Gå til innhold

Stemmer du for det beste for deg selv, eller for fellesskapet?


Stemmer du for det beste for deg selv, eller det beste for fellesskapet?  

60 stemmer

  1. 1. Stemmer du for det beste for deg selv, eller det beste for fellesskapet?

    • Meg selv
      15
    • Fellesskapet
      45


Anbefalte innlegg

Skrevet
Boing_80 skrev (1 time siden):

Jeg tok den og synes Gerhardsen sa det så fint.

"Jeg var slettes ikke frekk mot damen i blomsterbutikken. Jeg bare spurte; har du no' fresia?"

"Jeg tror Gud er lei av å bli trodd på"

"Det er først når du slutter å riste i bommen, du finner veien videre"

  - Karsten Isachsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Martelè skrev (Akkurat nå):

"Jeg var slettes ikke frekk mot damen i blomsterbutikken. Jeg bare spurte; har du no' fresia?"

"Jeg tror Gud er lei av å bli trodd på"

"Det er først når du slutter å riste i bommen, du finner veien videre"

  - Karsten Isachsen

Poesi er bra på en fredagskveld.

Skrevet
trn100 skrev (1 time siden):

Av og til, faktisk ganske ofte, er det omvendt! 😉

Først, mens man har dårlig råd nyter man av felleskapets goder, og hvis man kommer seg over det mister man ofte lysten til å dele...

Paul Chaffey – Wikipedia

Men, nå har jo ikke noen av stortingspartiene vedtatt å f.eks. legge ned skolene eller offentlige sykehus, eller noe av det andre man typisk nyter godt av som umyndig. Ei heller stoppe bygge og vedlikeholde veier, eller noe annet. Samtidig, når du er elev er du også prisgitt den utdanningspolitikken som føres, og for de av oss som tok skolen i letteste laget, hadde vi vært mye bedre tjent med en skole styrt etter blåblå prinsipper enn noen som syns det er grusomt urettferdig og må utjevnes at noen snorker seg til seksere. Der det fornuftige kanskje ville vært å fordele ressursene til spesialtilbud mer jevnt mellom elever som sliter "nedover" og elever som sliter "oppover". Samtidig har jeg jo hatt dagpenger etter Covid, og da regner jeg med jeg kunne fått mer med Rødt og SV sin politikk, siden de hiver penger etter "de uheldige" mer enn andre partier, men da var jeg jo forlengst ute av utjevningsmaskineriet kalt Offentlig Skole.

Skrevet

Fellesskapet så klart. Men også meg selv da jeg mener fellesskapets beste er mitt eget beste på sikt. Du og jeg er fellesskapet, og de store fremskrittene i samfunnet kommer i stor grad av at vi blir bedre på å leve og arbeide sammen.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
13 hours ago, knopflerbruce said:

 og for de av oss som tok skolen i letteste laget, hadde vi vært mye bedre tjent med en skole styrt etter blåblå prinsipper enn noen som syns det er grusomt urettferdig og må utjevnes at noen snorker seg til seksere. 

Var skolegangen grusom, har du endt opp som en fattig landstryker, uten utdanning? 

  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Tror svaret er begge deler for de fleste. Formuesskatten kom opp som et eksempel lengre opp her, og selv om jeg stemte på et parti som vil senke formuesskatten betraktelig er jeg ikke enig i det. Jeg mener vi trenger formuesskatten selv om jeg må betale den selv. Jeg mener også eiendomsskatt er helt ok, og veldig bra for fellesskapet, selv om jeg må betale det selv.

Samtidig er man jo opptatt av ting som angår en selv i ulike livsfaser. For eksempel er jeg tilhenger av senkingen av barnehageprisene, og dette er jo noe jeg er mer opptatt av fordi jeg nå har små barn. Jeg var ikke like opptatt av dette for fem år siden, selv om jeg nok mente det samme da. Det var bare ikke så viktig eller nært.

Det samme gjelder sikkerhetspolitikk og så videre. Man mener kanskje det samme man alltid har gjort om mye, men viktigheten av ulike saker og hvordan man prioriterer og rangerer det som betyr mest når man velger parti endrer seg.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Skrevet
Krig og fred skrev (7 timer siden):

Var skolegangen grusom, har du endt opp som en fattig landstryker, uten utdanning? 

Hva er dette for slags vås? Faglig sett var den "grusom", ja. Som om det har noe å si fra eller til om noe er "grusomt", det er ingen magisk grense som brytes ved akkurat det triggerordet. Ei heller er det noen spesiell terskel ved å være fattig uteligger(!), som om alle som ikke har havnet der liksom skal kysse Utdanningsdirektoratets føtter og applaudere dem for den fantastiske jobben de har gjort.

Skrevet
20 minutes ago, knopflerbruce said:

Hva er dette for slags vås?

