sitt eget hjem. Å eie våpen er vanligere i USA enn i noe annet land. 35-39 prosent av husholdningene har skytevåpen, og 22 prosent eier et skytevåpen. Blant land med høy inntekt er både andelen selvmord og andelen drap med skytevåpen høyest i USA. Studier antyder at stater som har restriksjoner på eierskap av skytevåpen, har færre drap og selvmord med skytevåpen. Skytevåpen som lagres ladd, og som ikke blir låst inne, blir oftere brukt enn de som er innelåst og uladd. Ungdommer som begår selvmord, bruker ofte et skytevåpen i huset som ikke er innelåst. Den økte risikoen som knyttes til det å ha et ladd våpen i huset, er ikke unikt for personer som har eller har hatt mental sykdom. Sannsynligvis er det heller en indikator på hvor lett et impulsivt selvmord kan oppstå, skriver forfatterne. 2
jallajall Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 2 minutes ago, Subara said: Våpenet kan komme på avveie. Ellers kjenner jeg ikke veldig godt til våpenbruk og lovene hverken i Norge eller i USA. Jeg hadde feks. arvet en gammel hagle som jeg leverte inn til politiet. Det står her, selv om fokuset er på selvmord: https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/okt-risiko-for-selvmord-med-skytevapen-i-huset Vet ikke hvor mye større risiko det utgjør for at jeg blir drept. Skjønner jo at det kan øke sjangsen for partnerdrap og sånn, men om man bor alene og oppbevarer våpenet forsvarlig, hvorfor skulle det øke faren for at man blir drept? Endret 2 timer siden av jallajall
Subara Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) jallajall skrev (8 minutter siden): Vet ikke hvor mye større risiko det utgjør for at jeg blir drept. Skjønner jo at det kan øke sjangsen for partnerdrap og sånn, men om man bor alene og oppbevarer våpenet forsvarlig, hvorfor skulle det øke faren for at man blir drept? Det har du rett i. Legger til: med mindre det er en utenfra som forårsaker det med eget våpen. (Hvis mye våpen i omløp). Endret 2 timer siden av Subara
Iki Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden jallajall skrev (15 minutter siden): hvorfor skulle det øke faren for at man blir drept? La oss si noen bryter seg inn, eventuelt politiet fordi noen har gitt dem et falskt tips. Om du drar frem et våpen i selvforsvar så er det større sjanse for at personen som har brutt seg inn gjør det samme. 1
jallajall Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 2 minutes ago, Iki said: La oss si noen bryter seg inn, eventuelt politiet fordi noen har gitt dem et falskt tips. Om du drar frem et våpen i selvforsvar så er det større sjanse for at personen som har brutt seg inn gjør det samme. Om jeg ikke drar frem et våpen da?
Imaginacíon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 19 minutes ago, jallajall said: Vet ikke hvor mye større risiko det utgjør for at jeg blir drept. Skjønner jo at det kan øke sjangsen for partnerdrap og sånn, men om man bor alene og oppbevarer våpenet forsvarlig, hvorfor skulle det øke faren for at man blir drept? Faren for selvmord øker. Faren for at du tar livet av noen som kommer på besøk øker. 2 1
jallajall Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Just now, Imaginacíon said: Faren for selvmord øker. Faren for at du tar livet av noen som kommer på besøk øker. Ja det kan jeg skjønne. Men det var snakk om at faren for at jeg blir drept/myrdet øker dersom jeg har et våpen i huset. 1
Iki Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden jallajall skrev (9 minutter siden): Om jeg ikke drar frem et våpen da? Hva er poenget med å ha et våpen du aldri har tenkt å bruke?
jallajall Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Just now, Iki said: Hva er poenget med å ha et våpen du aldri har tenkt å bruke? Det er jo ikke poenget med spørmålet.. Poenget er at å eie et våpen i seg selv ikke nødvendigvis innebærer at man har en større fare for å bli drept, det er jo andre faktorer enn kun statistikk som er avgjørende vil jeg tro? Ikke at det så innmari interessant sånn egentlig, det var bare egentlig et spørsmål om det våpen-i-hus i seg selv om innebærer risikoen eller om risikoen faktisk ligger i bruk og oppbevaring.. Går man dypere i statistikken vil det sikkert være en del forskjell på faren avhengig ut fra bruk og oppbevaring. Vil jeg tro.
Noxhaven Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden jallajall skrev (7 minutter siden): Ja det kan jeg skjønne. Men det var snakk om at faren for at jeg blir drept/myrdet øker dersom jeg har et våpen i huset. Altså det er vel åpenlyst at det går på statistikker som baserer seg på korrelasjon, ikke kausalitet. I hjem som har skytevåpen så er selvmord, ulykker og risikoen for å bli skutt større i hjem hvor det finnes skytevåpen enn i hjem hvor det ikke finnes skytevåpen. Det er hva det er. Hvordan du personlig ville handlet i en gitt situasjon om du hadde et skyevåpen i et våpenskap under et innbrudd er vel rimelig irrelevant for statistikken, er det ikke? Videre så er det så klart mange andre ting som også trolig korrelaterer til statistikken - er det flere skytevåpen fattige hjem i dårlige strøk hvor folk sliter mer og dere det blir begått flere innbrudd av folk med skytevåpen? Dette gjør trolig større utslag i seg selv enn det å ha et våpen i hjemmet sitt. Begår politi mer selvmord på jobb siden de har tilgang til våpen enn de gjør når de er hjemme og har lagt igjen våpenet på jobb? Trolig ikke. Jeg tror mange andre faktorer spiller inn som trolig er mye mer utslagsgivende enn det å ha tilgang til et våpen.. selv om det også trolig hjelper på.
