Gå til innhold

Høyre-FRP tapte valget, en katastrofe avverget.

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag ble Velle 'skolesjef', han har jo trossalt fullført VGs. I gruppen sitter det en lærer og rektor. Så valget var vell åpenbart Velle😂😂 tenk om disse klovnene hadde vunnet valget...

• Liker 3
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

han har jo trossalt fullført VGs

Tonje Brenna er en norsk politiker som fra september 2025 er leder for Aps stortingsgruppe. Fra 2023 til 2025 var hun Norges arbeids- og inkluderingsminister i Jonas Gahr Støres regjering, og fra 2021 til 2023 var hun kunnskapsminister i samme regjering.

Brenna har fullført videregående skole, men hun har ikke tatt høyere utdanning.

Endret av Jarmo
  • Liker 3
Skrevet
Jarmo skrev (7 minutter siden):

Tonje Brenna er en norsk politiker som fra september 2025 er leder for Aps stortingsgruppe. Fra 2023 til 2025 var hun Norges arbeids- og inkluderingsminister i Jonas Gahr Støres regjering, og fra 2021 til 2023 var hun kunnskapsminister i samme regjering.

Var det rektorer og lærere som alternativer?

• Liker 2
Skrevet (endret)
sjamanen skrev (På 15.9.2025 den 13.44):

Pride er blitt så splittende som vi ser fordi befolkningen vår i stor grad består av delvis ødelagte individer. Vi er et folk av nevrotiske, livredde mennesker som er lært opp i at folk som er annerledes og kler seg annerledes er skumle og farlige. Homser er farlige, drag queens er ekle, you name it. 
Det er DERFOR vi ser den reaksjonen vi ser. 

På ingen måte. jeg har aldri hatt noe imot homofile i det hele tatt, bryr meg ikke om drag queens eller noe sånt helst sånn. Kjør på og kos dere så mye som mulig er alt jeg har å si til det.

Problemet mitt med pride er at det har blitt noe annet enn det. Det har blitt en ideologi der jeg ikke lenger skal omtales som en mann men en som "har CIS-kjønnet". Det er en ideologi der radikale folk skal få "informere" (indoktrinere) i norsk barneskole om relativt tvilsomme utsagn som ikke har noe rot i forskning eller virkeligheten. Pride handler om at en mann som føler seg som kvinne skal få utkonkurrere kvinner i idretter der menn åpenbart har medfødte fordeler.

Og går man ikke god for noe av dette så er man angivelig en hatefull person. Derfor føler jeg ikke noen spesiell støtte for pride-greiene og kunne aldri feiret pride. Pride ender ironisk opp som en intolerant bevegelse.

Endret av DukeNukem3d
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Jarmo skrev (12 timer siden):

Hun har dog tonnevis med arbeidserfaring i politikken og å lede folk helt siden hun var ung. Jeg synes hun gjorde en ganske god jobb i begge ministerpostene hun hadde. Få kjenner partiet så godt som henne, så det er vel naturlig at hun blir leder for deres stortingsgruppe.

Jeg er tilhenger av at mangel på utdanning ikke skal kunne hindre folk i å bli valgt og kunne bli satt til jobber de mestrer. Vi trenger alle typer folk med ulike bakgrunner.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Hun har dog tonnevis med arbeidserfaring i politikken og å lede folk helt siden hun var ung. Jeg synes hun gjorde en ganske god jobb i begge ministerpostene hun hadde. Få kjenner partiet så godt som henne, så det er vel naturlig at hun blir leder for deres stortingsgruppe.

Jeg er tilhenger av at mangel på utdanning ikke skal kunne hindre folk i å bli valgt og kunne bli satt til jobber de mestrer. Vi trenger alle typer folk med ulike bakgrunner.

Har ikke nevnt et ord om dette der du skriver om. Men det er sikkert moro og vri diskusjoner helt til andre retninger.

Ja, man kan komma langt her i livet uten utdannelser slik som jeg viser til i posten min. Som et eksempel til Salvesen.

Olav Thon hadde vel Folkeskole når han reiste fra Hallingdal til Oslo.

John Fredriksen solgte VG i starten av sin karriere. Fredriksen ble født som sønn av sveiser ved Norges Statsbaner (NSB), Gunnar Fredriksen og kantinebestyrer Herdis Johanne Ørbæk. Han kom fra vanlige kår på EtterstadOslo østkant, i Norge, og da han i 1961 som 16-åring startet i skipsmeglingsfirmaet Blehr og Tenvig i Oslo hadde han ingen formell studiekompetanse utover det grunnleggende.