Det var et genuint spørsmål. Fikk du deg en utdannelse, eller har du «tapt skolegang» som man kaller det? At tonen på spørsmålet kunne ha vært annerledes kan jeg gå med på men, spørsmålet består. 

  • Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (7 timer siden):

. Jeg mener vi trenger formuesskatten selv om jeg må betale den selv.

Trinnskatt er en mulig løsning.

Bunnfradrag må opp uansett, mener jeg.

  • Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (3 timer siden):

Det var et genuint spørsmål. Fikk du deg en utdannelse, eller har du «tapt skolegang» som man kaller det? At tonen på spørsmålet kunne ha vært annerledes kan jeg gå med på men, spørsmålet består. 

Hva er relevansen? Man får ikke god opplæring bare fordi man får seksere, på samme måte som man ikke får dårlig opplæring bare fordi man stryker. Det du spør om har ikke noe med det jeg tok opp å gjøre. Det du ber om er privat informasjon og det er høyst uklart hva du ønsker med den, utover å dra feilaktige konklusjoner.

Skrevet
11 hours ago, knopflerbruce said:

Hva er relevansen? Man får ikke god opplæring bare fordi man får seksere, på samme måte som man ikke får dårlig opplæring bare fordi man stryker. Det du spør om har ikke noe med det jeg tok opp å gjøre. Det du ber om er privat informasjon og det er høyst uklart hva du ønsker med den, utover å dra feilaktige konklusjoner.

Jeg spør ikke om "privat informasjon"t. Jeg spør bare fellesskolen ødela skolegangen din. Du kom med et veldig merkelig utsagn: "enn noen som syns det er grusomt urettferdig og må utjevnes at noen snorker seg til seksere". 

Hvordan påvirker det deg at noen "snorker seg til seksere", en påstand som selvfølgelig er rent hyperbol fra din side. Det er veldig vanskelig å vite akkurat hva det er du etterlyser, eller har problemer med. 

  • Liker 2
Skrevet
Krig og fred skrev (1 time siden):

Jeg spør ikke om "privat informasjon"t. Jeg spør bare fellesskolen ødela skolegangen din. Du kom med et veldig merkelig utsagn: "enn noen som syns det er grusomt urettferdig og må utjevnes at noen snorker seg til seksere". 

Hvordan påvirker det deg at noen "snorker seg til seksere", en påstand som selvfølgelig er rent hyperbol fra din side. Det er veldig vanskelig å vite akkurat hva det er du etterlyser, eller har problemer med. 

Det er ikke mer hyperbol enn at hvis du fjerner snorkingen og bytter det ut med "uten nevneverdig innsats" så er den korrekt for mange (meg selv inkludert). "Figure of speech" er ikke hyperbol.

Det jeg har et problem med er at tilrettelegging og ressurser kun tilfaller elever som henger etter i den offentlige skolen, fremfor at man anerkjenner at det er en god del problemer som følger med å ta skolens pensum lett. At en elev får til leksene hver gang er ikke et signal om at man kan bruke ressursene andre steder, men heller et signal om at noen ikke blir tilstrekkelig faglig utfordret og trenger tilrettelegging. For eksempel en IOP, da disse sies å skulle være for dem som ikke har "tilfredsstillende utbytte av undervisningen". Og hvis nivået holder elever nede, er jo læringsutbyttet åpenbart ikke tilfredsstillende.

Det beste hadde vært om et parti som vil gi reell likeverdig opplæring kommer til makten, hvor ikke elever sorteres i "svake" og "sterke" grupper hvor bare den ene får ressurser og oppmerksomhet. En god skole klarer også å løfte opp dem med gode forutsetninger, fremfor å la dem gå for lut og kaldt vann. Det er ikke noe å skulle føle seg "heldig" over, heller, hvor man liksom skal være takknemlig for å være født som man er.

Skrevet (endret)

Stemmer utvilsomt med min familie først i tankene, men det er i praksis ikke så snevert. Hadde et parti kostet en haug med mennesker lidelse, kunne jeg selvsagt ikke stemt disse om det gav mine og meg fordeler - men det finnes ikke her til lands. 

Ettersom det jeg stemmer - i mine øyne - er det beste for de fleste, vil jo de dette korrelere.

Så i realiteten ønsker jeg det beste for de fleste, men jeg tenker helt klart på 'min flokk' først og fremst. For å trekke det til noe mer ekstremt ville jeg beskyttet mine barn først, så jeg ønsker et samfunn som jeg mener er best for deres oppvekst. 

Så er det veldig forskjellig hvilken vei folk mener er best for 'alle'. Sånn som et demokrati skal være.

Endret av Revie
Skrevet (endret)
knopflerbruce skrev (34 minutter siden):

Det er ikke mer hyperbol enn at hvis du fjerner snorkingen og bytter det ut med "uten nevneverdig innsats" så er den korrekt for mange (meg selv inkludert). "Figure of speech" er ikke hyperbol.

