Gå til innhold

Xpeng G6 RWD standard range (2024) erfaring?


sdf123

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med bilen? Og kan dele litt?

Fin kampanjepris til en overgang til elbil tenker jeg. Rekkevidde vil ikke være noe utfordring, og vi bor langs kysten i sør, og ikke behov for awd. Familiebil uten små barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
sdf123 skrev (25 minutter siden):

Noen som har erfaring med bilen? Og kan dele litt?

Fin kampanjepris til en overgang til elbil tenker jeg. Rekkevidde vil ikke være noe utfordring, og vi bor langs kysten i sør, og ikke behov for awd. Familiebil uten små barn.

Det eneste jeg husker fra prøvekjøring av g6 awd (jada, ikke rwd) er at setene var meget gode. God på komfort. 

Merk at min prøvekjøring var for en god tid tilbake, skal se om jeg finner min kommentar fra den gang å lime inn her.

Har du sjekket G6 gruppa på facebook? 👍

 

Edit* Testet i januar i år, var stort sett komfort den fikk skryt for. Jeg tok meg ikke tid til å knote mye med software. Og testet ikke lading. Forbruk lå ganske spot on på det som er annonsert. 👍

Endret av Duriello
Skrevet

Takk! Ja, så den G6 gruppen, kan forhøre meg litt der og👍

Det virker bare som en veldig god pris kontra det andre man får nå👍 (om man som meg ikke tenker så mye på merke/utseende, men setter pris høyest)

Skrevet
sdf123 skrev (22 timer siden):

Takk! Ja, så den G6 gruppen, kan forhøre meg litt der og👍

Det virker bare som en veldig god pris kontra det andre man får nå👍 (om man som meg ikke tenker så mye på merke/utseende, men setter pris høyest)

Billig på kort sikt iallefall.

  • 4 uker senere...
Skrevet
sdf123 skrev (På 9.9.2025 den 21.56):

Bedre det, enn dyr på kort sikt 😁

Prøvekjørt i dag, perfekt bil for oss!

Du sier ikke det når du må vente feks en måned på nye bremseklosser 😉

  • Liker 1
Skrevet
AL123 skrev (12 minutter siden):

Du sier ikke det når du må vente feks en måned på nye bremseklosser 😉

Er det slike problemer? Sist jeg var innom og spurte nettopp om dette med reservedeler fordi jeg frykter noe slikt kan skje med Kina biler..så fikk jeg beskjed om at de hadde eget lager i Moss og at deletilgangen var god. Nå skal de jo produseres i Østerrike også. Mao da må de jo ha masse deler i Europa for at det skal gå rundt. Spurte det samme mhp Smart #5 og der sa de at de også hadde god tilgang gjennom mercedes sitt forhandlernettverk. Polestar 2 har det aldri vært en issue..og det samme gjelder Polestar 4 når jeg sjekket. Er det reellt dette som dyttes ut i forumet her om deletilgangen?

Skrevet

Jeg spurte også om dette, og de sa det var litt utfordringer tidligere, men om det er som @AL123 skriver så er det jo kjipt.

Kampanjen ble jo solgt ut på 1-2-3, så vil jo anta at blir en økning antall biler noe som gjør at de også må fylle opp lageret på deler?

Skrevet (endret)
obygda skrev (4 timer siden):

Er det slike problemer? Sist jeg var innom og spurte nettopp om dette med reservedeler fordi jeg frykter noe slikt kan skje med Kina biler..så fikk jeg beskjed om at de hadde eget lager i Moss og at deletilgangen var god. Nå skal de jo produseres i Østerrike også. Mao da må de jo ha masse deler i Europa for at det skal gå rundt. Spurte det samme mhp Smart #5 og der sa de at de også hadde god tilgang gjennom mercedes sitt forhandlernettverk. Polestar 2 har det aldri vært en issue..og det samme gjelder Polestar 4 når jeg sjekket. Er det reellt dette som dyttes ut i forumet her om deletilgangen?

Kan ikke sammenligne Polestar og Smart med Xpeng. Polestar er svenske biler bygget i kina og Smart er delvis tysk og bruker som du sier mye av Mercedes sitt nettverk. Xpeng påstår de har løst mye av problemene, bla med et hovedlager i Europa, men det er lite som tyder på det. At de produserer biler i europa har ingen betydning, da det er en helt annen logistikkkjede. De påstår at de har MECA som dele/ettermarkedspartner, men der finnes omtrent ikke deler, og ingen har reparasjonsdata på noen ting. Andre informasjonsleverandører som Autofrontal, Autodata, Alldata har heller ingenting, Ettermarkedsdiagnoseutstyr er helt tomme for info om merket, og så vidt jeg vet har Xpeng heller ikke offentliggjort noe karosseridata, slik forsikringsselskapene krever. Det finnes heller ikke noe info om bilene på noen hjulstillingsapparater. En annenting er delepriser på kinesiske biler. Xar feks borte i et eksempel med bremseklosser foran til en BYD som kostet 8000kr. Blir fort litt baksmell da. Og da har jeg ikke nevnt annenhåndsverdien på noe slikt.

Det jeg ikke helt skjønner er motivasjonen for å kjøpe Kinesisk bil med begrenset nettverk i Europa. Noen sier de gjør det for å spare penger, men jeg sliter i å se det økonomiske i å gamble med et kjøp til en halv million. Hvis en har så ekstremt mye penger å leke seg med, så kan en vel slenge på 100k og kjøpe bil fra et anerkjent europeisk merke?

Endret av AL123
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AL123 skrev (2 timer siden):

Kan ikke sammenligne Polestar og Smart med Xpeng. Polestar er svenske biler bygget i kina og Smart er delvis tysk og bruker som du sier mye av Mercedes sitt nettverk. Xpeng påstår de har løst mye av problemene, bla med et hovedlager i Europa, men det er lite som tyder på det. At de produserer biler i europa har ingen betydning, da det er en helt annen logistikkkjede. De påstår at de har MECA som dele/ettermarkedspartner, men der finnes omtrent ikke deler, og ingen har reparasjonsdata på noen ting. Andre informasjonsleverandører som Autofrontal, Autodata, Alldata har heller ingenting, Ettermarkedsdiagnoseutstyr er helt tomme for info om merket, og så vidt jeg vet har Xpeng heller ikke offentliggjort noe karosseridata, slik forsikringsselskapene krever. Det finnes heller ikke noe info om bilene på noen hjulstillingsapparater. En annenting er delepriser på kinesiske biler. Xar feks borte i et eksempel med bremseklosser foran til en BYD som kostet 8000kr. Blir fort litt baksmell da. Og da har jeg ikke nevnt annenhåndsverdien på noe slikt.

Det jeg ikke helt skjønner er motivasjonen for å kjøpe Kinesisk bil med begrenset nettverk i Europa. Noen sier de gjør det for å spare penger, men jeg sliter i å se det økonomiske i å gamble med et kjøp til en halv million. Hvis en har så ekstremt mye penger å leke seg med, så kan en vel slenge på 100k og kjøpe bil fra et anerkjent europeisk merke?

Det er blant annet Bilia som selger bilene..og da med 3 års service inkludert i prisen og 7 års garanti. Virker snodig om de ikke har tilgang til deler. Dette med Meca som leverandør av deler har jeg aldri hørt om..

Skrevet

De har t

obygda skrev (8 timer siden):

Det er blant annet Bilia som selger bilene..og da med 3 års service inkludert i prisen og 7 års garanti. Virker snodig om de ikke har tilgang til deler. Dette med Meca som leverandør av deler har jeg aldri hørt om..

De har tilgang til deler, men logistikken er elendig og det er ofte lang ventetid. Litt kjedelig å måtte la bilen stå pga i en måned pga bagatellmessige ting som bremser. Når da prisene er høye og annenhåndsverdien er lav, så sparer man lite på å kjøpe bilen, og hele poenget er borte.

Skrevet
AL123 skrev (15 timer siden):

Du sier ikke det når du må vente feks en måned på nye bremseklosser 😉

Eller har 5mnd ventetid på time. Ser de lokale pingpong verkstedene har høyt forbruk av mekanikere. De jeg kjenner som har vært bilmekanikere har sluttet etter de måtte skru masse på kinesisk bil. De er helt jævlige å forholde seg til når det er garantijobber, alle som en. Jeg hadde ikke kjøpt kinesisk bil.

  • Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (42 minutter siden):

Eller har 5mnd ventetid på time. Ser de lokale pingpong verkstedene har høyt forbruk av mekanikere. De jeg kjenner som har vært bilmekanikere har sluttet etter de måtte skru masse på kinesisk bil. De er helt jævlige å forholde seg til når det er garantijobber, alle som en. Jeg hadde ikke kjøpt kinesisk bil.

Høres jo ikke bra ut dette om det er reelt. Hva er lokale pingpong verksteder forresten? Bilia? Jeg tror nok kundene vil forholde seg til sitt merkeverksted..og for mange blir det jo Bilia..Mulig man kan omtale dem som pingpong?

Skrevet

En annen litt spesiell ting med kinesiske biler er at det er svært sansynlig at den kinesiske stat overvåker alt du gjør med den og sier i den.

https://www.tu.no/artikler/kjopte-kinesisk-elbil-for-a-overvake-den-jeg-har-ikke-jobbsamtaler-i-denne-bilen/558146

I tillegg får du gleden over å støtte et brutalt diktatorisk regime som gledelig bedriver folkemord, truer med invasjon av fredelige og demokratiske Tawian, aktivt ødelegger verdenshavene osv.

Men, men, er nå tilsynelatende billig da.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Om Bilia ikke har gått konkurs innen 7 år, så går det nok fint :) Og er det noe som går på garantien, så får man vel lånebil, så det bør gå greit!

 

@AL123 Xpeng påstår de har løst mye av problemene, bla med et hovedlager i Europa, men det er lite som tyder på det. 

Hva mener du med det er lite som tyder på at ikke problemene er blitt løst - står det at de sliter noen steder nå?

 

@AL123 Noen sier de gjør det for å spare penger, men jeg sliter i å se det økonomiske i å gamble med et kjøp til en halv million.

Fordelen med denne versjonen, var at man fikk den for 340.000kr. 

Planene er å holde denne i 10-15 år, så annenhåndsverdi er ikke så viktig i mitt tilfelle.

  • Liker 1
Skrevet
sdf123 skrev (22 minutter siden):

Om Bilia ikke har gått konkurs innen 7 år, så går det nok fint :) Og er det noe som går på garantien, så får man vel lånebil, så det bør gå greit!

 

Hvis Xpeng trekker seg ut av Europa, så hejlper det lite med 5 års garanti. Da er det 5 år etter forbrukerkjøpsloven som gjelder. Tviler vel sterkt på at du får noen lånebil dersom der er generell delemangel ute og går. En typisk forhandler har kanskje 4-5 verkstebiler de kan låne ut. Hvis 25 kunder venter på nye bremser, så spørs det hvor mye goodwill de har anledning til å gi.

sdf123 skrev (23 minutter siden):

Hva mener du med det er lite som tyder på at ikke problemene er blitt løst - står det at de sliter noen steder nå?

Står hvor?? De hadde store leveringsproblemer i sommer. Ingen av Kinaprodusentene har løst logistikkproblemene sine. Selv ikke de store som BYD og MG.

sdf123 skrev (23 minutter siden):

Fordelen med denne versjonen, var at man fikk den for 340.000kr. 

Planene er å holde denne i 10-15 år, så annenhåndsverdi er ikke så viktig i mitt tilfelle.

For den prisen er det jo mye bil for pengene, men det eneste fornuftige er å kvitte seg med den innen 4-5 år. For det første har jeg vondt for å tro at bilen holder i 15 år, for det andre så vil det potensiellt bli svindyrt å binde seg til merkeforhandler over så mange år.

Skrevet
Smule8o skrev (8 timer siden):

En annen litt spesiell ting med kinesiske biler er at det er svært sansynlig at den kinesiske stat overvåker alt du gjør med den og sier i den.

 

Når man ser hvor mye Tesla og Kinabiler som selges i Norge i forhold til i andre land, så virker det som vi ikke bryr oss om noe som helst så lenge et gavner egen lommebok. Får av og til følelsen av at mange kunne akseptert en russisk innvasjon, dersom renta sank med et par prosentpoeng

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AL123 skrev (14 minutter siden):

Hvis Xpeng trekker seg ut av Europa, så hejlper det lite med 5 års garanti. Da er det 5 år etter forbrukerkjøpsloven som gjelder. Tviler vel sterkt på at du får noen lånebil dersom der er generell delemangel ute og går. En typisk forhandler har kanskje 4-5 verkstebiler de kan låne ut. Hvis 25 kunder venter på nye bremser, så spørs det hvor mye goodwill de har anledning til å gi.

Står hvor?? De hadde store leveringsproblemer i sommer. Ingen av Kinaprodusentene har løst logistikkproblemene sine. Selv ikke de store som BYD og MG.

For den prisen er det jo mye bil for pengene, men det eneste fornuftige er å kvitte seg med den innen 4-5 år. For det første har jeg vondt for å tro at bilen holder i 15 år, for det andre så vil det potensiellt bli svindyrt å binde seg til merkeforhandler over så mange år.

Det virker som de satser. Volkswagen er jo også inne som eier av Xpeng, kanskje det også er positivt på sikt.

Jeg har gjort et bet på en bil til kr 340.000, så får vi se om 7 år om jeg angrer. Men det er klart, skjer det noe med bilen og jeg ikke får deler, så er det utrolig kjedelig. Vi bruker bilen to-tre ganger i uken, så for min del som i utgangspunktet tenker at bil er bil, så var det å komme inn på elbil markedet til en ok pris det viktigste.

Ang hva de gjør med dataen som samles inn, tror jeg ikke er så annerledes enn hva Apple, Google eller Samsung gjør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...