Pluss titusenvis av andre i nyere tid som har blitt milliardærer og/eller temmelig rike her på berget.

Endret av Jarmo
  • Liker 3
Skrevet
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Har ikke nevnt et ord om dette der du skriver om. Men det er sikkert moro og vri diskusjoner helt til andre retninger.

Da misforstod jeg hvorfor du klippet inn en del av en artikkel om Brennas manglende utdanning.

• Liker 5
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (3 timer siden):

På ingen måte. jeg har aldri hatt noe imot homofile i det hele tatt, bryr meg ikke om drag queens eller noe sånt helst sånn. Kjør på og kos dere så mye som mulig er alt jeg har å si til det.

Problemet mitt med pride er at det har blitt noe annet enn det. Det har blitt en ideologi der jeg ikke lenger skal omtales som en mann men en som "har CIS-kjønnet". Det er en ideologi der radikale folk skal få "informere" (indoktrinere) i norsk barneskole om relativt tvilsomme utsagn som ikke har noe rot i forskning eller virkeligheten. Pride handler om at en mann som føler seg som kvinne skal få utkonkurrere kvinner i idretter der menn åpenbart har medfødte fordeler.

Og går man ikke god for noe av dette så er man angivelig en hatefull person. Derfor føler jeg ikke noen spesiell støtte for pride-greiene og kunne aldri feiret pride. Pride ender ironisk opp som en intolerant bevegelse.

Her leser jeg en oppsummering fra en redd mann. Det du skriver er tildels uriktig, men definitivt hysterisk.

- Hvem er det som har definert at Pride er alt det du skriver her? Jo, det er hysteriske livredde folk som gjør det. For de det gjelder så er det fortsatt utelukkende en kamp om egne åpenbare rettigheter og kampen mot tyranniet.

- Hvor ligger det føringer på at du som mann skal omtales som CIS ? Dokumenter dette.

- Det du kommer med angående norsk skole er bare importert ræl først fra Florida og så fra USA som helhet. Jeg synes det er pinlig når folk ikke klarer å formulere egne tanker, men bare videreformidler ting de ønsker skal være sant o.l. Kom med eksempler på radikal ideologi som forsøkes innføres i norsk skole. Er det radikalt å veive med et mangfoldsflagg?
Og still deg selv et utfordrende spørsmål: Er det egentlig bedre å indoktrinere barn i nasjonalisme (norske flagg, nasjonalsang osv.) enn i menneskelig toleranse og mangfold?

- Pride handler om, pride, stolthet over å kunne komme ut som den man er. Det er politikernes jobb å sette grenser slik at det ikke slår ut i konkurranseidrett. Det finnes ingen motsetninger her, kun motvilje og vranghet. Når du omtaler Pride på den måten du gjør, så både radikaliserer du deg selv, omgivelsene dine og du skaper konflikt. Jeg synes det er ekstremt arrogant og rett og slett dårlig gjort overfor de tusenvis av mennesker som lider fordi de ikke får lov å være seg selv i samfunnet, når man har "sinte menn" slik du  fremstår her, som redusererer deres frigjøringskamp til fysiske fordeler hos noen svært få av de det gjelder, innen toppidrett, noe som ikke angår 99% av de menneskene dette gjelder! Ut med badevannet er alle de millioner av fremtidige skjebner som kommer til å få langt bedre liv fordi vi som samfunn tok denne kampen her. Men neida, her skal vi fokusere på 1% toppidrettsutøvere. Skjerp deg, seriøst!

Hatefull person, det blir du veldig fort når du kommer sånt tull som det her. Jeg er så lei av å lese om "radikale" eller "ventreradikale" eller andre merkelapper egnet for kun en ting: Polarisering. 

Kom tilbake til meg når det du skriver er faktiske problemstillinger, det vil si, den dagen det forberedes innføring av masse grisete sex i på tv i barnehager eller at du og jeg blir tvunget til å kalle oss CIS-mennesker. 

Endret av sjamanen
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (7 timer siden):

Nå må jeg spørre om oppklaring fra deg DukeNukem3d, men det blir mer basert på hvordan du leser følgende:

Jamført  rammeplan til barnehage , den er fra 2017 står det:

Sitat

Likestilling og likeverd Barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet. Barnehagen skal bygge sin virksomhet på prinsippet om likestilling og ikkediskriminering og bidra til at barna møter og skaper et likestilt samfunn. Alle skal ha like muligheter til å bli sett, hørt og oppmuntret til å delta i fellesskap i alle aktiviteter i barnehagen. Personalet må reflektere over sine egne holdninger for best mulig å kunne formidle og fremme likeverd og likestilling.

Videre fra UDIR:

Sitat

Aktuelle kompetansemål

Samfunnsfag etter 2. trinn

• samtale om følelser, kjønn og seksualitet og hvordan egne og andre sine grenser kan uttrykkes og respekteres 

Naturfag etter 4. trinn

• samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon

Samfunnsfag etter 7. trinn

• reflektere over variasjoner i identiteter, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og egne og andre sine grenser knyttet til følelser, kropp og seksualitet og drøfte hva en kan gjøre om grenser blir brutt

Kristendom, religion, livssyn og etikk

• gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn

Samfunnskunnskap etter vg1/vg2

• reflektere over utfordringer i sammenheng med grensetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp

Ut i fra hva som faktisk utføres av rammeplan, så høres det ut som du frykter at man fraviker rammeplanene og heller skal ha barnet til å tvile på hva ens eget kjønn er? Om dette stemmer, hvor hen har du det fra? Rammeplanene er veldig tydelig på at man skal fra tidlig alder lære aksept at andre i samfunnet er annerledes og la dem få ytre seg på sin måte uten at enn skal skal agere eller reagere. 

Dette betyr ikke at og står heller ikke at man fordrer til indre refleksjon om du har inn- eller utovertiss selv.

• Liker 1
Skrevet (endret)
ole_marius skrev (26 minutter siden):

Nå må jeg spørre om oppklaring fra deg DukeNukem3d, men det blir mer basert på hvordan du leser følgende:

Videre fra UDIR:

Ut i fra hva som faktisk utføres av rammeplan, så høres det ut som du frykter at man fraviker rammeplanene og heller skal ha barnet til å tvile på hva ens eget kjønn er? Om dette stemmer, hvor hen har du det fra? Rammeplanene er veldig tydelig på at man skal fra tidlig alder lære aksept at andre i samfunnet er annerledes og la dem få ytre seg på sin måte uten at enn skal skal agere eller reagere. 

Dette betyr ikke at og står heller ikke at man fordrer til indre refleksjon om du har inn- eller utovertiss selv.

Jeg siktet til dette:

Fri, Rosa kompetanse | FRI bør kastes ut av skolen

Ekstreme organisasjoner som FRI har ingenting i norsk skole/barnehage å gjøre. Det de driver med er ikke å informere, men å indoktrinere.

Det at FRI i det hele tatt får lov til dette er en del av problemet med Pride. Man må liksom hylle og inkludere det som er ren overtro og egentlig religion, ellers er vi ikke inkluderende nok.

Endret av DukeNukem3d
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
DukeNukem3d skrev (21 minutter siden):

Jeg siktet til dette:

Ekstreme organisasjoner som FRI har ingenting i norsk skole/barnehage å gjøre. Det de driver med er ikke å informere, men å indoktrinere.

Det at FRI i det hele tatt får lov til dette er en del av problemet med Pride. Man må liksom hylle og inkludere det som er ren overtro og egentlig religion, ellers er vi ikke inkluderende nok.

Goeffeng og hans kilder tar dog regelrett feil, både faglig og etisk:

"I arbeidet med rapporten har vi sett at det er behov for mer kunnskap om kjønnsinkongruens og kjønnsdysfori.
Ukom anbefaler at pubertetsutsettende behandling og hormonell og kirurgisk kjønnsbekreftende behandling for barn og unge defineres som utprøvende behandling"

https://ukom.no/rapporter/for-unge-helsehjelp-og-kjonnsinkongruens/dette-er-vare-anbefalinger

Her tror disse tullingene -- sammen med folka som har feilbehandlet folk i ualminnelige tider ved rikshospitalet -- at de vet bedre enn WHO.

Mangel på behandling er også feilbehandling, som rikshospitalet sliter noe aldeles unormalt mye med å innse -- til punktet det er åpenbart at leder ved avdelingen bør gå av.

Det er ikke tvetydig hva WHO anbefaler, og det er ikke tvil om grunnlaget for deres konklusjoner.
Tvert i mot er det grunn til å tvile på alle som er mostandere av nytt behandlingstilbud, da de feiler viktige etiske prinsipper, alt under en vrangforestilling om at WHO tar feil og at de har rett, selv om de aldri på noe tidspunkt har gitt anbefalingene til WHO noen sjanse;
De bare venter på forskning som forteller at de har rett, forskning som aldri vil komme da det ikke går an å bevise en negativ -- som er hva de venter på i praksis:
De går og venter på beviser for at de har rett -- at unge feilbehandles når nytt diagnosemanual faktisk følges...
...mens de selv feilbehandler mennesker gjennom å nekte dem behandling, totalt uforstående til at de selv utøver grov urett.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (20 minutter siden):

Goeffeng og hans kilder tar dog regelrett feil, både faglig og etisk:

"I arbeidet med rapporten har vi sett at det er behov for mer kunnskap om kjønnsinkongruens og kjønnsdysfori.
Ukom anbefaler at pubertetsutsettende behandling og hormonell og kirurgisk kjønnsbekreftende behandling for barn og unge defineres som utprøvende behandling"

https://ukom.no/rapporter/for-unge-helsehjelp-og-kjonnsinkongruens/dette-er-vare-anbefalinger

Her tror disse tullingene -- sammen med folka som har feilbehandlet folk i ualminnelige tider ved rikshospitalet -- at de vet bedre enn WHO.

Mangel på behandling er også feilbehandling, som rikshospitalet sliter noe aldeles unormalt mye med å innse -- til punktet det er åpenbart at leder ved avdelingen bør gå av.

Det er ikke tvetydig hva WHO anbefaler, og det er ikke tvil om grunnlaget for deres konklusjoner.
Tvert i mot er det grunn til å tvile på alle som er mostandere av nytt behandlingstilbud, da de feiler viktige etiske prinsipper, alt under en vrangforestilling om at WHO tar feil og at de har rett, selv om de aldri på noe tidspunkt har gitt anbefalingene til WHO noen sjanse;
De bare venter på forskning som forteller at de har rett, forskning som aldri vil komme da det ikke går an å bevise en negativ -- som er hva de venter på i praksis:
De går og venter på beviser for at de har rett -- at unge feilbehandles når nytt diagnosemanual faktisk følges...
...mens de selv feilbehandler mennesker gjennom å nekte dem behandling, totalt uforstående til at de selv utøver grov urett.

Nei, jeg har sett eksempler fra FRI sitt "informasjonsmateriale". Det er en ekstrem ideologi og nærmest religion. Det er kanskje noe man kan vise til elever i videregående alder når de kan stille mer kritiske spørsmål, men har absolutt ikke noe i barneskole eller barnehage å gjøre.

Eksempel er at de mener leger "gjetter" kjønnet på barn når de blir født.

At Esben Esther Pirelli Benestad er deres fremste faglige forbilde forteller jo sitt, fyren er fratatt legelisensen av en grunn. Han er altså mer å regne som en svindler i denne sammenheng.

Som det står i artikkelen: Her i Norge har både Folkehelseinstituttet, Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (UKOM) og samtlige fagdirektører i våre fire helseforetak talt FRI midt imot på helt sentrale områder. Det samme har Nasjonal behandlingstjeneste for Kjønnsinkongruens på Rikshospitalet.

Så Goeffeng og de mange andre kritikere av dette har helt rett

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 6
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (3 timer siden):

Jeg siktet til dette:

Herregud for et hysteri vi har rotet oss opp i !

Selvfølgelig skal ikke femåringer ta stilling til egen seksualitet mer enn de på egenhånd gjør fra før. Er det noen som mener noe annet??

Det er selvfølgelig fullstendig galskap å drive med hormonbehandling, nærmest i alle sammenhenger, med mindre det er medisinsk pressende nødvendig. Jeg har sett resultatet av veksthormoner på barn og det er fader ikke noen spøk.

Samtidig har ikke dette her noe med Pride å gjøre. Det må være mulig å skille dette.

Man har på ene siden de som hater Pride og alt det står for og ønsker verden tilbake til middelalderen, så har du på den andre siden fanatikere som skal sette barn på hormoner. 

Jeg slutter aldri å bli forbauset over hvor enkle og lettlurte mange folk ser ut til å være. Unnskyld meg.

Endret av sjamanen
  • Liker 5
Skrevet
sjamanen skrev (51 minutter siden):

Herregud for et hysteri vi har rotet oss opp i !

Selvfølgelig skal ikke femåringer ta stilling til egen seksualitet mer enn de på egenhånd gjør fra før. Er det noen som mener noe annet??

Det er selvfølgelig fullstendig galskap å drive med hormonbehandling, nærmest i alle sammenhenger, med mindre det er medisinsk pressende nødvendig. Jeg har sett resultatet av veksthormoner på barn og det er fader ikke noen spøk.

Samtidig har ikke dette her noe med Pride å gjøre. Det må være mulig å skille dette.

Man har på ene siden de som hater Pride og alt det står for og ønsker verden tilbake til middelalderen, så har du på den andre siden fanatikere som skal sette barn på hormoner. 

Jeg slutter aldri å bli forbauset over hvor enkle og lettlurte mange folk ser ut til å være. Unnskyld meg.

Så du er enig i at FRI ikke bør ha adgang til å indoktrinere barn i skolen og barnehagen, men jeg er likevel "lettlurt og enkel" som mener det? Dette føleriet må du forklare. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser nå at organisasjonen FRI ble etterforsket for svindel av NORAD tidligere i år

"Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold (FRI) bekrefter overfor Norad, som administrerer avtalen på vegne av UD, at de etter undersøkelser har påvist «misligheter, ureglementert bruk av penger og lån fra prosjektkonto».

Den pågående tilskuddsavtalen mellom UD og FRI er på 54 millioner kroner, øremerket aktivisme for LHBT-rettigheter og aksept for ulike kjønnsuttrykk i Afrika og Asia."

Foreningen FRI etterforskes etter mulig brudd på millionavtale

Ja, hvem kunne tro det var en dårlig ide å gi FRI 54 millioner kroner til å drive identitetspolitikk...

Noen som vet om det ble konkludert med noe her? Eller pågår etterforskningen enda?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jarmo skrev (10 timer siden):

Ja, man kan komma langt her i livet uten utdannelser slik som jeg viser til i posten min. Som et eksempel til Salvesen.

Olav Thon hadde vel Folkeskole når han reiste fra Hallingdal til Oslo.

John Fredriksen solgte VG i starten av sin karriere. Fredriksen ble født som sønn av sveiser ved Norges Statsbaner (NSB), Gunnar Fredriksen og kantinebestyrer Herdis Johanne Ørbæk. Han kom fra vanlige kår på EtterstadOslo østkant, i Norge, og da han i 1961 som 16-åring startet i skipsmeglingsfirmaet Blehr og Tenvig i Oslo hadde han ingen formell studiekompetanse utover det grunnleggende.

Pluss titusenvis av andre i nyere tid som har blitt milliardærer og/eller temmelig rike her på berget.

Min post handlet ikke om utdanning, det handlet om alternativene. Jeg har ikke fullført utdanning over Vgs nivå selv. Har studiepoeng i fra høyskole/universitet men ikke fullført grad.

Skrevet (endret)
ole_marius skrev (5 timer siden):

Barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet.

Politisering og seksualisering av småbarn er perverst og motbydelig.
Syke pedofile må stå bak utformingen av teksten. 
Hold dem langt unna barnehager.

Endret av Neptun1
  • Liker 3
Skrevet
DukeNukem3d skrev (29 minutter siden):

Så du er enig i at FRI ikke bør ha adgang til å indoktrinere barn i skolen og barnehagen, men jeg er likevel "lettlurt og enkel" som mener det? Dette føleriet må du forklare. 

Du er lettlurt og enkel når du drar Pride under samme kam som dette greiene her.

Du er lettlurt og enkel når du hyler og skriker om "radikale" folk istedenfor å snakke om innhold. 

Jeg synes heller ikke det er spesielt imponerende at jeg må presisere overnevnte.

Angående FRI, så er jeg ikke kjent med disse så jeg kan kun uttale meg om hva som står i artikkelen.

Poenget mitt er at hele diskusjonen er helt håpløs med to sider som hamrer løs på hverandre på denne måten. I ditt tilfelle reagerer jeg på at du trekker hele Pride inn i det.

Men! Hvis det er slik at interesseorganisasjoner av enhver art reiser rundt i barnehager i Norge og får lov å indoktrinere barn med alskens, så er det overhodet ikke greit og det er veldig veldig bra at noen sier fra om dette.

Personlig river jeg ned plakater med "MOT" hvis jeg ser de på barneskoler rundt omkring. Hvorfor er du ikke like opptatt av at denne "MOT"-kampanjen har fått fritt spillerom i norske skoler? Det er det ingen som snakker om.
Det er altså en interesseorganisasjon som sprer illiberale fryktbasert propaganda til barn - backet opp av ingen andre enn narkotikapolitiforeningen og deres lobbyvirksomhet, trenger jeg si mer?

Hvorfor i all verden kastes ikke de på huet og ræva ut? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...