Det jeg har et problem med er at tilrettelegging og ressurser kun tilfaller elever som henger etter i den offentlige skolen, fremfor at man anerkjenner at det er en god del problemer som følger med å ta skolens pensum lett. At en elev får til leksene hver gang er ikke et signal om at man kan bruke ressursene andre steder, men heller et signal om at noen ikke blir tilstrekkelig faglig utfordret og trenger tilrettelegging. For eksempel en IOP, da disse sies å skulle være for dem som ikke har "tilfredsstillende utbytte av undervisningen". Og hvis nivået holder elever nede, er jo læringsutbyttet åpenbart ikke tilfredsstillende.

Det beste hadde vært om et parti som vil gi reell likeverdig opplæring kommer til makten, hvor ikke elever sorteres i "svake" og "sterke" grupper hvor bare den ene får ressurser og oppmerksomhet. En god skole klarer også å løfte opp dem med gode forutsetninger, fremfor å la dem gå for lut og kaldt vann. Det er ikke noe å skulle føle seg "heldig" over, heller, hvor man liksom skal være takknemlig for å være født som man er.

Det er et interessant poeng at man kan føle seg “diskriminert” rett og slett fordi man lærer for raskt. En av mine beste venner var i samme situasjon, og hun ble flyttet opp ett trinn fordi hun ikke ble tilstrekkelig utfordret på barneskolen. Det er et virkemiddel som brukes, men man kan selvsagt diskutere hvor rettferdig det er at man må bytte klasse for å få de utfordringene man trenger for å bli godt nok stimulert. I en skolemodell med mye fellesundervisning og lite rom for individuell oppfølging, blir det likevel ofte løsningen.

Selv var jeg i motsatt ende, med lese- og skrivevansker og en noe tvilsom dysleksidiagnose. Jeg opplevde at jeg heller ikke fikk god tilrettelegging i forveiien av Kunnskapsløftet, som kom rundt den tid jeg startet på vidergående. Mine ekstratimer bestod stort sett i å sitte med en lærervikar og et rettskrivingsprogram på PC, mens klassen hadde uteaktiviteter eller mer engasjerende typisk fysisk undervisning jeg heller skulle ønske å få delta på. Hvordan dette er i dag vet jeg ikke, men jeg er ikke i tvil om at skolen fortsatt har for lite ressurser til å hjelpe de elevene som faller utenfor.

Så jeg forstår poenget ditt, både de som sliter og de som ligger langt foran kan oppleve at de ikke får “tilfredsstillende utbytte”. Skolen bør egentlig ha ressurser til å løfte begge deler, men når resursene er begrenset av enten den ene eller andre grunnen så er det jo en skjønnsvurdering rundt hvem som bør prioriteres og hvilken virkemidler en har 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Skrevet
1 hour ago, knopflerbruce said:



Det jeg har et problem med er at tilrettelegging og ressurser kun tilfaller elever som henger etter i den offentlige skolen, fremfor at man anerkjenner at det er en god del problemer som følger med å ta skolens pensum lett. At en elev får til leksene hver gang er ikke et signal om at man kan bruke ressursene andre steder, men heller et signal om at noen ikke blir tilstrekkelig faglig utfordret og trenger tilrettelegging. For eksempel en IOP, da disse sies å skulle være for dem som ikke har "tilfredsstillende utbytte av undervisningen". Og hvis nivået holder elever nede, er jo læringsutbyttet åpenbart ikke tilfredsstillende.

Det er i og for seg greit nok, men jeg sliter med å se at noen på videregående nivå blir "holdt nede", annet enn at de kjeder seg hvis pensum er for lett. Hva er problemet rent praktisk, at overgangen til universitetet blir for stor fordi man synes grunnskolen var for lite utfordrende, og dermed blir offer for egen hybris? 

Quote

Det beste hadde vært om et parti som vil gi reell likeverdig opplæring kommer til makten, hvor ikke elever sorteres i "svake" og "sterke" grupper hvor bare den ene får ressurser og oppmerksomhet. En god skole klarer også å løfte opp dem med gode forutsetninger, fremfor å la dem gå for lut og kaldt vann. Det er ikke noe å skulle føle seg "heldig" over, heller, hvor man liksom skal være takknemlig for å være født som man er.

Tja. Jeg tenker at lærene selv vet hva som er det beste for elevene, og at politikere bør ha en hands-off tilnærming til alt som har med skole å gjøre. Fagmiljøene og fagmiljøene alene bør bestemme, uansett hva resultatet blir. Det interessante er at i idretten hvor Norge overpresterer, så er tilnærmingen preget av bredde, og ikke spesialisering. 

  • Liker 2
Skrevet
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Det er et interessant poeng at man kan føle seg “diskriminert” rett og slett fordi man lærer for raskt.

Ja det er jo mange av de som er utdannet på "Youtube" som føler det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...