Rhabagatz Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 18 minutes ago, jallajall said: Ja det kan jeg skjønne. Men det var snakk om at faren for at jeg blir drept/myrdet øker dersom jeg har et våpen i huset. Du kan bli drept med ditt eget våpen av et familiemedlem eller noen på besøk.I tillegg kan inntrengere eller politiet drepe deg, fordi de vet, antar eller tror at du har våpen. Endret 1 time siden av Rhabagatz 1
Noxhaven Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Rhabagatz skrev (4 minutter siden): Du kan bli drept med ditt eget våpen av et familiemedlem eller noen på besøk.I tillegg kan inntrengere eller politiet drepe deg, fordi de vet, antar eller tror at du har våpen. Ha et ladd våpen tilgjengelig er så klart farlig. Men å ha våpen separert fra ammunisjon låst bort i en safe/våpenskap hvor kun du vet hvor nøkkelen er - det er ganske så sikkert. Har du en øks spent opp med en fjær hengenges over en dør med en snubbletråd som utløser fjæra så er det også større sjanse for å bli drept med din egen øks via et familiemedlem eller noen som er på besøk, inntrengere og politiet kan også drepe deg ved å utløse øksa. Uten at det i seg selv er øksa som er problemet, men hvordan den blir behandlet. Men som statistikkene er inne på, om mange behandlet en øks sånn så ville hjem med økser ha større sansynlighet for at de som bor der eller venner blir drept av øks.
Ballalaika Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden jallajall skrev (12 minutter siden): Det er jo ikke poenget med spørmålet.. Poenget er at å eie et våpen i seg selv ikke nødvendigvis innebærer at man har en større fare for å bli drept, det er jo andre faktorer enn kun statistikk som er avgjørende vil jeg tro? Ikke at det så innmari interessant sånn egentlig, det var bare egentlig et spørsmål om det våpen-i-hus i seg selv om innebærer risikoen eller om risikoen faktisk ligger i bruk og oppbevaring.. Går man dypere i statistikken vil det sikkert være en del forskjell på faren avhengig ut fra bruk og oppbevaring. Vil jeg tro. Iflg teorien så er det bla antatt større sjanse for at man konfronterer tyven ol om man har skytevåpen, heller enn å gjemme seg på loftet og la han rane deg. Og sjansen for at en tyv bevæpnet seg øker med antatt sannsynlighet for at de han raner er bevæpnet Osv 2
Uderzo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Disse tekstmeldingene gjør meg mistenksom, det er ingen 22 år gamle "reddit kids" som skriver på den måten. Hvis noen hadde sagt det var en middelaldrene politimann som hadde skrevet dem, så hadde jeg trodd på det. "Vehicle", "squad car", "swept the area" og "my love" skiller seg ut, og resten er litt gammelmodig språk, og hvorfor nevne for samboeren at faren er "diehard MAGA"? Jeg vil anta at hen allerede visste det fra før, siden familien hans trolig har blitt nevnt tidligere, spesielt med tanke på at han tilsynelatende hadde et annet politisk syn. Edit: Og veldig beleilig at disse tekstmeldingene er en komplett tilståelse med alle detaljer nøye beskrevet. Endret 1 time siden av Uderzo 3
Noxhaven Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Ballalaika skrev (1 minutt siden): Iflg teorien så er det bla antatt større sjanse for at man konfronterer tyven ol om man har skytevåpen, heller enn å gjemme seg på loftet og la han rane deg. Og sjansen for at en tyv bevæpnet seg øker med antatt sannsynlighet for at de han raner er bevæpnet Osv Videre når flere lovbrytere er bevæpnet så må også politiet være bevæpnet. Og politiet vil være mer nærvøse for å selv bli skutt i kanskje uskyldige situasjoner. Om noen tar frem en telefon, men i frykt inbiller de seg at det er et våpen så skyter de for ikke å bli skutt selv. Straks har man et samfunn som er mer utrygt for alle - også de som nekter å bevæpne seg. 1
Rhabagatz Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 9 minutes ago, Noxhaven said: Ha et ladd våpen tilgjengelig er så klart farlig. Men å ha våpen separert fra ammunisjon låst bort i en safe/våpenskap hvor kun du vet hvor nøkkelen er - det er ganske så sikkert. Har du en øks spent opp med en fjær hengenges over en dør med en snubbletråd som utløser fjæra så er det også større sjanse for å bli drept med din egen øks via et familiemedlem eller noen som er på besøk, inntrengere og politiet kan også drepe deg ved å utløse øksa. Uten at det i seg selv er øksa som er problemet, men hvordan den blir behandlet. Men som statistikkene er inne på, om mange behandlet en øks sånn så ville hjem med økser ha større sansynlighet for at de som bor der eller venner blir drept av øks. Det er jo noe som forklarer forskjellen mellom land der våpen stort sett brukes til jakt, og USA, det folk har våpen til selvforsvar. 1
Noxhaven Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Rhabagatz skrev (3 minutter siden): Det er jo noe som forklarer forskjellen mellom land der våpen stort sett brukes til jakt, og USA, det folk har våpen til selvforsvar. Ja, jeg er helt enig, og som igjen går på hvordan våpenkulturen er. Hvordan man behandler våpen og hvordan tanken rundt våpenbruk i samfunnet er. Det å eie våpen er ikke i seg selv det som er problemet.. Og er hvorfor jeg synes statistikker som går på antall våpen i hjem beviser at "våpen er farlige-statistikker" bommer på det egentlige problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå