ForTheImperium Skrevet i går, 09:33 Skrevet i går, 09:33 Hvis vesten innførte en streng overvåkning av SoMe noe som dikaturiske stater gjør for eks Kina, hadde ikke samfunnet blitt mer harmonisert? Eller fører det bare til flere lukket ekkokammeret?
Satan666 Skrevet i går, 09:53 Skrevet i går, 09:53 ForTheImperium skrev (16 minutter siden): Hvis vesten innførte en streng overvåkning av SoMe noe som dikaturiske stater gjør for eks Kina, hadde ikke samfunnet blitt mer harmonisert? Eller fører det bare til flere lukket ekkokammeret? Du forveksler harmoni med monoton stillstand. Vesten er dynamisk og levende, og uenighet driver oss framover. 1
ForTheImperium Skrevet i går, 13:42 Forfatter Skrevet i går, 13:42 Satan666 skrev (3 timer siden): Du forveksler harmoni med monoton stillstand. Vesten er dynamisk og levende, og uenighet driver oss framover. Jo ikke uenig det, men langsikt kan det også skape et giftig samfunn der kaos og anarki herjer. 1
Satan666 Skrevet i går, 14:20 Skrevet i går, 14:20 ForTheImperium skrev (24 minutter siden): Jo ikke uenig det, men langsikt kan det også skape et giftig samfunn der kaos og anarki herjer. Nei, det synes jeg blir en overdramatisering. Systemet i Norge er rustet til å tåle ekstreme motsetninger. Et fritt og åpent samfunn vil nødvendigvis inneholde sterke motsetninger. Det vil dessverre finnes marginale, ekstreme grupper, eller ustabile enkeltpersoner, og noen av disse vil dessverre utøve vold, men dette skjer såpass sjelden at samfunnet "tåler" det. Her mener jeg IKKE å si at vi skal tåle vold, for det skal vi overhodet ikke, men prisen for et dynamisk og levende samfunn med motsetninger er dessverre at det fra tid til annen er noen ytterst få som tar seg til rette. Men vi kan ikke lukke oss selv inne for det, for da ender vi til slutt opp som fastlåst, innelåst i vårt eget fengsel. Se også hvordan vi som nasjon taklet 22. juli, se på rettsoppgjøret, hvordan vi som samfunn vinner, fordi vi viser oss å være siviliserte i møtet med "udyret", (som de voldelige ekstremistene jeg nevnte over her), og vi behandler gjerningsmannen som et menneske. Dette i motsetning til russerne, som torturerte gjerningsmennene etter terrorangrepet i et konserthus i Moskva. Russerne taper seg selv i møte med djevelen, synker ned på hans nivå. Se nicket mitt, jeg vet hva jeg snakker om 😉 Mye av "kaoset" og uenigheten er i sosiale medier, og i mediene, blåst opp i proporsjoner, fordi uenighet og konflikt selger. Så hvis man er der mye, i det alternative universet, så er det også lett å få inntrykk av at konflikter er mye større enn de er. Men jeg tror definitivt ikke at sensur og kontroll, kommunikasjonskontroll, er veien å gå.
ForTheImperium Skrevet i går, 14:23 Forfatter Skrevet i går, 14:23 Satan666 skrev (1 minutt siden): Nei, det synes jeg blir en overdramatisering. Systemet i Norge er rustet til å tåle ekstreme motsetninger. Et fritt og åpent samfunn vil nødvendigvis inneholde sterke motsetninger. Det vil dessverre finnes marginale, ekstreme grupper, eller ustabile enkeltpersoner, og noen av disse vil dessverre utøve vold, men dette skjer såpass sjelden at samfunnet "tåler" det. Her mener jeg IKKE å si at vi skal tåle vold, for det skal vi overhodet ikke, men prisen for et dynamisk og levende samfunn med motsetninger er dessverre at det fra tid til annen er noen ytterst få som tar seg til rette. Men vi kan ikke lukke oss selv inne for det, for da ender vi til slutt opp som fastlåst, innelåst i vårt eget fengsel. Se også hvordan vi som nasjon taklet 22. juli, se på rettsoppgjøret, hvordan vi som samfunn vinner, fordi vi viser oss å være siviliserte i møtet med "udyret", (som de voldelige ekstremistene jeg nevnte over her), og vi behandler gjerningsmannen som et menneske. Dette i motsetning til russerne, som torturerte gjerningsmennene etter terrorangrepet i et konserthus i Moskva. Russerne taper seg selv i møte med djevelen, synker ned på hans nivå. Se nicket mitt, jeg vet hva jeg snakker om 😉 Mye av "kaoset" og uenigheten er i sosiale medier, og i mediene, blåst opp i proporsjoner, fordi uenighet og konflikt selger. Så hvis man er der mye, i det alternative universet, så er det også lett å få inntrykk av at konflikter er mye større enn de er. Men jeg tror definitivt ikke at sensur og kontroll, kommunikasjonskontroll, er veien å gå. Men hvorfor går det så gale i USA og sånn sett i Storbritannia nå for tiden? Har de et dårligere demorkatisk system enn oss? 1
Satan666 Skrevet i går, 14:36 Skrevet i går, 14:36 ForTheImperium skrev (7 minutter siden): Men hvorfor går det så gale i USA og sånn sett i Storbritannia nå for tiden? Har de et dårligere demorkatisk system enn oss? Nå kjenner jeg ikke til USA spesifikt, men det jeg slutter fra det som skjer i Storbritannia er at myndighetene utviser en ekstrem arroganse overfor en ganske stor andel av befolkningen, ved ikke å lytte til dem og ved å avfeie følelsene deres som "feil". Historien viser igjen og igjen at når myndigheter slutter å lytte til folket, så går det galt. Da klikker folk, og det med rette. Husk at staten og myndigheter faktisk er til FOR folket, ikke som en naturgitt størrelse i seg selv. Myndighetene i UK driver også å lefler med det du spør om innledningsvis her, så da ser vi hva som skjer når myndigheter legger lokk på og begrenser en utløpsventil, sosiale medier. Et eller annet sted må misnøyen ut, og den vil alltid finne en vei. Så sosiale medier har definitivt en funksjon som utløp for frustrasjon, som ellers ville funnet andre veier. Eneste alternativet blir et totalitært samfunn, da er alt "bra", i hvert fall på overflaten. 2
joandreas Skrevet i går, 14:45 Skrevet i går, 14:45 Sier det er farlig å holde igjen protester på feks korrupsjon. De gjorde det bare verre når some ble stengt. https://www.nrk.no/urix/demonstranter-har-satt-fyr-pa-nasjonalforsamlingen-i-nepal-1.17563889
Camlon Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) On 9/9/2025 at 11:33 AM, ForTheImperium said: Hvis vesten innførte en streng overvåkning av SoMe noe som dikaturiske stater gjør for eks Kina, hadde ikke samfunnet blitt mer harmonisert? Eller fører det bare til flere lukket ekkokammeret? Vesten er ikke et land eller en gruppe av land med veldig like verdier, så det er ikke noe vesten som kan innføre. Det som vi kan gjøre hvis vi vil følge i Kinas fotspor er å IP-blokkere alle ikke-europeriske sosiale medier og VPN-er og sette opp våre egne kontrollerte sosiale medier. Problemet med dette er at det vil føre til enorme protester som risikerer å få hele EU til å kollapse. Det kan bli løst ved at man setter opp et EU militær som er uavhengig av medlemslandene og som kan arrestere og fengsle demonstranter og journalister uten dom. Det vil kanskje over tid bli et mer harmonisk samfunn, men er det verdt å bli et autoritært samfunn for å få det til? Endret 7 timer siden av Camlon
Krig og fred Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Man trenger ikke overvåke sosiale medier, man trenger bare straffe plattformene hardt, for å gjøre for lite med russisk og kinesisk desinformasjon. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_web_brigades Samt sanksjonere folk som forsterker desinformasjon. Tucker Carlson, Joe Rogan, og andre. Endret 6 timer siden av Krig og fred 1 1
Camlon Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) 17 minutes ago, Krig og fred said: Man trenger ikke overvåke sosiale medier, man trenger bare straffe plattformene hardt, for å gjøre for lite med russisk og kinesisk desinformasjon. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_web_brigades Samt sanksjonere folk som forsterker desinformasjon. Tucker Carlson, Joe Rogan, og andre. Hva om de flagger ut og nekter å betale? Anbefaler du da at vi IP-blokkerer dem? Hvis ja, så må du også IP-blokkere VPN-er. Endret 6 timer siden av Camlon
Boing_80 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Krig og fred skrev (17 minutter siden): Man trenger ikke overvåke sosiale medier, man trenger bare straffe plattformene hardt, for å gjøre for lite med russisk og kinesisk desinformasjon. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_web_brigades Samt sanksjonere folk som forsterker desinformasjon. Tucker Carlson, Joe Rogan, og andre. Hvorfor tar du ikke med amerikansk desinformasjon i tillegg? Det er mye faenskap som kommer derfra også. 2
Sjørøver Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Vi har allerede prøvd det med reddit og twitter. Hvordan gikk det? Bedre med moderering slik som her. 1
AtterEnBruker Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Greia med denne problemstillingen er at SOME allerede er kontrollert, til fordel for kulturkrigen og polariseringen. Via algoritmene. Fordi toppsjefene for disse storselskapene ser det som mest fortjenlig for dem selv. 2 1
Feynman Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden On 9/9/2025 at 4:23 PM, ForTheImperium said: Men hvorfor går det så gale i USA og sånn sett i Storbritannia nå for tiden? Har de et dårligere demorkatisk system enn oss? I USA har det i lang tid vært misnøye blant konservative over de store mediene og, for eksempel, ført til at mange i Statene ser kun på Fox News (eller noe mer ekstremt) og ikke noe mainstream som de ikke stoler på. Så i USA var nok ekkokamrene noe som kom før SoMe, det siste har nok bare forsterket et eksisterende problem. UK har nok en litt annen dynamikk. Har ikke satt meg veldig mye inn i det, men hovedproblemet jeg ser er lovregulering av ytringer, og hvordan det håndheves, virker ekstremt klønete. Det har på ene siden ført til et voldsomt sinne over begrenset ytringsfrihet, selv om det kanskje ikke alltid er berettiget, og på den annen side blir demonstranter som å ønsker å stanse et folkmord arrestert etter anti-terrorlover.
