Gå til innhold

Beste alkohol for første gang drikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal du begynne med alkohol så er det cider og smirnoff ice som gjelder. Alternativt kan du kjøpe rom eller vodka og blande det godt ut med brus. Max alkohol er butikknivå så ~4.7%. Om du vil begynne enda mer forsikt kan du prøve lett øl ca 2.5% eller blande ut drinker tilsvarende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Baranladion skrev (15 timer siden):

Nytelse i den forstand at det smaker godt til feks mat. Det går an å ta seg et glass øl, eller drikke et glass vin, uten at hovedgrunnen er å få seg en rus. Jeg vet ikke om jeg kan si det samme om cannabis, kokain, benzoer, heroin etc? 

Like fullt er det veldig få som velger alkoholfrie alternativer til sin mat, hva er grunnen til det? Og mange cannabis brukere snakker varmt om smaken på sitt favoritt merke cannabis, men jeg tror ikke smaken virkelig noen gang er hovedårsaken, da kunne man valgt mye billigere, jeg liker en øl, og jeg liker virkningen, ikke noe galt med det.

Ja, men også basert på hvordan feks politiet foretar rustester. Blir du stoppet etter å ha drukket ett glass vin eller ett glass øl, så kan du slippe unna straff, evt få en lav straff. Har du røyka en joint vil det bli målt til langt over lovlig "promille". 

Ja selv en måned etter at jointen ble røkt, det åpenbare er at det blir tatt mye hardere uansett, grunnet dens status som ulovlig rusmiddel, tro meg alkohol er på et helt annet nivå selv i relativt små doser, i store doser er det av de verste og farligste rusmidlene vi har med god margin, folk som aldri har brukt noe annet enn alkohol har gjerne en tendens til å tro at alkohol er et mildt rusmiddel, det forklarer kanskje deres motstand mot det som nå er ulovlige rusmidler. 

En enhet alkohol er ganske enkelt å beregne, med andre rusmidler (unntatt de du får av legen) blir det fort veldig mye vanskeligere, men ja, hvis vi snakker topprus på alkohol, altså en promille fra 0,8 og opp så er alkohol ikke på noen måte å regne som et mildt rusmiddel. 

Ikke nødvendigvis, og spesielt ikke om vi kunne fått det faktisk regulert, en enhet er kanskje enkel å beregne, men de 2-18 neste kan bli mye vanskeligere, jeg tror vi har en smule bevis for det.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal ikke legge meg så mye opp i posthistorikk til TS, men jeg vil si at alkohol er både en nytelsesdrikk og gift avhengig av omstendighetene rundt. Jeg har selv sett hvordan alkohol kan ødelegge livet til noen, og hvordan det påvirker andre i nære relasjoner rundt den som drikker for mye. Det er grusomt på mange plan. Men alkohol kan i de riktige omstendighetene være bra også. Jeg drikker gjerne noe på lørdagen sammen med noe på skjermen, eller sammen med et spill, alene.

Ikke drikk på tom mage.

Hvis du fortsatt vil smake litt på alkohol så er disse variantene snille:
Rusbrus: Baccardi breezer, Smirnoff ice
Seltzer (vodka med smak og kullsyre)
Cider (fruktdrikk med alkohol)
Øl: start med 1664 blanc for eksempel (blanc er viktig, for den smaker ikke så intenst av øl), prøv en hansa eller lignende hvis du vil, her er det tilvenning som må til.

Du må ikke kjøpe en 6-pakning i butikk, her er det lov å åpne opp emballasjen litt slik at du kan ta ut bare en.

Alkoholstyrke: Alt i butikk er 4,5% og lavere. Dette er et trygt nivå å ligge på i begynnelsen.

På vinmonopolet så er alle ansatte godt trente så der kan du spørre om tips til hva du skal kjøpe. For eksempel: Jeg har lyst til å prøve en rødvin, men jeg vet ikke hvor jeg bør starte. Så guider de deg til et produkt, kanskje de spør om dine smakspreferanser (søtt/surt for eksempel).

Her er en oversikt som er skrevet av AI, som jeg mener er nokså presis for en normalt bygget mann (ca 80kg):

1 halvliter øl – Du merker lett rus.
2 halvlitere øl – Småberuset, koordinasjonen begynner å svekkes.
3 halvlitere øl – Godt brisen, tydelig påvirket.
4 halvlitere øl – Beruset, dømmekraft og balanse svekkes.
6 halvlitere øl – Kraftig fyll, sløve reaksjoner, ustø.
8 halvlitere øl – Svært full, stor risiko for oppkast og blackouts.
10 halvlitere øl – Ekstrem fyll, potensielt farlig nivå.

Mye annet som påvirket hvor påvirket en blir av alkohol (kjønn, vekt, alder, medisiner, sykdom, mat i magen, forbrenningshastighet) så dette er ikke en fasit.

Hold deg til maks 3 halvlitere til å begynne med. Du trenger bare å smake litt i starten.

Skrevet
16 hours ago, Letterboxd said:

Hvor raskt full tror dere en blir som aldri har drukket før? Tenkte kanskje prøve en individuell box med øl, eller enda mindre? Vil ikke bli full første gangen

Hvis du klarer å drikke øl vil jeg anbefale 2 bokser øl. Her er det jo forskjeller. 0.33 liter og 0.5 liter. Kanskje holdt meg til en boks hvis det er 0.5 liter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...