Gå til innhold

strømstøtte eller Norgespris?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Abigor skrev (2 minutter siden):

Noe jævla rot å laste ned app for hver forbanna tjeneste man skal logge seg inn på. På tide å påby full web grensesnitt og forby kun app.

Altså jeg trenger ikke appen, men den har masse fin info. Men før når de tok betalt for tjenesten hadde jeg ikke appen. Men nå som den er inkludert i prisen så bruker jeg den innimellom. Men ikke en nødvendighet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke særlig avansert å regne på dette...

Ja, men hvordan har de regnet da? Det burde være unødvendig å måtte prøve og feile ulike metoder for å utlede hvilken regnemetode de bruker.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Ja, men hvordan har de regnet da? Det burde være unødvendig å måtte prøve og feile ulike metoder for å utlede hvilken regnemetode de bruker.

Er vell ikke så mange måter å gjøre det på spotpris - Norges pris = penger spart. Så summerer en dette i de tids intervallene en har.

Noen tider er positive andre er negative.

Skrevet
koots skrev (9 timer siden):

Ikke alle som har forskjellige takster for dag og natt. Lede har samme døgnet rundt f.eks

ja har visst det. De skiller seg også ut på kapasitetsledd ser jeg, som går i 5 kW trinn

https://lede.no/priser/nettleie-privatkunder/

det oppmuntrer jo ikke til flytte på forbruk, men forklaringen er muligens at strømnettet deres er såpass robust at de ikke har moen utfordringer med belastningen.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Er vell ikke så mange måter å gjøre det på spotpris - Norges pris = penger spart. Så summerer en dette i de tids intervallene en har.

Noen tider er positive andre er negative.

Vet du dette eller bare antar du? Det hadde vært fint å vite hvilken metode de bruker og hva som ligger inne i de tallene. Det er en hel del variable i både metode og hva de tar med.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Vet du dette eller bare antar du? Det hadde vært fint å vite hvilken metode de bruker og hva som ligger inne i de tallene. Det er en hel del variable i både metode og hva de tar med.

Jeg har ingen innsikt i deres kode.

Edit: Jeg skal dog saumfare regning mot estimering for å se om de regner rett :)

Endret av Salvesen.
Skrevet

Du må vel rekne ut kostnad med forbruk og spotpris time for time om du skal kunne samanlikne spot, vanleg stønad og norgespris?

Skrevet
Simen1 skrev (På 8.10.2025 den 23.35):

Nå følger folk mer med og justerer enten manuelt eller automatisk (Tibber).

Jeg tror ikke de justerer så mye. Det er kanskje noen få som har automatikk på det, men hvor mye utgjør det egentlig i det store og det hele? Jeg følger selv mye med på strømprisen, men det er tilnærmet ingenting i det store og hele bildet som jeg gjør i praksis. Jeg har kanskje ventet med å lade bilen ca 1 gang annenhver mnd. I praksis har jeg da flyttet 1% av mitt totale strømforbruk. Hvor mye er det egentlig realistisk at folk justerer?

sedsberg skrev (På 8.10.2025 den 22.28):

15 øre pér kW forskjell er ikke så voldsomt stor besparelse.

Det blir ikke så mye i kroner og øre fra og til fordi det jo er lite av totalen som du kan flytte. Men å sette elbilen fast til lading på natt/helg er jo kjempelett. Og 15 øre utgjør jo 30% av Norgespris-prisen.

Skrevet
Nimrad skrev (20 minutter siden):
Simen1 skrev (På 8.10.2025 den 23.35):

Nå følger folk mer med og justerer enten manuelt eller automatisk (Tibber).

Jeg tror ikke de justerer så mye. Det er kanskje noen få som har automatikk på det, men hvor mye utgjør det egentlig i det store og det hele?

Jeg har ikke sjekket hvor stort kundegrunnlag Tibber har eller hvor mange av de som bruker automatisk forbruksjutering, men har en magefølelse for at de har kanskje 5% markedsandel og halvparten bruker automatisk forbruksjustering.

Manuell justering kommer an på hvor mye folk følger med. De færreste følger med daglig, men noen prosent gjør det sikkert. Videre så har vi de som følger med av og til, f.eks i desember 2022 når avisene skrev med krigstyper at skulle bli 14 kr/kWh eller noe sånt og kun skrur av og ned den ene timen. Jeg vil tro det er relativt mange. Kanskje 10-20%. Så alt i alt tipper jeg norske husstander har justert ned rundt 20% den mest ekstreme timen i 2022, som et ytterpunkt på skalaen for hvor mye folk justerer i praksis. På mer vanlige dager med en pristopp på kanskje 2 kr eller bunn ned mot 0 kr så tipper jeg langt færre justerer. Kanskje 1-2%.

NB. Dette er kun magefølelse og prosenter fra lufta. Jeg skulle gjerne hatt tilgang på reelle forbrukskurver som ekskluderer næringslivskunder og industri og matchet det mot vær og pris. Men det har jeg altså ikke. Kraftselskapene har nok den type data som de kan sitte og analysere på.

Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

På mer vanlige dager med en pristopp på kanskje 2 kr eller bunn ned mot 0 kr så tipper jeg langt færre justerer. Kanskje 1-2%.

Jeg tror det ligger langt under dette i snitt. Jeg tror minst 90% av husstander ikke gjør noenting(eller det som i praksis er ingenting) for å flytte strømbruken basert på spotpris(med unntak av ekstreme tilfeller som kommer i avisene). Og så tror jeg kanskje de neste 9% klarer 1-2%, mens den siste prosenten klarer mer.

Skrevet (endret)
Nimrad skrev (41 minutter siden):

Og så tror jeg kanskje de neste 9% klarer 1-2%, mens den siste prosenten klarer mer.

Hvis vi sier husstander bruker 2 kW i snitt (17 500 kWh/år), så tror du disse 9% slår av en lyspære eller to (20-40 Watt) ?? Da må jo 90% av de som forsøker å redusere effekten misforstå kraftig hva som faktisk monner. Jeg tror de som forsøker å redusere effekten har betydelig mer forståelse for strømforbruk enn det. Jeg tipper disse 9% av husstandene slår av en varmekabel, utsetter oppvasken en time eller to hvis det høver seg, og sånne ting. En oppvaskmaskin bruker vanligvis 1,5-2,5 kWh per vask og en vask varer vel 1,5-2,5 timer avhengig av program så jeg tipper en effektreduksjon i størrelseorden 1 kW er realistisk for de som faktisk gjør noe. Men la oss for enkelhets skyld si at forbruket normalt ville vært 4 kWh på det tidspunktet de sparer strøm, sånn at besparelsen blir 25%. Fordi prisene er jo ofte høye synkront med f.eks vinterkulde og døgnforbrukstopper.

I tillegg har vi ca en million elbilister i landet, der kanskje 20-25% er opptatt av å lade på et gunstig tidspunkt. Noen med automatikk, andre med fast tidspunkt (natt-takst) og andre igjen kikker på pris-kurven på appen sin.

La oss si 9% av Norges 3 millioner husstander sparer i snitt 0,5 kW (ikke 1 siden det ikke alltid høver seg å utsette oppvask etc) og 1% tar det opp til 1,5 kW, ved pristopper. Da snakker vi om en total justeringseffekt på 150 MW. Det utgjør ca 1% av Norges totale kraftforbruk eller 3% av norske husstanders kraftforbruk.

Jepp, det blir litt tullete å bare spekulere. Skulle gjerne hatt litt mer håndfaste tall fra kraftprodusentene. Altså sortert på kun den ~ tredjedelen av forbruket som omhandler husholdninger. Kraftkrevende industri (~1/3) og alt annet næringsliv/offentlig justerer lite, tilnærmet ingenting. Det er nesten utelukkende husholdninger som driver å justerer effekten etter pris.

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

så tror du disse 9% slår av en lyspære eller to (20-40 Watt) ??

Nei, det var ikke det jeg mente. Jeg mente at de 9%-ene kanskje gjør sånne som som å utsette vaskemaskinen.

Simen1 skrev (10 minutter siden):

La oss si 9% av Norges 3 millioner husstander sparer i snitt 0,5 kW og 1% tar det opp til 1,5 kW, ved pristopper. Da snakker vi om en total justeringseffekt på 150 MW. Det utgjør ca 1% av Norges totale kraftforbruk eller 3% av norske husstanders kraftforbruk.

Ja, men hvor mye skal til for at det skjer? Strømprissvingningen må være ganske stor for at du skal spare en skarve krone, for ikke å snakke om 5 kroner ved flytting av en klesvask. Det er derfor jeg tror veldig få gjør faktisk gjør det manuelt.

Simen1 skrev (9 minutter siden):

Jepp, det blir litt tullete å bare spekulere. Skulle gjerne hatt litt mer håndfaste tall fra kraftprodusentene. Altså sortert på kun den ~ tredjedelen av forbruket som omhandler husholdninger. Kraftkrevende industri (~1/3) og alt annet næringsliv/offentlig justerer lite, tilnærmet ingenting. Det er nesten utelukkende husholdninger som driver å justerer effekten etter pris.

Det blir gjetting og vi er jo ikke helt enige om hvor mye de bryr seg.

Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

Men å sette elbilen fast til lading på natt/helg er jo kjempelett. 

Har ikke el-bil, men å lade når man sover eller er ikke er hjemme, regnes det som ok i forhold til brannvesenet?
Skrevet (endret)
Subara skrev (3 minutter siden):
Har ikke el-bil, men å lade når man sover eller er ikke er hjemme, regnes det som ok i forhold til brannvesenet?

Det er vel omdiskutert... Jeg lader elbil om natta, kjører vaskemaskin/oppvaskmaskin om natta etc. Men jeg har også brannvarsler i garasje og vaskerom.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (17 minutter siden):

Ja, men hvor mye skal til for at det skjer? Strømprissvingningen må være ganske stor for at du skal spare en skarve krone, for ikke å snakke om 5 kroner ved flytting av en klesvask. Det er derfor jeg tror veldig få gjør faktisk gjør det manuelt.

Det blir vel som å pante en flaske eller velge handlenett i stedet for ny plastpose i butikken. Det er ganske mange som bryr seg. Selv om det er små beløp hver gang så akkumulerer det seg jo over tid. En krone tre ganger om dagen blir en hundrelapp i måneden og det er ting som folk bryr seg om når de ser regninga. 1400 i stedet for 1500 på månedsregninga er jo synlig for de 10% som følger med prisene, justerer og ser på regninga om det har noen effekt. Særlig de som bor i blokk og sammenligner med naboer.

Men ja, synlighet er et problem for folk flest (de 90% som ikke følger med) når man ikke fysisk ser den hundrelappen i hånda eller som egen linje på kontobevegelsene. Hadde det f.eks stått et display utenpå sikringsskapet der det sto "denne måneden har du spart 100 kr på å flytte forbruket ditt" så hadde nok også flere fått tallet "på hjernen" og prøvd å øke det. Men det er nok ikke enkelt å få til i praksis.

Skrevet (endret)
Subara skrev (16 minutter siden):

Brannekspert hos DSB:

Vaskemaskin:

Oppvaskmaskin:

Tørketrommel:

Lading av elbil nevnes ikke, så det tolker jeg som en tommel opp.  Selvsagt forutsatt at det lades fra elbillader med type 1 eller 2 plugg.

Mer, etter ørten medieoppslag:

Lading av mobiltelefon:

Lading av elsparkesykkel / elsykkel:

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet

Elbiler og "laderne" er så stappa av sikkerhetsanordninger at det er minimale sjanser for brann så lenge alt gjøres riktig. Selv med "nødladere".

• Liker 1
Skrevet

Også pleier elbil lader vera separert i eit areal som sannsynlig i seg sjølv er separert - enten ute på ein gårdsplass, fysiskt separert garasje, eller ein innbygd garasje.

Ikkje akkurat ei branncelle på siste, men den pleier vera ganske separert fra resten av bolig.

Skrevet
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Elbiler og "laderne" er så stappa av sikkerhetsanordninger at det er minimale sjanser for brann så lenge alt gjøres riktig. Selv med "nødladere".

Det er vell denne som ofte inntreffer, der en gjør noe feil som feks installere med feil type kabel, dårlig kobling og spenningstap, skade på utstyr, ikke strekkavlastning osv. Mange mange ting som kan gå galt. 

Skrevet (endret)

I følge brannstatistikk.no har brannvesenet over hele landet hatt 5410 utrykninger til bygningsbranner i år. 3524 av bygningsbrannene startet i utstyr som gjelder vask og tørk. 4 av bygningsbrannene startet i en elbil og 5 stk der brannen startet i en hybridbil. Det er ingen ytterligere detaljer om omstendighetene (lading, ikke lading, schuko vs type1 eller 2 lader etc).

Kilde

Den ene av bygningsgbrannene som følge av elbil kjenner jeg til gjennom omtale i avisa Nordlys. Det var en elbil som hadde vært i en alvorlig frontkollisjon og ble på grunn av omfanget av personskade beordret å låst inne for videre politietterforskning. Etter nedkjøling og termografering ble bilen låst inne i en garasje. Etter to døgn selvantente den og skadet både garasjebygget og to andre kjøretøy som sto der.

Endret av Simen1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...