Reg2000 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden On 9/9/2025 at 11:53 AM, Satan666 said: Du forveksler harmoni med monoton stillstand. Vesten er dynamisk og levende, og uenighet driver oss framover. Uenighet kan være bra, men den desinformasjonen som florerer i sosiale medier er ikke det. SOME har en netto sterk negativ påvirkning på livene våre. 1
vampyrica Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 5 hours ago, Krig og fred said: Man trenger ikke overvåke sosiale medier, man trenger bare straffe plattformene hardt, for å gjøre for lite med russisk og kinesisk desinformasjon. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_web_brigades Samt sanksjonere folk som forsterker desinformasjon. Tucker Carlson, Joe Rogan, og andre. Hvorfor skal man henvise til wiki som kildekritikk? Er alt sant der? Endret 1 time siden av vampyrica
ticx Skrevet 28 minutter siden Skrevet 28 minutter siden (endret) Svaret til OP er Ja. Det er dermed ikke sagt at det er en god ide å sensurere over hele fjøla, løsningen er regulering av algoritmer via lovverk og teknisk oppfølging. Grunnen til at det er så mye grums på sosiale medier som splitter og opprører folk er at da disse verktøyene ble laget av stort sett amerikanske selskaper så var hovedmotivasjonen profitt, ikke kommunikasjon og kumbaya. Den mest effektive måten å generere profitt der interaksjon via klikk/oppmerksomhet er drivstoffet er å sørge for at innhold som genereres og prioriteres er noe som engasjerer, provoserer og motiverer til videre samhandling. Utifra menneskelig natur er det som engasjerer mest det som er farlig/opprørende. Du bryr deg mye mer om løven du så på andre siden av elva igår enn de to tre kyrne som beiter i nærheten. Algoritmene prioriterer dette, et unntak er for eksempel linkedin eller den kinesiske versjonen av tiktok, der slike mekanismer ikke er gjeldende, dermed er innholdet merkbart annerledes. Dette i sterk motsetning til plattformer som twitter og for eksempel facebook, som også er plattformer der gradvis hjernevasking via propaganda og trolling er veldig effektivt om man ikke aktivt er oppmerksome på mekanismene. Midlertidig løsning for folk frem til politikere i land som ikke er eid av selskaper våkner er å ikke bruke plattformene så mye. For stater og overnasjonale organer er tiden overmoden til å gro baller og begynne å utestenge plattformer som tillater desinformasjon og hjernevasking kun for profitt, da som man ser i USA er disse mekanismene sterkt giftige for samfunnet. Land som Norge har noe høyere motstand mot disse mekanismene da folk har et høyere nivå av tillitt og bedre tilgang på utdannelse som gjør at mye av hjernevaskingen ikke virker eller virker mye senere. Mindre skjermbruk i norsk skole er et lite skritt i riktig retning. Endret 11 minutter siden av ticx 1
Krig og fred Skrevet 13 minutter siden Skrevet 13 minutter siden 6 hours ago, Camlon said: Hva om de flagger ut og nekter å betale? Anbefaler du da at vi IP-blokkerer dem? Hvis ja, så må du også IP-blokkere VPN-er. Tror du ikke EU kan sanksjonere?
Krig og fred Skrevet 9 minutter siden Skrevet 9 minutter siden 1 hour ago, vampyrica said: Hvorfor skal man henvise til wiki som kildekritikk? Er alt sant der? https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2020/5/pdf/2005-deepportal2-troll-factories.pdf Har du aldri lest om russiske trollfabrikker? Er navnet Jevgenij Prigozjin helt ukjent?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå